KPN box 12 in bridge (laten) zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-09 19:17
Hoi,

In de glasvezel saga van Wout, noemt hij in de laatste podcast, dar de monteur het KPN-modem in bridge modes heeft laten zetten.

Ik zou graag willen hoe dat gedaan is. KPN wil mij het niet vertellen, en zegt dat het niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Je kunt denk ik wel je eigen router in de DMZ van de Box 12 laten zetten. Dat geeft hetzelfde resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je glasvezel of DSL?

Bij glasvezel trek je de kabel uit de Experiabox en steek je die in je eigen router. VLAN6, PPPoE en gaan met die banaan, geen bridge setup nodig.

Bij DSL ligt het wat ingewikkeldet omdat je de experiabox dan daadwerkelijk als modem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
_JGC_ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:44:
Heb je glasvezel of DSL?

Bij glasvezel trek je de kabel uit de Experiabox en steek je die in je eigen router. VLAN6, PPPoE en gaan met die banaan, geen bridge setup nodig.

Bij DSL ligt het wat ingewikkeldet omdat je de experiabox dan daadwerkelijk als modem gebruikt.
Ik heb glasvezel, werkt KPN tv dan ook?

Heb hier geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
_JGC_ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:44:
Heb je glasvezel of DSL?

En dan decasus weer als router instellen ipv AP.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

berry76 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:13:
[...]

En dan decasus weer als router instellen ipv AP.?
Als je router geen IGMP Proxy ondersteunt moet je wel je TV box op unicast zetten. Anders werkt je TV niet meer.

Maar ja, je moet je router ook daadwerkelijk als router instellen. Zonder die functie krijgt je apparaat wel een publiek IP maar krijgen je apparaten erachter geen IP-adres, want in AP modus heb je geen DHCP op de router actief.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
nelizmastr schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:30:
[...]

Als je router geen IGMP Proxy ondersteunt moet je wel je TV box op unicast zetten. Anders werkt je TV niet meer.
Het lijkt erop dat de ASUs BE92u geen igmp proxy ondersteunt.

Ik het nog even verder uitzoeken en anders op een oude ASUs eens met merlin spelen om eea uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik dacht dat het IGMP snooping heette en niet proxy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Helaas ondersteunt merlin mijn oude ASUS RT-AX53U als de nieuwe ASUS BE92U, dus dat is voorlopig geen optie.

Plan is nu de ASUs BE92U weer als router instellen en dan kijken of ik kpn tv werkend kan krijgen.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

CH4OS schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:41:
Ik dacht dat het IGMP snooping heette en niet proxy?
Multicast TV gaat over een IGMP proxy die in de router zit, met igmp snooping op je switches wordt dat signaal naar de juiste poort geleid waar de tv box zit, zonder alle poorten te spammen (broadcast storm).

Ubiquiti bijvoorbeeld heeft deze feature tegenwoordig ook in hun Unifi routers zitten, maar lang niet alle routers kunnen dit. Gelukkig is multicast niet meer verplicht bij KPN op de nieuwere tv boxen en kun je ook unicast gebruiken in dat geval, dan kun je met vrijwel elke “domme” router en switch af.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:39

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

berry76 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:08:
Helaas ondersteunt merlin mijn oude ASUS RT-AX53U als de nieuwe ASUS BE92U, dus dat is voorlopig geen optie.

Plan is nu de ASUs BE92U weer als router instellen en dan kijken of ik kpn tv werkend kan krijgen.
Iemand suggesties?
Als je vlan 4 niet kan regelen gaat tv met de asus als router niet werken.

Ik zou de wifi op de box 12 uitzetten, de asus als accesspoint configureren, de tv ethernet kabel direct in je box 12 drukken en klaar… die igmp ellende kun je omzeilen door tv altijd in de box 12 te drukken of switches met igmp snooping te regelen die ook niet zo duur zijn.

Unicast vind ik een suboptimale oplossing, kwaliteit voor live tv is dan lager…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ik heb de ASUs gereset. Ben nu bezig om hem als router in te stellen.
Ik kan wel isp profiel kpn(nl) kiezen, en iptv Syb-poort lan 4.

Maar dan heb ik geen internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
De PPPeo doorgifte werkt, heb nu internet via de ASUs

kpn tv werkt via wifi vooralsnog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berry76
inmiddels ondersteunt merlin ook mijn router, geïnstalleerd en alles werkt weer ook KPN tv via ethernet.
Pagina: 1