Plafond bladert na 7 jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:05
Sinds 6 jaar woon ik in mijn huidige huis toen hebben we ook het hele huis laten latex spuiten met Aquasil mat classidur Z033011.
Dit is heel mooi gelukt. Ergens sinds vorig jaar begin het plafond op kleine stukjes los te laten en nu worden deze stukken alleen maar groter.

We hebben geen lekkage gehad wel zitten de plekken onder een balkon en onder de badkamer.
Er lijkt geen witkalk gebruikt te zijn. Verf stuk is erg hard en heeft geen poeder op de achterkant zitten.

Mijn belangrijkste vraag ik hoe maak ik dit weer mooi? Of kan ik beter een schilder inschakelen?
Zou eraf krabben, ontvetten, gladstrijken, schuren en dan opnieuw verven voldoende zijn?

Foto's ter referentie:

Plafond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGtB_i1okpKPxXXYFCs6sPcU-qw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w20vWwXJAqtVtPr6dEri2DWA.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMUyQMBgvLYNmJLdqHkZqs_0va4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qf6fYypN451Kfzd5h5XNwqHb.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc5QnMfeZypEw2nkX7mB414Cscg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdVElPfyvIr6PxSalWV6eWO0.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBq2GVmtUbvfFmBSJ7pR3F0hzSA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8BHNfQ7HBKU5LqdLmj1T0Gt.jpg?f=fotoalbum_small

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Beste antwoord (via mrfatmen op 12-04-2025 05:54)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou dit zelf kunnen herstellen door, zoals ook al eerder aangegeven, al het losliggende latex en stuukwerk te verwijderen, vervolgens goed te laten drogen, voorstrijk gebruiken, stuken, en weer te 'witten'. Je zal dan waarschijnlijk wél de gehele ruimte moeten gaan witten omdat je anders geheid een kleurverschil gaat krijgen met de latex welke er nú nog wel goed op zit na 7 jaar.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:14
Weet je zeker dat er geen achterliggend probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit ziet er niet uit als het loslaten van verf maar van iets (stuc) dat aan het plafond is gesmeerd. Foto 4 laat zien dat er niet gehecht is over een groot oppervlak.

Dat moet er af, dus ik zou die losse delen er zelf al afhalen, en bewaren.

Hoe vochtig is het in huis? Was het vochtig toen er stucwerk werd aangebracht? Bij uitdroging ontstaat krimp waardoor delen kunnen loslaten.

Is er een dak boven het plafond of is er nog een verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Er zitten nog 2 verdiepingen boven. Maar precies boven de foto's is een klein balkon voor de was.
Het huis is opzich niet heel erg vochtig. Het stucwerk was al aanwezig toen wij het kochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:36
Op het eerste gezicht ziet dit eruit als een vochtprobleem.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:29
mrfatmen schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:42:
Er zitten nog 2 verdiepingen boven. Maar precies boven de foto's is een klein balkon voor de was.
Het huis is opzich niet heel erg vochtig. Het stucwerk was al aanwezig toen wij het kochten.
Als het ook alleen op die plek is dan is de kans dat het vocht is vrij groot. Heb je een vochtmeter? Anders heb je er bij de bouwmarkt een voor niet al te veel. Eerst onderzoeken wat de oorzaak is voordat je er weer wat opsmeert.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Ik ga komende week een vochtmeter regelen.
Wat als er inderdaad te veel vocht inzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Vocht nagemeten, het is overal onder de 6% vocht.
Volgens mij is dit netjes. Heb bij het meten ook andere plekjes gevonden welke niet onder 'vochtige' ruimtes zitten.

Mijn vraag blijft staan hoe kan ik dit het beste weer netjes maken.
Kan ik de blader stukken afsteken, klein beetje gips erop voorzichtig opschuren en dan opnieuw sauzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:01

Qu3st

Heb je voorstrijk gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het heeft er alle schijn van dat met het spuiten van de Latex er een ondoordringbare laag ontstaan is waardoor het bovenliggend stuukwerk niet meer kon ademen en daarmee dus een vochtprobleem gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
Kan ik hier zelf iets aandoen of moet ik een schilder of stucer gaan zoeken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou dit zelf kunnen herstellen door, zoals ook al eerder aangegeven, al het losliggende latex en stuukwerk te verwijderen, vervolgens goed te laten drogen, voorstrijk gebruiken, stuken, en weer te 'witten'. Je zal dan waarschijnlijk wél de gehele ruimte moeten gaan witten omdat je anders geheid een kleurverschil gaat krijgen met de latex welke er nú nog wel goed op zit na 7 jaar.

Pagina: 1