Klassieke deurbel mobiel bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamdjerry
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-04 15:13
Hallo,

Ik volg al even de threads, artikels en recent ook wat in de podcast. De gouden oplossing lijkt bij velen te liggen in het gebruik van een ESP bordje om daar bvb mbv MQTT een berichtje te krijgen als iemand aanbelt.
Dat is onze bedoeling: naast de deurbel ook digitaal een bericht krijgen voor als we thuiswerk (op zolder) hebben of luidruchtig huishouden...

De oplossingen die we tegenhouden houden wel allemaal in dat we iets van een voeding kunnen aansluiten, wat we op de plaats van de bel niet hebben.

We hebben een eenvoudige Niko deurbel, met een gongbel (in de hal) en een transfo (in de MK). Aangezien er vereist wordt dat we zowel de dragen van de bel als de gong nodig hebben, lijkt het me logisch dat in de behuizing van de bel op te lossen, eventueel er gewoon op leggen.

Doorheen de threads las ik wel dat de transfo continue stroom verbruikt (hoe weinig ook). Logisch zou je dan denken dat je daar ook van kunt afleiden om een ESP bordje te voeden vermoedelijk met nog iets tussen (8V --> 5V).

Mijn probleem zou dus opgelost zijn mocht ik iets kunnen voeden, maar wou toch ook even mijn omgeving posten, mocht iemand met meer ervaring eventueel een alternatief weten of uberhaupt kijken of de opstelling haalbaar is.

Deze is de transfo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUdNCg4qwQ6N5-9T-wkD_Vvxt3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3kLymxg8SkztcDicpWCNPFlL.png?f=user_large

Dit is de bel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5BoMGRtCsu9gZpmpyKnxG4_HEI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ELgerAuKG9ryoVE5aSwJJriX.png?f=user_large

En hier is een eenvoudig schema van hoe het volgens mij verbonden is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wQq0sWrJs5OaB3Wu83hsNNilwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tswqEpbRpQX6IAvTHT0REMxE.png?f=fotoalbum_large

Alle adviezen zijn welkom.

PS: we zijn niet op zoek om alles weg te doen en een eufy of dergelijk te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Ik heb deze opgehangen en dat werkt perfect:
https://www.zuidwijk.com/product/smart-doorbell/

Deze gaat uit van een eenvoudige buzzer/bel. Het kan zijn dat je voor jouw gong nog een extra relais nodig hebt of de aansluitingen net iets anders dan standaard moet doen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:31
Zelfde hier, en in HA nog ingesteld dat de Google Home speakers vertellen dat er iemand voor de deur staat, er een foto gemaakt wordt vanaf de CCTV stream en in een aantal ruimten het licht knippert. Kortom, kun je je geen buil aan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-04 00:39
Heb je al het een en ander aan domotica?

aka zwave/zigbee/thread of alleen wifi apparaten?

volgens mij hebben we dezelfde bel (Honeywell Home Ding Dong D117) en deze is vrij makkelijk te schakelen met verschillende voltages. Zou zelfs op batterijen kunnen werken.

Dit is het aansluitschema: https://m.media-amazon.co...4FePN7OoS._AC_SL1500_.jpg

ik heb er hier voor gekozen wel de deurbel-drukker te vervangen door een slimme deurbel (reolink wifi). Die word gevoedt over de orginele bekabeling maar met een andere voeding die ik op de DIN rail in de meterkast hebt geschroeft. De orginele beltrafo voeding voedt de bel maar die word nu geschakeld door een fibaro smart module / relais ipv de beldrukker.

Reolink meld in homeassistant of er aangebeld word en vervolgens laat HA de bel afgaan (volledig configueerbaar: 1x 2x enzo, of juist alleen een melding en geen kabaal in late uurtjes. Bij melding krijg je ook een foto van de desbetreffende belletje-leller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamdjerry
@FredvZ : dit heb ik andere posten ook gezien, maar verwacht een extra 5V voeding die ik nergens kan halen, tenzij ik het aftak van de beltransfo maar zie niet in hoe dat kan.

@kwibox : we hebben enkel dobiss voor verlichting, maar dat is een gesloten systeem, verder niets. De meeste mensen kiezen voor home assistant, was ook daar naar aan het kijken. Ik vermoed dat alles van jou dan in de meterkast hangt, wat van ons niet zo is dus de bel niet kan gevoed worden over de bekabeling.
Ik hou er ook niet van om device op wifi aan te sluiten die niet gelimiteerd zijn (bvb een controller bordje beheer je de firmware zelf, ik vermoed dat zo'n reolink gelijkaardig is met eufy/... en je afhankelijk bent van de security van de vendor, dat vaak wel eens een probleem is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

iamdjerry schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:53:
@FredvZ : dit heb ik andere posten ook gezien, maar verwacht een extra 5V voeding die ik nergens kan halen
Nee hoor, je voedt 'm gewoon direct vanuit je deurbeltransformator. Hij ondersteunt tot en met 40V ac/dc:
Power: here goes the power from the doorbell transformator (AC/DC 40 volts max)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:31
Foto zegt meer dan woorden. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcqqFd07uam7XAhCrE8ATmufNkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anpwqQrwZPhwW8x7i2shkSGg.jpg?f=fotoalbum_large

Links gaat van/naar de beltrafo.
Midden naar je ding-dong/gong.
Links naar de knop aan je voordeur.

Heb geen extra draden hoeven trekken, alleen anders aansluiten. Waarbij je dus je bel mag openschroeven. ;)
Werk feilloos zo. Heb er wel de cover bij besteld, toch even wat fijner qua afwerking.

Je moet de smart-doorbell zien als een doorgeefluik van het signaal van de knop bij de voordeur naar je bel.
En mét dat signaal, wordt vervolgens nog via de ingebakken ESPHome het e.a. omgezet voor smart-home doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-04 00:39
@iamdjerry Reolink doet het vooral lokaal en kan niet met de buitenwereld praten, dus daar maak ik mij niet veel zorgen over. De integratie met homeassistant is zeer compleet en kan vrijwel alles wat de reolink app ook kan (zelfs updates uitvoeren!).

Ja alles hangt hier in de meterkast, maar er is wel een "maar": het is een huur appartement, dus alles is zo aangepast dat het eenvoudig en zonder schade weer terug naar origineel is te maken.

Die ESP is denk ik wel je beste optie, precies ontwikkeld voor wat je wilt.

[ Voor 8% gewijzigd door kwibox op 06-04-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het grootste onderdeel zal het notificatiedeel zijn. Als je daarvoor HA wilt opzetten is dat zeker een optie. Maar wel redelijk uitgebreid voor alleen een bel.

Die van Zuidwijk voedt je inderdaad gewoon uit de beltrafo. Ik heb zelf een vergelijkbaar printje gemaakt alleen dan met twee ingangen en twee uitgangen. Vooral omdat het doel was om de tweede bel boven uit te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADW
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 10:40
Ook ik heb zitten nadenken om mijn domme deurbel slim te maken, en heb als experimentje een poor mans solution gemaakt...

Ik heb al Home Assistant draaien met o.a. Zigbee. Ik heb een eenvoudige trilling sensor als experiment op de oude gong geplakt om eens te kijken of het goed genoeg werkt. En wonderbaarlijk werkt het prima ;-) Wel soms een overbodige melding als iemand de voordeur hard dichtgooit (en alles in de gang trilt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnYGQZuhDAy5wnw4_Z0QjMiSs3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOVlWjO4FDPXCOIbAENasuHl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RADW schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:10:
En wonderbaarlijk werkt het prima ;-) Wel soms een overbodige melding als iemand de voordeur hard dichtgooit (en alles in de gang trilt)
Dat soort false positives zou ik echt irritant vinden :P Ligt er natuurlijk ook aan wat je er precies mee doet, maar hier geven alle telefoons een notificatie in een pop-up én over audio (we zitten vaak met onze koptelefoon op in huis). Ook op de pc's volgt een pop-up notificatie en de Ulanzi in de keuken begint te piepen. Als kers op de taart wordt ook de media die we op dat moment op tv bekijken gepauzeerd via de chromecast.

Dat dit circus plaatsvindt terwijl er niemand aanbelt, daar zou ik snel klaar mee zijn :)

Maar de casus is volgens mij opgelost, want het begon al met de wens om met een ESP te werken:
iamdjerry schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:56:

Doorheen de threads las ik wel dat de transfo continue stroom verbruikt (hoe weinig ook). Logisch zou je dan denken dat je daar ook van kunt afleiden om een ESP bordje te voeden vermoedelijk met nog iets tussen (8V --> 5V).

Mijn probleem zou dus opgelost zijn mocht ik iets kunnen voeden,
Dit topic is gebasseerd op het misverstand dat een ESP (bijvoorbeeld de slimme deurbel van Zuidwijk) niet gevoed kan worden vanuit de beltrafo, terwijl je dit prima kunt doen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 07-04-2025 09:52 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamdjerry
Bedankt voor alle antwoorden. Ondertussen is het ordertje binnengekomen en kan ik ermee aan de slag. Ik probeer nadien mijn aansluitschema ed te posten in geval het anderen kan helpen.
Pagina: 1