Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momotaro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 08:09
Ik heb al jaren 2x16GB modules (G.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB) in een Dell i5-8500 systeem draaien op 2666MT/s. Laatst sneuvelde een module. Ik heb nieuwe modules besteld terwijl de garantie werd afgehandeld.

Dit waren ook 2x16GB modules, maar dan 3200MHz (G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS). Het leek allemaal prima te werken. Toen de 3000MHz modules van de garantie terugkwamen, heb ik die in een HP (i5-8400, 2666MT/s) gestopt en dat gaat prima.

Nou kwam ik er laatst achter dat in mijn Dell het 3200MHz geheugen op maar op 2133MT/s draait. Omdat ik nieuwsgierig was heb ik ze in de HP gestopt. Deze wilde helemaal niet meer opstarten!

Omdat ik dacht dat het maandagmorgen modules waren heb ik deze ook onder garantie teruggestuurd. Toen ik nieuwe kreeg bleek dat het op exact dezelfde manier mis gaat.

Ik ging er vanuit dat het nooit een probleem is om een geheugenmodule langzamer te gebruiken. Weet iemand wat er mis gaat?

Ik moet dus maar langzamere modules bestellen. De 3000MHz is wat ongunstig geprijsd, dus dacht ik aan 2666MHz (G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS). Maar deze hebben een hogere true latency van 14,25ns. Mij lijkt dat deze dan aanzienlijk slechter presteren dan de andere (10ns). Klopt dit?

Beste antwoord (via Momotaro op 04-04-2025 21:57)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Waarom koop je überhaupt RAM met XMP profielen. Dat ondersteunt Dell helemaal niet.
2666 MT/s is het maximale dat het moederbord kan draaien en dan alleen met JEDEC profielen.
True latency moet jij niet naar kijken bij XMP RAM omdat je die latency nooit gaat halen als je het RAM op een JEDEC profiel laat lopen. Doorgaans heeft XMP RAM maar één JEDEC profiel. Blijkbaar heeft je oude RAM JEDEC 2666 en het nieuwe 2133.
uitvoering: G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS heeft een JEDEC 2666 profiel dus dat gaat werken. Latency is bij zo'n oud systeem niet belangrijk. Beter dat het stabiel werkt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Waarom koop je überhaupt RAM met XMP profielen. Dat ondersteunt Dell helemaal niet.
2666 MT/s is het maximale dat het moederbord kan draaien en dan alleen met JEDEC profielen.
True latency moet jij niet naar kijken bij XMP RAM omdat je die latency nooit gaat halen als je het RAM op een JEDEC profiel laat lopen. Doorgaans heeft XMP RAM maar één JEDEC profiel. Blijkbaar heeft je oude RAM JEDEC 2666 en het nieuwe 2133.
uitvoering: G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS heeft een JEDEC 2666 profiel dus dat gaat werken. Latency is bij zo'n oud systeem niet belangrijk. Beter dat het stabiel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momotaro
@Uszka Ok, goed om te weten. Ik heb dat RAM gekocht toendertijd, omdat het domweg gunstig geprijsd was. En omdat het altijd goed heeft gewerkt heb ik er verder nooit onderzoek naar gedaan.
Het zijn natuurlijk niet echt snelle systemen. Ik zou het alleen jammer vinden als ik ze nog trager zou maken door verkeerde onderdelen, vandaar die vraag over latency.

Fijn dat ik nu weet dat die 2666MHz modules goed zouden moeten werken. Ik heb nog even gegoogeld op die modules i.c.m. JEDEC, maar daar kon ik zo op het eerste gezicht weinig over vinden. Ik zag wel dat er toevallig recent een review is geplaatst door een Tweaker, die blijkbaar ook tegen dit probleem is opgelopen.

Heel erg bedankt voor je zeer snelle reactie en je heldere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momotaro
Ik heb nog even gekeken in de specificaties op de G.Skill website. Daar staat bij de 3000MHz en 3200MHz SPD Speed (Default): 2133 MT/s en bij de 2666MHz staat SPD Speed (Default): 2666 MT/s. Toch zegt dit blijkbaar niet alles, aangezien de 3000MHZ bij mij ook op 2666 MT/s draaien. Jammer dat het zo lastig is om alle informatie te vinden.