Stroom verbruik high end grafische kaarten bij office taken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezer Soze
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 12:20
Mijn vraag
...

Mischien een domme vraag, maar ik ben van plan een nieuwe game pc aan te schaffen.
Ik ben alleen benieuwd hoe het zit met stroomverbruik van high end kaarten bij simpel office werk en web browsen. Ik snap dat een high end kaart dan ook meer verbruikt dan een simpel kaartje, Maar zit er dan ook een groot verschil tussen bijvoorbeeld een 5070, 5080 en 5090, of maakt dat niet veel uit? En zijn er tips om stroomverbruik laag te houden bij mijn kantoorwerk?

...

Beste antwoord (via Kezer Soze op 05-04-2025 11:37)

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-05 11:57
Techpowerup test bij hun reviews het stroomverbruik van kaarten in 'idle' en tijdens 'media playback', misschien dat hun testresultaten jou een beter idee geven.

Daarnaast, als je je echt zo zorgen maakt om je stroomverbruik tijdens kantoorwerk, dan zou je kunnen overwegen om je monitorkabel aan te sluiten op je moederbord (iGPU van je processor tijdens het kantoorwerk. Moet je wel een processor kopen die een iGPU heeft, dus geen intel processor met een F aan het einde bijvoorbeeld. :P

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-05 11:57
Techpowerup test bij hun reviews het stroomverbruik van kaarten in 'idle' en tijdens 'media playback', misschien dat hun testresultaten jou een beter idee geven.

Daarnaast, als je je echt zo zorgen maakt om je stroomverbruik tijdens kantoorwerk, dan zou je kunnen overwegen om je monitorkabel aan te sluiten op je moederbord (iGPU van je processor tijdens het kantoorwerk. Moet je wel een processor kopen die een iGPU heeft, dus geen intel processor met een F aan het einde bijvoorbeeld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kezer Soze
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 12:20
Dank, voor de link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Let ook op dat het verbruik met twee schermen soms anders is dan met één. Bij kantoorgebruik kan dat relevant zijn.

AMD had bijvoorbeeld een veel hoger stroomverbruik bij twee schermen, tot en met de RX6000-serie. Bij de RX90x0-serie is dat weer een stuk beter. NVidia heeft in de basis een wat hoger idle-verbruik, maar heeft minder last van een tweede scherm.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Er zijn apps zoals:
Asus: GPU Tweak.
MSI: Afterburner
waarmee je de settings van je GPU in real-time kan aanpassen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Heb een i9 12900K, met een 32" 4K scherm én daarbij een 3090ti.
Wanneer ik wat zit te internetten/thuiswerken (alles behalve gamen of iets wat de GPU/CPU zwaar belast) is mijn verbruik rond de 225W (wat uitschieters naar boven en beneden), incl. Logitech 5.1 speaker set.

Trek ik alle registers open, dan gaat het richting de 800W. ;)
(Meet dit via een Ikea Inspeling plug welke in 't stopcontact zit waar de stekkerdoos van mijn bureau met alles wat erbij hoort op is aangesloten).
Pagina: 1