Hallo, 3 jaar geleden zijn bij ons zonnepanelen geïnstalleerd met solaredge optimiser (in één string). Ik zie nu dat het ampèrage over panelen op het noorden tot wel een factor 10 lager is dan panelen op het zuiden. Ik had begrepen dat optimiser juist zorgen voor eenzelfde, maximale, stroom door het voltage op de verschillende panelen aan te passen. Gaat hier iets fout of heb ik het niet goed begrepen? De productie over de afgelopen drie jaar is, voor zover ik kan beoordelen, volgens verwachting
Je hebt het niet goed begrepen. Op de noordpanelen zal op het moment dat je kijkt ook 10x minder licht vallen. Kijk nog eens een keer overdag als er zware bewolking is.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik begrijp wel dat die noordpanelen minder vermogen geven, maar ik had verwacht dat de optimisers dat zouden compenseren door het voltage te verlagen waardoor een maximale stroom (ampères) door de string kan blijven lopen. Oftewel, gelijke stoom voor alle panelen en verschillende in voltages over de verschillende panelen. Als die redenatie niet klopt, hoe werken optimisers dan?
Ik denk dat je naar de stroom aan de zonnepaneel kant kijkt en denkt dat het de string zijde is.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik vond dit wel een aardige uitleg met verschillende scenarios die ik laatst tegen kwam:Jan Kodde schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:56:
Ik begrijp wel dat die noordpanelen minder vermogen geven, maar ik had verwacht dat de optimisers dat zouden compenseren door het voltage te verlagen waardoor een maximale stroom (ampères) door de string kan blijven lopen. Oftewel, gelijke stoom voor alle panelen en verschillende in voltages over de verschillende panelen. Als die redenatie niet klopt, hoe werken optimisers dan?
YouTube: Power Optimisers - What are they? And do you really need them?
En misschien moet je iets meer uitleg geven over de opbouw van je opstelling. Begrijp ik nu goed dat je panelen op noord en zuid in één string hebt, allemaal voorzien van optimisers?
Wat zijn dan precies de waardes die je ziet?
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Het werk van een optimizer is om de sweetspot te vinden in het spel tussen spanning (V - Volt) en stroom (A - Ampere). Het product daarvan is vermogen (W - Watt).Jan Kodde schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:56:
...
Oftewel, gelijke stoom voor alle panelen en verschillende in voltages over de verschillende panelen.
...
Zijn doel is niet om er zoveel mogelijk stroom (A) maar zoveel mogelijk vermogen (W) uit te halen icm met zijn paneel en de rest van de string.
Alles kan stuk.
Hier is een goede basis van SolarEdge zelf over hoe het werkt:
https://knowledge-center...._fixed_string_voltage.pdf
tl;dr: Je hebt een vaste stringspanning, optimizers passen hun outputvoltage (en daarmee dus ook de stringstroom) aan om maximaal vermogen te leveren. Bij hetzelfde vermogen heb je met een lagere spanning een hogere stroom en omgekeerd.
https://knowledge-center...._fixed_string_voltage.pdf
tl;dr: Je hebt een vaste stringspanning, optimizers passen hun outputvoltage (en daarmee dus ook de stringstroom) aan om maximaal vermogen te leveren. Bij hetzelfde vermogen heb je met een lagere spanning een hogere stroom en omgekeerd.
Pagina: 1