Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmi
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-06 13:17
Hoi allemaal! Een vraag over formules in Excel:

Op mijn werk delen we enquêtes uit over onze diensten, die onze klanten invullen. Er zijn een aantal vragen bij waarbij de klant een waardering kan geven voor een specifiek aspect van onze diensten (slecht/matig/voldoende/goed/uitstekend). In Excel hebben we een overzicht met alle enquêtes en aan het eind van het jaar willen we natuurlijk weten hoe onze diensten dat jaar gescoord hebben.

Ik heb nu deze formule:

=(SOM([@S]*1)+([@M]*2)+([@V]*3)+([@G]*4)+([@U])*5))

waarbij S staat voor slecht, M voor matig, je snapt het wel. Het tweede deel van de formule:

/ (SOM(TabelX[@[S]:[U]]))

waarbij de X staat voor de naam van de tabel. Ik krijg steeds een foutmelding en de vraag is nu...waarom? Wat zie ik over het hoofd?

Alvast veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

1 welke foutmelding?
2 probeer eens met een paar hulp kolommen de berekening in stapjes uit te voeren. Komt er dan wel uit wat je verwacht?
3 een goed voorbeeld van je data en wat je doet helpt voor hulp...

[ Voor 19% gewijzigd door Roozzz op 04-04-2025 16:55 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:27

lordsnow

I know nothing

Sowieso ontbreekt er een ( na SOM, volgens mij.

En moet ([@U])*5) niet ([@U]*5) zijn?

[ Voor 30% gewijzigd door lordsnow op 04-04-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Roozzz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:54:
1 welke foutmelding?
2 probeer eens met een paar hulp kolommen de berekening in stapjes uit te voeren. Komt er dan wel uit wat je verwacht?
3 een goed voorbeeld van je data en wat je doet helpt voor hulp...
1 #WAARDE gok ik. in mijn ervariing is Excel is gruwelijk beroerd in behulpzame foutmelding. Maar voor de rest ben ik het met je eens ;P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 20:45
Probeer het anders eens met de optie 'formule evalueren' uit de werkbalk Formule?
Daarmee kun je stap voor stap door een formule klikken zoals hij uitgevoerd wordt.

Je eerste SOM formule is trouwens overbodig omdat je vervolgens SMVG en U al optelt met plus tekens. Om de som formule zijn werk te laten doen (hier niet per se noodzakelijk) moet je puntkomma ; in plaats van + tussen de delen zetten.
Ook zijn je buitenste haken om beide delen overbodig. Beide worden als geheel uitgevoerd vanwege gebruik van SOM formule met haken.

[ Voor 14% gewijzigd door schumacher op 04-04-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
emmi schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:40:
Ik heb nu deze formule:
=(SOM([@S]*1)+([@M]*2)+([@V]*3)+([@G]*4)+([@U])*5))
waarbij S staat voor slecht, M voor matig, je snapt het wel.
Ik hoop het.
Bedenk dat in een formule het aantal openings- en sluitingshaakjes steeds hetzelfde moet zijn.
Dat is in jouw formule niet het geval, maar je kunt ook nog een aantal haakjes achterwege laten.
In plaats van bovenstaande formule kun je gebruiken (ervan uitgaande dat de formule in de tabel is opgenomen), deel 1 van de formule:
code:
1
=SOM([@S]*1;[@M]*2;[@V]*3;[@G]*4;[@U]*5)
Het tweede deel van de formule:
/ (SOM(TabelX[@[S]:[U]]))
Daarmee tel je de waarden op in een rij van de tabel, maar na vermenigvuldiging van de waarden met de wegingsfactoren. Ik denk dat dat niet juist is. Je hebt helaas niet vermeld wát je wil berekenen, maar als het een gewogen gemiddelde is, dan moet je niet delen door de optelling van jouw 2e deel van je formule, maar door de som van de wegingsfactoren, dus door 1+2+3+4+5 = 15.
Als mijn veronderstelling (dat je een gewogen gemiddelde wil berekenen) juist is, moet de formule (opgenomen in de tabel) dan worden:
code:
1
=SOM([@S]*1;[@M]*2;[@V]*3;[@G]*4;[@U]*5)/(1+2+3+4+5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat je kan doen is werken met hulptabellen. Voorbeeld: je kan eerst het aantal keer tellen dat er een ‘S’ in de cel staat. Je zou zelfs nog deze waarde vermenigvuldigen met de waarde die je aan de ‘S’ toekent in een tweede kolom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebo9
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Als je inderdaad het gewogen gemiddelde probeert te berekenen dan zal je de som van de waarden vermenigvuldigt met de aantallen moeten delen door de som van de aantallen:
code:
1
=SOMPRODUCT(Tabel1[@[S]:[U]];{1;2;3;4;5})/SOM(Tabel1[@[S]:[U]])

Uitleg: de functie SOMPRODUCT vermenigvuldigt 2 arrays met elkaar, ik pak "Tabel1" kolom S t/m U
Mocht jouw tabel anders heten, pas dan uiteraard de naam even aan.
2e argument is een array {1;2;3;4;5} wat hetzelfde zou zijn als verwijzen naar 5 cellen met de waarden 1, 2, 3, 4 en 5 (zo kan het in 1 formule, zonder extra verwijzing)

En als laatste deel je de uitkomst van de SOMPRODUCT door de SOM van kolom S t/m U uit de tabel

Visualisatie van de tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1bjQpg5H1EXEeFUsErVIrW2PmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YcEg4QvQcMhDAXttmHTkP6x1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Jebo9 op 06-04-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

heuveltje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:08:
[...]

1 #WAARDE gok ik. in mijn ervariing is Excel is gruwelijk beroerd in behulpzame foutmelding. Maar voor de rest ben ik het met je eens ;P
Kans is groot ja. Maar goed, meer informatie is gewenst. For all we know probeert TS een tekstveld te vermenigvuldigen met een waarde :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadwo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 16:06
Roozzz schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:12:
[...]

Kans is groot ja. Maar goed, meer informatie is gewenst. For all we know probeert TS een tekstveld te vermenigvuldigen met een waarde :+
Aan zijn formule te zien gok ik van wel. Dan wordt het:

code:
1
=COUNTA([S])*1+COUNTA([M])*2+COUNTA([V])*3+COUNTA([G])*4+COUNTA([U])*5
Pagina: 1