Bereik routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantilyst2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-07 10:06
Goedendag,

Ik heb 2 router systemen gehad, met respectievelijk oude technologie. Nu een nieuw huis (2 verdiepingen) en daarbij een nieuwe router gekocht (wifi 7 ipv 5).

Nu viel me op dat de nieuwe router niet veel of eigenlijk helemaal niet meer bereik heeft dan de router uit 2013? De verbeteringen vind je vooral op de 5 en 6 GHz band.

Nu heb ik 200 euro besteed aan een product dat niet eens fatsoenlijk 2 verdiepingen kan bereiken. Nu staat dat product (BE550) perfect in het midden van de beneden verdieping.

Hebben meer mensen dit probleem? Ik ben geen kenner, maar een product meer dan 10 jaar nieuwer en dubbel zoveel antennes moet toch beter zijn ook op afstand?

Zie onderstaand de snelheidsmetingen met mn iPhone gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5zdoVpOck3QM6qjR8GeW0okDU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S8fUEON4gKMaWVRMBAhsqje8.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Xantilyst2 op 09-04-2025 09:25)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Xantilyst2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:10:
Ik heb weer een meting gedaan. Ben erachter gekomen dat wifi 6 niet zo'n goede vooruitgang bood dan wifi 7 het doet, nu heb ik geen wifi 7 device in bezit, echter wel een wifi 6E device: Macbook Pro (2024) met wifi 6E.

Tot mn verbazing haal ik op de beneden verdieping de volle 1000mb(!) die mn provider aanbiedt.
Zelfs op de slaapkamer is het acceptabel geworden. Dat zal denk ik vanwege de laptop zelf beter ontvangst kan hebben?

Ben nu ook wel benieuwd naar de resultaten van een wifi 7 apparaat en ook wat er gebeurd als ik mn glasvezel verhoog naar 2000mb

[Afbeelding]
Het maakt niets uit als je een 2000mbit abonnement neemt. Probeer zoveel mogelijk te bekabelen. Ook is een router niet per definitie een accespoint. Een router behandelt je verkeer, en de accespoint zend een wifi-signaal uit. Die kan je dus ook los kopen, bijvoorbeeld een router met 3 accesspoints. Je apparaat zal dan automatisch overschakelen.

Heb je al bestaande internet bekabeling in huis? Dan zou ik de router lekker terugbrengen en een andere oplossing kiezen met een "bedraad Mesh Netwerk" bijvoorbeeld.

Beetje achtergrond en leesvoer over Mesh netwerken (liefst BEDRAAD!) review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller

Daaruit haal ik de uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack) , dat is wel een geinige set voor het geld en vrij simpel te installeren. Dan heb je dus 3 punten die wifi uitzenden en pakt je apparaat de beste verbinding (meestal degene die het dichtst bij is).

[ Voor 17% gewijzigd door Kecin op 08-04-2025 15:54 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-07 11:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Xantilyst2 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:25:
Goedendag,

Ik heb 2 router systemen gehad, met respectievelijk oude technologie. Nu een nieuw huis (2 verdiepingen) en daarbij een nieuwe router gekocht (wifi 7 ipv 5).

Nu viel me op dat de nieuwe router niet veel of eigenlijk helemaal niet meer bereik heeft dan de router uit 2013? De verbeteringen vind je vooral op de 5 en 6 GHz band.

Nu heb ik 200 euro besteed aan een product dat niet eens fatsoenlijk 2 verdiepingen kan bereiken. Nu staat dat product (BE550) perfect in het midden van de beneden verdieping.

Hebben meer mensen dit probleem? Ik ben geen kenner, maar een product meer dan 10 jaar nieuwer en dubbel zoveel antennes moet toch beter zijn ook op afstand?

[Afbeelding]
Dat het nieuwe is wil niet zeggen dat het verder reikt, je nieuwe muren zijn wss dikker, niet voor niks dat mensen systemen pakken met meer ap's (ik heb er ook op elke verdieping 1)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
WiFi 7 heeft meer problemen om muren te penetreren dan bvb 2,4Ghz "wifi" dat had.

Je zou kunnen denken aan om meerdere AP's te plaatsen die met een kabel verbonden zijn, of eens kijken hoeveel verstoorders er in de buurt zijn.

Zomaar nieuwe accesspoints kopen omdat ze een hoger nummer hebben is minder snel aan te raden :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11
Ik ben geen kenner, maar een product meer dan 10 jaar nieuwer en dubbel zoveel antennes moet toch beter zijn ook op afstand?
Nee, dat is een verkeerde verwachting.

De focus heeft de afgelopen jaren met name gelegen op het verbeteren van de doorvoersnelheid, niet op de reikwijdte van het signaal.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 09:04
De regelgeving voor zendvermogen zijn niet aangepast, over de jaren, het bereid dus nagenoeg ook niet, 1 ap voor meerdere verdiepingen heeft al nooit goed gewerkt tenzij je een houten vloer hebt.

Dat was zo en dat is nog steeds zo. Waarom heb je überhaupt het idee dat dat beter zou zijn ?

Wireless prestaties gaat over het gebruik van het spectrum, des te verder je weg zit van het ap des te meer rigide de modulatie van de data moeten zijn om het zonder foute te transporteren. De zelfde hoeveelheid data op afstand kost dus simpelweg meer tijd om te versturen op afstand als je al storingsvrij kunt ontvangen.

De beste methode is zorgen voor een hoge signaal sterkte zodat storing minder invloed heeft en dat betekend simpelweg radio's plaatsen waar je ze gebruikt in plaats van die ene op die onlogische plek.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Het signaal moet ook nog terug vanaf je apparaat. Er zijn wettelijke limieten etc waardoor het bereik niet groter wordt.

Daarom zie je steeds meer accesspoints/wifispots/etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:41
mash_man02 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:57:
De regelgeving voor zendvermogen zijn niet aangepast, over de jaren, het bereid dus nagenoeg ook niet, 1 ap voor meerdere verdiepingen heeft al nooit goed gewerkt mits je een houten vloer hebt.
Tenzij, niet mits. Zie https://taaladvies.net/mits-of-tenzij/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[Afbeelding]
Hier zit ook een klein stuk natuurkunde bij waardoor je ook wat sneller gelimiteerd bent. Hogere frequenties kunnen weliswaar meer data tegelijk vervoeren, maar die frequenties leveren dan weer in op bereik, dat betekent ook dat een signaal ook makkelijker afbreekt en gestopt wordt. En dat is eigenlijk wat je effectief ook ziet in jouw afbeelding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
At least my wifi does not suck :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:02
mash_man02 schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:16:
[...]

At least my wifi does not suck :-)
Mits je een houten vloer hebt. (Of meerdere Access Points.)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:48
dat het oudere AP/router het beter doet dan de nieuwe heeft waarschijnlijk ermee te maken dat die oude op de 2,4Ghz zit(beter door muren/verdiepingsvloeren) en de nieuwe op 5Ghz.

zoals al eerder aangegeven: zet op elke verdieping een (bedraad) AP

[ Voor 17% gewijzigd door peter-rm op 06-04-2025 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:32
ik vermoed als ik mn huidige draytek van budget internet wat meer uit de hoek haal die nu aan de voorkant ligt er achter thuis ook meer bereik is want nu valt ie weg waar de vorige wifi wel bleef houden alleen geen volle bak. De schuur staat ook zeker 6m of meer van het huis

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroentjuh82 op 06-04-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantilyst2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-07 10:06
Ik heb weer een meting gedaan. Ben erachter gekomen dat wifi 6 niet zo'n goede vooruitgang bood dan wifi 7 het doet, nu heb ik geen wifi 7 device in bezit, echter wel een wifi 6E device: Macbook Pro (2024) met wifi 6E.

Tot mn verbazing haal ik op de beneden verdieping de volle 1000mb(!) die mn provider aanbiedt.
Zelfs op de slaapkamer is het acceptabel geworden. Dat zal denk ik vanwege de laptop zelf beter ontvangst kan hebben?

Ben nu ook wel benieuwd naar de resultaten van een wifi 7 apparaat en ook wat er gebeurd als ik mn glasvezel verhoog naar 2000mb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OakkecApcAfHlnLzpr-T1UL8Q9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1mqKyMMujMIq5evBhGts4RMN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 14:49
Wifi 6E en Wifi 7 pakken de 6GHz band erbij.
Hier kan je hogere bandbreedtes halen, maar het signaal komt minder ver door muren en vloeren.

In mijn woonkamer haal ik 2200Mbps op Wifi 6E, zolang ik mijn telefoon in line-of-sight houdt van mijn AP.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Xantilyst2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:10:

[Afbeelding]
Het maakt niets uit als je een 2000mbit abonnement neemt. Probeer zoveel mogelijk te bekabelen. Ook is een router niet per definitie een accespoint. Een router behandelt je verkeer, en de accespoint zend een wifi-signaal uit. Die kan je dus ook los kopen, bijvoorbeeld een router met 3 accesspoints. Je apparaat zal dan automatisch overschakelen.

Heb je al bestaande internet bekabeling in huis? Dan zou ik de router lekker terugbrengen en een andere oplossing kiezen met een "bedraad Mesh Netwerk" bijvoorbeeld.

Beetje achtergrond en leesvoer over Mesh netwerken (liefst BEDRAAD!) review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller

Daaruit haal ik de uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack) , dat is wel een geinige set voor het geld en vrij simpel te installeren. Dan heb je dus 3 punten die wifi uitzenden en pakt je apparaat de beste verbinding (meestal degene die het dichtst bij is).

[ Voor 17% gewijzigd door Kecin op 08-04-2025 15:54 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
GarBaGe schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:41:
Wifi 6E en Wifi 7 pakken de 6GHz band erbij.
Hier kan je hogere bandbreedtes halen, maar het signaal komt minder ver door muren en vloeren.

In mijn woonkamer haal ik 2200Mbps op Wifi 6E, zolang ik mijn telefoon in line-of-sight houdt van mijn AP.
Dat is voor wifi 7 geen requirement goedkopere wifi 7 apparatuur heeft geen 6Ghz band.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:46
Er zit weldegelijk wat verschil tussen Wifi routers/accesspoints onderling. Bijvoorbeeld mijn provider modems met Wifi 6 halen de zolder duidelijk niet. Op de eerste etage is het soms al lastig. Een recente Fritzbox gaf ongeveer dezelfde resultaten als mijn provider router. En haalde dus ook duidelijk de zolder en tuin niet.

Als test had ik een dure TP link gekocht. Tegen alle verwachtingen in geeft deze de volle snelheid op de begane grond en zelfs tot bijna achterin de tuin, waar ik normaal geen WiFi hoefde te verwachten. En ook op de zolder nu ontvangst al merk je wel dat de snelheid daar flink omlaag is (ca. 80% minder, maar met een glasaansluiting prima bruikbaar nog. Het ding heeft wel 8 antennes en dat scheelt alles.

De verschillen zijn niet super groot, maar soms net genoeg. En duur is daarbij niet altijd beter.
En 1 accesspoint centraal versus meerdere bedrade accesspoints in de verschillende ruimten gaat natuurlijk absoluut in het voordeel van de meedere bedrade accespoints uitvallen. Maar je moet het geld er dus dan wel voor over hebben.

Het grootste voordeel van de stap naar WiFi 6 was echter de capaciteit in de zin van het aantal devices wat je tegelijk er aan hangt en kan gebruiken. Dat vond ik alleen al de investering waard. En aan mijn vrouw kon ik dat ook verkopen aangezien ik nu al jaren lang niet verder hoefde te upgraden. Dan is de prijs per jaar alweer minder.

WiFi 7 is nog recent, veel randapparatuur ondersteunt het nog niet. Maar dat gaat komen. Vooral die 6 GHz band kan dichtbij je accesspoint/router veel verschil gaan maken. Mogelijk toch nog even een ander merk proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door ucsdcom op 11-04-2025 14:27 ]

Pagina: 1