Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisje0
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
Hallo,

Ik heb online een gebruikt AM4 moederbord van ASUS gekocht met het idee om direct mijn huidige cpu er in te plaatsen.

Toen ik de processor wilde plaatsen zag ik dat er koelpasta restanten zaten in de gaatjes waar de processor in gaat. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Kan dit kwaad? En zo ja, wat kan ik er nog mee?

Alvast bedankt,

William

Beste antwoord (via pluisje0 op 06-04-2025 16:18)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:35
pluisje0 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:59:
Hallo,

Ik heb online een gebruikt AM4 moederbord van ASUS gekocht met het idee om direct mijn huidige cpu er in te plaatsen.

Toen ik de processor wilde plaatsen zag ik dat er koelpasta restanten zaten in de gaatjes waar de processor in gaat. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Alvast bedankt,

William
Geen probleem, zie dit Youtube video maar:
YouTube: I Tried Your Darkest PC Fantasies

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Koelpasta geleid niet, dus kan geen kwaad.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:07:
Koelpasta geleidt niet, dus kan geen kwaad.
Koelpasta geleidt niet, dus dat kan ook juist wel een probleem zijn. Als het op de contactpunten zit, kan het verstoren.

Sowieso hoort daar geen koelpasta te zitten, dus 'restanten' ook niet. :)

Het moederbord zal wel geretourneerd geweest zijn. Dat hoeft normaal geen probleem te zijn, maar ik zou hier toch wel even een opmerking en foto's over achterlaten bij de (web)winkel, zodat je vast dossier maakt voor als je hem terug wilt sturen wegens defect.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:35
pluisje0 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:59:
Hallo,

Alvast bedankt,

William
Geen probleem, zie dit Youtube video maar:
YouTube: I Tried Your Darkest PC Fantasies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisje0
Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ik heb het moederbord via Marktplaats gekocht. Ik weet dat dat tricky is, maar heb nog nooit problemen ondervonden.

De verkoper zegt dat hij dit niet gedaan heeft, maar dat ik dat zelf heb gedaan. Een duidelijke vorm van kop in het zand steken.

Ik wil een leuke game PC voor mijn zoontje bouwen met een 5600 x, maar durfde de processor er niet in te stoppen met angst op kortsluiting.

Na het zien van de YouTube video durf ik het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchieman
  • Laatst online: 20-09 13:02
ik zou kijken of je met wat alcohol en wattenstaafje de gaatjes leeg kan krijgen, of toiletpapier, beetje verdunnen en dan "opzuigen" met een van die twee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
dutchieman schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:21:
ik zou kijken of je met wat alcohol en wattenstaafje
Let op dat je hiervoor alleen Iso-Propyl-alcohol gebruikt (IPA, of Iso-propanol).
Dat kun je zelfs gebruiken om je hele moederbord mee te wassen, want is over het algemeen geheel onschadelijk voor de meeste elektronische onderdelen.
Wel goed laten drogen natuurlijk.

'Gewone' alcohol (Ethanol) kan schade toebrengen aan sommige plastic onderdelen.. en laat de CPU socket nu toevallig ook van plastic zijn.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pluisje0
UPdate

Ik heb voor de zekerheid mijn oude R5 1400 cpu geplaatst. Alles werkt naar behoren.

Bios gelijk een update gegeven.

Alles draait als een tierelier.

Iedereen bedankt voor de informatie en hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:17

HugoBoss1985

Xenotech

Als het (uitge)harde koelpasta is kun je wel degelijk iets verbuigen/afbreken.

Wanneer je een moederbord volledig met/in vloeistof gaat "wassen" doe je er verstandig aan om ook chipset en vram heatsink thermal pads en/of pasta te vervangen.
Dat kan volgens mij niet goed tegen vloeistof en zeker niet tegen IPA.
Pagina: 1