Kärcher 395M Hogedrukspuit blijft stoppen/starten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 23:37
Mijn Kärcher 395M hogedrukspuit (1.141-373) werkt op zich nog goed, maar als de lans niet bediend wordt, hoort de motor af te slaan, dit gebeurd ook, maar na 1-2 sec start de motor weer, om na 1-2 sec weer uit te gaan enz, enz

Ik heb de cilinderkop inmiddels vervangen (9.036.304)omdat daar een scheurtje in zat (vorst schade?) en dacht dat dat de oplossing zou zijn, maar helaas blijft het probleem van starten/stoppen aanwezig.

Ook zuigt het slangetje met filter geen zeep op (slangetje niet verstopt. geknikt) .

Heeft iemand een idee wat mogelijke oorzaken kunnen zijn of/welk onderdeel verantwoordelijk is en mogelijk vervangen moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
lammerts schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:52:
Mijn Kärcher 395M hogedrukspuit (1.141-373) werkt op zich nog goed, maar als de lans niet bediend wordt, hoort de motor af te slaan, dit gebeurd ook, maar na 1-2 sec start de motor weer, om na 1-2 sec weer uit te gaan enz, enz

Ik heb de cilinderkop inmiddels vervangen (9.036.304)omdat daar een scheurtje in zat (vorst schade?) en dacht dat dat de oplossing zou zijn, maar helaas blijft het probleem van starten/stoppen aanwezig.

Ook zuigt het slangetje met filter geen zeep op (slangetje niet verstopt. geknikt) .

Heeft iemand een idee wat mogelijke oorzaken kunnen zijn of/welk onderdeel verantwoordelijk is en mogelijk vervangen moet worden
Er zit ook een drukschakelaar in die kan lekken. Dat is het meest voordehandliggende euvel bij dit soort machines.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Waterdruk te laag? (buitenkraan, weinig debiet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:54
Is deze machine niet extreem oud? Karcher gebruikt deze naamvoering al lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
retrey schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:59:
Is deze machine niet extreem oud? Karcher gebruikt deze naamvoering al lang niet meer.
Copilot zegt dat ie oorspronkelijk uit 1996 (!) komt. Tja, ik ben niet van de wegwerpmaatschappij, maar bijna 30 jaar voor een hogedrukspuit, dan zou ik wel eens rond gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ach, als hij verder goed is :) Maar klinkt mij alsof hij toch nog lekt. Dit zou dus ook lekken terug naar de ingaande kant kunnen zijn. Want hij slaat af als de druk op de uitgang te hoog is. Dus als hij niet hoog blijft zal hij gaan pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40

timovd

Voorsprong door techniek

Dit ook eens gehad met mijn Nilfisk (maar die was toen slechts enkele jaren oud). Bleek dat er binnenin wat lekte. Onderdeeltje vervangen en doet het jaren later nog steeds prima.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:09
Hier ook een vergelijkbaar issue gehad en dat werd veroorzaakt door lekke o-ring in het handvat van het spuitpistool. Was makkelijk te verhelpen en deed het weer heel lang goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lammerts
naast het pendelen, doet hij het nog prima. Het apparaat mag dan van 1996 zijn, maar dat is op zich geen reden om weg te doen, mocht het voor een paar Euro's te repareren zijn. Daarnaast kost een "nieuwe" als snel E 200,- en die ruimte is er op dit moment even niet.

@JukeboxBill , kun je misschien aangeven waar deze drukschakelaar zit? mogelijk dat ik daar nog eens naar kan kijken.

Druk en debiet lijkt me niet de oorzaak, aangezien er geen problemen zijn op moment dat er echt hogedruk gemaakt wordt, lans wordt bediend en de motor draait. In deze fase slaat de motor niet af. Pas als lans niet meer wordt bediend (geen debiet, motor draait niet) dan begint na enige tijd het pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
De drukschakelaar regelt het in en uitschakelen van de pomp.
Bij mijn Nilfisk noemen ze het zo, maar als ik even gauw bij Karcher kijk, noemen ze het een stuurkop.
Voor Karcher onderdelen kijk ik altijd hier:
https://www.sbr24.de/kaer...e/#Hochdruckreiniger%20K3
Maar jouw model zit er niet bij.

Zoek anders even op YT voor een passend reparatiefilmpje. Daar haal ik ook vaak mijn kennis vandaan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Er is een vervangend artikel voor de kop, ean 4002667700688, en deze heb ik al vervangen. Hier zit inderdaad een deel aan wat de schakelaar in/uitschakelt. Je ziet deze regelaar (waar schroefje aan zit) ook heen en weer gaan en schakelt de motor aan/uit.

Ik heb al wat op YT gezocht, maar kan niets vinden wat op deze reparatie lijkt...... maar ik kan verkeerd zoeken uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05 18:46
Ik had ook een Karcher gekocht rond die tijd.. 5 jaar geleden ook een euvel rond in en uitschakelen, ipv zelf te repareren aan de hogedrukschakelaar, heb ik toen een Ferm gekocht van de Action 40 Euro of zo iets, werkt ook nog beter..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 18:55
Action heeft ook regelmatig Kärchers staan. Mijn Kärchertje komt van de Kruidvat 12 jaar terug, vandaag net weer gebruikt. Wat een kracht nog steeds.

https://shop.action.com/n.../karcher-hogedrukreiniger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
lammerts schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:21:
Er is een vervangend artikel voor de kop, ean 4002667700688, en deze heb ik al vervangen. Hier zit inderdaad een deel aan wat de schakelaar in/uitschakelt. Je ziet deze regelaar (waar schroefje aan zit) ook heen en weer gaan en schakelt de motor aan/uit.

Ik heb al wat op YT gezocht, maar kan niets vinden wat op deze reparatie lijkt...... maar ik kan verkeerd zoeken uiteraard
Staat er op die schakelaar misschien een onderdeelnummer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
De schakelaar op zichzelf werkt prima (niet defect). In de druk/cilinderkop zit een mechanisme wat deze schakelaar in/uitschakelt. Deze cilinderkop is al vervangen (oude zat scheurtje in door vorst, wat oorzaak van pendelen was dacht ik) maar na vervangen blijft pendelen aanwezig.
Naast het feit dat het "super simpel" is om alles wat defect is te vervangen voor nieuw, is het ook leuk om dingen te kunnen "repareren/herstellen" en beetje tegendruk te kunnen geven aan deze vervangings maatschappij, om zodoende kleine bijdrage te kunnen leveren tegen de wegwerpmaatschappij.
Daarnaast ligt het in bijna elke techneut zijn aard om oorzaak te vinden en op te lossen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Heb je niet gewoon lucht in het systeem zitten?

YouTube: KARCHER Pressure Washer Not Working | EASY FIX In SECONDS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
Uiteindelijk de vermoedelijke boosdoener gevonden, een O ring van de slang in de Hogedruk uitgang die de ene keer wel en andere keer niet goed afdichtte (vreemd genoeg lekte het daar niet) Voor een paar dubbeltjes, nieuwe O ring gehaald en opgelost (nr 3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mknwsfp-HflGVycURWO1T2fgy2w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uivM1Ip33QqeQhdkFUFuzDma.png?f=user_large .

Iedereen bedankt voor de input, het heeft uiteindelijk tot oplossing geleid.

[ Voor 8% gewijzigd door lammerts op 07-04-2025 12:21 ]

Pagina: 1