Bruiloft - wat hoor je te geven als gast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Voor ons een beetje een gekke situatie: Ik ben met mijn gezin (2 volw 2 kinderen) uitgenodigd voor een bruiloft. Het is een feest van 3 dagen (we zijn voor alle 3 dagen uitgenodigd).

We kennen alleen de moeder van de bruid en hebben het echtpaar nog nooit gezien. De moeder kennen we oppervlakkig. Het wordt een groot feest met > 250 mensen. We vinden het wel zo netjes om ons gezicht te laten zien. We hebben gekozen om 1 van de 3 dagen te komen.

Wat is in zo'n geval een gebruikelijk bedrag om te geven als cadeau (een envelop stond op de uitnodiging)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wat had jij zelf in gedachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
gysman11 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:52:
Wat had jij zelf in gedachten?
50 of 100 euro

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:05

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

€75 zou ik zeggen

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Voor 4 mensen is 100 wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Je wordt uitgenodigd op een feest van 3 dagen, met 4 personen, waarbij jij volledig vrij gehouden wordt. Wat vind jij dat waard? p.p, per dag? (als je naar een festival gaat, wat ben je dan kwijt? entree, drank, eten? pp?

Acties:
  • +54 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:43
Ik zou lekker thuisblijven. Waarom zou je als zaalvulling aanwezig zijn? Je kent het bruidspaar niet en de enige connectie is de moeder die je slechts oppervlakkig kent. Besteed die 50 EUR aan bioscoopkaartjes.

Edit: vanwege de culturele achtergrond, is de uitnodiging eerder vanuit gebruik dan als zaalvulling. Als pure zaalvulling zou ik afgemeld hebben. Deze zou ik toch wel overwegen.

[ Voor 60% gewijzigd door Joris748 op 04-04-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Kleine toevoeging. Wat is de achtergrond van het bruidspaar? Ik ken 3-daagse bruiloften, met het hele dorp of wijk op de gastenlijst, vooral van mijn Indiase collega’s. Heb er al van 3 een uitnodiging gehad, maar een ticket naar India was me tot dusver te prijzig.

[ Voor 23% gewijzigd door Joris748 op 04-04-2025 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Joris748 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:55:
Ik zou lekker thuisblijven. Waarom zou je als zaalvulling aanwezig zijn? Je kent het bruidspaar niet en de enige connectie is de moeder die je slechts oppervlakkig kent. Besteed die 50 EUR aan bioscoopkaartjes.
Nog beter inderdaad. Dat is inderdaad wat ik zou doen. Maar als je dan toch gaat €75.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:21
Als ik alleen de moeder oppervlakkig zou kennen, vraag ik me uberhaupt af waarom ik uitgenodigd zou zijn. Laat ze die plekken dan beter aan iemand anders geven.
Ofwel, kaartje sturen en laten weten dat jullie er niet bij kunnen zijn in verband met andere verplichtingen en gebruik dat geld inderdaad om zelf wat leuks te gaan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In deze situatie zou ik gewoon een kaartje sturen, voegt niks toe als je daar naartoe gaat.
Als je gaat dan zie ik ook echt niet waarom je mensen die je überhaupt niet kent veel geld zou moeten geven, 20 euro is al meer dan genoeg. Als je het koppel zelf oppervlakkig zou kennen was 30 euro normaal geweest.
Pas als je het koppel zelf goed kent is 50 euro normaal, en het moeten wel hele goede vrienden zijn om naar 75-100 euro te gaan, want dat is gewoon heel veel geld voor een stukje taart en een kopje koffie.

Aan de andere kant; wij waren voor onze bruiloft ongeveer 2000 euro kwijt, als wij 250x100 euro hadden gekregen hadden we wel 23.000 euro winst kunnen maken, daar had ik zelf geen nee tegen gezegd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
Joris748 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:58:
Kleine toevoeging. Wat is de achtergrond van het bruidspaar? Ik ken 3-daagse bruiloften, met het hele dorp of wijk op de gastenlijst, vooral van mijn Indiase collega’s. Heb er al van 3 een uitnodiging gehad, maar een ticket naar Indiana’s me tot dusver te prijzig.
Hindoestaanse bruiloft (maar gelukkig in NL)

---

Blijft toch lastig om een uitnodiging te weigeren die je persoonlijk overhandigd krijgt. 1 dag gaan leek me een mooie middenweg.

...less is more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cultuur en achtergrond is hierin wel belangrijk, zeker als jij het belangrijk vind om uit te stralen waar jij voor staat.>250 gasten is in Nederland tegenwoordig zeer ongebruikelijk (en voor de rechtlijnige Tweakers hier, het komt voor, niet vaak en steeds minder).
Heb je ergens gevraagd of het mag dat je maar één dag komt?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Oon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:04:
In deze situatie zou ik gewoon een kaartje sturen, voegt niks toe als je daar naartoe gaat.
Als je gaat dan zie ik ook echt niet waarom je mensen die je überhaupt niet kent veel geld zou moeten geven, 20 euro is al meer dan genoeg. Als je het koppel zelf oppervlakkig zou kennen was 30 euro normaal geweest.
Pas als je het koppel zelf goed kent is 50 euro normaal, en het moeten wel hele goede vrienden zijn om naar 75-100 euro te gaan, want dat is gewoon heel veel geld voor een stukje taart en een kopje koffie.

Aan de andere kant; wij waren voor onze bruiloft ongeveer 2000 euro kwijt, als wij 250x100 euro hadden gekregen hadden we wel 23.000 euro winst kunnen maken, daar had ik zelf geen nee tegen gezegd :+
Het betreft een hindoestaanse bruiloft dus het zal zeker geen stukje taart en kop koffie zijn :+

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
True schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:06:
Cultuur en achtergrond is hierin wel belangrijk, zeker als jij het belangrijk vind om uit te stralen waar jij voor staat.>250 gasten is in Nederland tegenwoordig zeer ongebruikelijk (en voor de rechtlijnige Tweakers hier, het komt voor, niet vaak en steeds minder).
Heb je ergens gevraagd of het mag dat je maar één dag komt?
nee, medegedeeld

...less is more

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Haha, dit is zó Nederlands :D Het is geen entree tot een festival waarbij je de kosten en de baten tegenover elkaar afweegt. Het is een bruiloft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
Aangezien eten en drinken waarschijnlijk included is en je met 4 man gaat zou ik persoonlijk minimaal 100 euro doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
funk-e schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:05:
[...]

---

Blijft toch lastig om een uitnodiging te weigeren die je persoonlijk overhandigd krijgt. 1 dag gaan leek me een mooie middenweg.
Denk wel dat het mooi is om mee te maken. Waar ken je de moeder van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Joris748 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:09:
[...]

Denk wel dat het mooi is om mee te maken. Waar ken je de moeder van?
ze maakt ons huis schoon 2 keer per maand

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mog schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:08:
[...]

Haha, dit is zó Nederlands :D Het is geen entree tot een festival waarbij je de kosten en de baten tegenover elkaar afweegt. Het is een bruiloft.
Inderdaad - geef wat je iemand redelijkerwijs gunt. Die verhalen van vroeger dat men twee enveloppes had en eerst kijkt hoe het verzorgd is voor men de gevulde of de goed gevulde enveloppe geeft :r

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik vind de waarde van je cadeau compleet niets te maken hebben met de duur en uitgebreidheid van een bruiloft. Je betaalt toch niet om er aan mee te mogen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 16:26
Hebben ze geen wensenlijst via lijstje.nl oid?

Ik vind geld altijd zo ordinair als cadeau 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:03
50 euro is prima om te geven als gezin. Zeker als het geen familie is of beste vrienden. En uit respect (en nieuwsgierigheid) toch gaan vind ik alleen maar mooi.

Zucht...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:38

mrc4nl

Procrastinatie expert

Duke of Savage schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:25:

Dan geef je peper en zoutstel

ora et labora

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
funk-e schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:11:
[...]

ze maakt ons huis schoon 2 keer per maand
Heel mooi dan toch dat je uitgenodigd wordt op de bruiloft van haar zoon of dochter? In dat geval zou ik zeker een mooi bedrag geven, zie het als een soort alternatieve kerstbonus voor je schoonmaakster.

Heel veel plezier op de bruiloft.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

gysman11 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:55:
Je wordt uitgenodigd op een feest van 3 dagen, met 4 personen, waarbij jij volledig vrij gehouden wordt. Wat vind jij dat waard? p.p, per dag? (als je naar een festival gaat, wat ben je dan kwijt? entree, drank, eten? pp?
Ik zie dit argument wel vaker voorbij komen. Ik begrijp het echter niet zo goed. Hartstikke gaaf dat je er voor kiest een driedaags feest te geven. Wat je naar mijn idee niet kunt verwachten is dat de uitgaven die je doet als bruidspaar worden gecompenseerd door je gasten.

Of ik nu alleen op de receptie kom met slappe cake in een boerenweiland of bij een driedaags feest aan de Amstel, je krijgt van mij een bedrag dat past bij onze relatie. Niet een bedrag dat past de uitgaven van het bruidspaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:00

Sharky

Skamn Dippy!

FirePuma142 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:35:
[...]

je krijgt van mij een bedrag dat past bij onze relatie. Niet een bedrag dat past de uitgaven van het bruidspaar.
Precies dit. Eventueel afgestemd op je draagkracht.

Voor de TS: Sowieso gaan, Hindoestaanse bruiloften zijn een feestje *O*

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:53
Moet je per se iets geven? Je moet drie dagen vrijnemen, je moet allerlei andere dingen regelen hoogstwaarschijnlijk, en dan ook nog wat geven? Ik snap dat de cultuur anders is als het om een hindoestaanse bruiloft gaat (heb er meerdere bijgewoond, hele spektakels), maar het is helemaal niet nodig om een cadeau te geven: je bent er immers al en dat zou gezien moeten worden als een cadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

Qwerty-273

Meukposter

funk-e schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:52:
We kennen alleen de moeder van de bruid en hebben het echtpaar nog nooit gezien. De moeder kennen we oppervlakkig.

We vinden het wel zo netjes om ons gezicht te laten zien. We hebben gekozen om 1 van de 3 dagen te komen.
Het is natuurlijk wel een erg oppervlakkige relatie, bij de bakker kom je vaker en dan wordt je ook niet uitgenodigd als de dochter of zoon gaat trouwen. Maar zoals al velen meldden, cultuur speelt een grote rol hier.
Klopt, maar vaak neem je wel mee dat de kosten van de bruiloft eigenlijk (deels) goed gemaakt worden door de cadeau's. Als je weet dat iemand enkele honderden euro's uitgeeft voor elke gast (of dat het bruidspaar zelf is, de ouders of andere familie) dan is het wel beleefd (maar wellicht dat dit ook weer terugvloeit naar achtergrond) om iets van een vergelijkbare waarde te geven.
Reinier schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:14:
Ik vind de waarde van je cadeau compleet niets te maken hebben met de duur en uitgebreidheid van een bruiloft. Je betaalt toch niet om er aan mee te mogen doen?
Er zit eigenlijk wel een verschil als je uitgenodigd wordt voor een plakje cake en een koffie op een maandag op het stadhuis (omdat die dag in sommige gemeenten gratis is om te trouwen). Dus geen kosten voor het bruidspaar (of de ouders die inspringen om te betalen). En een compleet verzorgd verblijf met eten, feesten etc etc. Dat kan per persoon al makkelijk enkele honderden euro's kosten. Dan is het wel zo vriendelijk (als je het als een weekendje uit kan zien) om daar ook iets vergelijkbaars tegenover te zetten.

Vergelijk het met die kennis die iedereen wel heeft, die altijd als eerste op een feestje verschijnt, zich vol vreet en vol giet met drank, geen cadeautje mee neemt of een willekeurige bon van 5 euro. En zelf hoogstens een feest organiseert waarbij de gasten hun eigen eten en drinken mee moeten brengen, en je afgezeken wordt wanneer je geen duur cadeau mee neemt.

Het "hoort" een beetje in balans tegen over elkaar te zijn (en ja dat is gewoon met een Nederlandse achtergrond uit de provincie).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik vind niet dat dat "hoort". De kosten zijn gewoon voor het bruidspaar (of voor de vader van de bruid als je ouderwetsch bent) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:44

PinusRigida

I put the p in pool.

één van de weinige keren dat ik deze dooddoener kan gebruiken: "Ja en nee". :D

Ik snap je en gevoelsmatig vind ik het ook... anderzijds: ik ben heel pragmatisch ingesteld en wat kan een bruidspaar* nu het béste gebruiken?... juist: geld.

...tuurlijk zijn er 'tig' dingen die ze ook nog kunnen gebruiken maar met geld kunnen ze dat allemaal zélf kiezen en hun prioriteiten kiezen kopen.

*er van uit gaande dat het niet om reeds welvarende mensen gaat...

En over de vraag "gaan of niet": vind ik ook: als je het bruidspaar zélf niet kent, maar een familielid slechts oppervlakkig, vind ik niet dat je je moet schamen als je je kat een kaartje stuurt. Cultuur of geen cultuur; naar een bruiloft gaan uit beleefdheid zonder het bruidspaar te kennen vind ik ook weer zo geforceerd.

Tenzij je natuurlijk grààg naar bruiloften gaat, los van of je de mensen goed kent of niet, moet TS zelf beslissen...

...maar zo te lezen heeft TS al toegezegd dus dan zou ik ook gewoon 1 dagje gaan... uit beleefdheid idd.

[ Voor 42% gewijzigd door PinusRigida op 04-04-2025 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:09
stop die €50 (achter het glas) in een fotolijstje met zo'n noodhamer uit de auto erbij met de tekst : inslaan ingeval van nood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Qwerty-273 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:49:
[...]

Het is natuurlijk wel een erg oppervlakkige relatie, bij de bakker kom je vaker en dan wordt je ook niet uitgenodigd als de dochter of zoon gaat trouwen. Maar zoals al velen meldden, cultuur speelt een grote rol hier.

[...]

Klopt, maar vaak neem je wel mee dat de kosten van de bruiloft eigenlijk (deels) goed gemaakt worden door de cadeau's. Als je weet dat iemand enkele honderden euro's uitgeeft voor elke gast (of dat het bruidspaar zelf is, de ouders of andere familie) dan is het wel beleefd (maar wellicht dat dit ook weer terugvloeit naar achtergrond) om iets van een vergelijkbare waarde te geven.

[...]

Er zit eigenlijk wel een verschil als je uitgenodigd wordt voor een plakje cake en een koffie op een maandag op het stadhuis (omdat die dag in sommige gemeenten gratis is om te trouwen). Dus geen kosten voor het bruidspaar (of de ouders die inspringen om te betalen). En een compleet verzorgd verblijf met eten, feesten etc etc. Dat kan per persoon al makkelijk enkele honderden euro's kosten. Dan is het wel zo vriendelijk (als je het als een weekendje uit kan zien) om daar ook iets vergelijkbaars tegenover te zetten.

Vergelijk het met die kennis die iedereen wel heeft, die altijd als eerste op een feestje verschijnt, zich vol vreet en vol giet met drank, geen cadeautje mee neemt of een willekeurige bon van 5 euro. En zelf hoogstens een feest organiseert waarbij de gasten hun eigen eten en drinken mee moeten brengen, en je afgezeken wordt wanneer je geen duur cadeau mee neemt.

Het "hoort" een beetje in balans tegen over elkaar te zijn (en ja dat is gewoon met een Nederlandse achtergrond uit de provincie).
Plakje cake en koffie? De meeste uitvaarten zijn al uitbundiger :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:58
Joris748 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:38:
[...]

Plakje cake en koffie? De meeste uitvaarten zijn al uitbundiger :+
Je zit hier wel op een forum waar 3.000 euro uitgeven aan een videokaart helemaal prima is. Zoiets raars en emotioneels als een bruiloft is dan wel gek he ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Qwerty-273 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:49:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd ontzettend onbeschoft om gasten met een kostenpost op te zadelen omdat je zelf heel graag een luxe feest wil geven. Naar mijn idee ‘hoort’ dat dan ook helemaal niet zo te zijn. Ik herken het ook niet uit mijn omgeving.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• funk-e
Ik zie veel reacties hier die ik kan begrijpen. Uiteraard hebben wij ook onze bedenkingen bij het geheel. Maar we zien het ook als respect betuigen, en daarbij wordt het vast een onvergetelijke dag (ook voor onze kinderen).

Ik heb wel een goed gevoel om 75 of 100 te geven na het lezen van de reacties hier.

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:26
Leuke vraag, als ik het zo lees zit je met 50 tot 100 euro wel goed als verre kennis. Blijkbaar is het gebruikelijk om een bedrag met een 1 te geven, dus 51 of 101, voor geluk. Zou ik nog wel even nalezen als ik jou was.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:40

lasharor

7 december 2004

Ik ken specifieke hindoestaanse bruiloften niet. Vanuit mijn achtergrond (Turkse Nederlander) zou ik het volgende overwegen:

* Gaan want, lekker eten
* Gaan want, leuke beleving
* Qua geld; 50 tot 100 EUR. Ik zou eerder richting 50 gaan dan 100. Op een Turkse bruiloft zijn de bedragen voor mensen die geen goede vrienden/familie zijn vaak 50 EUR (per gezin).

De andere reacties in dit topic zijn voor mijn gevoel heel "Nederlands". Ik denk dat de gemiddelde allochtoon, wanneer die je uitnodigd voor een "grootst feest" écht niet de verwachting heeft dat je alle dagen komt of dat je kapitalen aan contanten meeneemt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:42
Heerlijke Nederlands reacties op de TS: De zuinige/gierige Nederlander komt in aanraking met een uitbundigere andere cultuur. Ga en geniet van deze ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

lasharor schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:22:
Ik ken specifieke hindoestaanse bruiloften niet. Vanuit mijn achtergrond (Turkse Nederlander) zou ik het volgende overwegen:

* Gaan want, lekker eten
* Gaan want, leuke beleving
* Qua geld; 50 tot 100 EUR. Ik zou eerder richting 50 gaan dan 100. Op een Turkse bruiloft zijn de bedragen voor mensen die geen goede vrienden/familie zijn vaak 50 EUR (per gezin).

De andere reacties in dit topic zijn voor mijn gevoel heel "Nederlands". Ik denk dat de gemiddelde allochtoon, wanneer die je uitnodigd voor een "grootst feest" écht niet de verwachting heeft dat je alle dagen komt of dat je kapitalen aan contanten meeneemt.
Mijn ervaring met Turkse bruiloften N=2 is wel iets anders. Zo'n marmer feestpaleis en omroeper voor de giften. Wellicht dat deze bruiloften wat conservatief waren, maar het is een schril contrast met andere bruiloften of feesten: bijvoorbeeld Surinaams waar cadeaus bij kinderverjaardagen niet werden uitgepakt maar naderhand en iedereen persoonlijk bedankt werd - juist om niet mensen in ongemak te brengen waar ze mee kwamen aanzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 27-04 19:37
gysman11 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:35:
[...]
Heel mooi dan toch dat je uitgenodigd wordt op de bruiloft van haar zoon of dochter? In dat geval zou ik zeker een mooi bedrag geven, zie het als een soort alternatieve kerstbonus voor je schoonmaakster.
Dit. Hiermee kun je dan aangeven hoe dankbaar je hun (schoon)moeder bent.
funk-e schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:06:
[...]
Het betreft een hindoestaanse bruiloft dus het zal zeker geen stukje taart en kop koffie zijn :+
Zoek op wat de gewoonte in die cultuur is.
Mijn neef is in malta getrouwd en daar zijn de bedragen veel hoger dan hier. Echt wel €100-€1000 hoog. Dus zou €100 alsnog een tegenvaller zijn. Maar zijn vrouw was wel panisch of de gasten wel allemaal tevreden waren. Want dat hoorde er dan wel bij. Een 'keeping up with the Joneses' voor bruiloften. En daar vielen 'de hollanders' op, omdat die wél de dansvloer opgingen.
Bij een nichtje was het dan weer 'een donatie aan een goed doel' en hadden geen behoefte aan kado's.

Je zou ook aan je schoonmaakster kunnen vragen wat haar ideeën zijn. Zij heeft jullie immers uitgenodigd (neem ik aan) en dus graag wil dat jullie langskomen. Ik vermoed dat het echtpaar hier vrij weinig invloed op hebben en veel 'door de familie' wordt uitgenodigd. Je kan dan gelijk vragen naar haar cultuur en hoe zij daar tegenaan kijken. En dan kun je gelijk ook de praktische kant bespreken, zoals welke dag je dan komt.

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fliepiefloep
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-04 17:06
Wow wat een verschillen :)
Hier is het mantra:
-Enkel avondfeest (dwz avondje drank en een dessertenbuffet): 50 p.p.
-Met diner bij: 75-100 p.p.

En dat is dan voor 1 dag :*)
Ik dacht dat het de norm was dat je ongeveer gaf wat men moet betalen voor jou qua drank en eten (en zaal).

Van mensen die ik zo oppervlakking ken ga ik wel niet naar het huwelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:04
Je kunt goud, zilver en koper geven! Lekker traditioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Reinier schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:14:
Dat vind ik zeker wel. Als ik word uitgenodigd als daggast met volledig diner ed, dan geef ik meer dan dat ik alleen voor het feest uitgenodigd ben (typisch nederlands).

Mijn gedachte is altijd.. een bruiloft mag geld kosten, daar hoeft geen winst op gemaakt te worden. Het bruidspaar kiest er zelf voor een luxe kasteel met dj en band af te huren ipv een zaal boven de lokale kroeg. Mijn cadeau dekt een deel van de kosten.. daggast 50-75 euro p.p, de helft als ik alleen naar het feest ga.

In italie zijn juist hele grote geldbedragen (honderden euros) heel gebruikelijk, voor mij complete waanzin. Omgekeerd ben ik 2 jaar geleden in de Uk geweest bij een bruiloftsfeest.. daar was het zelfs geen "open"-bar, mocht je zelf je drankjes aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07
Scheurbuik schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:58:
Omgekeerd ben ik 2 jaar geleden in de Uk geweest bij een bruiloftsfeest.. daar was het zelfs geen "open"-bar, mocht je zelf je drankjes aftikken.
Wat dacht je van een bridezillabruiloft op een verre exclusieve locatie, waar de gasten geacht worden hun eigen logies te dokken?

Ik had TS graag iets concreet willen adviseren, maar ook ik kijk als een krenterige kruidenier in de cultuurkloof.
Wat @SPee zegt: lees je in.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49

Honesty

kattenneus!

Waarschijnlijk al gezegd, wij zijn getrouwd(was wel duur) met het idee dit is al opgemaakt en alles wat word gegeven was meegenomen. Viel later ook wel mee wie wat gaf.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Laatst online: 12:37
Als je het feest niet kunt betalen en uitgaat van giften van mensen moet je het feest niet geven.

Ik geef niks en ik verwacht ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Justevo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:06:
Als je het feest niet kunt betalen en uitgaat van giften van mensen moet je het feest niet geven.
Klopt, alhoewel trouwen en/of een feest organiseren w.m.b.t niet alleen voor 'de rijke' is/zou moeten zijn, zijn er betere manieren om met je geld om te gaan.
Justevo schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:06:
Ik geef niks en ik verwacht ook niks.
Van de andere kant, als je d'r letterlijk 'niks om geeft' kun je je beter afmelden.

Als je graag naar een feestje gaat en daar aan de zuip gaat, mag je degene die het organiseren wel íets cadeau doen; al is het iets met symbolische waarde of iets wat je zelf geknutseld hebt.

Het gaat niet om het geld, maar om het gebaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

True schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:17:
bijvoorbeeld Surinaams waar cadeaus bij kinderverjaardagen niet werden uitgepakt maar naderhand en iedereen persoonlijk bedankt werd - juist om niet mensen in ongemak te brengen waar ze mee kwamen aanzetten.
In Nederland is het juist ongemakkelijk als je een cadeau aanneemt en vervolgens ongeopend naast je neer zet.

Maar waarschijnlijk omdat de gever van het cadeau graag je reactie wil zien of zo iets.

Ik geloof echter dat bij een bruiloft de enveloppen ook gesloten blijven en men niet daar ter plekke het geld uit trekt om vervolgens in de portemonnee te moffelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vindt een cadeaubon ordinairder.
Of als iedereen zo'n bloemen geeft die max een week goed blijven, dat is leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Aan de andere kant; wij waren voor onze bruiloft ongeveer 2000 euro kwijt
Ja, je kunt het zo gek maken als je wil, maar alleen al aan DJ+materiaal & fotograaf ben je al zo €2000,- kwijt.

Natuurlijk, beide is optioneel, maar zou zonde zijn om niet te doen.

Trouwjurk+trouwpak is ook al snel €2000,- samen; en ja, ook daar kun je concessies doen.

En als je een locatie huurt (en vaak drank / eten dus uitbesteed)...
... laten we maar zeggen dat een budget van €10.000 zo op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Is wel een leuk idee, bruiloft met festival thema.

En dan entree vragen met polsbandjes (met schattig de namen van bruidspaar en trouwdatum er op) en een munten automaat (met op de muntjes silhouet van echtpaar).

Voeg nog wat foodtrucks toe (2 muntjes voor een broodje kroket en dan nog een half muntje voor een streepje mayo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
funk-e schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:05:

Je kan een andere genodigde raadplegen die uit dezelfde cultuur komt als het bruidspaar en vragen wat het gebruiken zijn. Daar kan je je dan op aanpassen en de nodige respect tonen en voorkomen dat je iets doet dat niet in de smaak valt. 'Rapport' heet dat in de antropologische terminologie.

Als het mensen zijn die al lang in Nederland wonen is het van veel minder belang, die kennen ook de Nederlandse cultuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Voor ons een beetje een gekke situatie: Ik ben met mijn gezin (2 volw 2 kinderen) uitgenodigd voor een bruiloft. Het is een feest van 3 dagen (we zijn voor alle 3 dagen uitgenodigd).

We kennen alleen de moeder van de bruid en hebben het echtpaar nog nooit gezien. De moeder kennen we oppervlakkig.
Jeetje, daar zou ik niet lang over twijfelen. Afzeggen.
Je kent alleen de moeder oppervlakkig, dan sta je daar een hele dag met zijn vieren tussen heel veel onbekende mensen. Weliswaar leuk voor de nieuwe contacten, maar kun je je tijd niet leuker doorbrengen? Recent trouwde een verre neef van mijn vrouw, die uitnodiging hebben we ook afgezegd. Neef hebben we 2x gezien (mijn vrouw nog 1x eerder) dus wat gaan we daar een hele dag stukgooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Niks ordinair aan. Geld is een prima cadeau, zeker als men dat al aangeeft als zijnde gewenst.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
evilution schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:13:
[...]

Niks ordinair aan. Geld is een prima cadeau, zeker als men dat al aangeeft als zijnde gewenst.
Waarom moet je sowieso cadeaus krijgen op een bruiloft? Steeds meer mensen zetten het zelfs expliciet op de uitnodiging. Ben ik de enige die dat onbeschoft vindt? Mensen nemen vrij, doen hun best om erbij te zijn en dan ga je ook nog om cadeaus vragen? Een bruiloft betaal je zelf, hoe goedkoop of duur het ook is, je hoeft je gasten daar niet voor te laten betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:40:
[...]

Waarom moet je sowieso cadeaus krijgen op een bruiloft? Steeds meer mensen zetten het zelfs expliciet op de uitnodiging. Ben ik de enige die dat onbeschoft vindt? Mensen nemen vrij, doen hun best om erbij te zijn en dan ga je ook nog om cadeaus vragen? Een bruiloft betaal je zelf, hoe goedkoop of duur het ook is, je hoeft je gasten daar niet voor te laten betalen.
Bruiloft is nou net hetgeen waar ik cadeaus prima vind. Bij verjaardagen, en nog erger feestdagen, wil je geen geld doen omdat dat echt rondschuiven wordt, dus wordt er maar iets gegeven wat in de meeste gevallen gewoon in de kast verdwijnt, immers het mag allemaal niet teveel kosten, en als diegene echt graag iets van €20 had gewild, had die dat al wel gekocht. (Uiteraard kinderverjaardagen uitgezonderd).

Terwijl een bruiloft een éénmalig iets is (hopelijk), dus dan kan je ook wat meer geven zonder dat het gewoon meer geld rondschuiven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waarom moet je sowieso cadeaus krijgen op een bruiloft?
Dat is niet onbeschoft, je wil niet een 20 boeketten, 10 broodroosters en 2x zilveren sierbestek dat 40 jaar in de kast verdwijnt en pas bij overlijden weer tevoorschijn komt.

Een bruiloft is voor de gemeenschap, al denken sommige mensen dat het iets is wat alleen henzelf aangaat, maar er zitten hoge kosten aan. Er was een bruidschat in de vorm van 20 geiten of ander vee, maar dat doen wij hier in Nederland al een tijd niet meer. Slachten van het vee voor het feestje gebeurt dus ook niet meer. De kosten moeten toch wel worden betaald, en dat werkt vaak via een bijdrage.

Het geven van cadeau's heet reciprociteit (wederkerigheid), het is de smeerolie van de maatschappij. Ook al denken de deelnemers er niet zo over na, het zorgt voor een onderlinge band. Zou het niet zo maar van de hand wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:43
Also je een goede band hebt met je schoonmaakster zou ik zeker gaan. Je gaat dan meer uit respect voor haar. Daarnaast best leuk om mee te maken. 50 euro is wel gebruikelijk, maar misschien met hele gezin ietsje meer (ook naar gelang eigen situatie)

P.S. Je hoeft niet de hele dag te blijven want het is best een beetje langdradig. Wat later komen is helemaal niet gek (tenzij het op een vaste tijd in een tempel is)

Wij doen meestal 50 met twee, 100 als het familie is en meer als het dichtbij familie of goede vrienden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
mrmrmr schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:53:
[...]

Dat is niet onbeschoft, je wil niet een 20 boeketten, 10 broodroosters en 2x zilveren sierbestek dat 40 jaar in de kast verdwijnt en pas bij overlijden weer tevoorschijn komt.

Een bruiloft is voor de gemeenschap, al denken sommige mensen dat het iets is wat alleen henzelf aangaat, maar er zitten hoge kosten aan. Er was een bruidschat in de vorm van 20 geiten of ander vee, maar dat doen wij hier in Nederland al een tijd niet meer. Slachten van het vee voor het feestje gebeurt dus ook niet meer. De kosten moeten toch wel worden betaald, en dat werkt vaak via een bijdrage.

Het geven van cadeau's heet reciprociteit (wederkerigheid), het is de smeerolie van de maatschappij. Ook al denken de deelnemers er niet zo over na, het zorgt voor een onderlinge band. Zou het niet zo maar van de hand wijzen.
De kosten moeten betaald worden, dus ik nodig mensen uit en ik wil jullie geld! Wat een onzin. Ik ben getrouwd voor een paar honderd euro. Als ik afhankelijk moet zijn van anderen om een bruiloft te vieren, zou ik eerst eens achter mijn oren krabben. Dat heeft werkelijk niets te maken met wederkerigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 21:14

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Nou ik deel denk ik wel wat je bedoeld. Ik vind het vragen om cadeaus ook onbehoorlijk en van weinig stijl getuigen. Dat leer ik mijn kinderen trouwens ook dat ze niet moeten vragen om cadeautjes. Ik krijg wel eens van mensen een lijst met cadeauwensen op een verjaardag en dat triggert dat ook wel een beetje. Het heeft ook met volgordelijkheid te maken. Als ik vraag, wat zou je willen hebben, dan kun je een lijstje geven. Maar bij voorbaat zit er eigenlijk al de assumptie in dat je geacht wordt iets te geven ofzo.

Maar aan de andere kant zit iedereen uiteraard met de behoefte om een cadeau te geven en is het geven van een suggestie, bijv. een envelopje, wel weer zo handig.

Het ligt er dus een beetje aan hoe je ernaar kijkt en hoe het geformuleerd is op de uitnoding. Als er iets staat van "breng voor ons een envelop mee" of "wij willen een envelop" dan is het raar. Als er iets staat van " mocht je ons een cadeau willen geven dan vinden wij een kleine bijdrage het fijnst" dan is het al weer heel anders.

Antwoord op ts. Ik zou 50 piek doen, maar ik zou vooral kijken wat je kan missen. Alles is goed. Niemand gaat over jouw portemonnee en het gaat om het gebaar.

[ Voor 10% gewijzigd door bonzz.netninja op 05-04-2025 10:59 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-04 14:26
Hangt er van af hoe close je bent met de famillie.
Het is de gewoonte dat wat je geeft ook later weer terugkrijgt als jouw kinderen gaan trouwen. Als het goed is wordt alles ook genoteerd door hun.
Close? 50 euro.
Niet close? Niks betalen.
Wil je perse betalen? 20 euro.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:02
Een tip van iemand die twee jaar geleden getrouwd is: Geef geen drank (zouden we ook mee moeten stoppen op verjaardagen :P ).

Er staan hier nog 20 flessen in de kast, terwijl ik en mijn partner amper (sterke) drank drinken. Meest waardeloze cadeau wat je kan geven :).

Dus inderdaad, gewoon cash geven (als je gaat). Heeft het echtpaar het meest aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 21:14

bonzz.netninja

Niente baffi

PigRush schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:13:
Een tip van iemand die twee jaar geleden getrouwd is: Geef geen drank (zouden we ook mee moeten stoppen op verjaardagen :P ).

Er staan hier nog 20 flessen in de kast, terwijl ik en mijn partner amper (sterke) drank drinken. Meest waardeloze cadeau wat je kan geven :).

Dus inderdaad, gewoon cash geven (als je gaat). Heeft het echtpaar het meest aan.
Die flessen kun je prima gewoon doorgeven he :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Mandrake466 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:04:
Hangt er van af hoe close je bent met de famillie.
Het is de gewoonte dat wat je geeft ook later weer terugkrijgt als jouw kinderen gaan trouwen. Als het goed is wordt alles ook genoteerd door hun.
Close? 50 euro.
Niet close? Niks betalen.
Wil je perse betalen? 20 euro.
TS kent het bruidspaar niet eens.

25 euro lijkt mij prima voor totaal onbekenden.
Of geef je de moeder een loonsverhoging.
Denk dat ik ook niet naar de bruiloft zou gaan als je niemand kent.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:57
Dennis1812 schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:57:
[...]

TS kent het bruidspaar niet eens.
Ik kan me geen situatie bedenken waarin ik zelf naar een bruiloft zou gaan waar ik het bruidspaar niet ken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:12:
[...]

Ik kan me geen situatie bedenken waarin ik zelf naar een bruiloft zou gaan waar ik het bruidspaar niet ken.
Wel eens meegemaakt.. als +1 meegeweest bij een bruiloftsfeest van een goede collega van mijn vriendin. Vond dit zelf heel raar, maar de bruid nodigde explicitiet alle partners ook uit.. heb toen erg getwijfeld, maar omdat de andere collegas als koppel gingen heb ik geschikt. Aparte ervaring.

Voor de rest is het me vaker gebeurd dat ik bij bruiloften heb gestaan waarvan ik van tevoren amper wist hoe de bruid eruit zag :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-04 21:32
funk-e schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:05:
Ik zie veel reacties hier die ik kan begrijpen. Uiteraard hebben wij ook onze bedenkingen bij het geheel. Maar we zien het ook als respect betuigen, en daarbij wordt het vast een onvergetelijke dag (ook voor onze kinderen).

Ik heb wel een goed gevoel om 75 of 100 te geven na het lezen van de reacties hier.
Heel goed.

Ik heb zelf ook ooit een bruiloft gegeven voor 300man (ook Aziatische achtergrond). De kosten per persoon waren gemiddeld 60 pp.

Uiteraard is iedereen vrij om te geven wat ze willen. En van mensen die van nature minder bekend zijn met Aziatische bruiloften, begrijpen wij dat het moeilijk is om dit soort dingen in te schatten. En uiteraard hangt het van de relatie af. Van mensen die dichterbij ons staan, kregen we gemiddeld meer dan >75 pp. maar van anderen weer 50 euro of minder (mensen die minder dichtbij staan, zoals collegas). Allemaal prima.

Maar als het je schoonmaker is, zeg maar een beetje hetzelfde als een collega, zou ik zeggen, geef waar je je comfortabel bij voelt. Ik denk voor 4 personen incl kinderen, zou zeggen dat 75 tot 100 euro in totaal een prima respectvol gebaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:23
Gewoon lekker gaan, 75-100 euro geven, genieten van een mooie ervaring die je mogelijk maar één keer meemaakt in je leven. En geef ook een kleinigheidje aan de moeder (jullie schoonmaakster), aangezien haar zoon/dochter gaat trouwen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01

reaL_G

G

We kennen alleen de moeder van de bruid en hebben het echtpaar nog nooit gezien. De moeder kennen we oppervlakkig. Het wordt een groot feest met > 250 mensen. We vinden het wel zo netjes om ons gezicht te laten zien. We hebben gekozen om 1 van de 3 dagen te komen.

Wat is in zo'n geval een gebruikelijk bedrag om te geven als cadeau (een envelop stond op de uitnodiging)
Ik ben zelf hindoestaans/surinaams.

Gewoon gaan, ik kan je vertellen zeker een (minimaal) 25% kent het echtpaar niet goed.
Dit is geen speciale reservering voor het exacte aantal personen op basis van uitnodiging.

Ik zou de 1ste dag (Bathwaan/soort van vrijgezellen feest) gaan, dan is het bij de familie van de moeder.
Maar de laatste dag is ook een optie, dan is het eigenlijk echt de trouwdag, en zie je het bruidspaar zelf. Maar de ouders hebben het dan druk, en zijn veelal bezig.

Ga wat later, ceremonie is dan klaar.
Deze feesten zijn all-in.
Dus eet wat, drink wat, dans wat. En geniet ervan.

Zoek de moeder op en feliciteer haar ook. Dan heeft het ook nut.
Kwa cadeau, 50€ is zeker meer dan genoeg (gaat om het gebaar) Aanwezig zijn is belangrijker.

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:57
Scheurbuik schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:28:
[...]

Wel eens meegemaakt.. als +1 meegeweest bij een bruiloftsfeest van een goede collega van mijn vriendin. Vond dit zelf heel raar, maar de bruid nodigde explicitiet alle partners ook uit.. heb toen erg getwijfeld, maar omdat de andere collegas als koppel gingen heb ik geschikt. Aparte ervaring.

Voor de rest is het me vaker gebeurd dat ik bij bruiloften heb gestaan waarvan ik van tevoren amper wist hoe de bruid eruit zag :P.
+1 vind ik nog tot daaraan toe. Net als de bruid of bruidegom niet kennen. Maar dit is wel even next level. Sterker nog. Er zijn zat collega’s waar als ik een uitnodiging van zou krijgen ik ook niet zou gaan.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• funk-e
Even een recap (het feest was afgelopen zaterdag). We hebben uiteindelijk 75 euro gegeven. Onze kinderen zijn jong en eten/drinken praktisch niets. Het was interessant om een keer mee te maken. Helaas begon het echte feest pas laat en zijn we om 22:00 uur naar huis gegaan omdat de kinderen naar bed moesten. Maar we hebben de rituelen wel mogen aanschouwen. De kinderen vonden dat natuurlijk heel leuk om te zien allemaal.

Al met al een prima avond gehad met lekker eten en leuk om een keer mee te maken.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-04 21:45
Het is vast een cultuurverschilletje, maar als ik uitgenodigd zou worden op de bruiloft van de zoon of dochter van mijn poetsvrouw zou ik bedanken.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
Blackouts schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:27:
Het is vast een cultuurverschilletje, maar als ik uitgenodigd zou worden op de bruiloft van de zoon of dochter van mijn poetsvrouw zou ik bedanken.
Benieuwd wat je zou zeggen als ze vol trots voor je staat om de uitnodiging persoonlijk te overhandigen en super enthousiast vertelt dat ze jou en je familie mag uitnodigen.

Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders ;)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49

Honesty

kattenneus!

funk-e schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:38:
[...]

Benieuwd wat je zou zeggen als ze vol trots voor je staat om de uitnodiging persoonlijk te overhandigen en super enthousiast vertelt dat ze jou en je familie mag uitnodigen.

Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders ;)
Daar zou ik geen problemen mee hebben, ik vind bruiloften al een ramp laat staan van een wildvreemde. De kans is wel groot dat ik hoewel ik niet kan dan wel een cadeau geef aan het bruidspaar voor de uitnodiging, voel me daar dan wel vereerd voor.
Zelfs een keer uitgenodigd voor het vrijgezellenfeest van een kennis van mijn stiefbroer. Ook niet gedaan

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:29

Agent47

I always close my contracts.

Wij doen altijd €100 als koppel zijnde. Directe familie meer.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-04 19:04
Omgekeerd ben ik 2 jaar geleden in de Uk geweest bij een bruiloftsfeest.. daar was het zelfs geen "open"-bar, mocht je zelf je drankjes aftikken.
Mijn ervaring ook in de UK.. ik vroeg mij al af waarom alle kinderwagens vol met drank lagen :+

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hier een leuk stukje: https://decorrespondent.n...e5-07f5-0bdd-21e7071cf831

De kern zit hem voor mij wel in:
Al deze voorbeelden laten zien dat geschenken meer zijn dan gewoon objecten, voor zowel de gever als de ontvanger. Cadeaus dragen vrijwel altijd een diepere betekenis met zich mee, bijvoorbeeld vriendschap, diplomatie, symboliek, verzoening of emotie.
Dat het in de loop der jaren door welvaart en commercie is versnipperd zit er voor mij nog toch nog steeds een fijn moment in het geven en krijgen van cadeaus. Dat zit hem met name in de betekenisloze cadeautjes van tegenwoordig. Maar dan kan ook iets zeggen over zowel de ontvanger als de gever.

Met een cadeau of geld bedrag laat je zien dat je om die persoon geeft en hem geluk en voorspoed toewenst op een belangrijk moment in het leven. Wat gevierd mag worden. Verjaardag/trouwen whatever.

Los dat je wordt uitgenodigd voor de buurvrouw van het achternichtje van je schoonmaakster.
Ik ervaar het als zuur als men zegt: waarom moet ik geld of een cadeau geven op een bruiloft, zij kiezen er toch zelf voor? Ik denk dan, je wordt uitgenodigd een belangrijk moment in het leven van een dierbare te vieren. Dat is toch iets waard? Met name onder je eigen directe kringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Ik denk dat Tweakers wel de slechtste plek is om te vragen wat je moet geven op een traditionele Hindoestaanse bruiloft :p Enige dat ik je mee kan geven is dat je een oneven bedrag moet geven, even bedragen brengen ongeluk.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Bob Popcorn schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:17:
Ik denk dat Tweakers wel de slechtste plek is om te vragen wat je moet geven op een traditionele Hindoestaanse bruiloft :p Enige dat ik je mee kan geven is dat je een oneven bedrag moet geven, even bedragen brengen ongeluk.
gelukkig heb ik 75 gegeven en geen 100 :+

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:16
Zie zo hier en daar dat mensen een bruiloft van 300 man wel erg groot vinden
Tsja dat zal wel regionaal gebonden zijn, hier op het platteland zijn bruiloften met 250 man nog niet uitzonderlijk

Maar wat je geeft, tja mijn vrouw komt uit een familie van vrekken en ik ben royaal
Dus dat is ook een dingetje

[ Voor 23% gewijzigd door Hunegaart op 15-04-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:28
Toen ik ging trouwen heb ik envelopjes gekregen van 2tientjes tot aan een paar 100 euro, grappige was wel de envelopjes met een paar 100 euro stond duidelijk op van wie het afkwam.

Het heeft mij ook geen reet uitgemaakt wat ik van wie heb gekregen, vond het al mooi dat van alle uitgenodigde maar helaas 1 persoon heeft moeten afhaken i.v.m. ziekte.

Als ik naar een bruiloft ga bekijk ik het anders, dan denk ik: wat kost een avond drinken en eten mij? dat bedrag + wat extra's geef ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
Laatste bruiloft is alweer even geleden, maar ik deed altijd €50,- als avondgast of €100,- als daggast. Binnenkort zijn we zelf aan de beurt, ben heel benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:00
[...]
Wij hadden dezelfde ervaring in Ierland. Na de ceremonie was er een borrel waar een bordje stond dat het bruidspaar een Guinness aanbod. Maar toen ik een normaal biertje en een frisje bestelde kreeg ik een pinapparaat onder m'n neus geschoven. Dat was erg verrassend en ik was blij dat ik voor de zekerheid m'n portemonnee in m'n binnenzak had gedaan. Navraag bij een local leerde dat dit gebruikelijk is. Anders zuipen de gasten het bruidspaar arm. Bij het eten werd dan wel wijn geschonken, maar bij het feest erna moest je weer alles betalen.

Wij gaan over een maand ook trouwen, en ik ben heel benieuwd wat we krijgen aan kado's. De kosten gaan we er nooit uithalen, maar dat is ook niet de bedoeling. Wij geven een feest en hopen een mooie dag te hebben met onze gasten. Eventuele kado's zijn een mooie bonus.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 27-04 19:37
@funk-e Misschien toch maar een melding in de OP plaatsen dat de bruiloft al geweest is. ;)

let the past be the past.

Pagina: 1