Probleem met recent aangekocht Asrock moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 15:49
Naar aanleiding van een artikel over AMD en Asrock op de frontpage zit ik in dubio.

Onlangs een nieuw desktop zelf gebouwd:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 176,99€ 176,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,-€ 119,-
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 105,80€ 105,80
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 28,-€ 28,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 111,05€ 111,05
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 60,99€ 60,99
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 118,89€ 118,89
Totaal€ 720,72

Ik ondervond een probleem waarbij mijn computer plotseling uit en weer aan ging (Windows event 6008). Ik had al van alles geprobeerd, zoals het vervangen van het geheugen en de voeding, en meerdere keren opnieuw geïnstalleerd.

Daarna besloot ik alles te retourneren en opnieuw te bouwen. Nu zegt de verkoper dat de CPU-socket beschadigd is, en ik vraag me af of dit het gevolg is van het eerder genoemde probleem.

Is het verstandig om niet voor de Asrock te kiezen, maar voor een ander merk moederbord, zoals de Gigabyte B650M D3HP?

Of is mijn oorzaak niet van toepassing aangezien ik geen videokaart gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-058-H
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-07 21:47
Het kan de oorzaak van je probleem zijn. Heb je geen reden gegeven waarom je alles terug gestuurd hebt?

Als het al defect bij jou aangekomen is, maar dat is nu lastig te bewijzen.

Kwa moederbord maakt het niet uit. Ook niet omdat je geen videokaart gebruikt. Die CPU heeft integrated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het probleem dat op de FP staat, legt ook duidelijk uit (staat letterlijk in de titel!) dat het alleen voor de 9000-series van toepassing is. Jij hebt een 8000-series, een APU met Zen 4 architectuur, terwijl de 9000-series een gewone processor is met de Zen 5 architectuur. Die twee zijn niet te vergelijken. Bovendien is het issue met de laatste BIOS, versie 3.20, opgelost.

Als je om dit probleem ASRock gaat vermijden, moet je ook ASUS en Gigabyte afstrepen omdat die een veel groter probleem hadden met de 7800X3D kort nadat deze uit kwam. Daar waar het bij ASRock alleen ging om niet goed opstarten, was het bij ASUS en Gigabyte echt fysieke schade tot zelfs het ontploffen van de processor.

Jouw probleem zal dus niet gerelateerd zijn aan het issue genoemd in het artikel. Vooral omdat het een spontane reboot is en je daar een log entry van hebt. Een snelle zoektocht geeft aan dat het veel vaker voorkomt, lang voordat jouw hardware bestond. De oorzaak zal dus ergens anders moeten liggen.

Commandline FTW | Tweakt met mate