Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeanCattery
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 20:18
Beste Tweakers,

ik heb een behoorlijke audio set, het geluid klinkt echt fantastisch en ik waan mij thuis in een bioscoop op audio gebied. De TV blijft echter wat achter, wij hebben een 55 inch OLED TV en zitten op ongeveer 3 meter afstand van de TV.

Nu heb ik bij mijn vriendin aangegeven een grotere TV te willen kopen, zij vind het echter ontzettend lelijk een grote TV in de woonkamer dus de compromis is max 65 inch geworden.

Nu stelde zij zelf voor, waarom kopen we geen beamer en een beamer scherm. Dan hebben we en een grote 'tv' en als we de 'tv' niet gebruiken is het niet zichtbaar.

Op zich lief meegedacht, alleen twijfel ik of een beamer echt een degelijke vervanger is voor een OLED tv.

Ben daarom benieuwd naar iemand zijn ervaring die deze switch wel al heeft durven maken.

Duizendmaal dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
SeanCattery schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:26:

Op zich lief meegedacht, alleen twijfel ik of een beamer echt een degelijke vervanger is voor een OLED tv.
Dit is persoonlijk en hangt af van hoe kritisch je bent, je hebt dus niet veel aan ervaringen van een ander. Met deze twijfel beantwoordt je imo al zelf jouw vraag.

Nee, een beamer is geen vervanger voor een OLED TV. Zelfs een simpele LCD TV met VA paneel van dito formaat geeft een mooier beeld dan beamers van een paar duizend euro ondanks de technische tekortkomingen zoals backlight bleeding.

Met een goed scherm en deftige beamer kom je in een donkere ruimte al een heel eind echter, afhankelijk van je verwachtingen, zul je dan wel de spaarpot flink leeg moeten schudden wanneer je beeldkwaliteit belangrijk vindt en ondanks dit jouw verwachtingen bijstellen.

Neem je vriendin mee naar de winkel, daar ogen TV's een stuk kleiner dan thuis ;). Wellicht dat je haar daarmee kan overhalen, daarnaast went het formaat ook snel. Een LG 77'' G4 strak tegen de muur oogt imo niet eens zo massief, je kunt 'm ook als schilderij gebruiken op de momenten van de dag dat de TV normaal gesproken uit staat. Wellicht dat je hiermee haar over de streep kan trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 19:08

Jag

SeanCattery schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:26:
Beste Tweakers,

ik heb een behoorlijke audio set, het geluid klinkt echt fantastisch en ik waan mij thuis in een bioscoop op audio gebied. De TV blijft echter wat achter, wij hebben een 55 inch OLED TV en zitten op ongeveer 3 meter afstand van de TV.

Nu heb ik bij mijn vriendin aangegeven een grotere TV te willen kopen, zij vind het echter ontzettend lelijk een grote TV in de woonkamer dus de compromis is max 65 inch geworden.

Nu stelde zij zelf voor, waarom kopen we geen beamer en een beamer scherm. Dan hebben we en een grote 'tv' en als we de 'tv' niet gebruiken is het niet zichtbaar.

Ben daarom benieuwd naar iemand zijn ervaring die deze switch wel al heeft durven maken.

Duizendmaal dank _/-\o_
Mijn situatie is redelijk vergelijkbaar: 3,25m kijkafstand, 55 inch OLED en daarnaast een 117inch 16:9 scherm met JVC NZ7 projector. Series/tv kijken we klein en films op groot. Kwalitatief goede series ook. Oled geeft natuurlijk altijd meer contrast maar de JVC met lcos (d ila) heeft wel een on / off contrast van 1:40.000, dus kan behoorlijk zwart. Ansi contrast is wel duidelijk lager maar vind ik zelf minder belangrijk. Ik stoorde mij vooral aan de echt donkere scènes bij mijn vorige projector, een Epson tw9200.

Voor optimaal resultaat moet je sowieso de ruimte verduisteren, als in licht van buiten weren. En idealiter ook de wanden en plafond geen lichte kleuren. Het laatste heb ik zelf niet langs de WAF gekregen en vind ik wel jammer maar het beeld is toch wel echt goed.

Bedenk wel dat een oled tv echt makkelijk in gebruik is. Ophangen, meestal geen calibratie echt nodig, tone mapping door tv zelf, allemaal easy. Met een projector allemaal wat complexer met scherm ophangen en projector al dan niet in drop down lift. Calibreren, evt tonemapping met madvr /hrpc, het konijnenhol gaat diep.

Wat fotos van bij mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwjRsqE3l1raOgbIZdAwPb8FEFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG1CyePAucvFFxGWdTIxD8yn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwbQQMMAujnwYMsaEZHikZF1K_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7sIC4Y1pgIj4PBhWqxc1JTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKvfECqu0ilukzjt4h8OXN0D1mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ceq0KiRbCRlT8nf2LQzXvx6O.jpg?f=fotoalbum_large