Stroomkabel zonnescherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris98
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 11:50
Dag Allen,

Wij hebben net een nieuw huis gebouwd en in onze achtergevel een stroomvoorziening voor een zonneluifel voorzien. Nu hebben we vorige week een zonneluifel op de kop kunnen tikkken maar deze heeft de motor aan de andere kant zitten. Nu we hem willen ophangen zien we ook dat de stroom aansluiting te laag zit voor de luifel.

Zie onderstaande foto. De rode lijn is de hoogte van de onderkant van de luifel. De motor van de luifel zit links en de stroomvoorziening komt van de kabel waar nu de lamp hangt. We zouden de kabel via de voeg achter de zonneluifel naar de motor willen leggen. Of hoe zouden jullie dit oplossen? Waar zouden jullie de connectie maken tussen de kabel die uit de muur komt en het verlengstuk dat naar de moto van de zonnewering loopt?

Alvast bedankt voor de hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcmVfAVmYrKZkfDjPurbCCP8EU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIFAqWf94ZWgWYXqiRbaxBQl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou eerst onderzoeken of de motor niet aan de andere kant te plaatsen is. Een somfy buismotor kan in de meeste gevallen links of rechts geplaatst worden. Met wat andere afdekkappen (want die zullen wel gespiegeld zijn) ben je er misschien dan wel...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:27
Zit er in de omkasting van de luifel ruimte om de stroomkabel naar de andere kant te trekken?
Of een gootje achter op de kast bevestigen?

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25
Mjier schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:45:
Zit er in de omkasting van de luifel ruimte om de stroomkabel naar de andere kant te trekken?
Of een gootje achter op de kast bevestigen?
Dat inderdaad.
En als dat er niet is, een kabel langs de bovenkant van het zonnescherm die kant op trekken, die zie je dan nauwelijks als je het goed doet maar waarschijnlijk kan dat zelfs onder de kap van het zonnescherm.

Ik weet niet of het een schuur of bijkeuken of stuk van de woonkamer is waar nu de lamp hangt?
Anders zou je ook kunnen kiezen daar een nieuw gat naar binnen te boren en vanaf binnen de stroomkabel maken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:59
Let ook op de lange bevestigings platen aan de gevel, ik denk dat je die wel nodig hebt in deze gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris98
hfolkers schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:04:
Let ook op de lange bevestigings platen aan de gevel, ik denk dat je die wel nodig hebt in deze gevel.
De bedoeling was om de luifel met chemische ankers en draadstang te bevestigen in de betonnen balk die boven het schruifraam zit. Dan hebben we geen bevestigingsplaten nodig.

Ik ga even kijken of er een kabelgoot inzit en anders zal het toch via de voeg moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:27
Joris98 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:20:
[...]

De bedoeling was om de luifel met chemische ankers en draadstang te bevestigen in de betonnen balk die boven het schruifraam zit. Dan hebben we geen bevestigingsplaten nodig.
Welke betonnen balk bedoel je precies?
Op de foto zie ik een stalen hoekijzer boven het kozijn. Het metselwerk staat daar los op, en wordt met wat spouwankers vastgehouden. Het is ook geen doorgaand metselwerk, maar een borstwering van het dakterras op de 1e verdieping. Heb je de constructie laten beoordelen? Je zal niet de eerste zijn met gevelschade door een fors bemeten zonnescherm.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris98
Mjier schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:29:
[...]

Welke betonnen balk bedoel je precies?
Op de foto zie ik een stalen hoekijzer boven het kozijn. Het metselwerk staat daar los op, en wordt met wat spouwankers vastgehouden. Het is ook geen doorgaand metselwerk, maar een borstwering van het dakterras op de 1e verdieping. Heb je de constructie laten beoordelen? Je zal niet de eerste zijn met gevelschade door een fors bemeten zonnescherm.
Boven het raam zit een betonnen balk die het dak draagt. Mijn bedoeling is tot daar te boren, dus door de gevelsteen en door de isolatie en het zonnescherm bevestigen in deze balk (binnenspouwblad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:48
Joris98 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:17:
Waar zouden jullie de connectie maken tussen de kabel die uit de muur komt en het verlengstuk dat naar de moto van de zonnewering loopt?
Je kunt natuurlijk rechts onder het scherm een kabeldoos tegen de muur schroeven.

Maar ik zou persoonlijk uitzoeken waar de bestaande leiding vandaan komt en kijken of je daar niet een XMVK-kabel o.i.d. in de juiste lengte doorheen kunt trekken. Dan heb je alleen nog een kabel om weg te werken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Joris98 schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:41:
[...]

Boven het raam zit een betonnen balk die het dak draagt. Mijn bedoeling is tot daar te boren, dus door de gevelsteen en door de isolatie en het zonnescherm bevestigen in deze balk (binnenspouwblad).
Dat zal het mogelijk qua gewicht wel houden. Maar als er een windvlaag onder het scherm komt kan het (door de lengte van het draadeind) wel een stukje opgelicht worden. En dan zit er niet genoeg steen boven om tegendruk te geven. Gevolg kan zijn een gescheurde muur.
Got the t-shirt; bij mij was de muur vanaf het scherm tot aan het dak van de uitbouw gescheurd en als ik aan het scherm bewoog kwam ook het dak zelf omhoog :X
Gelukkig gevalletje verzekering, maar sindsdien wel muurbeugels :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En vwb de stroomaansluiting: er zit daar nog een lamp aan de andere kant zie ik. Dat kan ook je stroompunt zijn lijkt me, moet je alleen een extra kabel trekken.

Overigens: een zonnescherm ophangen is geen sinecure, zeker niet over de breedte die jij hebt.
Zoals hierboven beschreven, ik had dus dat akkefietje. Maar was hel erg blij dat dat door professionals wed gedaan. DIng is lomp en weegt als lood. Is nit iets dat je even vasthoudt en dan de gaten uitlijnt zeg maar :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:36
The Eagle schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:33:
En vwb de stroomaansluiting: er zit daar nog een lamp aan de andere kant zie ik. Dat kan ook je stroompunt zijn lijkt me, moet je alleen een extra kabel trekken.

Overigens: een zonnescherm ophangen is geen sinecure, zeker niet over de breedte die jij hebt.
Zoals hierboven beschreven, ik had dus dat akkefietje. Maar was hel erg blij dat dat door professionals wed gedaan. DIng is lomp en weegt als lood. Is nit iets dat je even vasthoudt en dan de gaten uitlijnt zeg maar :X
Uitmeten kan met een laser en de gaten kun je opmeten. Het ophangen is echt geen rocket science ofzo, dat red je prima met een beetje mankracht.

Wat inderdaad belangrijk is om te kijken hoe je hem gaat bevestigen. Boven het raam zal wel een latei zitten, ik kan niet beoordelen of je daar in kan/mag boren. Ik had begrepen als je een steen of 7/8 boven je zonnescherm hebt zitten - je genoeg ruimte naar boven hebt en geen dragers nodig hebt. Persoonlijk gaat mijn voorkeur altijd uit naar dragers, just 2 be sure.

Ben zelf ook in de markt voor een zonnescherm. Een aantal offertes opgevraagd en die kwamen toch al gauw op 3k. Nu viel mij deze op:

https://www.hornbach.nl/p...7IZ0ZQLKkoaoaAgR-EALw_wcB

De offertes hadden allemaal een breedte van 530cm (maatwerk) en deze is 500cm. Daar kan ik wel mee leven maar geen idee wat het verschil verder is. Behalve dat deze veel goedkoper is...

[ Voor 23% gewijzigd door ColeJ op 07-04-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Joris98 Je hebt ze tegenwoordig ook met een zonnepaneeltje en accuutje.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1