Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitefinish
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-04 03:26
Beste tweakers,

Ik zoek wat hulp om een betere keuze te maken.
Momenteel heb ik 10 zonnepanelen op het dak van mijn aanbouw/garage.

Er is ruimte om nog een hoop panelen erbij te leggen. Mijn inschatting is dat ik er nog wel 10 bij kan leggen op het platte dak en nog een paar (3-4) op een schuindak.
Echter; ik denk dat het een beetje overkill is.

Ik heb een hybride warmtepomp en een goed geisoleerd huis.
De zolder heeft 2 kamers met een airco die zowel koeling als verwarming verzorgen.
Geen electrische auto.

Heb een hoog energie verbruik gedurende de wintermaanden ivm de hybride WP en Airco's.

Vanaf ong halverwege maart heb ik nu net zoveel opwek als verbruik. Dit duurt tot ongeveer halvewege Sept.

Piek verbruik zit met name de hybride WP gedurende hele dag (in de winter ook s'nachts aangezien temp harder zakt) & tijdens het koken (17:00-19:00)
Foto's
https://app.pdok.nl/viewe...kground=Luchtfoto&layers=
Beschikbare (dak)ruimte
Genoeg ruimte om op platdak 10 stuks of schuin 3/4 stuks bij te leggen.
Schaduw
Schaduw van bomen vd zijburen.
Jaarverbruik
Ik trek nu zo'n 3300 kwh (1940kwh hoog / 1340kwh laag) uit het net.
Mijn huidige 10 panelen hebben de afgelopen 12mnd zo'n 2700 kwh opgewekt
Er is ongeveer 1000 kwh TERUG geleverd aan het net. 1700 kwh is dus zelf verbruikt
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aansluiting
Budget en doel
Budget heb ik niet vastgesteld, ik wil graag eerst een idee hebben waar ik naartoe kan gaan.
Het doel is om electriciteits kosten te verlagen
Wie gaat het project uitvoeren
Zonnepanelen zelf leggen. Thuisaccu nog onzeker.
Bijhouden van data
Gebruik nu homewizard maar wil in de toekomst overstappen op HomeAssisant. Grafiekjes etc vind ik wel leuk :)
Reeds verkregen offertes
Nog niet mee bezig.
Regio
Regio Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je doel is kosten verlagen, dan heeft een batterij nog voor 2 jaar weinig zin.

Je wekt nu 2300kWh te weinig op in een jaar om op 0 uit te komen, die kun je nog bijna 2 jaar salderen.

Dan word het rekenen wat het leggen je kost en of dat interessant is.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Hoeveel stroom lever je terug tijdens een winterdag?
Dit is de stroom die je in winter bespaart door accu.

Hoeveel stroom verbruik je snachts in zomer?
Dit is de stroom die je bespaart in zomer door accu.

Zo kan je makkelijk sommetje maken of accu rendabel is voor jou...

Panelen extra: hoeveel stroom heb je overdag gebruikt, toen de zon scheen. (Dus meer gebruikt dan je opwekte).
Op welke windrichting staan je panelen nu?
Heb je een verbruiksgrafiek met uur gemiddeldes van een wintermaand? (Bijvoorbeeld maand december).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:06

PeaceNlove

Deugleuter

Waarom niet beiden en alvast het gevoel er een beetje bij krijgen? Een aantal van de stekker batterij opties heeft de mogelijkheid 1-2 zonnepanelen aan te sluiten. Leuke van dit soort stekker batterijen vind ik dat je het helemaal zelf kan installeren. Ook praktisch dat de omvormer van zo’n setje zowel voor de panelen als de batterij gebruikt wordt.
Kijk wel even goed of het setje ook laden via de batterij ondersteunt ipv de panelen als je in de winter de accu ook vol geladen wil hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door PeaceNlove op 04-04-2025 12:53 . Reden: Omvormer twee keer genoemd, maar ik bedoelde de 2e keer de batterij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 10:23
PeaceNlove schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:48:
Waarom niet beiden en alvast het gevoel er een beetje bij krijgen? Een aantal van de stekker batterij opties heeft de mogelijkheid 1-2 zonnepanelen aan te sluiten. Leuke van dit soort stekker batterijen vind ik dat je het helemaal zelf kan installeren. Ook praktisch dat de omvormer van zo’n setje zowel voor de panelen als de omvormer gebruikt wordt.
Kijk wel even goed of het setje ook laden via de batterij ondersteunt ipv de panelen als je in de winter de accu ook vol geladen wil hebben.
Idd, misschien eerst een accu set van minimaal je dag verbruik of liever meerdere dagen ( beter voor je accu, stroom sterkte verdeling over je accu's en de slechte dagen ) wat dan je opslag dan netjes verdeeld over de gehele dag. Daarnaast met wat je bespaard elke keer een paar pv-panelen erbij leggen. Ik zie ze al voor 440 per 10st. Wel de omvormers kosten wat. Weet niet in hoeverre je een kapitaal hebt maar dan ben je gesettled als het 2027 is.

Reken erop dat tegen 2027 er misschien weinig tot geen cellen te koop zijn; vanwege de vele vraag dan en de gejatte grondstoffen door USA.

Er zijn hier voldoende Topic over het opbouwen van een accu. Bouw je er een zelf dat scheelt je dat de helft aan € per kWh. Zou zelf gaan voor de EVE cellen bij 16 stuks heb je gelijk 15kWh.

Succes
Mijn twee Wp'tjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:00

_Apache_

For life.

Die batterijen zullen nog wel populair blijven verwacht ik, dus doorverkoopwaarde zal wel snor zitten. Je loopt bijzonder weinig risico.

Ik zou die batterij nemen, hoeveel kWh zou je willen opslaan?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:25
Goedkoop panelen bijleggen (plat dak is zelf te doen) en desnoods de output cappen om niet terug te leveren.
Op die manier kun je meer maanden van het jaar op je eigen stroom draaien.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Met het afschaffen van de salderingsregeling in zicht, weet ik niet of het zin heeft om panelen bij te leggen.
Alle stroom die je teruglevert, levert straks praktisch niets meer op.

Met een thuisaccu kan je wel je 24-uur bufferen.
Dat van half maar tot half september kan een accu ervoor zorgen dat je praktisch geen energie meer van het net afneemt en daarmee je zelfverbruik een stuk verhogen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 08:59
Ik weet niet hoe rendabel het is, maar voor nu panelen bijleggen, terugleveren/salderen en dus het net als een accu gebruiken.
Vanaf 2027 als salderen stopt dan pas investeren in een accu?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:15
Ik heb pas nog panelen bij gelegd dak ligt nu echt vol, platdak systeem is helaas duurder als de panelen zelf.
Volgende stap is een hybride omvormer en dan de accu's.

Zodat we voor 2027 de accu's al hebben.

Ik heb overigens een verbruik van 11000 kWh per jaar inclusief electrische auto en warmtepomp.
Tevens heb ik een dynamische energie contract bij zonneplan.

Mochten de teruglever kosten tegek worden in 2027 dan ga ik mijn output gewoon limiteren.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Pagina: 1