Beste tweakers,
Ik zoek wat hulp om een betere keuze te maken.
Momenteel heb ik 10 zonnepanelen op het dak van mijn aanbouw/garage.
Er is ruimte om nog een hoop panelen erbij te leggen. Mijn inschatting is dat ik er nog wel 10 bij kan leggen op het platte dak en nog een paar (3-4) op een schuindak.
Echter; ik denk dat het een beetje overkill is.
Ik heb een hybride warmtepomp en een goed geisoleerd huis.
De zolder heeft 2 kamers met een airco die zowel koeling als verwarming verzorgen.
Geen electrische auto.
Heb een hoog energie verbruik gedurende de wintermaanden ivm de hybride WP en Airco's.
Vanaf ong halverwege maart heb ik nu net zoveel opwek als verbruik. Dit duurt tot ongeveer halvewege Sept.
Piek verbruik zit met name de hybride WP gedurende hele dag (in de winter ook s'nachts aangezien temp harder zakt) & tijdens het koken (17:00-19:00)
Mijn huidige 10 panelen hebben de afgelopen 12mnd zo'n 2700 kwh opgewekt
Er is ongeveer 1000 kwh TERUG geleverd aan het net. 1700 kwh is dus zelf verbruikt
Het doel is om electriciteits kosten te verlagen
Ik zoek wat hulp om een betere keuze te maken.
Momenteel heb ik 10 zonnepanelen op het dak van mijn aanbouw/garage.
Er is ruimte om nog een hoop panelen erbij te leggen. Mijn inschatting is dat ik er nog wel 10 bij kan leggen op het platte dak en nog een paar (3-4) op een schuindak.
Echter; ik denk dat het een beetje overkill is.
Ik heb een hybride warmtepomp en een goed geisoleerd huis.
De zolder heeft 2 kamers met een airco die zowel koeling als verwarming verzorgen.
Geen electrische auto.
Heb een hoog energie verbruik gedurende de wintermaanden ivm de hybride WP en Airco's.
Vanaf ong halverwege maart heb ik nu net zoveel opwek als verbruik. Dit duurt tot ongeveer halvewege Sept.
Piek verbruik zit met name de hybride WP gedurende hele dag (in de winter ook s'nachts aangezien temp harder zakt) & tijdens het koken (17:00-19:00)
Foto's
https://app.pdok.nl/viewe...kground=Luchtfoto&layers=Beschikbare (dak)ruimte
Genoeg ruimte om op platdak 10 stuks of schuin 3/4 stuks bij te leggen.Schaduw
Schaduw van bomen vd zijburen.Jaarverbruik
Ik trek nu zo'n 3300 kwh (1940kwh hoog / 1340kwh laag) uit het net.Mijn huidige 10 panelen hebben de afgelopen 12mnd zo'n 2700 kwh opgewekt
Er is ongeveer 1000 kwh TERUG geleverd aan het net. 1700 kwh is dus zelf verbruikt
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aansluitingBudget en doel
Budget heb ik niet vastgesteld, ik wil graag eerst een idee hebben waar ik naartoe kan gaan.Het doel is om electriciteits kosten te verlagen