Problemen met IP-toewijzing Asus GT6 via wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 15:24
Ik gebruik naar volle tevredenheid een Asus GT6 mesh-set in combinatie met Delta Glasvezel.

In mijn huis heb ik overal nieuwe netwerkkabels aangelegd, inclusief wandcontactdozen. In de meterkast heb ik een nieuwe unmanaged switch geplaatst.

Nu wil ik de hoofdrouter van Asus (de primaire GT6-unit) verplaatsen naar een andere plek in huis. Op die locatie zit een wandcontactdoos, maar zodra ik de router daarop aansluit, krijgt hij geen IP-adres van het Delta-modem.

Alle kabels zijn getest, en ik heb zelfs twee nieuwe netwerkkabels gekocht en uitgeprobeerd. Ik heb router gereset, nokia modem etc. Wanneer ik op diezelfde wandcontactdoos een laptop aansluit, heb ik wél gewoon internet.

Wat opvalt: de tweede Asus-node boven (via wired backhaul aangesloten op een andere wandcontactdoos die naar de switch gaat) werkt perfect — zolang hij maar in mesh-modus staat en de gt6 router op zn originele plek staat.

Ik heb gebruik gemaakt van de instructies op de Asus website: https://www.asus.com/support/faq/1044151/

Mijn vraag: wat zou hier mis kunnen gaan? Is het mogelijk dat een Asus-router niet goed samenwerkt met wandcontactdozen, of zit het probleem ergens anders?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@xdwarfx in stap één staat het volgende:
Please make sure is a management switch or un-management switch.
Heb jij deze aangesloten in je setup? Dat lees ik namelijk niet, zie ook de afbeelding bij scenario 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFJw8MubMEtz1l8xQlhaeutxZlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPawZNoYsEwlaf51ueVj3jFN.png?f=fotoalbum_large

Vermoedelijk gebeurd bij Asus hetzelfde als bij de Deco setjes van TP-Link, veel provider router/modems kunnen niet overweg met het mesh protocol (de exacte naam moet ik je schuldig blijven), waardoor wired meshing via een provider router niet gaat werken.

Welke van de scenario's ben je aan het instellen trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
Bedankt voor je snelle reactie. Unmannaged switch is aangesloten en werkt naar behoren.

Ik heb alles aangesloten zoals je in het plaatje laat zien en dat is scenario 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:06
xdwarfx schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:39:
Ik heb alles aangesloten zoals je in het plaatje laat zien en dat is scenario 3.
Is dat ook het geval als de gt6-router "op de originele plek" staat?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
FredvZ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:44:
[...]

Is dat ook het geval als de gt6-router "op de originele plek" staat?
Nee, dan niet en dan kan ik gebruik maken van scenario 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Simpele vraag, welk device doet/of moet de routing doen? Er zijn drie opties:
1: Delta modem (stiekem router) doet de routing en NAT.
2: Een Asus doet de routing/nat.
3: Beide doen het.

Bij 1: Oke stel de Asus in als AP en gebruik geen routing/DHCP/DNS functies.
Bij 2: Delta modem staat waarschijnlijk in bridge dus normaal gesproken doet 1 Asus router de routering/NAT/DHCP/DNS e.d.
Bij 3: Dubbel nat, oke niet ideaal maar kan werken.

Wat is van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
MasterL schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:38:
Simpele vraag, welk device doet/of moet de routing doen? Er zijn drie opties:
1: Delta modem (stiekem router) doet de routing en NAT.
2: Een Asus doet de routing/nat.
3: Beide doen het.

Bij 1: Oke stel de Asus in als AP en gebruik geen routing/DHCP/DNS functies.
Bij 2: Delta modem staat waarschijnlijk in bridge dus normaal gesproken doet 1 Asus router de routering/NAT/DHCP/DNS e.d.
Bij 3: Dubbel nat, oke niet ideaal maar kan werken.

Wat is van toepassing?
Nummer 1 of 2 heeft voorkeur. Alle 3 opties getest.

Bij 1: Op dit moment staat de Asus al ingesteld als access point op de originele locatie. Op de andere locatie als AP werkt niet volgens Asus schema scenario 3

Bij 2: Delta modem heeft geen bridgemodus.

Bij 3: Werkt prima maar niet op de andere locatie waar ik de Asus eigenlijk wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-09 15:09
Is niet gewoon je netwerkconnector/kabel in de wcd defect?
Op andere poorten doet het ding het wel schrijf je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
@xdwarfx Hoe was de situatie voor je de switch had?

Op basis van wat je ervaart ben geneigd te denken dat je in de auto situatie scenario 2 gebruikte en nu zonder config verandering aansluit volgens scenario 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
hans013 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:32:
Is niet gewoon je netwerkconnector/kabel in de wcd defect?
Op andere poorten doet het ding het wel schrijf je.
Daar ga ik niet vanuit omdat ik bij aansluiting bekabeld bijv via laptop gewoon inet heb op die specifieke wcd. Plus heb ik ethernet kabels getest die ik verbind met wcd en dan krijg ik geen error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
FredvZ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:54:
@xdwarfx Hoe was de situatie voor je de switch had?

Op basis van wat je ervaart ben geneigd te denken dat je in de auto situatie scenario 2 gebruikte en nu zonder config verandering aansluit volgens scenario 3.
Voor de switch zat de router rechtstreeks aangesloten op de Delta modem op de oude locatie.

Ik heb geprobeerd om de Asus router op de nieuwe gewenste locatie zonder switch aan te sluiten op Delta modem maar dan krijg ik geen inet, omdat de wcd ertussen zit.

Je zou dus zeggen dat het issue in de wcd zit maar dan zou ik ook geen inet moeten hebben als ik een laptop aansluit op die wcd of een kabeltest doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
xdwarfx schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:20:
Voor de switch zat de router rechtstreeks aangesloten op de Delta modem op de oude locatie.
Met een kabel tussen het Delta modem en de WAN-poort van de Asus GT6 router?
En dan de andere routers op een LAN-poort?
Ik heb geprobeerd om de Asus router op de nieuwe gewenste locatie zonder switch aan te sluiten op Delta modem maar dan krijg ik geen inet, omdat de wcd ertussen zit.
En gaat die kabel dan ook weer op de WAN-poort van de Asus GT6 router?
En dan een tweede kabel tussen een LAN-poort op de WCD en die tweede kabel is dan aangesloten op de switch?
Je zou dus zeggen dat het issue in de wcd zit maar dan zou ik ook geen inet moeten hebben als ik een laptop aansluit op die wcd of een kabeltest doe.
Ik denk niet dat aan het aan de WCD ligt, maar dat je het (ongemerkt) nét iets anders aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
FredvZ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:28:
[...]

[...]

En dan een tweede kabel tussen een LAN-poort op de WCD en die tweede kabel is dan aangesloten op de switch?

[...]

Ik denk niet dat aan het aan de WCD ligt, maar dat je het (ongemerkt) nét iets anders aansluit.
Maandag thuis en dan zal ik het nog een keer testen zoals jij het nu omschrijft 🙂👍🏻. Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:15
(jarig!)
Kan je misschien even 2 situatieschetsen maken zoals het eerst was en hoe het nu was?
Kan één en ander duidelijk maken. Eventueel ook voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
FredvZ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:28:
[...]

Ja

[...]

Ja en om te testen laat ik de mesh node uitgeschakeld staan om te kijken of de hoofdunit ip krijgt.

[...]

Het is op dit moment nog steeds een raadsel helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdwarfx
Asterion schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:07:
Kan je misschien even 2 situatieschetsen maken zoals het eerst was en hoe het nu was?
Kan één en ander duidelijk maken. Eventueel ook voor jezelf.
[Schets moet ik je helaas verschuldigd blijven maar oude situatie:

Vorige: Delta glasvezelmodem --> Asus GT6 Router (in router modus) --> GT6 Node (wireless backhaul)

Nu: Delta glasvezelmodem --> unmanaged switch --> Asus GT6 Router (AP modus)
GT6 Node wired backhaul via switch naar GT6 Router

Gewenst: Delta glasvezelmodem --> unmanaged switch --> wcd --> GT6 Router (AP modus)
GT6 Node wired backhaul via switch naar GT6 Router

Kabels aangesloten volgens scenario 3 op de Asus router en node.
Pagina: 1