Sleuven frezen na gesaust te hebben

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:34

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben sinds een maand de trotse eigenaar van mijn eerste koopwoning. Moest toch nog wel veel aan gebeuren dus druk aan het klussen. Gelijk alles goed doen nu. Nu zijn de helft van de muren al volledig gesausd in de woonkamer, en 2 wanden moeten nog 1x. Nu kom ik erachter dat ik van de twee aanwezige screens graag de kabels zou in frezen. Had ik beter eerder kunnen bedenken, maar goed eerste woning dus niet aan gedacht.

Kan ik deze kabels nog netjes wegwerken? Moet dan ongeveer 2x 2,5 meter aan sleuven frezen. Maar ben bang dat mijn muren met glasvezelbehang en saus dan ook weer opnieuw kunnen ivm het vele stof. Wat zijn mijn opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eXpJD8OSQyvUkPTnN2yXsEyuFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3pTYB6Vg6HZI5JR4EiKdEkh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnSVxWRBZntVevOCortSppPBMVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsCnuSwZZ0XFYdKlRWCQXkwB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yXw9BNqKG0nd7ACWaF7gPAPosc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WH9Zc8F0TtgcQngPrx6Tbuvh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CCBl38w9pvJo_PiD7IuxqMLhMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZOqr50xVvrk5uHL1Ft7n2w6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door LankHoar op 03-04-2025 21:20 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Infrezen en opnieuw sauzen, kleurverschil zal er nauwelijks zijn doordat je net geverfd hebt.

Glasvezelbehang is wel een dingetje.

Tja... Volgens mij ken je de opties...
Ik zou een strook glasvezelbehang verwijderen en opnieuw plaatsen na het frezen.

[ Voor 46% gewijzigd door TheGhostInc op 03-04-2025 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat ga je goed zien door het structuur verschil dan moet je ook de glasvezel repareren maar persoonlijk zou ik dan een groter stuk doen dan alleen de breedte van de sleuf, trouwens met frezen zorgen voor goede stof afzuiging anders is de hele kamer verkleurd ;) opzich geen klusje wat je nog wil doen in deze fase, maar het is wel mogelijk. Van welk materiaal is de muur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
twain4me schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:37:
Dat ga je goed zien door het structuur verschil dan moet je ook de glasvezel repareren maar persoonlijk zou ik dan een groter stuk doen dan alleen de breedte van de sleuf, trouwens met frezen zorgen voor goede stof afzuiging anders is de hele kamer verkleurd ;) opzich geen klusje wat je nog wil doen in deze fase, maar het is wel mogelijk. Van welk materiaal is de muur?
Wat voor afzuiging raad je aan? Ik heb een bouwstofzuiger, maar die gaat dat echt niet trekken v(f)rees ik.

De muur is van bakstenen met een stuclaag eroverheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LankHoar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:43:
[...]

Wat voor afzuiging raad je aan? Ik heb een bouwstofzuiger, maar die gaat dat echt niet trekken v(f)rees ik.

De muur is van bakstenen met een stuclaag eroverheen.
Ik bedoel die bouw stofzuiger op een machine die een goede stofafzuiging heeft en als je dan niet te gek hard door de stuc heen gaat vangt de stofzuiger het meeste op :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Frezen zonder stof kan, met een watergekoelde sleuvenfrees. Maar...... het knoeit nogal en dan kun je alsnog (plaatselijk) opnieuw sauzen.
Persoonlijk zou ik gewoon smalle kabelgootjes zo netjes mogelijk op de muur plakken.
Tegen de tijd dat er gordijnen hangen en planten staan vallen die twee smalle gootjes bijna niet meer op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mooie kans om dat behang ook eraf te halen en die muur ook netjes te schilderen?

Frezen moet gewoon kunnen, ja zal wat stof opleveren maar als je je daar écht druk om maakt zou je wat plastic kunnen hangen. Ik zou gewoon frezen, muren daarna vochtig (maar niet nat) afdoen en dan waar het gefreesde weer is opgevuld opnieuw schilderen. Kans dat je dat achteraf gaat zien is klein.

Ik zou in ieder geval écht niet voor een minder net alternatief gaan, dan zou ik eerder de hele boel opnieuw schilderen.. Kost je een dag of twee, maar ieder minder alternatief zoals gootjes of leidingen over de muur ga je achteraf altijd jammer blijven vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Oon op 03-04-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Oon ik weet niet of je mijn gelimiteerde behang- en sauskunde nu beledigd, maar dit is allemaal nieuw :P er moet nog 1x gerold worden op deze muren, er tegenover is geel en is al wel 2x gerolt en dekkend.

@Yaksa gordijnen komen er niet zheb mooie houten lamellen. Watergekoeld lijkt me ook lastig, gezien er een houten vloer in ligt. Anders was dat een mooie optie geweest.

Met plastic afplakken, is dat te doen? Vind stof niet altijd een weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Oon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:50:
Frezen moet gewoon kunnen, ja zal wat stof opleveren maar als je je daar écht druk om maakt zou je wat plastic kunnen hangen. Ik zou gewoon frezen, muren daarna vochtig (maar niet nat) afdoen en dan waar het gefreesde weer is opgevuld opnieuw schilderen. Kans dat je dat achteraf gaat zien is klein.
Je weet dat kunstschilders vermalen steenstof als pigment in hun verf verwerken?
Rood stof op een gesausde witte muur is ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk, onzichtbaar te verwijderen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Oon Als de muur onder de glasvezel egaal is is dat misschien een optie, maar vaak wordt dat behang net geplaatst om minder flatterende muren te camoufleren.

@LankHoar Er bestaan sleuvenslijpers die netjes met een dubbel zaagblad een sleuf van ± 40 mm slijpen en de afzuiging kan gewoon op een bouwstofzuiger. Hier ook al regelmatig gedaan, nog in volle verbouwing. Wel opletten dat het afzuigstuk ook aansluit op je stofzuiger. Da's geen universele maat.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LankHoar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:53:
@Oon ik weet niet of je mijn gelimiteerde behang- en sauskunde nu beledigd, maar dit is allemaal nieuw :P er moet nog 1x gerold worden op deze muren, er tegenover is geel en is al wel 2x gerolt en dekkend.
Het geschilderde ziet er netjes uit, het behang vind ik persoonlijk foeilelijk maar dat moet je natuurlijk zelf weten :)
Misschien dat je het behang er nu nog af krijgt om te frezen? Dan kun je die ene baan weer terugplakken.
Met plastic afplakken, is dat te doen? Vind stof niet altijd een weg?
Wat ze in de bouw vaak doen bij aanbouwen is een plastic zeil tegen het plafond en onder met een balk vastklemmen, bouwstempels ertussen en daar komt echt geen stof doorheen.
Wij hebben hier in de badkamer het plafond gestuct en daar kwam met schuren ook heel wat pof vanaf, maar een zeiltje met wat gewichtjes eraan was voldoende om 99% tegen te houden.

Zolang je iets hebt dat je kunt klemmen moet het goed gaan, helemaal als je daarnaast ook een goeie bouwstofzuiger gebruikt die het grootste deel al opvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Borromini de muur had sierpleister, dan heb ik gestuct. Niet 100% egaal want ben geen professional, maar wel netjes. Scan eroverheen voor het patroontje en het meer 1 geheel te laten lijken.

Oké, zijn die slijpers ergens te huren? Hoe weet ik of ze goed afzuigen? Heb hier geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartOverkamp
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-06 22:43
Zou je de kabels voor screens niet door de spouw heen kunnen vissen? Je lijkt bij alle screens inbouw stopcontacten lager te hebben zitten. Daar zou je misschien nog wel een doos naast kunnen zetten zonder de muur al teveel te beschadigen. Dan kun je het misschien zonder frezen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Is het mogelijk om draadloze bediening (afstandbediening) op een screen te bouwen op een of andere manier? Moet ik ze alleen nog van stroom voorzien, misschien met een batterij of zonne energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je een muursleuvenzaag gaat huren kan je er ook een goede stofzuiger bij huren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 15:09
Je kunt ook gewoon met de klopboor (met stofzuiger) allemaal gaten boven elkaar boren en dan met een beitel het een beetje netjes maken.. Met een sleuvenfrees krijg je toch altijd wel een rotzooi..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou wel een filmpje willen zien waarbij iemand stofvrij sleuven maakt mét bouwstofzuiger, in mijn ervaring trekt een bouwstofzuiger dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@LankHoar Mijn broertje heeft ooit met een Makita haakse slijper bij mij een paar sleuven gemaakt. Daar was een stofkap op met borstels en een aansluiting voor de stofzuiger. Dat ging écht zonder te stuiven in de ruimte.

Met een sleuvenfrees, zo'n apparaat met 2 slijpschijven er in, zie ik dat nog niet 1-2-3 gebeuren, die dingen zijn ook niet echt gemaakt om stofvrij werk op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:33

MJV

sypie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:14:
@LankHoar Mijn broertje heeft ooit met een Makita haakse slijper bij mij een paar sleuven gemaakt. Daar was een stofkap op met borstels en een aansluiting voor de stofzuiger. Dat ging écht zonder te stuiven in de ruimte.

Met een sleuvenfrees, zo'n apparaat met 2 slijpschijven er in, zie ik dat nog niet 1-2-3 gebeuren, die dingen zijn ook niet echt gemaakt om stofvrij werk op te leveren.
Ik heb ook een keer zo'n stofkapje gekocht voor mijn haakse slijper e dat werkt bovenverwachting goed!

Voor 2 sleuven is dat misschien nog wel de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:30
Krijnemans schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:24:
Je kunt ook gewoon met de klopboor (met stofzuiger) allemaal gaten boven elkaar boren en dan met een beitel het een beetje netjes maken.. Met een sleuvenfrees krijg je toch altijd wel een rotzooi..
Dat geeft inderdaad veel minder stof. Het duurt wel wat langer maar als je er een stofzuiger bij houdt heb je nauwelijks stof.
Voor de zekerheid kun je nog dunne plastic folie bij de bouwmarkt halen (paar euro) en die tegen de pas geschilderde muren ophangen met wat tape (wel meteen verwijderen als je klaar bent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:40
Ga je sleuven frezen om daar elektriciteitsbuis in te leggen en daarin netjes installatiedraad te verwerken? Of ga je de snoertjes zoals ze er nu liggen, wegwerken in de muur?
Mijn vrees is dat je het tweede gaat doen. Het eerste zou de nette oplossing zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Is de muur (rode) baksteen? In mijn woning (1972) zijn de binnenmuren allemaal van Ytong (cellenbeton) en daar kan je met een multitool sleuven in maken. Iets meer werk, maar het stof valt gewoon naar beneden.

Als er een spouwmuur is, kan je proberen de kabel daar door te trekken. Het is een geprul, maar als je boven een gat een beetje schuin kan boren zodat je een trekveer in de juiste richting laat vertrekken en ongeveer recht daaronder het gat voor je schakelaar maakt, lukt het vaak wel om die op te vissen. Eventueel gebruik maken van een cameraatje dat je zo in de muur kan steken, kost je een €50 of zo. Mijn rolluiken zijn allemaal zo geplaatst (door de vorige eigenaar of zijn installateur): flexibele buis van rolluik naar schakelaar en van schakelaar naar stopcontact om elektriciteit af te tappen, allemaal door de spouwmuur (en op basis van fabricagedata op de componenten 20 jaar nadat het huis gebouwd en afgewerkt is).

Als alternatief moet je niet noodzakelijk het kortste pad hebben. Als je de kabel achter de plint naar de hoek kan laten lopen, valt het typisch veel minder op (zowel opbouw als frezen en repareren). Moeilijk in te schatten op je foto's.

Als je elektriciteit naar je screens kan krijgen zijn er tegenwoordig ook tig draadloze opties te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor alle tips! Ik neem alles in overweging. Ik zag nu ook kits om ze op zonne-energie te laten werken. Is dat een optie? Dan heb ik helemaal geen leidingwerk meer, en ook geen schakelaar die ik weg moet werken. Werkt dit echter alleen als er zon is? Want dat is niet heel handig, dan kun je hem niet open doen wanneer de zon weer weg is lijkt me?

https://www.rolluikonderdelen.nl/nl/rs100-solar-io-kit.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
LankHoar schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:50:
Bedankt voor alle tips! Ik neem alles in overweging. Ik zag nu ook kits om ze op zonne-energie te laten werken. Is dat een optie? Dan heb ik helemaal geen leidingwerk meer, en ook geen schakelaar die ik weg moet werken. Werkt dit echter alleen als er zon is? Want dat is niet heel handig, dan kun je hem niet open doen wanneer de zon weer weg is lijkt me?

https://www.rolluikonderdelen.nl/nl/rs100-solar-io-kit.html
In de beschrijving staat: "aangedreven door een zonnepaneel en bijbehorende batterij"
Dus ja, dat werkt ook als er geen zon is. Wel een prijzig systeem want voor elk screen heb je dat nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
kabelgootje en door zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 09:44
Mijn eerste gedachte is, helaas dan maar een kabelgootje.

Frees en stofzuiger huren en terug brengen, afplakken, hakken en breken, dichtsmeren, wachten, stuc erop, nieuw glasvlies, schilderen, alles opruimen etc.

Er gaat best veel tijd in zitten en altijd meer dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor alle adviezen! Ik heb van het weekend een paar gaten voor extra wandcontactdozen geboord, en dat gaf al flink stof. Ik ga het dus ofwel met kabelgootjes doen, ofwel toch voor zo'n solar oplossing. Kan daar nog even over nadenken want ben toch nog niet klaar met verbouwen.

Erg handig om hier even te kunnen sparren over alle opties, erg prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-06 12:13

MeesterPieter

PnP Pinball

nog een optie dan;
bij onze verbouwing heb ik nog een leiding met de haakse slijper " ingefreesd" die ze vergeten waren, inderdaad een enorme stofbende. Later moest ik nog een leiding in de woonkamer (die al klaar was) een stuk van 60cm ofzo eruithalen omdat de kabel gebroken was. ik heb dit gedaan met slijpschijfje op de dremel. hiermee viel het reuze mee met de troep. (wel van die dikke slijpschijven, zoiets bijv: https://www.hornbach.nl/p...jf-426-32-mm-5-st/957846/)

kwestie van op een relatief laag toerental slijpen zodat je wel door de steen heen komt, maar zonder dat alles in het rond vliegt. ik heb een flexibel verlengstuk op mijn dremel, daardoor blaast ook de motor natuurlijk niet alles in het rond

[ Voor 22% gewijzigd door MeesterPieter op 07-04-2025 12:51 ]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Nog een mogelijkheid: met een multitool, daar zijn speciale opzetstukken voor steen voor. Het aparaat trilt en sommige hebben stofafzuiging als je er een stofzuigerslang op aansluit. Zo'n multitool heb je al vanaf €50.
Pagina: 1