De hoekverbinding van de pergola is een ringbalk zwevend bevestigd met 2 tellerkop schroeven aan de andere ringbalk. Dit lijkt mij niet gangbaar of wel? Moet de balk niet met inkepingen halfhouts bevestigd worden? Of moet er een hoekprofiel opgezet worden voor versteviging? Of is dit normaal bij een pergola om het zo te bevestigen? Is zwevend voor een pergola voldoende? Het gaat om een douglasbalk van 15x15 met lengte van 2,5 m.
Vraag
Alle reacties
Als ie met heel zijn gewicht aan de schroefdraad loopt te trekken is dat niet handig denk ik.
Heb je een foto?
Heb je een foto?
Normaal zou ik de balken inkepen, boren en lange houten pluggen er in slaan, dan heb je niet eens schroeven nodig.......
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat lijkt me geen handige constructie.
Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored
Tsja meneer, het zit toch vast? En u gaat er geen bloempotjes aan hangen toch? Of een plant tegenaan laten groeien? Zolang je er niet aankomt blijft het wel zitten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit is gedaan door "vakmensen". Maar ik als leek had hier mijn bedenkingen bij. We wilden ook nog een hangstoel aan deze balk hangen.
Er komt zeker een plant tegenaan te groeien. De pergola wordt begroeid met een Jasmijn. En we wilden een hangstoel eraan bevestigen.Yaksa schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:03:
[...]
Tsja meneer, het zit toch vast? En u gaat er geen bloempotjes aan hangen toch? Of een plant tegenaan laten groeien? Zolang je er niet aankomt blijft het wel zitten.
Dat is "het nieuwe bouwen".
Goedkope kozijnenboeren doen het ook zo.
Goedkope kozijnenboeren doen het ook zo.
Soms ben ik bijna gelukkig
Als je hier wat aan gaat hangen dan zou ik in ieder geval een paar steunbalkjes in een hoek van 45 graden op alle hoeken zetten want die vrijhangende balk gaat (zeker met een hangstoel er aan) op den duur losraken.Aurbor schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:20:
[...]
Er komt zeker een plant tegenaan te groeien. De pergola wordt begroeid met een Jasmijn. En we wilden een hangstoel eraan bevestigen.
Het kan zo, er is geen gangbare manier er is alleen wat je wel of niet besteld hebt.Aurbor schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:38:
De hoekverbinding van de pergola is een ringbalk zwevend bevestigd met 2 tellerkop schroeven aan de andere ringbalk. Dit lijkt mij niet gangbaar of wel? Moet de balk niet met inkepingen halfhouts bevestigd worden? Of moet er een hoekprofiel opgezet worden voor versteviging? Of is dit normaal bij een pergola om het zo te bevestigen? Is zwevend voor een pergola voldoende? Het gaat om een douglasbalk van 15x15 met lengte van 2,5 m.

Die schroeven hebben helemaal geen goede grip in end-grain. Niet handig inderdaad.
Maargoed, de balken zijn nu te kort om het goed te doen, dus ik zou een dikke stalen hoek er onder schroeven.
Maargoed, de balken zijn nu te kort om het goed te doen, dus ik zou een dikke stalen hoek er onder schroeven.
Dit is geen enkel probleem als de schroeven flink lang zijn (denk aan 260mm oid).
Bron: Mijzelf. Ik heb ook Douglas zo bevestigd en dat zijn balken van 60x150.
Bron: Mijzelf. Ik heb ook Douglas zo bevestigd en dat zijn balken van 60x150.
Man Man, wat een ellende is dit dan weer?
Nee dit wil je niet zo, dat het blijft hangen wil nog niet zeggen dat het goed en robuust is.
Ik snap die mensen ook nooit die dit zo opleveren, dat wil je toch niet uitstralen als bedrijf.
Wel de vraag wat er is afgesproken.
Als je bent gaan kruidenieren en de goedkoopste hebt gepakt, is de kans natuurlijk groot dat je een Picobello figuur tegenkomt.
Ik zou hier geen vertrouwen in hebben in ieder geval. Zeker niet als je dit ook nog gaat belasten.
Zet er in ieder geval wat schoren tussen, en ik zou er een driehoekverbinding tussen zetten.
https://www.houthandelonline.nl/3-hoek-zwart-145x145-zwart
Nee dit wil je niet zo, dat het blijft hangen wil nog niet zeggen dat het goed en robuust is.
Ik snap die mensen ook nooit die dit zo opleveren, dat wil je toch niet uitstralen als bedrijf.
Als je bent gaan kruidenieren en de goedkoopste hebt gepakt, is de kans natuurlijk groot dat je een Picobello figuur tegenkomt.
Ik zou hier geen vertrouwen in hebben in ieder geval. Zeker niet als je dit ook nog gaat belasten.
Zet er in ieder geval wat schoren tussen, en ik zou er een driehoekverbinding tussen zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door TTommie op 04-04-2025 00:10 ]
Mr. T.
Het erge hieraan is dat het een gerenommeerd bedrijf is en we er behoorlijk voor betaald hebben. Spijt dat ik het heb laten uitvoeren. We hadden het beter zelf gedaan. Maar één derde van het geld kwijt geweest aan materiaal.TTommie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:56:
Man Man, wat een ellende is dit dan weer?
De post saver hebben ze ook aan onderkant van palen getrokken en niet gebrand. Bovenkant van post saver zit 40 cm onder maaiveld.
Echt spijt dat we het niet zelf gedaan hebben.
Tja, de ringbalk is nog relatief makkelijk op te lossen met een uurtje werk (paar schoren) en 100 euro aan hoekverbindingen.Aurbor schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:01:
[...]
Het erge hieraan is dat het een gerenommeerd bedrijf is en we er behoorlijk voor betaald hebben. Spijt dat ik het heb laten uitvoeren. We hadden het beter zelf gedaan. Maar één derde van het geld kwijt geweest aan materiaal.
De post saver hebben ze ook aan onderkant van palen getrokken en niet gebrand. Bovenkant van post saver zit 40 cm onder maaiveld.
Echt spijt dat we het niet zelf gedaan hebben.
Als de basis waar het op staat ook niet goed is gedaan, is dat lastiger want dan zou je het eigenlijk weer moeten demonteren, daar is eigenlijk geen beginnen aan.
Maar je mag natuurlijk altijd kritische vragen neerleggen bij het bedrijf waar je het hebt laten uitvoeren.
Als ik al iets uitbesteed wat ik steeds minder doe vanwege de kwaliteit die geleverd wordt, zorg ik dat ik er bovenop zit om bij te sturen als dit benodigd is naar mijn inzicht. En de standaard vraag moet zijn: Zou je dit zelf thuis ook zo willen.
Mr. T.
Staat hier al ruim vijf jaar op een vergelijkbare manier. Wel met de kanttekening dat wij een stoel aan de balk hebben hangen die op de palen ligt. De "zwevende balk" is gewoon een stuk van 2-3 meter waar een blauwe regen overheen groeit.
Zit overigens vast met 8x200 of 8x220mm tellerkop schroeven, geen idee meer wat de lengte precies was. Weet alleen nog dat de draad volledig in de achterste balk zit.
Zit overigens vast met 8x200 of 8x220mm tellerkop schroeven, geen idee meer wat de lengte precies was. Weet alleen nog dat de draad volledig in de achterste balk zit.
Tja, als je niet al te gek doet zal het wellicht best goed gaan voor een bepaalde tijd.Gebanned schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:35:
Staat hier al ruim vijf jaar op een vergelijkbare manier. Wel met de kanttekening dat wij een stoel aan de balk hebben hangen die op de palen ligt. De "zwevende balk" is gewoon een stuk van 2-3 meter waar een blauwe regen overheen groeit.
Maar ik zal niet gaan zitten in die stoel, en iets met kinderen die krijgen alles stuk
Ik ben vooral benieuwd naar de stijfheid van de constructie. Als dit het is en je hangt er een stoel aan die heen en weer gaat, moet het bewegen. En over de tijd heen krijg je steeds meer speling.
Om die reden plaats je ook de schoren, om meer stijfheid te creëren.
En voor een betere draagkracht hadden ze het gewoon een halfhoutverbinding moeten maken. Dat kan prima met balken van 150mm over een lengte van 2500mm.
[ Voor 3% gewijzigd door TTommie op 04-04-2025 09:56 ]
Mr. T.
Er worden trapgaten e.d. met dit soort schroeven gemaakt. ze vervangen dan balkschoenen, balkdragers, gording dragers etc. Sterker dan nodig kan altijd , maar dat hoeft een aannemer natuurlijk niet doen als je die opdracht niet hebt gegeven (doe maar een pergolaatje). je mag en kan met dit soort schroeven rekenen dus dit is in basis gewoon legaal. Er is bouwkundig geen enkele reden om deze balk bij een pergola steviger te maken dan nodig. voor "in de lucht hangen" is al snel vodoende. Als het besteld is om een schommel aan te hangen of een balklaag op te leggen kan het zijn dat het niet voldoed. Maar als daar nooit over gesproken is, dan krijg je wat je krijgt en daar moet je het dan mee doen. verstevigen kan altijd, maar indien mogelijk zou ik de balken omdraaien of de stoel aan de andere balk hangen. Als daar wel over is gesproken mag je de aannemer gerust wat vragen stellen.
@TTommie
Dit soort dingen vallen of staan bij een goede opdrachtomschrijving en zelfs erbij blijven heeft niet altijd zin omdat de aannemer mag bepalen hoe hij e.e.a. oplost binnen de kaders van de orginele opdracht. En als je het toch anders wil kan het dan dus uitdraaien op meerwerk. De opdacht is altijd maatgevend, ook als je er met je neus bovenopstaat. dingen die overduidelijk verkeerd zijn, bv palen behandelen maar dat niet tot het juiste nivo of niet volgens opgave van de producent doen kan je dan wel goed ondervangen.
@TTommie
Dit soort dingen vallen of staan bij een goede opdrachtomschrijving en zelfs erbij blijven heeft niet altijd zin omdat de aannemer mag bepalen hoe hij e.e.a. oplost binnen de kaders van de orginele opdracht. En als je het toch anders wil kan het dan dus uitdraaien op meerwerk. De opdacht is altijd maatgevend, ook als je er met je neus bovenopstaat. dingen die overduidelijk verkeerd zijn, bv palen behandelen maar dat niet tot het juiste nivo of niet volgens opgave van de producent doen kan je dan wel goed ondervangen.
[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 04-04-2025 12:58 ]
Tja, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik weet niet wat er is afgesproken, of wat er in de aanbesteding is afgesproken.twain4me schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:45:
@TTommie
Maar dit moet je gewoon niet zo willen opleveren, dat kan je met mij eens zijn. Je hebt wat mij betreft als aannemer/uitvoerder ook altijd een adviserende taak. Als de klant dan willens en wetens hier vanaf wil wijken is dat zijn verantwoording.
Maar laat ik het zo zeggen, ik zou MIJN werk zo niet opleveren en of adviseren aan de klant (dan kan ik niet achter mijn product staan). Dit is gewoon grote stappen, snel thuis werk.
En erbij blijven heeft in mijn ervaring zeker wel zin. Te vaak meegemaakt dat de uitvoerende even snel een binnenbocht wil nemen die je in eerste instantie niet op zou vallen, maar waar je pas achter komt als ze weg zijn. Maar dan is het product al opgeleverd, en iedere aanpassing die dan gedaan moet worden is lastig en moeilijk.
[ Voor 12% gewijzigd door TTommie op 04-04-2025 14:16 ]
Mr. T.
Bedankt voor jullie reacties. Het is mij inmiddels duidelijk dat hier een stelletje prutsers geweest zijn. De palen zouden met snelbeton vastgezet worden. Daar hebben we voor betaald. Dat hadden ze ook gedaan zeiden ze. We geloofden er niks van en hebben een paal uitgegraven. Wat blijkt, geen beton. De post saver zat zeker 20 cm onder maaiveld en die hebben ze er als een zak omgewikkeld. Dus tussen paal en postsaver zit allemaal aarde. Geen bescherming dus tegen houtrot.
Nou, en dit bevestigt dan meteen het verhaal waarom je er WEL bij moet blijven. Afspraak is in beton, (ach ziet de klant toch niet) snel dichtgooien en door, zijn we weer een half uurtje eerder thuis.Aurbor schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:25:
Bedankt voor jullie reacties. Het is mij inmiddels duidelijk dat hier een stelletje prutsers geweest zijn. De palen zouden met snelbeton vastgezet worden. Daar hebben we voor betaald. Dat hadden ze ook gedaan zeiden ze. We geloofden er niks van en hebben een paal uitgegraven. Wat blijkt, geen beton. De post saver zat zeker 20 cm onder maaiveld en die hebben ze er als een zak omgewikkeld. Dus tussen paal en postsaver zit allemaal aarde. Geen bescherming dus tegen houtrot.
@Aurbor ik denk dat je genoeg punten hebt hier om even een kop koffie te gaan drinken bij het bedrijf dat dit heeft opgeleverd.
Mr. T.
Een hangstoel moet je sowieso niet aan zo’n constructie hangen. Ook niet als het via inkepingen is gemaakt.
Je gaat wat schommelen op zo’n stoel, komen dan echt enorme krachten op heel de constructie.
Je gaat wat schommelen op zo’n stoel, komen dan echt enorme krachten op heel de constructie.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bedankt allen voor de reacties. De mannen zijn teruggeweest. Hout verbinding is gemaakt. Beton bij de palen. Alleen de postsavers zitten nog niet oké. We hebben de palen zelf weer bloot gegraven en zelf bitumen erop aangebracht. Probleem is nu alleen dat ze bij 1 paal het beton gegoten hebben dat horizontaal is verspreid en dat op een diepte van 25 cm. Is vrij ondiep om klimplanten er goed te laten groeien. Het zal nog lang duren voordat er iemand hier een klus doet. We hadden het beter zelf kunnen doen.
Allen bedankt voor de input.
Allen bedankt voor de input.
Pagina: 1