Adres misbruikt als verzendadres (fraude)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:20
Heeft iemand dit al eens gehad? Ik heb vandaag maar liefst 5 betaalverzoeken gekregen van PostNL.
Iemand is brievenbuspakjes aan het versturen zonder postzegels en gebruikt daarbij mijn adres om onder de portokosten uit te komen.

PostNL geeft aan dat ze hier verder niks mee kunnen omdat mijn adres als afzender staat, ze gaan dus geen moeite doen om de portokosten bij de ontvanger te verhalen aangezien er een afzender bekend is.

Ik heb een aangifte proces lopen bij de politie en morgen wordt ik teruggebeld om het proces verbaal op te kunnen stellen.

Het lijkt er dus op dat iemand spullen verkoopt en deze zonder frankering op de bus doet. En omdat er een afzender op staat hebben de ontvangers hier dus geen last van. Mijn naam komt niet voor op de envelop dus er is waarschijnlijk random een adres gekozen. De politie agent die ik heb gesproken was niet bekend met deze vorm van fraude. Misschien dat veel mensen er niets mee doen of de boete en de portokosten gewoon betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gewoon negeren, PostNL heeft geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
PostNL kan zo'n pakketjes beter retour afzender bezorgen. Dan heeft de opgelichte persoon er nog wat voordeel van :+

Snap niet dat ze dat niet doen eigenlijk?
Als het bezorgd is, kleine kans dat de verstuurder alsnog gaat betalen.
Ze verliezen er dus niet veel/weinig aan door het 'gratis' terug bij de verzender te bezorgen, voorkomen fraude en als het verstuurd moet worden, wordt het uiteindelijk in ieder geval nog betaald gedaan gezien het anders terugkomt.

BTW: zijn de betaalverzoeken aan jou persoonlijk gericht? Als ze alleen aan je woning geadresseerd zijn, zou ik ze sowieso negeren.

[ Voor 74% gewijzigd door henri86 op 03-04-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

henri86 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:43:
PostNL kan zo'n pakketjes beter retour afzender bezorgen. Dan heeft de opgelichte persoon er nog wat voordeel van :+

Ze verliezen er dus niet veel/weinig aan door het 'gratis' terug bij de verzender te bezorgen, voorkomen fraude en als het verstuurd moet worden, wordt het uiteindelijk in ieder geval nog betaald gedaan gezien het anders terugkomt.
PostNL is verplicht om te bezorgen, als je te weinig postzegels plakt doen ze het verzoek om alsnog te betalen.

Wij hadden dat met onze lekker zware trouwkaartjes, die bleken net boven de standaardpostzegel te zitten dus kregen we een flinke stapel van die kaartjes met het verzoek of we nog even wilde betalen. Kan me niet meer herinneren wat me ermee hebben gedaan, maar ik denk dat 9/10 mensen gewoon betaalt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Oon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:53:
[...]

PostNL is verplicht om te bezorgen, als je te weinig postzegels plakt doen ze het verzoek om alsnog te betalen.

Wij hadden dat met onze lekker zware trouwkaartjes, die bleken net boven de standaardpostzegel te zitten dus kregen we een flinke stapel van die kaartjes met het verzoek of we nog even wilde betalen. Kan me niet meer herinneren wat me ermee hebben gedaan, maar ik denk dat 9/10 mensen gewoon betaalt hoor.
Is er daarin geen verschil tussen te weinig betaald en niet betaald?

Bij te weinig postzegels/verkeerd pakket formaat is er een overeenkomst tussen de verzender en postnl, alleen is deze niet correct.
Bij geen postzegels/verzendlabel is er geen overeenkomst gesloten met postnl om het pakket te bezorgen.Geen idee wat de (post)wet zegt, maar er zo naar kijkend zie ik niet waarom postnl dat verplicht zou zijn te bezorgen.

Maakt het wel makkelijk. Iedereen gewoon alles versturen vanaf het adres van de buurman of een willekeurig iemand. Wordt toch bezorgd en niemand hoeft meer te betalen :o 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door henri86 op 03-04-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

henri86 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:00:
[...]

Is er daarin geen verschil tussen te weinig betaald en niet betaald?

Bij te weinig postzegels/verkeerd pakket formaat is er een overeenkomst tussen de verzender en postnl, alleen is deze niet correct.
Bij geen postzegels/verzendlabel is er geen overeenkomst gesloten met postnl om het pakket te bezorgen.Geen idee wat de (post)wet zegt, maar er zo naar kijkend zie ik niet waarom postnl dat verplicht zou zijn te bezorgen.
Ook bij geen postzegel/label is er een overeenkomst, die heb je zo gauw je PostNL opdracht geeft om te verzenden door je brief/brievenbuspakje in een straatbrievenbus te stoppen. Voor een overeenkomst hoeft geen betaling plaats te vinden.
Is een beetje hetzelfde als bij een webshop iets bestellen en (nog) niet betalen, zij leveren netjes omdat ze dat verplicht zijn en jij moet netjes betalen omdat je dat ook verplicht bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Oon op 03-04-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Oon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:02:
[...]
Is een beetje hetzelfde als bij een webshop iets bestellen en (nog) niet betalen, zij leveren netjes omdat ze dat verplicht zijn en jij moet netjes betalen omdat je dat ook verplicht bent.
Dan sluit je een overeenkomst om achteraf te betalen. Dat doe je bij postnl niet.

Maar ik kan dus m'n pakketjes gewoon bij een postnl punt droppen, en dan is postnl verplicht die te bezorgen? Chill!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

henri86 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:06:
[...]

Dan sluit je een overeenkomst om achteraf te betalen. Dat doe je bij postnl niet.

Maar ik kan dus m'n pakketjes gewoon bij een postnl punt droppen, en dan is postnl verplicht die te bezorgen? Chill!
Als je jouw adres er niet op zet krijgt de ontvanger het verzoek om te betalen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Oon op 03-04-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:49

Vliegvlug

Flight Simple

Maar die is dan weer niet verplicht om te betalen omdat die geen overeenkomst met PostNL heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
henri86 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:00:
[...]
Maakt het wel makkelijk. Iedereen gewoon alles versturen vanaf het adres van de buurman of een willekeurig iemand. Wordt toch bezorgd en niemand hoeft meer te betalen :o 8)7
Dit dus, wie weet op wat voor schaal dit gebeurt. Misschien worden de zegels daarom steeds zoveel duurder, en hoe duurder ze worden hoe meer dit gaat gebeuren......

Maar ik ben wel benieuwd of het hier bij blijft. Mijn naam staat er gelukkig niet bij, enkel een adres. Maar als ik de verzender zou zijn dan zou ik een niet bestaand adres gebruiken als verzendadres, dan komt er uberhaupt nooit iemand achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:53
henri86 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:43:

Dan zet de verzender het adres van de ontvanger op het pakketje alsof die de verzender is en wordt het pakketje gratis bezorgd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Qoine schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:34:
[...]

Dan zet de verzender het adres van de ontvanger op het pakketje alsof die de verzender is en wordt het pakketje gratis bezorgd. :P
Ja maar dat wordt het nu dus ook. De ontvanger hoeft niks te betalen en de verzender ook niet. En als ze het helemaal goed willen doen laten ze de ontvanger ook nog de verzendkosten betalen.....
Pagina: 1