Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.jansen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 17:12
Ik wil graag een NAS gaan aanschaffen maar dit is nog helemaal nieuw voor mij. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen.

Ik zoek rond de 16TB aan ruimte en het moet goed kunnen werken met mijn LG G1 / Macos / iOS.

Het zal voornamelijk zijn voor het opslaan van al mijn fotos en documenten maar zou ook graag willen beginnen met het opbouwen van een Plex server.

Wat zouden jullie mij hier voor aanraden? Zit zelf nu naar synology te kijken maar weet niet welke specs ik nodig heb. (Qua netwerk heb ik KPN glas 4gb down 4gb up met op het moment hun standaard modem)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:21

sus

is druk :+

Ik heb goede ervaringen met Synology, maar gebruik Emby als server ipv Plex. Loopt op de een of andere manier net wat lekkerder.

Schijven gebruik ik de Red’s voor van WD, al zijn de Ironwolfs van Seagate ook niet verkeerd. Beiden series zijn specifiek voor NAS gebruik gemaakt.

Qua model, de “plus” modellen bieden meer opties, een wat vlottere CPU en hebben tegenwoordig vaak mogelijkheden om er wat extra geheugen bij te prikken. Deze bv: uitvoering: Synology DiskStation DS224+, zonder harde schijven

Maar, je hebt hier nog een klasse boven zitten. Dan ga je wel naar heel andere prijzen voor de NAS, tis maar net wat in je budget past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.jansen
@sus Bedankt voor de tips! Wat zou het mij opleveren om naar een klasse erboven te gaan? wat ga je hier in de praktijk van merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:38
ik heb goede ervaringen met plex op qnap, waarbij we ook gastgebruik van plex-servers bij zoons voor (klein)kinder series/films ingericht hebben. Voor plex is een cpu met gpu functies handig.
als je tzt wat meer wilt (VM, docker) is een model met (uitbreidbaar) wat meer geheugen noodzaak.

-denk ook eens na hoeveel bays je nodig hebt, ook voor een raid configuratie tegen crash van een enkele disk.

-een NAS is geen backup, maar ga wel een backup mechanisme volgens 3-2-1 principe inrichten

kijk voor wat mogelijkheden eens op nascompares.com. zij hebben ook de plex capaciteiten van de verschillende merken/modellen onderzocht

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 03-04-2025 17:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:21

sus

is druk :+

max.jansen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:48:
@sus Bedankt voor de tips! Wat zou het mij opleveren om naar een klasse erboven te gaan? wat ga je hier in de praktijk van merken?
Dat je er nog meer mee kan doen, kan fysiek sneller zijn, meer dan 2 (of 4) schijven, uitbreiden met een extender voor als je serieus ruimtegebrek hebt, snellere NIC… maar dan ga je van een dingetje van een 300’ish naar 8-900 voor een lege behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max.jansen
@sus DS224+ Als ik bijvoorbeeld deze zou pakken. Heb ik dan genoeg kracht om 4k films te streamen (Via plex) naar mn tv? dat zal waarschijnlijk de zwaarste use case zijn..
Pagina: 1