Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:22
Hallo allemaal,

Ik heb een myenergy zappi voor de elektrische auto en een eddi om warm water in een boiler te maken van de eigen zonnestroom. Nu heb micro omvormers van apsystems en ik kom net een systeem tegen (apsytems ecu-c) wat de productie van de zonnepanelen kan dimmen, iets wat in de zonnige dagen misschien wel prettig is.

De zappi, eddi en ecu-c meten allemaal met CT klemmen. Stel ik schaf de ecu-c aan, hoe zorg ik er voor dat de ecu pas gaat dimmen als de zappi en de eddi aangeven vol te zijn? Ik wil natuurlijk niet dat de zonnepanelen dimmen terwijl de zappi en eddi nog niet volledig vol zijn.

Misschien dat home assistent hier een rol in kan spelen maar hier heb ik (nog) geen kaas van gegeten.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Je wilt je zonnepanelen pas laten dimmen wanneer je gaat terugleveren en je zappi en boiler al volledig aan staan.
Je zult iets moeten hebben wat voor alle systemen gaat bepalen wat prioriteit moet krijgen. Leuk dat de Zappi en Eddi met CT-klemmen meten, maar ze weten niet van elkaar wat ze doen.
Als je je zonnepanelen gaat knijpen, weet de Zappi niet of ie harder had mogen laden.. of de Eddi nog water had mogen opwarmen.

[ Voor 85% gewijzigd door CappieL op 03-04-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
KoenVW76 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:53:
De zappi, eddi en ecu-c meten allemaal met CT klemmen. Stel ik schaf de ecu-c aan, hoe zorg ik er voor dat de ecu pas gaat dimmen als de zappi en de eddi aangeven vol te zijn?
Als je wilt dimmen (ik denk het niet eigenlijk) kun je het beste een kleine threshold aanhouden. Dus je panelen pas gaan dimmen bij >100W teruglevering.
Op een dag is dat ~1kWh teruglevering.

De Zappi & Eddi hebben dan wat speelruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem73
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-07 00:40
Kunnen we een wat groter onderwerp van elektrische verwarming door zonne-energie. Er zijn veel nieuwe apparaten op de markt. Zelf gebruik ik de ACThor en Elwa van My-PV. Solaredge en Fronius hebben eigen oplossingen. Het zou heel goed om de verschillende oplossingen tegen elkaar af te zetten.
Groene Hoed Duurzaam heeft een behoorlijk aantal producten op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
CappieL schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:58:
Je wilt je zonnepanelen pas laten dimmen wanneer je gaat terugleveren en je zappi en boiler al volledig aan staan.
Je zult iets moeten hebben wat voor alle systemen gaat bepalen wat prioriteit moet krijgen. Leuk dat de Zappi en Eddi met CT-klemmen meten, maar ze weten niet van elkaar wat ze doen.
Als je je zonnepanelen gaat knijpen, weet de Zappi niet of ie harder had mogen laden.. of de Eddi nog water had mogen opwarmen.
De eddi en zappi comminuceren wel met elkaar, ik kan aangeven wat de prioriteit heeft tussen die twee bijvoorbeeld. De ECU-C is van een ander merk en tussen die twee kan ik dus niet communiceren lijkt het. Dan is die ECU-C misschien niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
TheGhostInc schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:15:
[...]

Als je wilt dimmen (ik denk het niet eigenlijk) kun je het beste een kleine threshold aanhouden. Dus je panelen pas gaan dimmen bij >100W teruglevering.
Op een dag is dat ~1kWh teruglevering.

De Zappi & Eddi hebben dan wat speelruimte.
Waarom zou ik niet willen dimmen? Ik begrijp dat terugleveren niet erg interessant is, en voor het stroomnet ook niet. Het liefst kom ik op het eind van het jaar dan op 0 kwh verbruikt of teruggeleverd dan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
KoenVW76 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:59:
Waarom zou ik niet willen dimmen? Ik begrijp dat terugleveren niet erg interessant is, en voor het stroomnet ook niet. Het liefst kom ik op het eind van het jaar dan op 0 kwh verbruikt of teruggeleverd dan :)
Zolang je onderaan de streep geld overhoudt aan teruglevering is het niet logisch om geld te investeren om te voorkomen dat je geld terugkrijgt.

En zo'n unit kost €200-250? dat zijn flink wat kWh-tjes met een negatieve prijs, voordat je die terug hebt verdiend. En dan verbruikt het ding zelf nog 25kWh per jaar.

Niks meer dan een sanity check, je kunt het even in een spreadsheet oid zetten.
Pagina: 1