hoe het dak op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-05 08:45
hoi allemaal,

binnenkort wil ik het lood aan de rechter zijde mijn schoorsteen (vanaf de voorkant bekeken) vervangen. Ik zit alleen met de vraag, hoe ik het handigste bij de schoorsteen kom om dit te gaan doen: ik heb een goede ladder om bijv. in de bakgoot te komen, en ik heb een zelfgemaakte houten ladder om tegen het schuine pannendat in de bakgoot te zetten zodat ik helemaal omhoog kan klimmen, maar die laatstgenoemde ladder gaat niet passen rechts van de schoorsteen, omdat er vlak naast een dakkapel zit. Ik heb een zekeringsmogelijkheid, dus ik zeker mij zondermeer als ik deze klus ga uitvoeren.

Is het bijvoorbeeld handig, om de pannen weg te nemen en op de panlatten te gaan staan? Of zet je liever een korte / kleine ladder op het pannendak? Hierbij een foto van de situatie (inmiddels zijn alle pannen wel vervangen, dus het dak is al in veel betere staat dan deze gedateerde streetview foto!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cbfh9AR-SgmcrTFfHw-yCnRITio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/diTCOVeHrOp5E1czZvh2NlRG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Steigertje huren?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 15:59
Ik zou een steigertje regelen, deze tot niveau dakgoot omhoog zetten, veel hoger hoef je eigenlijk niet te komen , en kun je overal bij waar je bij moet komen . kun je ook je materialen op leggen etc etc

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:25
Steiger met uitwijkconsole.
Kan je alle kanten op, staat stabiel, hoop werkruimte.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Van een paar balkjes een paar driehoeken maken die je op de panlatten schroeft met een plaat hout erop.

Kun je je materiaal kwijt en kun je heerlijk op werken, kost een half uurtje tijd maar haal je ruimschoots weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:54
Knikarm hoogwerker met draaibare bak, kun je gelijk de dakkapel e.d. inspecteren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

natural colour schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:29:
Knikarm hoogwerker met draaibare bak, kun je gelijk de dakkapel e.d. inspecteren.
Denk dat je voor het geld wat dat kost dan beter iemand kunt inhuren die het lood voor je vervangt.
Steiger is ook niet goedkoop. Ik zou zeker ook als je daarvoor kiest eens een paar offertes opvragen.
Wil je goedkoop, dan gewoon met een ladder tegen de dakgoot en inderdaad de pannen omhoog schuiven, dat is veruit de goedkoopste optie. Zeker als je de tijd neemt gaat dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 15:46
natural colour schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:29:
Los daarvan kan je vanuit een bakje echt niet handig werken. 't slingert en veert bij elke beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 00:31
Het dak lijkt flink steil, om lekker te kunnen weken zou ik even een steiger opbouwen.

Met een ladder en een tijdelijke constructie voor opslag van materialen op het dak zoals @MLLL voorstelt lukt het ook maar het is niet voor iedereen weggelegd om een degelijke tijdelijke constructie te bouwen. Anders had TS dit topic denk ik niet geopend.
Pagina: 1