Zonnepanelen – Lage opbrengst en uitgevallen omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:25
Sinds ongeveer een week merk ik dat mijn zonnepanelen een extreem lage opbrengst hebben. Ik heb 9 panelen van 395W, maar ik wek op zonnige dagen hooguit 3 kWh op, wat veel te weinig lijkt.

Vandaag is de installateur langs geweest om het te controleren. Bij aankomst bleek dat de groep van de omvormer was uitgeschakeld en dat ook één van de drie fases in mijn woning was uitgevallen (vanmorgen toen wij nog thuis waren was dit niet het geval).

De omvormer doet nu helemaal niets meer: geen lampjes, geen display, lijkt compleet dood.

Mijn installatie:
9 zonnepanelen van 395W
3-fase woning
1-fase omvormer met 1 string

Vragen waar ik mee zit.. Waarom zou één van de drie fases eruit klappen? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Kan een defecte omvormer een fase laten uitvallen? Waarom heb ik sinds een week een zeer laag opbrengst? Een omvormer doet het wel of doet het niet lijkt mij?

@dunklefaser jij gaf in een ander topic aan wel een mogelijke oorzaak/idee te hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 03-04-2025 14:55 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@c-nan Het vage idee is weer vervlogen.
Wat je hierboven schrijft is echt niet op afstand te beoordelen,
had de elektra installateur niet even kunnen checken of de omvormer misschien overleden is?
Ik neem aan dat de fase nu weer actief is - wat was de diagnose?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:55
Je zal toch echt even meer informatie moeten geven zoals bijvoorbeeld je exacte omvormer en screenshots van de opwek en hoe lang het al op je dak ligt.

Het kan zijn dat het vermogen van de omvormer gecapped is (zijn wel eens omvormers geweest die een firmware update nodig hadden om dit op te lossen) of je stroomnet overbelast is en je panelen uitschakelen door een te hoog voltage.

Deze tijd van het jaar gaat de opbrengst hard omhoog en dus ook het voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Omvormer: SolaX X1-2.5K-S-D(L).
In de afgelopen 24 uur schommelt de fasespanning tussen de 229V en 240V.
Systeem is in Q1 2023 geïnstalleerd.

Opwek 2 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z82emacwnzIOt5fVWuxIyu2_Y-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xcl8wtF1ewqQ0xpKrjSP9c7v.png?f=fotoalbum_large

Opwek 21 maart (toen het systeem nog goed werkte):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPpcvvLcIxUTSCLquGBpN7BIz7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIUKA8JFnNVKC4YePIS0Sitr.png?f=fotoalbum_large

Ik ben voornamelijk ook benieuwd of een defecte omvormer een fase kan laten uitvallen, terwijl de aardlekschakelaar er niet uit is geklapt.

Sinds 26 maart heb ik dagelijks 4 tot 6 keer de "Tz Fault" foutmelding. Sindsdien zijn er dus continu gaten te zien in de opwek en komt de piek ook niet boven de 1200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een mogelijk antwoord voor jouw probleem:
TZ Protect Fault Over current Fault.
• Wait for a while to check if go back to normal status.
• Disconnect PV+ , PV- and battery, reconnect them.
If the inverter doesn’t go back to its normal state contact your local solar power expert for further assistance.

Blijkbaar is er een probleem met te hoge stroom - aan de AC kant zeker - anders was de zekering niet geklapt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
dunklefaser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:04:
Een mogelijk antwoord voor jouw probleem:
TZ Protect Fault Over current Fault.
• Wait for a while to check if go back to normal status.
• Disconnect PV+ , PV- and battery, reconnect them.
If the inverter doesn’t go back to its normal state contact your local solar power expert for further assistance.

Blijkbaar is er een probleem met te hoge stroom - aan de AC kant zeker - anders was de zekering niet geklapt.
Hoe kan dat? Op de groep die geklapt (om 09:40) is zit alleen de omvormer zelf. In de ochtend is er (zo goed als) geen opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@c-nan Hoe dat kan? - Geen afstandsdiagnose, maar zou het kunnen dat de omvormer het probleem is?
Als het goed is heb je nog garantie, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
dunklefaser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:25:
@c-nan Hoe dat kan? - Geen afstandsdiagnose, maar zou het kunnen dat de omvormer het probleem is?
Als het goed is heb je nog garantie, of niet?
De monteur zou zijn bevindingen terugkoppelen aan het hoofdkantoor. Hoofdkantoor moet mij nog bellen over verdere stappen. Waarschijnlijk komt er een nieuw omvormer, dat is even afwachten.

Maar ik begrijp gewoon niet hoe een fase eruit kan klappen. Of is dat normaal met een defect apparaat in je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@c-nan Idd. even wachten op de vervangende omvormer en niet verder speculeren en gissen.
Heel misschien hoor je nog wat met de omvormer aan de hand was.

Pagina: 1