Probleem met afvoer en vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhip
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-07 11:32
Ik loop al een tijdje met het probleem dat het water uit de vaatwasser niet goed wegloopt. Althans, dat was in eerste instantie het probleem, dacht ik. Want het water uit de gootsteen loopt ook niet altijd even goed weg.

Het probleem begon toen we het huis net kregen. De vorige bewoners hadden de afvoerslang geklemd waardoor deze was gaan lekken. Na wat gevloek de afvoerslang vervangen en toen ging het weer even goed. Totdat de vaatwasser een foutmelding aangaf (3C, volgens mij). Naast de foutmelding stond ook een hele laag water in de vaatwasser. Mijn eerste gedacht was dat de afvoerpomp kapot was, tijdens het leegpompen van de vaatwasser maakte de vaatwasser altijd al een abnormaal geluid.
Dus een nieuwe afvoerpomp besteld en deze vervangen. Na wat test rondes, waar ik het afvoerwater in een emmer liet lopen, leek alles goed te werken.

Vaatwasser teruggeplaatst en een tijdje lang zonder problemen de vaatwasser kunnen gebruiken. Al was dit ook niet echt zonder problemen. Er is altijd al een beetje een afvoerprobleem geweest. Als we de vaatwasser gebruikten en tegelijkertijd te veel water in de gootsteen weg lieten lopen kwam er altijd wel een verstopping. Deze was dan snel te verhelpen door de ontstopper te gebruiken in de gootsteen en hij liep weer als vanouds.

Totdat weer weer een foutmelding kregen in de vaatwasser (code LC) en een laag water in de vaatwasser. Uiteindelijk toch de vaatwasser leeggepompt gekregen en na een week werkte de vaatwasser weer. Weer een aantal weken zonder problemen, totdat we vd week weer code LC kregen en een laag water in de vaatwasser. Trouwens, telkens als dit gebeurt zit de afvoerslang altijd vol met water, hij voelt dan zwaar aan.

Dus ik weer de vaatwasser open geschroefd en zag dat er wat water op de bodem lag. Het was echt niet veel water. Ik ben er vanuit gegaan dat er water uit de vaatwasser was gelekt, omdat hij niet leeggepompt kon worden. Maar blijkbaar net genoeg water om te zorgen dat de sensor op de bodem van de vaatwasser aan ging.
Nadat ik de bodem(sensor) had drooggemaakt was de foutcode weg en konden we de vaatwasser weer gebruiken.

Ondertussen leek het afvoerprobleem van de gootsteen ook opgelost, want nadat ik voor de laatste keer de ontstopper in de gootsteen had gebruikt liep het water nog nooit zo goed weg.

Dus ik had de vaatwasser weer teruggeplaatst en met goede hoop dat alle problemen nu opgelost zouden zijn de vaatwasser aangezet. Maar ik had te vroeg gejuicht, vanochtend was het weer zover. Code LC, vaatwasser vol met water, afvoerslang zat vol en de gootsteen liep niet meer lekker leeg.

Ik vermoed zelf dat het probleem niet in de vaatwasser zit. Als ik de afvoerslang van de vaatwasser laat leeglopen in een emmer zijn er geen problemen. Daarom denk ik dat het probleem bij de afvoer speelt. Nu ben ik zelf geen loodgieter, dus hoop ik dat er hier een aantal slimme mensen zijn die mij kunnen helpen. De toegevoegde foto is de situatie onder de gootsteen.

Als er nog meer foto’s nodig zijn kan ik die vanavond toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05iQUNnbppapVSzANR3p27vMytY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWFqJbeyeq1e4REwoK8JNEXX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-07 15:45
Klinkt als een blokkade, niet? Dat ik net was verhuisd heb ik de afvoer moeten aanpassen en als ik zag hoeveel vet en rommel daar inzat... :r Ik zou met een ontstopper beginnen.

offtopic:
Dit is mijn niet professionele advies, en wat ik zou doen als ik het issue zou voorhebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhip
Het rare is dat, nu bijvoorbeeld, de gootsteen gewoon normaal leegloopt. Ook als ik een emmer helemaal vul en in 1 keer in de gootsteen gooi.

Maar zodra de vaatwasser aan staat, of aan heeft gestaan, krijg ik problemen in de gootsteen.

Als ik dan de ontstopper gebruik zijn de problemen ook weer tijdelijk opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je de sifon van je afvoer van de vaatwasser eens losmaken en schoonmaken? Kans is aanwezig dat deze vol zit met troep. Daarbij kan je altijd een keer een ontstopper (1l of 2l) erin gooien en even een kwartier laten trekken (of langer als het echt niet weg gaat).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30

franssie

Save the albatross

Het voordeel van ontstopper is dat het vet en zeep smelt, Dat is ook gelijk het nadeel. Er is waarschijnlijk een hoop meuk verplaatst naar een plek waar het niet goed meer wegspoelt, verderop in het systeem, waar het nog harder wordt.
In plaats van het probleem steeds verder te verplaatsen met ontstopper, kan je beter een waterstofzuiger gebruiken om blokkades omhoog te krijgen (maar dat werkt nu niet meer waarschijnlijk).
Dit wordt een klusje om met een rioolveer te proberen de blokkade te vinden en deels te verwijderen. Aangezien de wasbak wel goed doorloopt zit het hopelijk nog niet al te diep. Anders wordt het kruipen in de kruipruimte (als je die hebt).
De loodgieters die ik ken haten vloeibare ontstopper omdat het het hun alleen maar vervelende rotklussen oplevert. (Edit en die toiletblokjes met een houder, die spoelen wel eens door en dat kan ook lekker blokkeren).

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 03-04-2025 15:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb hetzelfde gehad. Wonen in een appartement op 4 hoog. Bij ons gaf de vaatwasser ook steeds vaker foutmeldingen. Op een gegeven moment werkt ontstopper niet meer. Bij ons is er met een waterstofzuiger ongeveer een volle stofzuiger aan een soort slurrie/stopverf verwijderd.

Zoek een betrouwbare loodgieter (liefst via via).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhip
Bedankt voor de reacties.

Met een ontstopper bedoel ik echt zo'n fysieke ontstopper, niet zo'n vloeibaar goedje.
Outerspace schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:28:
Kan je de sifon van je afvoer van de vaatwasser eens losmaken en schoonmaken? Kans is aanwezig dat deze vol zit met troep. Daarbij kan je altijd een keer een ontstopper (1l of 2l) erin gooien en even een kwartier laten trekken (of langer als het echt niet weg gaat).
Sifon losgemaakt en voelt van binnen niet heel vies. Kwam ook weinig troep uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:24
Rhip schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:28:
Bedankt voor de reacties.
Met een ontstopper bedoel ik echt zo'n fysieke ontstopper, niet zo'n vloeibaar goedje.
Sifon losgemaakt en voelt van binnen niet heel vies. Kwam ook weinig troep uit.
Haal er maar een ontstoppingsdienst bij. Die kunnen onder hoge druk je riolering tot aan de aansluiting van de gemeente schoonspuiten en met een camera controleren of de verstopping weg is.
Kun je er weer 30 jaar tegen.......
Ik had hier een vergelijkbaar probleem, zo'n verstopping zorgt er voor dat er geen goede beluchting meer is in het afvoersysteem en dan krijg je dit soort 'problemen'.
O ja, niet teveel zeep (zowel in de afwas- als wasmachine) gebruiken, een teveel wordt een soort cement in je afvoer (3 meter verderop).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Rhip welke sifon heb je losgehaald? Die witte of de grijzen van PVC?

edit: en goed te lezen dat je geen chemische ontstopper hebt gebruikt, maar wellicht is dat eerder wel gebeurd door de vorige bewoners.

Wat je ook kan proberen is een paar waterkokers te regelen en dat met een trechter in de grijze afvoer van de vaatwasser te gooien, wellicht eerst met een flesje dreft ervooruit een dagdeel eerder.

[ Voor 70% gewijzigd door franssie op 03-04-2025 22:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhip
franssie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:39:
@Rhip welke sifon heb je losgehaald? Die witte of de grijzen van PVC?

edit: en goed te lezen dat je geen chemische ontstopper hebt gebruikt, maar wellicht is dat eerder wel gebeurd door de vorige bewoners.

Wat je ook kan proberen is een paar waterkokers te regelen en dat met een trechter in de grijze afvoer van de vaatwasser te gooien, wellicht eerst met een flesje dreft ervooruit een dagdeel eerder.
De grijze!

Ik zal eens een aantal keer de waterkoker leeggooien in de grijze afvoer. Wellicht dat dat iets helpt.

Anders wordt het toch met een hoge druk schoon (laten) spuiten.

...

Bij het leeggooien van de waterkoker in de grijze afvoer hoorde ik ook het water in de gootsteen borrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Geduld, het heeft zich ook in een paar jaar opgebouwd immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:23:
[...]

O ja, niet teveel zeep (zowel in de afwas- als wasmachine) gebruiken, een teveel wordt een soort cement in je afvoer (3 meter verderop).
Dat dus. Bij ons moest dat eerst losgetrild worden met een veer en daarna afgezogen worden. Dat krijg je er met een chemische ontstopper nooit uit. Dan heb je hoogstens tijdelijk even een beetje doorstroming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:35
Als er nog een beetje doorstroming is kun je het wel eens verhelpen door eerst een paar scheppen soda in de afvoer te gooien, een goeie scheut kokend water erover, en afblussen met een scheut schoonmaakazijn. Dan hoor je het bruisen in de leiding. En heel ruim naspoelen, om te voorkomen dat het vuil zich verderop weer ophoopt.
Regelmatig herhalen, bijvoorbeeld in de komende periode iedere week.

[ Voor 9% gewijzigd door Mjier op 04-04-2025 10:14 ]

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:11
Kan je ook achter het wandje kijken hoe die afvoeren lopen?

Je hebt nu een losse afvoer voor de vaatwasser, maar je zou evt ook kunnen kijken naar zo'n aftakking op je wasbaksifon. Als je dan een verstopping hebt loopt het water je wasbak in ipv dat je vaatwasser ermee blijft zitten of dat het in je kastje overloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het probleem is de samsung vaatwasser, niet de afvoer.
Want de afvoerslang zit los in de buis en als de buis verstopt was had je echt een waterfontein daar rechtsboven.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 05-04-2025 07:42 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rhip
DJMaze schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:20:
Het probleem is de samsung vaatwasser, niet de afvoer.
Want de afvoerslang zit los in de buis en als de buis verstopt was had je echt een waterfontein daar rechtsboven.
Nadat ik 5 liter kokend water, baking soda, azijn en nog meer kokend water door de afvoer had gegooid. Vervolgens de vaatwasser weer onder het keukenblad getrokken. De onderplaat was nog nat, die goed drooggemaakt, hierdoor verdween de LC code weer.
Vaatwasser op een kort programma gezet en laten leeglopen in een emmer. Maar er kwam, weer, weinig water uit. Toch nog goed in de vaatwasser gekeken en er zat een hoop quinoa in de zeefje. Hierdoor kon er geen water worden uitgepompt.
Quinoa eruit gehaald, vaatwasser paar keer op een kort programma gezet en toen liep hij weer als een tierelier.

Probleem lijkt nu te zijn opgelost. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Voor nu gaan we de vaat toch maar wat beter afspoelen, voordat we dingen in de vaatwasser zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhip
_JGC_ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:30:
Kan je ook achter het wandje kijken hoe die afvoeren lopen?

Je hebt nu een losse afvoer voor de vaatwasser, maar je zou evt ook kunnen kijken naar zo'n aftakking op je wasbaksifon. Als je dan een verstopping hebt loopt het water je wasbak in ipv dat je vaatwasser ermee blijft zitten of dat het in je kastje overloopt.
Probleem is al opgelost, maar om toch nog een antwoord op je vraag te geven. Ze verdwijnen beide in de muur. Wat achter de muur gebeurd... Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mooi dat het opgelost is. Controleer regelmatig het zeefje, en dan ook zo nu en dan de sproeiarmen. Die kunnen ook verstopt raken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rhip schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:43:
een hoop quinoa in de zeefje
Misschien overstappen op rijst?
"Superfood" is niet zo super ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1