Overwaarde in hypotheek / HRA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 11:11
Ik hoop dat ik op de goede plek zit met mijn vraag:

Wij hebben een nieuwbouw woningen gekocht en moeten we gaan kijken naar de verkoop van de huidige woningen (second time buyers/First time seller)

Wij hebben een overbruggingshypotheek van circa 50k. Deze wordt afgelost bij de verkoop van de huidige woning. De verkoopwaarde van de huidige woning ligt hopelijk ruim hoger dan de overbrugging.

Nu is mijn vraag:

Voor de HRA moet je de overwaarde weer in het huis steken. Geldt dit voor de volledige opbrengst of alleen voor het gedeelte waarvoor wij een overbrugging hebben genomen. En geldt het doen van de tuin ook als in het huis steken?

Of mag je de extra overwaarde in eigen zak steken en het gebruiken voor iets anders dan het huis of de hypotheek?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52

Dido

heforshe

Je mag met die overwaarde doen wat je wilt, maar voor elke euro ervan die je niet in het niueuwe huis steekt geldt dat je geen hypotheekrente mag aftrekken.

Dus als jij 100k overhoudt aan de verkoop van je huis, daarmee die 50k overbruiggingshypotheek aflost en de andere 50k in aan auto stopt, dan mag jij van je reterende hypotheek over 50k geen rente aftrekken.

Dat betekent dat je bij je aangifte je betaalde rente moet uitsplitsen over het deel waarover je wel en het deel waarover je geen rente mag aftrekken.

Ik heb zelf jarenlang zo'n situatie gehad (extra geleend, niet direct voor het huis, dat kon toen nog) en dat in een apart deel van de hypotheek ondergebracht zodat het makkelijk te administreren wa sin de aangifte.

Als je zelf moet gaan rekenen om van een hypotheekdeel een deel wel en een deel niet af te trekken, maak je het jezelf wel lastig.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:17:
Je mag met die overwaarde doen wat je wilt, maar voor elke euro ervan die je niet in het niueuwe huis steekt geldt dat je geen hypotheekrente mag aftrekken.

Dus als jij 100k overhoudt aan de verkoop van je huis, daarmee die 50k overbruiggingshypotheek aflost en de andere 50k in aan auto stopt, dan mag jij van je reterende hypotheek over 50k geen rente aftrekken.

Dat betekent dat je bij je aangifte je betaalde rente moet uitsplitsen over het deel waarover je wel en het deel waarover je geen rente mag aftrekken.

Ik heb zelf jarenlang zo'n situatie gehad (extra geleend, niet direct voor het huis, dat kon toen nog) en dat in een apart deel van de hypotheek ondergebracht zodat het makkelijk te administreren wa sin de aangifte.

Als je zelf moet gaan rekenen om van een hypotheekdeel een deel wel en een deel niet af te trekken, maak je het jezelf wel lastig.
Ik heb een hypotheek bestaande uit 2 delen:
1. Hypotheek aankoop vorige woning aflossingsvrij
2. Verhoogd voor ander doel (box 3) aflossingsvrij
Bij de aankoop van mijn huidige woning werd deel 2 omgezet in een annuïteitenhypotheek. Dat is het toch wel voor de woning? Ik heb verder de volledige overwaarde van de verkoop gebruikt voor de nieuwe woning. Maar volgens de financieel adviseur blijft het box 3