Gardena Pomp op Ikea Inspeling Stekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Heb een Gardena 4200 pomp deze schakel ik binnen Home Assistant middels een Hue Plug in en uit, ook met een schema. Moet nog weersafhankelijk. Ooit. ;)
Werkt prima, alleen meet de Hue Plug zie ik geen verbruik jammer genoeg.

De pomp geeft aan 600W, dus logischer wijs, als deze is ingeschakeld, is het verbruik 600W (lijkt mij).
Het bouwt niet op vermoed ik. Gelijk 600W.

Echter heb ik nog een Ikea Inspeling Plug over. Deze kan maximaal 3680W (16A) aan, met een motor load van 300W.

Over dat laatste vraag ik me dus af of het veilig is om de Ikea plug in te zetten, of dat ik dat beter niet kan doen. Wie kan het voor mij toelichten?

Alternatief is misschien binnen Home Assistant via PowerCalc voor deze specifieke Hue Plug dan inregelen dat als deze actief is, er 600W doorheen gaat.
Overigens kan ik voor de Hue Plug niks vinden qua motor load. En 't gaat al ruim een jaar goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Leaplasher waar komt de motor load van 300W vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:23

D4NG3R

kiwi

:)

@rens-br specs van het beestje.

Motoren neigen gigantisch te pieken qua stroom bij het inschakelen, gemakkelijk een veelvoud van het (normale) verbruik dan wanneer de motor eenmaal op toeren is. En daar zijn zulke blokjes niet echt op berekend.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2025 11:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Kwam dat niet zo snel tegen op de website van Ikea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

rens-br schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:44:
[...]

Kwam dat niet zo snel tegen op de website van Ikea.
https://www.ikea.com/nl/n...nitor__AA-2416441-6-2.pdf

Foto op Z2MQTT toont het ook op de faceplate. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQpRuNB7VJWbxTyqfxW03GzynKo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/reWoGtyViKGxirdmCJfMLmLm.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@D4NG3R duidelijk niet goed gekeken dus. @Leaplasher met een 600W motor zou ik het persoonlijk niet aandurven. Grote kans dat op gegeven moment het relais in de plug kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@D4NG3R Ik verwacht eerder dat de pieken bij het uitschakelen slechter zijn.

Maar goed, ja, er is een kans dat de plug dat op termijn niet zo leuk vind. Maar Hue zegt het misschien niet, maar die heeft echt hetzelfde risico. Dus als die al een tijd werkt zou ik het net zo aandurven met de Ikea plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:08
Wellicht als geruststelling; ik schakel mijn bronpomp van 2kW voor beregening van de tuin & vullen drinkbakken van de beesten al 3 jaar met een hue plug. Hij doet het nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
flo-rist schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:51:
Wellicht als geruststelling; ik schakel mijn bronpomp van 2kW voor beregening van de tuin & vullen drinkbakken van de beesten al 3 jaar met een hue plug. Hij doet het nog steeds
Dat is ook wat TS doet ;)
Zijn vraag is nu, kan het ook veilig met een Ikea plug

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:15
@Leaplasher out of de box idee:
- gebruik de Hue plug om te schakelen
- gebruik de Ikea plug om het energieverbruik te meten.

Daarvoor steek je eerst de ikea plug in de muur, daar steek je de Hue plug in en daar sluit je dan weer je pomp op aan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:32:
@D4NG3R Ik verwacht eerder dat de pieken bij het uitschakelen slechter zijn.
Bij het inschakelen is de stroom heel hoog, kan de boel nogal stevig doen opwarmen. Bij het uitschakelen zit je met een gigantische piek in de spanning, wat voor spanningsbogen kan zorgen.

Beide zullen funest zijn over langere periodes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@D4NG3R Bij inschakelen is de stroom wel hoger, maar in principe wel pas na het sluiten van het contact (door de inductie). Maar mja, het zou nog kunnen denderen. Dus ja, beide zullen niet geweldig zijn.

Maar zoals gezegd verwacht ik geen wonderen van het relais in de Hue. Ook die zal aardig aan slijtage onderhevig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Als ik het zo lees, heb ik geluk dat het al een jaar prima gaat met de hue plug. De gok kan ik nemen met de Ikea variant. Zolang het werkt, werkt het.
Beide stacken wordt em niet. Die ruimte is er niet in het buiten kastje waar de stekker zit.

De vraag die nu bij mij bovenkomt is dan wel, welke zigbee smartplug met energie meting zou het wel veilig kunnen?

(En anders toch maar de PowerCalc oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Wat zou het nu zijn van een plug die het afgenomen vermogen meet?
Om het het verbruik te meten zul je dat continue moeten samplen en het verbruikte vermogen in die tijd interval moeten berekenen en opslaan en alles weer sommeren.
Dat is het verschil tussen vermogen(kw) en verbruik(kwh).

Het is veel simpeler om de tijdsduur dat die pomp aanstaat te vermenigvuldigen met het vermogen van die pomp.

Alternatief is zo'n stekker kwh meter van twee tientjes te kopen en die aflezen, zul je meteen zien dat die pomp waarschijnlijk veel minder dan 600W verbruikt.

PS.
Die in -en uitschakel stromen zijn bij wisselspanning echt geen probleem bij een 600 watt motortje, als dat zo zou zijn had die Hue ook allang de geest gegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2025 13:59 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Nut? Omdat het kan. ;)

Heb bijna al mijn devices voorzien van een dergelijke stekker /Shelly. Super leuk om te zien en daarmee te spelen. Home Assistant maakt volgens mij de berekeningen die je noemt.

Kan zo ook uitrekenen (in Grafana) wat 1 kopje koffie aan water, electra en bonen kost. Of wat een avondje goed gamen kost waarbij mijn i9 en 3090ti goed bezig zijn.
Nuttig? Nee. Wel leuk. Leer ik ook weer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 18:09
Ik schakel al een paar jaar mijn beregeningspomp van 750W in en uit met een Sonoff Basic die volgens de specificaties max. 10A mag schakelen. Werkt nog steeds prima.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

D4NG3R schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:48:

Foto op Z2MQTT toont het ook op de faceplate. :)

[Afbeelding]
De Nederlandse versie heeft dat niet, althans ben ik nog niet tegen gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQmd6Sihey_zaYBR-tyUQi_Azdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8UN36vaWkFmQP4ggU8qPbzd1.png?f=fotoalbum_large

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FredvZ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:58:
@Leaplasher out of de box idee:
- gebruik de Hue plug om te schakelen
- gebruik de Ikea plug om het energieverbruik te meten.

Daarvoor steek je eerst de ikea plug in de muur, daar steek je de Hue plug in en daar sluit je dan weer je pomp op aan.
Dat is nog niet eens zo'n gek idee en daar zijn ook wel varianten op te bedenken:

Enkel de ikea stekker en dan een tijdsrelais die na een seconde inschakeld, zodat het tijdsrelais de klap krijgt.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het ook werkt als je een normaal/stevig relais aansluit op de ikea stekker, in theorie schakelt de ikea stekker dan alleen het tweede/sterkere relais; welke vervolgens de klap van de motor opvangt.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 05-04-2025 06:58 ]

Pagina: 1