Volgordebepaling taken dmv historische data

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buttarfly
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-09 21:24
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een oplossing voor een volgorde bepaling. Iedere collega moet een bepaalde taak uitvoeren. Wanneer een collega dit heeft gedaan, wordt zijn naam genoteerd en de volgende collega wordt genoteerd op de rij eronder.

Deze aantallen worden opgeteld dmv een formule zodat er wel een overzicht is. Alleen zou het handig zijn om een formule te hebben die weergeeft, welke 1 (of 5) personen als volgende aan de beurt is op basis van de laatste 50 rijen die ik opgeef (plak of verwijs).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De volgende formule kreeg ik op een Engelse forum, alleen werkt de =TAKE formule niet in de nederlandse versie:

=LET(
a, MAXIFS(TAKE(B:.B, -30), TAKE(A:.A, -30), D2:D6),
XLOOKUP(MIN(a), a, D2:D6))

Onderstaande foto toegevoegd. Dit was uiteindelijk de bijna perfecte oplossing. (perfect als hij de volgende 5 zou weergeven ipv 1).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuG7pcU3r_6lKML2oNBbpYsv6m0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/mfJJae8Gojovu8V2oI7tK8q8.webp?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Het is mij niet duidelijk wat de logica is achter wie als volgende aan de beurt is. Kan je dat nog eens uitleggen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buttarfly
Het is een pool van 50 collega's. De taken worden niet zelfstandig opgepakt maar verdeeld. Er wordt niet alleen gekeken naar de totale aantallen, maar ook naar wie de taken als laatste verdeeld hebben gekregen.

Dus ik hoopte dat excel op basis van de laatste 50 rijen (verdeling op naam) kon bepalen welke personen als volgende een taak verdeeld zouden moeten krijgen. Dus voornamelijk welke naam is het langst niet aan de beurt geweest ipv totale aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Buttarfly schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:34:
Het is een pool van 50 collega's. De taken worden niet zelfstandig opgepakt maar verdeeld. Er wordt niet alleen gekeken naar de totale aantallen, maar ook naar wie de taken als laatste verdeeld hebben gekregen.

Dus ik hoopte dat excel op basis van de laatste 50 rijen (verdeling op naam) kon bepalen welke personen als volgende een taak verdeeld zouden moeten krijgen. Dus voornamelijk welke naam is het langst niet aan de beurt geweest ipv totale aantallen.
Als ik het goed begrijp wil je dus per collega tellen hoe vaak degene aan de beurt is geweest, en dan de top 5 collega's tonen met de laagste aantallen (in je selectie van 50 rijen)?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buttarfly
Niet de laagste aantallen, maar degene die het langst niet aan de beurt is geweest; dus iemand die hoog in het lijstje staat.

Bij de de bijgevoegde foto zie je dus dat de volgende persoon "Name 5" is en in de lijst zie je dat iedereen na hem al aan de beurt is geweest. Met 5 verschillende namen is het handmatig ook wel te doen, alleen heb ik een lijst met 50 namen en zou het handiger zijn als hij dus kijkt naar de medewerkerslijst (D2:D6) en dan de laatste data input (A1:A36) en dan zou aangeven welke personen als volgende de taken moeten oppakken.

En bedankt voor je tijd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Het kan vast in één formule, maar makkelijkste is om een paar hulpkolommen te gebruiken. Vervolgens kan je sorteren op de laatste kolom.

E2: =COUNTIF($A$2:$A$32,D2)
F2: =INDEX(FILTER($B$2:$B$32,$A$2:$A$32=$D2),$E2)
G2: =INDEX(FILTER($B$2:$B$32,$A$2:$A$32=$D2),$E2-1)
H2: =F2-G2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13RHtGGKrLr9idxVvlgKhFxX6tE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gE7JamwczArkfzixFxkNqiip.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En daar kan je dan desgewenst nog een als() omheen bouwen die de cel leeg laat (inhoud dus "") als het niet getoond hoeft te worden volgens je criteria.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Kan trouwens nog makkelijker als het ook goed is om alleen naar de tijd te kijken tussen de laatste uitgevoerde taak en vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlF9Fin5GBwo6-bcGvO85ZZvdEI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7QB2gqxlngpIVr9zDEXOpinA.png?f=user_large

Pagina: 1