Wat zit hier in het plafond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:56
Recent verhuisd naar een huis met bouwjaar 1954. Deels gedateerd dus wat te doen :)

Vandaag ben ik in de ruimte boven het washok het isolatiemateriaal aan het verwijderen. Dat is in belabberde staat met scheuren, vol met puin, deels open stukken. Er komt nieuw isolatiemateriaal, mogelijk op het dak ipv de tussenvloer.

Nu kom ik bij het verwijderen van het isolatiemateriaal deze “vloer” tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1H8uIlrWYy604uXi4zujxFiErA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Py7Demal5Af2eiCGkHXebgCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQReG1YMNAFuXJv-gcBDxgTz22w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOZgwv1eqAl9i3xRtlCHIVix.jpg?f=fotoalbum_large

Waar kijk ik hier naar? Dit is dus de verdieping”vloer” (loze ruimte boven het washok). Wil dit opnieuw en beter isoleren en ook aftimmeren zodat ik dit als extra bergruimte kan gebruiken.

Dank alvast!

Beste antwoord (via JeroenVerweij op 03-04-2025 12:10)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:38
Ik weet het niet zeker, maar het ziet eruit als de bovenkant van een rieten plafond. In dat geval kun je er dus niet op lopen en er ook heel weinig op zetten. Maar piel een plekje wat verder open om te zien wat je tegenkomt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:38
Ik weet het niet zeker, maar het ziet eruit als de bovenkant van een rieten plafond. In dat geval kun je er dus niet op lopen en er ook heel weinig op zetten. Maar piel een plekje wat verder open om te zien wat je tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Het lijkt op een plafond van riet en stucwerk. Zie je zelf ook riet? Ik vind het moeilijk te bepalen aan de hand van de foto's.
Kenmerkend is dat de andere zijde vlak is afgewerkt. Het stuc gaat op termijn los zitten, en het is moeilijk om dit te herstellen zodat het op de lange termijn goed blijft. In veel gevallen wordt er dan een verlaagd plafond onder het oorspronkelijke plafond geplaatst. Het riet is bovendien vrij brandbaar. In ons huis hebben we het tijdens de renovatie, waar mogelijk, verwijderd. Dit was een eenvoudige klus, maar wel een erg stoffige.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Riet herken ik niet, althans niet in de zin zoals ik het ken. Geeft deze foto een beter beeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB5J-ut2uICGKHTEmyo7NNVk-fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HmO29TaWEkD8yiYHbJfdzOf.jpg?f=fotoalbum_large

Het is inderdaad zeer kwetsbaar. Daar spullen ik zetten, laat staan op lopen, gaat inderdaad niet. De balken waar het tussen ligt kunnen wel wat hebben dus het idee is om daar bijvoorbeeld OSB-platen overheen te plaatsen en daartussen dan weer nieuwe isolatie (als ik t niet bij het dak doe). Dan kan ik op die platen wel spullen kwijt.

PS: de witte balletjes is oude spouwmuurisolatie

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenVerweij op 03-04-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Ik zie idd geen riet. Misschien is er een soort gaas aan de andere kant gebruikt om het stuc te ondersteunen. Het witte lijkt wel stucwerk.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:39
dit is toch wel gewoon riet??? zie vlak voor de balk lijk mij gewoon stuc op riet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sadieka
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-05 15:56
Ja is gewoon riet: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MifFgWXi5UCQ6Rkymsn_nA94loc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GOvpiWInzCYBxfEs0IHVI5Dk.webp?f=fotoalbum_large

Zoals Kip al aangaf is het een stoffige bedoening om het eruit te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

JeroenVerweij schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:27:
Riet herken ik niet, althans niet in de zin zoals ik het ken. Geeft deze foto een beter beeld?

[Afbeelding]

Het is inderdaad zeer kwetsbaar. Daar spullen ik zetten, laat staan op lopen, gaat inderdaad niet. De balken waar het tussen ligt kunnen wel wat hebben dus het idee is om daar bijvoorbeeld OSB-platen overheen te plaatsen en daartussen dan weer nieuwe isolatie (als ik t niet bij het dak doe). Dan kan ik op die platen wel spullen kwijt.

PS: de witte balletjes is oude spouwmuurisolatie
Ik zou het er gewoon uithalen een rachelwerk tegen de balken aan bevestigen en het dan zelf afgipsen en smeren. Dit is echt een recept voor op een later moment grotere problemen als je bijv een lamp wilt ophangen of een lekkage krijgt.

Ik heb zelf ook een jaren 50 woning en hier zat een plafond in met gaas dat aan metalen hangers hangt aan de balken. Het was een combinatie van teracotta rood met wit. Zo op de foto ziet het er meer uit als een soort houten takken met stuc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Dank voor alle antwoorden! De consensus lijkt riet te zijn en ik weet wat voor stoffig klusje mij mogelijk te wachten staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Brilsmurfffje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:59:
[...]

Ik heb zelf ook een jaren 50 woning en hier zat een plafond in met gaas dat aan metalen hangers hangt aan de balken. Het was een combinatie van teracotta rood met wit. Zo op de foto ziet het er meer uit als een soort houten takken met stuc.
Dat zit hier ook, steengaas:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117165_IMG_17751_2.jpg

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dat heb ik inderdaad, heb het ook mooi laten zitten en een nieuw plafond tegenaan gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ja dat is riet waar het stucspul van onderderen er langs is geduwd zodat het goed blijft zitten. Dat ziet er ongeveer zo uit als je het er uit haalt :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IkXP5pZ.jpeg
(dit is alleen van de gang)

Voordeel: met een koevoetje heb je het er zo uit.
Nadeel: het opruimen kost meer tijd dan het slopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 03-04-2025 16:49 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1