Totaal ontwerp laten maken renovatiewoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-09 13:15
Beste Medetweakers,

Ons oog is komen vallen op een 'welonderhouden' jaren 60 woning. (wel onderhouden in de woorden van de makelaar maar kom zelf tot een conclusie zou ik zeggen). https://www.fundalinknuverwijderd

Nu heeft de huis heel wat liefde nodig. Daarnaast zitten we met een wensenlijstje:

Een uitbouw
Verduurzaming voor een warmtepomp.
- isoleren
- WTW
- nieuw verarmingssysteem (vloerverwarming is vermoedelijk het beste)
- ramen+kozijnen vernieuwen
Trappen vernieuwen
Garage zolder realiseren + zonnepanelen
Keuken locatie veranderen (naar de voorkant van het huis)
2de verdieping logischer inrichten mogelijk met nog een dakkapel (of 2 als de bestaande in slechte staat blijkt).

Om een goede inschatting te maken van de mogelijke kosten en een goede inschatting te maken van het werk hebben wij advies/tekeningen nodig.
Maar waar ga je heen in zo'n voortraject?

want eigenlijk zoek ik iets wat een samensmelting is van meerdere dingen? een gedeetelijke architect voor ontwerp en totaalplaatje, een verduurzamings/installatie expert voor warmteverlies berekeningen en de juiste installatie en een bouw en teken adviseur voor de stukken in te dienen bij de gemeente.

Wat ik al gedaan heb:
Kijken naar architectbureaus, maar daar zijn de kosten heel hoog en het is onduidelijk of die ook warmteverliesberekeningen etc. kunnen doen om tot een goede systeemkeuze te komen. Daarbij zie ik dat de raming voor de kosten (toegegeven zonder offertes op te vragen) 10k+ zijn. En dat zijn kosten die enkel voor haalbaarheid en kosten etc te groot zijn.

Bouw en tekenadviesbureaus: maar het lijkt erop dat deze niet huisinrichtingadvies geven maar tekeningen leveren voor een door ons te specificeren uitbouw. Maar dan mis je dus het totaalplaatje.

[ Voor 78% gewijzigd door Ramkoe op 21-07-2025 11:56 . Reden: Te vroeg op enter gedrukt en het was gepost, hierbij de aanvullende informatie; Funda link verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
En je vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

---

[ Voor 100% gewijzigd door Falcon op 03-04-2025 11:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramkoe
Falcon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:01:
Sinds mei 2016 lid van dit mooie forum, dan weet je ook wel dat dit topic geen kans van slagen heeft. Beetje weinig zelf onderzoek toch?
Ja excuus, perongeluk op enter gedrukt buiten het topic veld en toen was deze gepost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 23:40
Wat heb je zelf uitgezocht? Je verwacht een raming via tweakers? Ik mis daarvoor echt nog de nodige info - als ik al tijd zou hebben dat allemaal te gaan uitvogelen via plattegronden van Funda ;).

Een uitbouw 40K
Verduurzaming voor een warmtepomp.
- isoleren 20K
- WTW 12K
- nieuw verarmingssysteem (vloerverwarming is vermoedelijk het beste) 15K
- ramen+kozijnen vernieuwen 30K
Trappen vernieuwen 8K
Garage zolder realiseren + zonnepanelen 50K
Keuken locatie veranderen (naar de voorkant van het huis) 20K
2de verdieping logischer inrichten mogelijk met nog een dakkapel (of 2 als de bestaande in slechte staat blijkt). 35K

En dan 15% erboven op voor onvoorzien.
Zo zou ik hem benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En voor de uitvoering zal dit een combinatie van architect + aannemer gaan worden in mijn optiek.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:15
Je bent precies bij de beroepsgroep die létterlijk dit werk doet. ;)
Gaat het erom dat je een grove raming wilt voordat je besluit een bod te doen? Ook daarvoor kan je prima bij een architect terecht. Maar zoal je zelf al opmerkte, werken die inderdaad ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 16:12
Dan kom je dus op een verbouwing van dik 2,5 ton.
Wil/kun je dat in één keer doen of gefaseerd?
In dat laatste geval heb je dus ook een goede fasering nodig.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
Wat een snelle reacties, bedankt: het was ook een beetje vragen naar de bekende weg eerlijk gezegd, ik kon mij niks anders bedenken dan bij een architect uit te komen. Maar hoopte dat er misschien nog een ander antwoord zou zijn, want kosten.

Maar gegeven de snelle raming van @ZveenT & de kostenconclusie van @CvP_tweakers kan je best wat kosten maken voor een goed ontwerp die rekening houd met het totaalplaatje. Dan kunnen we ook kiezen om bepaalde zaken later te doen, maar dan wel op zo'n manier uit te voeren dat het goed in het geheel kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramkoe op 03-04-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
CvP_tweakers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:16:
Dan kom je dus op een verbouwing van dik 2,5 ton.
Wil/kun je dat in één keer doen of gefaseerd?
In dat laatste geval heb je dus ook een goede fasering nodig.
Het moet het het laatste worden dus met een fasering, want zie het maar uit te markt te halen zonder te overbieden en dan voldoende geld te hebben het in een keer te doen. Dat gaat niet lukken en hier en daar kunnen we dingen zelf doen maar daar gaan we geen 100k mee besparen zodat je het misschien wel in een keer kan doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ramkoe op 03-04-2025 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:11
Je volgordelijkheid heeft met 2 zaken te maken: grove bouwwerkzaamheden (leidingwerk voor electra/wtw/keuken) en indelingen (uitbouw, keuken), en alles dat daaruit volgt. Daarnaast natuurlijk boeiend of je er gaat wonen tijdens de verbouwing, en hoeveel comfort daar vereist is.

Kort door de bocht:
1. Uitbouw
2. WTW / Electra (want je haalt alle plafonds/wanden open)
3. Leidingwerk keuken en WTW voorbereiden
4. Isoleren op de plekken waar het achteraf lastig wordt
5. Vloerwerwarming aanleggen
6. Keuken installeren
7. Stoppen, en de boel dichtmaken/afwerken (vloeren leggen, stucwerk, schilderen, etc.)
8. Of door, en dan de kozijnen en verder isoleren
9. CV eruit en WP erin

De rest (trappen, garage, dakkapellen) klinkt optioneel, maar dat hangt van je woonwensen en budget af. Wie je daar voor nodig hebt ligt ook aan wat je zelf wil doen. Een hoofdaannemer of architect+aannemer voor de uitbouw is wat ik zelf zou doen, inpandig kan ik alles zelf, en waar nodig (kozijnen, stucwerk) besteed ik uit. Toevallig zo'n zelfde traject voor de boeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
Ramkoe schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:57:
Kijken naar architectbureaus, maar daar zijn de kosten heel hoog en het is onduidelijk of die ook warmteverliesberekeningen etc. kunnen doen om tot een goede systeemkeuze te komen.
Sommige architecten hanteren bouwstenen, waarbij ze bijvoorbeeld eerst alleen kijken naar indeling/ontwerp. En pas daarna verder gaan met de verdere invulling daarvan.
Ja, daar zit een prijskaartje aan. Maar een kennismakingsgesprek is altijd gratis. Bespreek daar je wensen, en vraag om een prijsopgaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
Spherix schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:46:
Je volgordelijkheid heeft met 2 zaken te maken: grove bouwwerkzaamheden (leidingwerk voor electra/wtw/keuken) en indelingen (uitbouw, keuken), en alles dat daaruit volgt. Daarnaast natuurlijk boeiend of je er gaat wonen tijdens de verbouwing, en hoeveel comfort daar vereist is.

Kort door de bocht:
1. Uitbouw
2. WTW / Electra (want je haalt alle plafonds/wanden open)
3. Leidingwerk keuken en WTW voorbereiden
4. Isoleren op de plekken waar het achteraf lastig wordt
5. Vloerwerwarming aanleggen
6. Keuken installeren
7. Stoppen, en de boel dichtmaken/afwerken (vloeren leggen, stucwerk, schilderen, etc.)
8. Of door, en dan de kozijnen en verder isoleren
9. CV eruit en WP erin

De rest (trappen, garage, dakkapellen) klinkt optioneel, maar dat hangt van je woonwensen en budget af. Wie je daar voor nodig hebt ligt ook aan wat je zelf wil doen. Een hoofdaannemer of architect+aannemer voor de uitbouw is wat ik zelf zou doen, inpandig kan ik alles zelf, en waar nodig (kozijnen, stucwerk) besteed ik uit. Toevallig zo'n zelfde traject voor de boeg :)
Cool, veel succes!
En dan in voortraject dan een architect in de arm genomen?

wij moeten sowieso eerst de beslissing maken of we de basis het werk waard vinden, perceelgrootte is redelijk maar veel voortuin (waar je dus niks aan hebt). En het basishuis is typisch jaren 60, dus ook dealen met een houten (tweede) verdiepingsvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
...

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 03-04-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:11
Ramkoe schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:42:
[...]

Cool, veel succes!
En dan in voortraject dan een architect in de arm genomen?

wij moeten sowieso eerst de beslissing maken of we de basis het werk waard vinden, perceelgrootte is redelijk maar veel voortuin (waar je dus niks aan hebt). En het basishuis is typisch jaren 60, dus ook dealen met een houten (tweede) verdiepingsvloer
Voor de uitbouw komt een aannemer langs die architect en bouwkundig ingenieur etc. in zijn poule heeft zitten. Verder ben ik zelf handig aangelegd en struin ik al weken door de relevante topics hier ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramkoe
Update:

Het is ons gelukt de woning aan te schaffen, met een bouwkundig tekenaar zijn wij er aardig uitgekomen om de woning opnieuw in te delen. Is dit zo goed als met een architect, het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk toch in alle eerlijkheid nee.

Maar voor een woonhuis van dit formaat is het goed genoeg, voor het einde van het jaar start de aannemer als het goed is en gaan we de woning compleet vernieuwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 17:02
Ramkoe schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:44:
Update:

Het is ons gelukt de woning aan te schaffen, met een bouwkundig tekenaar zijn wij er aardig uitgekomen om de woning opnieuw in te delen. Is dit zo goed als met een architect, het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk toch in alle eerlijkheid nee.

Maar voor een woonhuis van dit formaat is het goed genoeg, voor het einde van het jaar start de aannemer als het goed is en gaan we de woning compleet vernieuwen!
Toen ik het topic las dacht ik gelijk: "voor een simpele uitbouw is een bouwkundig tekenaar waarschijnlijk ook al voldoende" maar dit lijkt me dus een prima insteek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Update:

Waarom niet? Waarom zou een bouwkundig tekenaar niet goed genoeg zijn? De meeste mensen willen toch alleen maar de uitbouw aan de achterzijde hebben. Tegenwoordig hoef je voor bepaalde verbouwingen en aanpassingen geen vergunning aan te vragen. Dan krijg je steeds meer "standaard" oplossingen omdat het vergunningsvrij is.
Tja... Een architekt had mogelijk gekeken naar een optie om toch voor uit te bouwen. Dit omdat in de straat ook woningen aan de voorzijde zijn uitgebouwd. Zeker als je de complete begane grond opnieuw wil indelen is het een idee. Dan blijft er meer achtertuin over. Tenzij je geen waarde aan de achtertuin hecht dan is daar uitbouwen ook geen probleem. Uitbouwen aan de voorzijde vergt mogelijk iets meer uitdagingen met vergunningen. Dat hoeft niet veel te werk te zijn.

Het is dus helemaal wat je eigen gedachten waren. Als je gedachten waren: We doen dit even en dan is het allemaal heel snel voor elkaar. Dan is een bouwkundige tekenaar niet verkeerd. Anders had ik mogelijk wel een architekt gebeld voor een gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 21:47
Update:

Succes en misschien de funda link verwijderen ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Pagina: 1