Vraag bitumen dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Zou iemand mij kunnen vertellen of dat onderstaande normaal is.

Tussen het bitumen en de aanhechting (is dit teer? Iets anders?) zie je dat deze door het uitzetten en krimpen scheurtjes vertoont. Heeft dit impact op de waterdichtheid van het dak of is dit volkomen normaal en lekker zo laten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92kyBfO7wBqzelwBiIv7fJzIob0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myekLluIiSlvhmhQv6RKllOO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhKfEhvHrtXJDaqmFG-QugjVOKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OU4x8Ybm8W4Ijp7lpEGEA32.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKe7U2NxzjdV2ss0x9HibLZupkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlCs4pNW4yURDEXmp6zTWAir.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFXfkONPFV3XqWBo4HcgCQWO8dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQiK7sDeRS0kIo4fkyDe15r1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:21

PinusRigida

I put the p in pool.

Disclaimer: geen expert, gewoon iemand die ook een stuk plat dak met bitumen heeft.

Het lijkt me niet de bedoeling dat je barsten krijgt en dat zou idd. de waterdichtheid van je dak kunnen aantasten.

Op basis van de foto's lijkt dit een soort bitumenlijm te zijn. (bitumen kunnen aan elkaar gebrand worden maar ook gelijmd worden) en in principe, als dat goed gedaan is, zou dit waterdicht moeten zijn.

Ik denk dat gelijmde delen elkaar ook moeten overlappen, dat lijkt op de laatste foto, hoewel het er slordig uitziet, wel het geval te zijn...
...maar de eerste 3 foto's baren me zorgen: dit lijken geen overlappende delen te zijn, het lijkt erop dat ze een centimeter of zo te kort kwamen en dan maar wily-nilly de vrije ruimte opgevuld hebben met lijm, dat is beginnen uitzetten en krimpen door temperatuurwerking en nu barsten vertoont.

Ik zou dit vrij dringend door een -goeie!- dakbedekker laten nakijken voordat je vocht in je plafond en muren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
PinusRigida schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:15:
Disclaimer: geen expert, gewoon iemand die ook een stuk plat dak met bitumen heeft.

Het lijkt me niet de bedoeling dat je barsten krijgt en dat zou idd. de waterdichtheid van je dak kunnen aantasten.

Op basis van de foto's lijkt dit een soort bitumenlijm te zijn. (bitumen kunnen aan elkaar gebrand worden maar ook gelijmd worden) en in principe, als dat goed gedaan is, zou dit waterdicht moeten zijn.

Ik denk dat gelijmde delen elkaar ook moeten overlappen, dat lijkt op de laatste foto, hoewel het er slordig uitziet, wel het geval te zijn...
...maar de eerste 3 foto's baren me zorgen: dit lijken geen overlappende delen te zijn, het lijkt erop dat ze een centimeter of zo te kort kwamen en dan maar wily-nilly de vrije ruimte opgevuld hebben met lijm, dat is beginnen uitzetten en krimpen door temperatuurwerking en nu barsten vertoont.

Ik zou dit vrij dringend door een -goeie!- dakbedekker laten nakijken voordat je vocht in je plafond en muren krijgt.
Overlap op de 1e 3 foto's is alleen nog groter dan bij de 4e foto. Deze zie je daarom ook niet erop. Het bithmen is gebrand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:33
Het gebrande oppervlak is groter dan alleen dit randje. Kan dus nog vele jaren goed gaan
Lijkt me geen accuut iets als je geen problemen ervaart.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:02:
Het gebrande oppervlak is groter dan alleen dit randje. Kan dus nog vele jaren goed gaan
Lijkt me geen accuut iets als je geen problemen ervaart.
Duidelijk, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:56
als je bitumen smelt bij het branden en dan aandrukt is dit toch gewoon een ril met gesmolten bitumenlaag die weggedrukt wordt bij het aandrukken? Daarmee zie je dat het hele stuk gebrand en dus dicht is.
Na een x aantal jaren gaat dat inderdaad scheuren maar dat betekend niet direct dat het lekken gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1