Vervangen Kaku door Shelly

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-08 09:19
Hoi,

Ik probeer een Kaku ASUN-650 inbouwschakelaar te vervangen door een Shelly 2PM Gen3. Mijn situatie is als volgt. Er is een gaat in de muur waar nu 1 ASUN-650 schakelaar zit. Vanuit daar worden 3 zonweringen aangestuurd. Als ik klik op mijn AKT-510 schakelaar gaan ze alle 3 omhoog, of omlaag met de andere knop.

Echter, als ik in plaats van de Kaku schakelaar een Shelly installeer werkt het niet naar behoren. Namelijk dan gaat 1 zonnescherm omhoog en omlaag, maar de andere 2 niet.

Ik zal even toelichten hoe ik het heb aangesloten, maar kan iemand verklaren waarom het wel met de Kaku werkt en niet met de Shelly. En zijn er mogelijkheden om dit alsnog werkend te krijgen en zo ja, hoe?

De Kaku schakelaar is als volgt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F61H2uJsDu_UVpndp1iK1kU6Uw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BKvXHgZ5bSNnOYTqiMSr2ahK.png?f=user_large

Het schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxbLdsQTwlqSmlMdxwhQ2gWIURs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KiYMDeBO5oqsp0C3XIIJvDc9.png?f=user_large

Wat hierbij opvalt is dat er een zwart kabeltje loopt van de L naar de COM aansluiting. Deze COM aansluiting heb ik niet bij de Shelly, dus zou het daarmee te maken kunnen hebben?

De Shelly heb ik als volgt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fG69inwk4wrHyz2CbfsGS_YDz54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2mTrWKXgV1lT7haiT0cL3bvK.png?f=user_large

Hierbij heb ik aangesloten:
O1 - zwart
L - bruin
O2 - bruin
N = blauw

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De shelly heeft COM als de extra L en deze zijn intern doorverbonden. Dat draadje buitenom is dus niet meer nodig.

(deze is dan ook niet te gebruiken voor dc zonwering omdat de relais niet potentiaalvrij zijn. Dat is is niet erg in jouw geval.)

Van de website van shelly:
Afbeeldingslocatie: https://kb.shelly.cloud/__attachments/243531777/2PM-Gen%203-AC-cover-wiring.png?inst-v=f1b500c5-7e33-462b-81dc-d7cc3d199b84

[ Voor 32% gewijzigd door jeroen3 op 03-04-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
Bedankt Jeroen,

Ik snap alleen niet precies waarom het nu dan niet werkt? Heb je een suggesties wat ik dan moet veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
Kan iemand dit nog toelichten voor me? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik denk dat je beter een elektrisch schema opzoekt van hoe de zonweringen aangesloten zitten, want wij kunnen met de huidige info niet gokken hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:44

Onbekend

...

Die drie zonweringen zitten parallel aan elkaar gekoppeld?
Of kan je ze ook allemaal afzonderlijk van elkaar testen?

Heb je ook een Shelly RC Snubber gebruikt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:12
Ik zou beginnen die blauwe draad te vervangen, want die is zwaar beschadigd. Heb je deze buiten de Shelly om verbonden met zowel de zonwering als de netspanning?

Heb je de Shelly wel geconfigureerd voor zonwering ipv. 2 losse relais?

[ Voor 22% gewijzigd door jurri@n op 14-04-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
@Onbekend de drie zonweringen zitten voor zover ik weet serie aan elkaar geschakeld, ik zet ze met een knop tegelijk open op dicht. Ik heb geen snubber gebruikt, wat doet dit?

@jurri@n
Ik heb de Shelly ook niet specifiek geconfigureerd voor zonwering. Hoe dit ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:12
Ik hoop dat de zonweringen parallel aangesloten zijn en niet in serie. Het is geen kerstboomverlichting. :+ Maar komen de aansluitingen van de zonweringen wel ergens samen, want ik zie steeds maar 1 ader ipv. 3 van de verschillende zonweringen.

Je kunt de Shelly configureren via de Shelly-app of door in te loggen op de webinterface.

[ Voor 25% gewijzigd door jurri@n op 14-04-2025 08:59 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulsp
Ik las nu dat je de Shelly kunt configureren op cover ipv switch. Dit klinkt wel relevant:
https://shelly-api-docs.s...14/Devices/ShellyPlus2PM/

Het probleem bij mij is dat er een van de 3 zonweringen open en dicht gaat. Met cover zou het volgens mij voor alle 3 moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Die instelling is puur software. Dat verandert niets aan de onjuiste aansluiting die je nu ergens hebt,

Wij kunnen niet kijken naar jouw situatie, dat moet je zelf doen.

Maak er eens een tekening van, al is het maar voor jezelf.
Zonwering heeft meestal 4 draden.
- Aarde
- Nul
- Fase Omhoog
- Fase Omlaag

In Cover zal de shelly omhoog/omlaag nooit tegelijk aanpreken, en tevens poging wat slim te doen met tijdlimieten en stroommetingen. Met los schakelen moet je zonnescherm gewoon hetzelfde doen.
Dat doet het niet, je hebt zelfs een hele gekke situatie met drie screens waarvan maar één werkt.
Ergens heb je wat los gemaakt of verkeerd verbonden, zoek dat op.

Zitten er misschien nog meer kaku's bij de rest van de zonweringen? Hier werken er ook 5 zonweringen op één afstandbediening en 5 kaku ontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:08
Is er ergens een lijstje met
KAKU -> shelly apparaten?
Ik heb ook nog een paar KAKU dingen draaien en zou die willen vervangen.

Ik heb gezocht maak niet gevonden.
Pagina: 1