De woning
Afgelopen zomer hebben wij een appartement uit 1900 gekocht en in november zijn we ingetrokken. Het appartement ligt op de bovenste (2e) verdieping en heeft aan beide zijde buren. het is ongeveer 70m2 en heeft een label C. De woning heeft een oude CV ketel uit 2008 en afgiftesysteem door standaard radiatoren. De voor en achtergevels zijn steens-muren en niet geïsoleerd, er is 2 jaar geleden wel overal HR++ glas geplaatst. Het dak is wel redelijk goed geïsoleerd met 8 a 10 cm glaswol, al is dit niet zo relevant met de plannen.Dakopbouw plannen
Ons plan is op een dakopbouw te plaatsen om zo meer leefruimte te creëren. De nieuwe verdieping wordt de woonverdieping met open woonkamer-keuken, klein halletje en toilet. Deze verdieping wordt z’n 60 m2. De planning is om begin volgend jaar deze te plaatsen.De huidige (2e) verdieping zal de slaapverdieping worden en uiteindelijk ook wel grondig aangepakt worden, maar dat zal nog een tijd duren. De gevels worden mogelijk wel al eerder geïsoleerd.
Hier wil ik uiteindelijk binnenwanden verplaatsen om de indeling logischer te maken. We willen dan ook een nieuwe badkamer, wederom met bad.
De totale woning zal uitkomen op zo’n 130 m2.
Doel
Tot een installlatie te komen en om van het gas af te gaan en de aansluiting te verwijderen. Daarnaast een kosten efficiënt systeem te bedenken dat goed comfort bied.Huidige elektriciteitsaansluiting
Deze is nu nog 1x 40A maar wik ik upgraden naar 3x25A, ook in verband met elektrisch koken.ventilatie
Ik wil balansventilatie toevoegen met een WTW zodat er gefilterde lucht binnenkomt.Installatie concept
Mijn grote zoektocht is nog naar een logisch installatie concept. Zelf kwam ik tot twee opties maar ben zeer benieuwd naar nog meer ideeën:1. Geïntegreerd systeem o.b.v. Lucht-water warmtepomp
Het eerste waar ik aan dacht is een geïntegreerd systeem met een Lucht-water warmtepomp met een water-water warmtepompboiler. Dit zou een zou een all-electric systeem zijn zoals Quatt (de Duo + heat battery) of DeWarmte (Pomp AO + pomp T) dat aanbied.Afgiftesysteem:
Dakopbouw: via vloerverwarming (wil hier geen radiatoren)
Bestaande verdieping: radiatoren upgraden met ventilatoren of vervangen voor lage tempratuur radiatoren
Voordelen:
Hoog comfort door vloerverwarming
1 leverancier, systeem op elkaar afgestemd
Aan te sluiten op bestaande CV systeem van bestaande verdieping
nadelen:
kosten vloerverwarming in de opbouw.
Beperkte hoeveelheid koelen
2 gesplitst systeem:
De bestaande verdieping en de opbouw krijgen een eigen oplossing:Opbouw: airco om mee te verwarmen
bestaande verdieping: kleine warmtepomp 4kw o.i.d. met lage tempratuur radiatoren.
SSW: ventilatiewarmtepomp (mogelijk direct op buitenlucht aansluiten, toe en afvoer?)
De nieuwe verdieping is bij geheel 1 ruimte en leent zich denk ik goed voor het gebruik van een airco voor het verwarmen en koelen. De bestaande verdieping verwarmt zou dan mogelijk met een kleine warmtepomp opgelost kunnen worden. Voor het SWW wordt zat ik aan een lucht-water warmptepompboiler te denken die op buitenlucht aangesloten is.
Voordelen:
Goed om mee te koelen
Geen kosten voor vloerverwarming
Totaal systeem iets goedkoper?
Tempratuur van verdiepingen gemakkelijker los van elkaar te regelen
Nadelen
Comfort van airco?
Geluid binnen van airco?
Wie gaat het project uitvoeren
Casco door aannemerBouwkundig binnenwerk zelf
installatie deels zelf
Regio
Noord-HollandVragen
Wat denken jullie van beide opzetten?Welke cruciale voor- en nadelen mis ik nog?
Welke andere systemen zijn er nog te bedenken?
Hoeveel PV is hierbij aan te raden? Ik verwacht zo'n 10 stuks kwijt te kunnen in een ZW-NO opstelling. (voorgevel ligt ongeveer op ZW)
plattegrond
/f/image/Xr38vKl7wbj0EFyEqrTmZeu6.png?f=fotoalbum_large)