Cisco Packet Tracer. Zelfs een heel basic setup werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Hallo mensen,
Ik wat aan het experimenteren met Cisco Packet Tracer.
Maar nu loop ik tegen een probleem aan, zelfs al in een heel simpele opzet.
Dat is gek want ik heb ooit deze opzet zelf zo opgebouwd, een jaar of 25 geleden.

Ik heb (in het echt destijds) twee pc's aangesloten met een crosslink ethernetkabel en beide pc's voorzien van een uniek IP-adres binnen (natuurlijk) dezelfde range.

Ik test deze opstelling nu in CPT, met de volgende IP-adressen 192.168.1.11 en 192.168.1.12.
Ik kan de tweede niet pingen met de eerste, of andersom.
De oorspronkelijke taak was om ze te laten praten met behulp van een hub (met een normale netwerkkabel).
Allemaal heel basic. Overigens met een 255.255.255.0 Subnetmask.

De verbinding via een hub werkte niet, dus ik probeerde een crosslinkkabel. (nog steeds allemaal virtueel.)
Maar dit werkte ook niet.

(Ik kan me niet herinneren dat ik het pingen in de real life setup heb geprobeerd, met die opstelling, destijds.)

Wat mis ik of doe ik verkeerd? Is het ergens een instelling?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

FTMZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste check: heb je fysiek link (gaan de LEDjes op de Ethernetpoorten branden)?

Zo nee: iets is fysiek mis met je netwerkadapters of kabel.

Wat voor Ethernetadapters gebruik je? Gigabit Ethernet (of sneller) is auto-MDI-X dus heeft geen crosslink nodig - maar een goede crosslink zou wel moeten werken.

Heb je link? Waarschijnlijk gaat dan iets mis in je IP addressering. Je geeft aan dat je 192.168.1.11 en 12 gebruikt op die interfaces. Hebben deze PCs nog een andere NIC en zo ja in welke range zit zijn IP? Als dat ook in 192.168.1.0/24 zit weet je PC niet welke interface het moet gebruiken. Als dat het geval is, kies een aparte range voor deze aparte netwerk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Fantomaz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:10:
Hallo mensen,
Ik wat aan het experimenteren met Cisco Packet Tracer.
Maar nu loop ik tegen een probleem aan, zelfs al in een heel simpele opzet.
Dat is gek want ik heb ooit deze opzet zelf zo opgebouwd, een jaar of 25 geleden.

Ik heb (in het echt destijds) twee pc's aangesloten met een crosslink ethernetkabel en beide pc's voorzien van een uniek IP-adres binnen (natuurlijk) dezelfde range.

Ik test deze opstelling nu in CPT, met de volgende IP-adressen 192.168.1.11 en 192.168.1.12.
Ik kan de tweede niet pingen met de eerste, of andersom.
De oorspronkelijke taak was om ze te laten praten met behulp van een hub (met een normale netwerkkabel).
Allemaal heel basic. Overigens met een 255.255.255.0 Subnetmask.

De verbinding via een hub werkte niet, dus ik probeerde een crosslinkkabel. (nog steeds allemaal virtueel.)
Maar dit werkte ook niet.

(Ik kan me niet herinneren dat ik het pingen in de real life setup heb geprobeerd, met die opstelling, destijds.)

Wat mis ik of doe ik verkeerd? Is het ergens een instelling?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

FTMZ
welke gateway heb je ingevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:16

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Voor iedereen.. Packet tracer is simulatie software net zoals bijvoorbeeld GNS.
Ten eerste: hubs is iets uit het verleden, ik heb er misschien ooit 1 gezien in de praktijk tegenwoordig
zijn dit switches. Ten tweede: Welke switch/hub of wat dan ook probeer je te emuleren? Bij een managed/unconfigured model kun je er niet zomaar vanuit gaan dat dit uit de box werkt. Wellicht heb je iets nodig als een no shutdown command o.i.d.
Betreft de directe link, geen idee.. Welke OS draaien de geëmuleerd computers? ICMP (ping) kan ook geblokkeerd worden door een firewall bijvoorbeeld.

Misschien is het makkelijker om in Packet tracer twee (managed) switches te pakken, deze te linken en heen en weer te pingen. Zo kun je jouw virtuele netwerk verder uitbreiden. Netwerk technisch voegt een "computer' ook weinig toe hoewel ik snap dat dit waarschijnlijk dichter bij je comfort zone ligt.
In ieder geval lijkt je IP-configuratie correct, een device met IP-adres (zonder gateway of DNS) van 192.168.1.11/24 zou een device met een soortgelijke configuratie maar dan met IP 192.168.1.12/24 moeten kunnen pingen en vice versa. Dit is wel tenzij er link is en/of ICMP niet geblokt wordt door een firewall o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 14:07
Ben je wel 100% zeker dat je kabels kloppen in je packet tracer? Pc naar PC gebruik je cross overs.
Ik heb al eens ondervonden dat het bliksem-kabeltje (auto select dus) een verkeerde neemt.

Vergeet ook niet dat CPT emulatie is en je soms problemen/quirks kan hebben dat je in het echt niet zou tegenkomen.. Dat heb ik nog dit jaar ondervonden tijdens mijn examens.

[ Voor 5% gewijzigd door Callewaert op 03-04-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Ik "stam" nog uit de tijd van een zeldzame Hub.
Het is een projectje waarbij ik vanaf de basis moet leren omgaan met dit programma.
Ik weet dat tussen 2 PC's een crosslink kan komen, óf een hub met gewone kabels.
Dit heb ik ook vroeger een aantal keren in de praktijk gedaan. Dwz... De crosslink.
De Hub had ik toen niet.

Er is geen sprake van een gateway omdat het puur een zelfstandig bestaand netwerk is tussen 2 PC's.
Dat in mijn praktijksituatie vroeger ik 1 PC met 2 netwerkkabels had, waarvan er 1 met internet was verbonden, zodat ik ook het IP adres van de PC met de 2 NICs als Gateway kon gebruiken, wanneer ik op internet wilde gaan.
In mijn optiek is de gateway alleen nodig in geval van een internetverbinding.

Hoe goed bedoeld overigens ook de adviezen zijn van hoe ik het anders zou kunnen doen qua configuratie... Ik moet het eerst zo proberen. Alles wordt van daaruit weer verder uitgebouwd. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
dion_b schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:17:
Eerste check: heb je fysiek link (gaan de LEDjes op de Ethernetpoorten branden)?

Zo nee: iets is fysiek mis met je netwerkadapters of kabel.

Wat voor Ethernetadapters gebruik je? Gigabit Ethernet (of sneller) is auto-MDI-X dus heeft geen crosslink nodig - maar een goede crosslink zou wel moeten werken.

Heb je link? Waarschijnlijk gaat dan iets mis in je IP addressering. Je geeft aan dat je 192.168.1.11 en 12 gebruikt op die interfaces. Hebben deze PCs nog een andere NIC en zo ja in welke range zit zijn IP? Als dat ook in 192.168.1.0/24 zit weet je PC niet welke interface het moet gebruiken. Als dat het geval is, kies een aparte range voor deze aparte netwerk.
Je hebt door dat het om simulatiesoftware gaat, hoop ik? ;)
Je antwoord wekt de indruk dat je het over een real life situatie hebt.
Het is echt een softwarematige opzet in het programma Cisco Packet Tracer. 8)

Mogelijk dat in de software ook wel link indicatoren zitten, maar die heb ik niet gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fantomaz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:54:
[...]

Je hebt door dat het om simulatiesoftware gaat, hoop ik? ;)
Je antwoord wekt de indruk dat je het over een real life situatie hebt.
Het is echt een softwarematige opzet in het programma Cisco Packet Tracer. 8)

Mogelijk dat in de software ook wel link indicatoren zitten, maar die heb ik niet gezien..
Nee, dat had ik nav "Ik heb (in het echt destijds) twee pc's aangesloten" niet door.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-08 08:18
Hoi Dion,

Belangrijkste tegenwoordig zijn lokale firewall settings. PC`s blokkeren ping standaard.

Ik heb sinds 2010 niet meer met CPT gewerkt geen idee wat die tegenwoordig doet.

Je hebt in de basis wel gelijk dat je geen gateway nodig hebt voor pc naar pc communicatie.
gateways zijn nodig voor routering naar andere netwerken (zoals internet)

Normaal gesproken zou een croskabel (en tegenwoordig fysiek een normale) en aan beide kanten een IP adres uit het zelfde subnet met een goede subnetmask moeten werken.

Ik vind het advies van MasterL een goede om mee te beginnen.

Neem 2 managed switches in je packet tracer. Zet op bijvoorbeeld vlan1 een ip adres en sluit deze switch aan op de 2de switch en doe daar het zelfde.

Let op dat je poorten online komen en kijk of je dan de switches kan pingen.

Je kan dan vanuit hier je netwerkje uitbreiden.

Ik weet niet hoe het nu met CPT is maar vroegah was het in iedergeval voor mij lange na niet voldoende om na de basis met netwerken bezig te kunnen zijn

o en mocht je een hub tegen komen in het wild kan je die dan ritueel verbranden? Ik krijg al allergische trekjes met unmanaged switches kan je voorstellen wat er gebeurd bij een hub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Misschien het bestandje delen? Dan kunnen we zelf even kijken.

Overigens; GNS3 is een emulator, geen simulator.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:50:
Misschien het bestandje delen? Dan kunnen we zelf even kijken.
Goed idee... Ik wist niet dat dat kon.
Sowieso een leuk programma om mee te stoeien.

Eehhh... Hoe voeg ik zoiets toe? :?
Plaatjes en linkjes lukt wel. Maar (PKT) bestanden niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
UPDATE.
Het lijkt er op dat bij CPT ik ook Play control moest aan hebben staan. (Linksonder in beeld)
Pas toen ik dat op orde had kon ik pingen.
Dit gaat niet regel voor regel zoals ik dat normaliter op een PC gewend ben, maar ik zie meteen de hele reeks van 4 pingsessies weergegeven.

Tijdens mijn zoektocht had ik ook alle filters (via EDIT rechts onderin) uitgezet voor IPv4.
Mogelijk dat dit ook nog relevant is gebleken voor de werking.
Pagina: 1