Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:17
Hoi, situatie:
3ph aansluiting 40A
2x WP
2x E-auto
relatief hoog generiek gebruik...

95 panelen (oud en nieuw), merendeel op zuiden

80 kWh LiPFeO4 48V
3 Victron 3kVA omvormers

De omvormers kunnen tot 25A doorvoeren (vanuit net naar uitgang) en 3kVA terug leveren naar uit- en of ingang. Ook kan iedere omvormer 35A laadstroom naar de batterijen sturen.

2 Victron 100A MPPT chargers (34 panelen daarop aangesloten)

Victron ESS staat ingesteld op 'green mode', wat wil zeggen dat er niet gehandeld zou moeten worden maar slechts zoveel mogelijk energie voor eigen gebruik zou moeten worden benut.

Echter... De opbrengst van de panelen aangesloten via AC wordt niet meegenomen in de schatting van ESS. Op zich zou het Victron systeem moeten kunnen uitrekenen wat de opbrengst is (is immers de teruglevering naar het net + het eigen gebruik. Met behulp van enkele vermogensmeters rekent een Home Assistant systeem dit ook netjes uit.

Op dit moment gebruiken we node-red om het ESS systeem tussen 9 en 17 uur uit te schakelen en de 'target' voor netgebruik op 0 te zetten om zo de batterijen vol te krijgen. Laat ik het systeem op ESS staan 'snapt' victron ESS het niet dat energie die teruggeleverd wordt aan het net uit eigen opbrengst (anders dan uit de DC MPPT trackers of batterijen) moet komen. Dat is jammer, want op enig moment schijnt de zon wat minder en moet er handmatig tijdens de goedkope uren geschakeld worden om de accu's vol te krijgen. Dat was natuurlijk het hele idee achter een ESS systeem, echter het werkt dus niet op de intuïtieve manier.

Ik heb hier al een topic gevonden om shelly info te gebruiken binnen het Victron systeem (ipv overal een extra Victron meter achter te zetten), echter zou het sommetje mijns inziens ook simpel adv de reeds beschikbare info gemaakt moeten kunnen worden.

Iemand die hier reeds mee geworsteld heeft of een mening toegedaan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 23:39
Hoi @nono_einstein , ik zie dit topic nu pas.

Je kunt m.i. toch echt het beste wat energy meters van Victron in het systeem zetten want hij gaat het zo niet uitrekenen a.d.h.v. wat hij teruglevert.

Wat vragen; je zegt ESS staat op greenmode. Dat kan niet, ESS heeft geen greenmode of iets dergelijks. Je zult wel DESS bedoelen vermoed ik?

Werk je al met dynamische tarieven? (Dat ligt voor de hand maar is het ook zo?

Wil je per se DESS draaien of is een ESS functie alleen ook goed?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09 21:56
RikHa schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:18:
Hoi @nono_einstein , ik zie dit topic nu pas.

Je kunt m.i. toch echt het beste wat energy meters van Victron in het systeem zetten want hij gaat het zo niet uitrekenen a.d.h.v. wat hij teruglevert.

Wat vragen; je zegt ESS staat op greenmode. Dat kan niet, ESS heeft geen greenmode of iets dergelijks. Je zult wel DESS bedoelen vermoed ik?

Werk je al met dynamische tarieven? (Dat ligt voor de hand maar is het ook zo?

Wil je per se DESS draaien of is een ESS functie alleen ook goed?
volgens mij heb je maar een Victron VM3P75 nodig op je hoofdaansluiting. Al het andere spul levert via de hoofdaansluiting en zowel DESS als ESS kunnen daarmee het verschil balanceren tot 0 (mits er via de AC omvormers niet teveel wordt teruggeleverd.
Moet misschien nog wel rekening houden met de regel van 1 (rule of 1) Als een deel van de AC omvormers wel op AC-in staat.

https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nono_einstein
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
ESS is inderdaad Dynamic ESS. En ja, ik wil dat (in ieder geval in de wintermanden als ik uiteraard niet genoeg zon binnen trek) graag gebruiken.

Ik heb dynamische tarieven, echter de trade mode (of hoe het ook exact heet) is me te grillig en vaak sub-optimaal

Ik gebruik een 'Victron' meter direct achter de hoofdschakelaar en heb nu een substantieel deel van de zon via Victron MPPT's aangesloten, maar nog niet alles. Is ook niet per se handig want bij dagen zoals vandaag komt er een moment waarop de 3x3kWA omvormers het niet meer het net opgeduwd krijgen en dan wil je de overige panelen gewoon op de AC-in kant hebben zitten.

Dat van dat niet kunnen uitrekenen begrijp ik eerlijk gezegd nog steeds niet, adv het plaatje 'overzicht' kun je in een oogopslag zien dat er energie aan de AC-in kant moet worden opgewekt, echter victron wil dus dat je je hele huis vol gaat leggen met ieee488 kabels.... Terwijl een simpel sommetje het ook kan.. Ik blijf dat erg jammer vinden.

mbt de rule of 1, ik heb het leeuwendeel op AC in staan, er staat slechts een zestal west panelen op de AC-uit kant en op die groep is altijd flink gebruik dus dat gaat nooit mis.

[ Voor 8% gewijzigd door nono_einstein op 15-07-2025 16:07 . Reden: vraag vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09 21:56
Wat voor omvormer heb je op de panelen voor AC-in staan? Voor zover ik weet kan een Solaredge bijvoorbeeld gewoon via Ethernet/Wifi/IP worden verbonden met een Cerbo, en dan hoef je geen kabels te trekken.
Verder zou de stroommeter de balans op je hoofdaansluiting meten, en op basis daarvan bijsturen. Ik weet niet zeker welke modus daarvoor het beste is. DESS is best complex omdat er veel parameters gezet moeten worden om het gedrag te krijgen wat je wil. prijzen, kostprijs, minimale marge, limieten, etc. Met 3x3kw zal je niet tegen de limiet van je 3x40A aanlopen. Heb je die wel correct ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nono_einstein
Beer070 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:29:
Wat voor omvormer heb je op de panelen voor AC-in staan?

Een growatt Mod 10ktl3-x
Een growatt LOD092610D

2x >10Jr oude SMA

De Growatt's kunnen 'iets' met internet, maar uiteraard via china. Geen optie voor aansluiting op Victron voor zover ik weet.
De SMA's hebben wat dat betreft geen mogelijkheden.

Solaredge is voor mij off limits gezien het gesloten ecosysteem.

Voor zover ik weet kan een Solaredge bijvoorbeeld gewoon via Ethernet/Wifi/IP worden verbonden met een Cerbo, en dan hoef je geen kabels te trekken.
Verder zou de stroommeter de balans op je hoofdaansluiting meten, en op basis daarvan bijsturen. Ik weet niet zeker welke modus daarvoor het beste is. DESS is best complex omdat er veel parameters gezet moeten worden om het gedrag te krijgen wat je wil. prijzen, kostprijs, minimale marge, limieten, etc. Met 3x3kw zal je niet tegen de limiet van je 3x40A aanlopen. Heb je die wel correct ingesteld?
Limiet staat goed ingesteld, ik heb het idd nog niet meegemaakt dat ik 3x40A terug lever... (zat vandaag echter wel op 18kW op enig moment), ik denk dat het theoretisch 22 kW zou kunnen worden.

Ik heb de verschillende opties vrij grondig uitgezocht en geprobeerd, op de een of andere manier maakt Victron het sommetje gewoon niet. In het overzichtsplaatje zie je dan ook gewoon een 'energie source' tussen AC Belastingen, Net en Bulk ontstaan en het komt blijkbaar niet in ze op dat dat panelen op de AC ingang kunnen zijn...
Pagina: 1