Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:50
Wij gaan de badkamer laten renoveren maar ik merk dat er bij badkamerinstallateurs niet veel kennis aanwezig is over vloerverwarming i.c.m. een warmtepomp vandaar hier een poging.

Situatie: Ik wil de huidige radiator vervangen door watergedragen natbouw vloerverwarming (zoiets als Warp). Het betreft maximaal 5 m2 dus volgens mij hoeft dit maar 1 groep te worden. Nu is mijn vraag, hoe kan deze aangesloten worden op de leidingen van de radiator die er al liggen? Ik lees verhalen dat er alleen een voetventiel nodig is, anderen komen met een RTL oplossing, de volgende met een pomploze verdeler. Mij lijkt dat het vrij eenvoudig kan aangezien er geen temperatuur terug te regelen is en er maar 1 groep is. Maar wat is dan de juiste manier van aansluiten?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Beste antwoord (via Dutch Lion op 09-04-2025 08:30)

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
Ik heb de 16mm slang van de vvw aangesloten op de 16mm leiding die er voor de radiator was. Idd maar 1 groep, zonder verdeler. Zo makkelijk kan het zijn.

Maarrrrr, met een aanvoertemperatuur van 27 tot 32 gr (hier ook WP) is het krap aan om de badkamer echt warm te krijgen. Voor mij geen probleem, maar voor de vrouw en kids minder fijn. Heb er nu een elektrische radiator er bij hangen die een uurtje per dag aan gaat.
Als ik het nog eens moest doen, had ik ook een 2e groep in de muur gedaan, en had ik dus wel een 2 groeps verdeler nodig gehad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Is toch moeilijker dan dat jij denkt blijkbaar.

Dat ligt eraan hoe je systeem werkt.

Je hebt een warmtepomp begrijp ik, maar heb je overal vloerverwarming en is de badkamer de enige radiator of heb je er meer?
En bij je vloerverwarming welke verdelers heb je dan open of gesloten en hoeveel groepen?
En zitten er zonebedieningen op de verdelers (geen/sommige/allemaal)?
Wat is je aanvoertemperatuur minimaal en maximaal?
Wat is je pompvermogen in liters/minuut bij normaal bedrijf en hoeveel is dat bij een defrost?
Wat voor leidingsysteem heb je staal/kunststof en welke maat?
En hoe wordt je systeem gestuurd op WAR of op thermostaat?
Zit er een buffervat in je systeem?
En hoe wordt je warmwater geregeld ook met de WP of een apart systeem?
En als je warmwater met de WP wordt geregeld zit dat op een apart leidingsysteem of met een driewegklep op het bestaande systeem?
En wat heb je op de vloer liggen tegels of PVC?

en dan zal ik vast nog wel wat vergeten zijn te vragen :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
Ik heb de 16mm slang van de vvw aangesloten op de 16mm leiding die er voor de radiator was. Idd maar 1 groep, zonder verdeler. Zo makkelijk kan het zijn.

Maarrrrr, met een aanvoertemperatuur van 27 tot 32 gr (hier ook WP) is het krap aan om de badkamer echt warm te krijgen. Voor mij geen probleem, maar voor de vrouw en kids minder fijn. Heb er nu een elektrische radiator er bij hangen die een uurtje per dag aan gaat.
Als ik het nog eens moest doen, had ik ook een 2e groep in de muur gedaan, en had ik dus wel een 2 groeps verdeler nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier gaat eerste een leiding naar een handdoek radiator.
Om vervolgens via een rtl de badkamervloer in te gaan en terug naar de stadsverwarming.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VWT3
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:25
Gewoon aansluiten op de leidingen die er al liggen. En ja, eventueel een tweede groep er bij in één van de muren is een zeer goede tip. Door de lagere aanvoer temperatuur heb je wat meer nodig om het lekker warm te krijgen in badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-09 10:18
Hoop tips heb je al.
1 toevoeging nog, als je vvw in de woonkamer 16mm is en van de badkamer 11, dan zou ik voor 2 groepen kiezen. Die 11 mm heeft veel meer weerstand, ligt vaak dichter op elkaar.

Het zou zonde zijn als je je vvw voor de woonkamer, waar grootste deel van de warmte en flow naar toe gaat, moet knijpen om de badkamer van voldoende druk te voorzien.
Dat kost je een hoop pompenergie.

Hangt natuurlijk ook af waar de badkamer en woonkamer tov de WP zich in het systeem bevinden en hoeveel drukverlies je daar al hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Verdeler is om aanvoer over 2 of meer lussen te verdelen. Dat kan evt ook met een T-stuk. RTL ventiel is ter bescherming van je vloer, zodat je CV ketel er geen 60 graden doorheen duwt. Aangezien jij geen ketel hebt maar een warmtepomp en je systeem zeer waarschijnlijk geen gevaarlijke temperaturen bereikt kan je een RTL ventiel achterwege laten.

Zorg wel voor voldoende afgifte. 5m2 is grofweg 500W als je het 10cm hoh legt met 16x2 buis. Zal voldoende zijn als je de badkamer altijd op temperatuur houdt, maar als je isolatie niet op orde is krijg je het niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:50
Dank voor de reacties!

Direct aansluiten op de leidingen lijkt dus een valide optie. Heeft een voetventiel in de retour dan nog meerwaarde om eventueel de flow nog na te kunnen regelen?

Een groep in de wand komt esthetisch niet mooi uit helaas. Een elektrische radiator toevoegen was wel het idee. Zeker voor dagen als nu dan slaat de WP minimaal aan maar is een boost in de morgen nog wel aangenaam.

Ik zou de 5m2 eventueel ook in 2 groepen kunnen verdelen voor wat meer flow (in geval van een 10mm buis). Alleen zijn de verdelers die ik vind direct vrij groot en lelijk / lastig weg te werken. Iemand hier ervaring mee of goeie tips?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met een strangregelventiel heb je nog wat meer zicht/vat op de flow. Vind ik erg prettig werken.
De verdeler zou ik proberen achterwege te laten.

Voor bijverwarming gebruik ik zelf zo'n 400W 'stekkerkachel' van de Action, maar een infraroodpaneel is ook een mooie optie.

[ Voor 16% gewijzigd door Cr3ator op 03-04-2025 09:20 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1