Bestaan er switches met een PoE uplink?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:45
Mijn 5G modem/router (Zyxel NR7302) vereist 802.3af PoE. Ik zou er een switch met PoE op willen aansluiten om op meer dan 1 device dan internet te hebben. Ik zoek dus een switch met PoE op de uplink (en op de overige ethernet poorten, 4 is genoeg).

Gezocht maar ik zie alleen PoE switches zonder PoE op de uplink, dus alleen op de overige poorten maar niet op de uplink.

Iemand een suggestie?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
Een normale switch heeft vziw niet echt specifieke uplink poorten.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 02-04-2025 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:24
wat bedoel je met uplink van een switch? Bij een router kan ik me dat voorstellen, maar een switch heeft gewoon meerder poorten (met evt PoE).
Je kunt dus gewoon een PoE switch kopen met 4 poorten. 1 met Poe enabled na jouw router, de overige na de andere devices (802.3af zorgt er vanzelf voor dat daar geen PoE opkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je router wordt gevoed middels PoE dus je kan ook volstaan met een eenvoudige PoE Injector. Een PoE switch is ook prima (dus een switch die PoE levert, niet gevoed wordt door PoE). Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is of er al een injector meegeleverd wordt of dat je zelf voor PoE voeding moet zorgen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Nielson schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:32:
Een normale switch heeft vziw niet echt specifieke uplink poorten.
Als ik zoek dan vind ik dus veel van dit soort modellen met een aparte uplink poort:

https://www.netwerkkabels...-switch-4-port-poe-1-rj45
uitvoering: Hikvision 4 Port Gigabit Unmanaged POE Switch

Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
redfoxert schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:36:
Je router wordt gevoed middels PoE dus je kan ook volstaan met een eenvoudige PoE Injector. Een PoE switch is ook prima (dus een switch die PoE levert, niet gevoed wordt door PoE). Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is of er al een injector meegeleverd wordt of dat je zelf voor PoE voeding moet zorgen.
Jazeker, er zit een 802.3af injector bij. Maar ik heb meer devices die PoE vragen die ik dus via de 5G modem/router met internet wil voorzien. (De Zyxel doet al NAT.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
canonball schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:33:
wat bedoel je met uplink van een switch? Bij een router kan ik me dat voorstellen, maar een switch heeft gewoon meerder poorten (met evt PoE).
Je kunt dus gewoon een PoE switch kopen met 4 poorten. 1 met Poe enabled na jouw router, de overige na de andere devices (802.3af zorgt er vanzelf voor dat daar geen PoE opkomt).
Wat bedoel je met het vetgedrukte? Een switch met meerdere PoE poorten kan toch meer dan 1 poort tegelijk van power voorzien (als er voldoende vermogen is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:06
Je kan inderdaad gewoon een 4 of 8 ports switch pakken, een poort wordt automatisch "uplink', de bovengenoemde switches zijn eigenlijk gewoon 5 port switches i.p.v 4 ports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 13:30

SPT

Je kunt volgens mij gewoon met de pricewatch naar een geschikte switch zoeken. Daar zijn verschillende PoE opties om op te filteren. Wat je precies wilt is me niet helemaal duidelijk, maar als ik het goed begrijp heb je een switch met PoE passthrough nodig. Die krijgt dan zelf zijn stroom van jouw modem, terwijl de op de switch aangesloten apparaten zelf ook stroom kunnen krijgen via PoE.

Bijvoorbeeld deze lijkt een goede optie.

[ Voor 10% gewijzigd door SPT op 02-04-2025 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:24
ernstoud schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:48:
[...]
Wat bedoel je met het vetgedrukte? Een switch met meerdere PoE poorten kan toch meer dan 1 poort tegelijk van power voorzien (als er voldoende vermogen is)?
ja klopt, ik bedoel dat het geen probleem is dat er meerdere poorten zijn die PoE kunnen leveren als je het niet gebruikt. Maar als je het wel wilt gebruiken kan het natuurlijk ook.
Als ik zoek dan vind ik dus veel van dit soort modellen met een aparte uplink poort:
https://www.netwerkkabels...-switch-4-port-poe-1-rj45
uitvoering: Hikvision 4 Port Gigabit Unmanaged POE Switch
Etc.
Dat is in dit geval om aan te geven dat 1 poort geen PoE heeft, maar voor de rest een gelijkwaardige poort.
Het heeft dus 5 poorten, waarvan er maar 4 PoE hebben. De term uplink kan hier verwarrend werken. Jij zou de uplink poort juist niet na de router moeten gebruiken, maar 1 van de andere poorten die wel PoE kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SPT schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:55:
Je kunt volgens mij gewoon met de pricewatch naar een geschikte switch zoeken. Daar zijn verschillende PoE opties om op te filteren. Wat je precies wilt is me niet helemaal duidelijk, maar als ik het goed begrijp heb je een switch met PoE passthrough nodig. Die krijgt dan zelf zijn stroom van jouw modem, terwijl de op de switch aangesloten apparaten zelf ook stroom kunnen krijgen via PoE.
Nee, andersom. Internet komt van de 5G Zyxel NR7302, deze routeert wel (NAT dus) maar heeft maar 1 RJ45 Ethernet-poort waarover ook de 802.3af voeding komt voor hemzelf. Dus de power komt niet van deze router maar moet er naar toe.

En ik wil dus meer dan 1 device van internet voorzien waarbij die devices ook PoE 802.3af vereisen.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 02-04-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
_trickster_ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:52:
Je kan inderdaad gewoon een 4 of 8 ports switch pakken, een poort wordt automatisch "uplink', de bovengenoemde switches zijn eigenlijk gewoon 5 port switches i.p.v 4 ports
Ok. Dan wordt het deze: https://www.bol.com/nl/nl...jQVHWw_0_1.3.ProductImage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SPT schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:55:

Bijvoorbeeld deze lijkt een goede optie.
Maar 1 PoE poort, ik heb er meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

ernstoud schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:02:
[...]

Maar 1 PoE poort, ik heb er meer nodig.
Nee, hij heeft 1 PoE poort waarmee hij gevoed kan worden, 4 PoE poorten waarmee hij andere apparaten kan voeden. Zie bijzonderheden in de omschrijving van het apparaat. Bij die van jou zie ik nergens staan dat hij passthrough ondersteunt: het lijkt er op dat die alleen stroom kan leveren aan andere apparaten. Misschien is dat ook wat je bedoelt, maar dan zijn er volgens mij veel meer opties want dat is vrij standaard.

[ Voor 28% gewijzigd door SPT op 02-04-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
SPT schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:04:
[...]

Nee, hij heeft 1 PoE poort waarmee hij gevoed kan worden, 4 PoE poorten waarmee hij andere apparaten kan voeden. Zie bijzonderheden in de omschrijving van het apparaat. Bij die van jou zie ik nergens staan dat hij passthrough ondersteunt: het lijkt er op dat die alleen stroom kan leveren aan andere apparaten. Misschien is dat ook wat je bedoelt, maar dan zijn er volgens mij veel meer opties want dat is vrij standaard.
Ok. Vereist dus een externe PoE injector. Niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00
Ik zou zoiets kopen
uitvoering: TP-Link TL-SG108PE

De 105p kan ook maar die is wat onduidelijk of die at of af is (plaatje zegt at, specs af, tplink site at)

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 02-04-2025 19:13 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Bedankt iedereen voor de suggesties, de https://www.bol.com/nl/nl...jQVHWw_0_1.3.ProductImage is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mikrotik heeft dit bijna standaard op alle producten zitten die ook als switch gebruikt kunnen worden.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT

SPT

ernstoud schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:09:
[...]

Ok. Vereist dus een externe PoE injector. Niet ideaal.
Ik begrijp nu geloof ik beter wat je bedoelt: je hebt een gewone 'standaard' PoE switch nodig. Die zijn er al vanaf een paar tientjes, bijvoorbeeld deze van TP-Link.

[ Voor 3% gewijzigd door SPT op 02-04-2025 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Beetje duur grapje, volgens mij zoek je gewoon een heel standaard PoE switch.
PoE gaat in dat geval vanuit de switch naar het andere apparaat, dat kan dus ook goed je modem/router zijn.
Het netwerkverkeer gaat sowieso ook altijd twee kanten op, maar je gebruikt dan je modem/router als uplink.

Willekeurige PoE switch van TP-Link zou dan voldoende zijn, daar hoef je niet 3x zoveel voor uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Oon schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:25:
[...]

Beetje duur grapje, volgens mij zoek je gewoon een heel standaard PoE switch.
PoE gaat in dat geval vanuit de switch naar het andere apparaat, dat kan dus ook goed je modem/router zijn.
Het netwerkverkeer gaat sowieso ook altijd twee kanten op, maar je gebruikt dan je modem/router als uplink.

Willekeurige PoE switch van TP-Link zou dan voldoende zijn, daar hoef je niet 3x zoveel voor uit te geven.
Ok. Duidelijk, maar de genoemde TP-Link vereist dan wel weer dat ik een 802.3bt PoE injector aanschaf (EUR 40-50 zie ik). Bij de Delock zit een 60W power supply in de doos om over de vier poorten 802.11f te doen. Dat is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT

SPT

ernstoud schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:44:
[...]

Ok. Duidelijk, maar de genoemde TP-Link vereist dan wel weer dat ik een 802.3bt PoE injector aanschaf (EUR 40-50 zie ik). Bij de Delock zit een 60W power supply in de doos om over de vier poorten 802.11f te doen. Dat is voldoende.
Je hebt gelijk ja; was me niet opgevallen dat er geen netvoeding bij zit. Dan is deze de goedkoopste en deze de goedkoopste van fatsoenlijk merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
SPT schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:49:
[...]

Je hebt gelijk ja; was me niet opgevallen dat er geen netvoeding bij zit. Dan is deze de goedkoopste en deze de goedkoopste van fatsoenlijk merk.
Ok. Dank. De order gecanceld en de TL-SG105PE voor EUR 39 bij Amazon besteld, pricewatch klopt niet voor bol.com, daar was hij EUR 46.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Nogmaals iedereen bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Nog even terugkoppelen…

TP-Link SG105PE aangesloten en dat werkt prima. Keurig PoE naar de Zyxel PoE 5G router en met deze PoE splitter voed ik dan een Minix mini PC die het e.e.a. monitored:

https://amzn.eu/d/3nrk6U3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWCCq0lYDq6hJ8UBqAZAhXggfgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2UPS7VbDSRCe4E3H3qe4KCD.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals bedankt voor de tip die me naar deze switch leidde.

Pagina: 1