Ervaring met EcoDim Zigbee LED Dimmer i.c.m. ondiepe inbouws

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:20
Wij zijn bezig met een verbouwing en hebben gekozen voor vrij ondiepe inbouwspots (LED) vanwege een verlaagd plafond: Emos Select Dimbare Inbouwspots.

Als dimmer heb ik de volgende Zigbee-compatibele dimmer gekocht: EcoDim Zigbee LED Dimmer 200W (Eco-Dim.07).

Onze elektricien geeft echter aan dat hij slechte ervaringen heeft met dimmers van EcoDim en vreest dat deze op korte termijn de elektra zou kunnen laten doorbranden.

Op basis van de specificaties van zowel de spots als de dimmer verwacht ik dat deze gewoon compatibel zouden moeten zijn. De afdekplaten die ik gebruik zijn van het merk JUNG, wat volgens de specificaties compatibel zou moeten zijn met de EcoDim dimmer. Het aantal spots dat per dimmer wordt aangesloten zijn er max 8.

Mijn vragen:
  • Zijn er hier mensen met ervaring met de EcoDim Zigbee LED Dimmer (of EcoDim in het algemeen) in combinatie met LED inbouwspots?
  • Zijn er redenen waarom deze setup mogelijk problemen zou kunnen veroorzaken, ook al lijken de specificaties compatibel?
  • Zou ik toch voor een andere dimmer moeten kiezen? Zo ja, welke wordt dan aangeraden?
Alle input is welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door robinhopok op 02-04-2025 13:32 . Reden: URL's toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franksmart
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-04 10:09
Hoi Robin,

Wij hebben thuis al enkele jaren deze dimmers van EcoDim. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet anders dan positief ben.

Ze dimmen goed en zijn vanuit mij Hue systeem goed te bedienen. Ik ken dus zelf de klacht niet van het doorbranden, want normaliter lijkt mij dat een juiste dimmer/lamp combinatie geen probleem moet zijn.

Als ik naar jou spots kijk zie ik ook niks bijzonders staan dus lijkt mij dat deze goed dimbaar moet zijn met een Ecodim Zigbee dimmer!

Als ik jou wel een advies zou mogen geven: Ik zou even een dimstabilisator gaan plaatsen voor je lampjes. Slimme dimmers laten een klein lekstroompje door. Daarmee voorkom je dat de lampjes iets blijven nagloeien.

Kortom: Ik zou geen reden zien waarom het niet werkt ;)