Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Situatie:
Huis gekocht (200.000€)
Huis verbouwd (70.000€)
Huis verkocht (320.00€)
Overwaarde 50.000€

Nu wil ik een nieuwbouwhuis kopen; maar dat kan een paar jaar duren. In tussentijd ga ik een huis huren. Die 50k overwaarde en 70k verbouwing is samen 120k aan toegevoegde waarde. Dit bedrag staat straks op mijn spaarrekening - want de overige 200k gaat terug naar mijn hypotheekschuld.

Paar vragen die ik heb uitgezocht, maar wil dubbelchecken:
  • De eigenwoningreserve is geen inkomsten uit werk dus wordt in Box 3 belast.
  • Het fictief rendement op box 3 is 1,03%, daarover wordt 36% belast (= 120k overwaarde - 57k heffingsvrijvermogen = 63k spaargeld * 1,03% fictief rendement * 36% = 233,60 € belasting per jaar)
  • Ik mag dit geld zo lang als ik wil bewaren - totdat ik een nieuwbouwhuis heb kunnen kopen.
Klopt dit beeld? Alvast hartelijk bedankt.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
nou je kunt het dus niet belastingvrij bewaren maar de belasting valt wel erg mee zo lang je het als spaargeld aanhoudt. Dus volgens mij klopt het.

het begrip overwaarde is alleen wat trickier. Voor je volgende hypotheek is de overwaarde namelijk het verschil tussen de nog uitstaande hypotheek en de verkoopprijs. Je zegt huis gekocht voor 200k. Maar waarschijnlijk heb je al wel afgelost en staat er bijv. nog 180k hypotheek open. Je hebt dan een overwaarde van 320 - 180k --> 140k.

edit: de belastingdienst ziet het zo -https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen-woning/u-verkoopt-een-huis/bijleenregeling/eigenwoningschuld/eigenwoningschuld

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 02-04-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:15
Als ik het zo inschat heb je dat allemaal wel goed bedacht. MAAR een glazen bol heb ik niet en met betrekking tot huizen wordt die 63k spaargeld wel heel snel minder huis voor je geld. Je geeft aan dat het nog een paar jaar kan duren voordat je een ander huis kan kopen en in die tijd verliest je geld dus erg veel aan waarde bij besteding aan een huis (op lange termijn) Het zal ongetwijfeld een goede reden hebben dat je pas over een tijd kan kopen maar financieel gezien is dat vele malen ongunstiger dan de overheidsbelasting op spaargeld. Dit is uiteraard afhankelijk van de waardestijging van huizen na verkoop van je huidige woning (die reeds heeft plaats gevonden) en in de toekomst voorspellen is uiteraard altijd lastiger dan achteraf redeneren.

[ Voor 16% gewijzigd door Therazor op 02-04-2025 13:00 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Simpel, zodra je geen eigen huis meer hebt en je hebt geld op je spaarrekening staat heeft het niets meer met overwaarde oid te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PolarBear schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:00:
Simpel, zodra je geen eigen huis meer hebt en je hebt geld op je spaarrekening staat heeft het niets meer met overwaarde oid te maken.
Dit. En de Belastingdienst staat niet open voor "Nee, ik koop dat nieuwbouwhuis over 3 jaar", en na 3 jaar "Oh nee, dittus, dattus, echt waar, volgend jaar" enzovoort ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:39
De eigenwoningreserve(EWS) blijft 3 jaar staan na verkoop van de woning. dat betekent dat je bij een nieuwe woning dat bedrag geacht wordt weer aan de woning te bsteden.
Over dat bedrag kun dua geen HRA claimen.
Na 3 jaar vervalt de EWS en begin je met een schone lei, wel met de beperking dat de jaren en bedragen waarover je al HRA hebt gehad meetellen in de maximale 30 jaars termijn
Pagina: 1