Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop om op termijn te gaan gebruiken voor mijn vervolgstudie Visual effects (VFX) aan de filmacademie (of een vergelijkbare studie). De laptop zal gebruikt gaan worden voor onder andere videobewerking en 3D editing, dus een goede opslag en videokaart is wel een must.
Vanuit de filmacademie wordt geadviseerd om een laptop aan te schaffen die in ieder geval voldoet aan deze eisen:
Besturingssysteem: Windows 10/11 64-bit of macOS 11.x of hoger
- Scherm: 15” of groter
- Resolutie: 1920 x 1080 of hoger
- Geheugen: 8GB RAM; liever 16 GB RAM of hoger
- Processor: Intel core i5 of i7 of AMD Ryzen 5-serie of hoger
- Schijf: SSD of M.2 met ten minste 50 GB vrij
- Grafische kaart: we raden een Nvidia grafische kaart aan (zoals de GeForce GTX 980 / 1050 of hoger), omdat deze goed geschikt is voor VFX-programma’s. Ook AMD-kaarten kunnen goed werken, in ieder geval met ondersteuning van OpenGL 3.3 en DirectX 12.
Verder heb ik zelf niet erg veel eisen, maar heb liever wel dat het een degelijk uitziende laptop is.
De laptop zal wel dagelijks mee naar school moeten, dus een redelijk draagbare laptop is wenselijk. Het liefste heb ik ook een laptop die een tijdje mee zal gaan.
Ik heb niet echt een budget, maar een redelijke prijs wordt wel gewaardeerd.
Wat zouden geschikte opties zijn?
Vanuit de filmacademie wordt geadviseerd om een laptop aan te schaffen die in ieder geval voldoet aan deze eisen:
Besturingssysteem: Windows 10/11 64-bit of macOS 11.x of hoger
- Scherm: 15” of groter
- Resolutie: 1920 x 1080 of hoger
- Geheugen: 8GB RAM; liever 16 GB RAM of hoger
- Processor: Intel core i5 of i7 of AMD Ryzen 5-serie of hoger
- Schijf: SSD of M.2 met ten minste 50 GB vrij
- Grafische kaart: we raden een Nvidia grafische kaart aan (zoals de GeForce GTX 980 / 1050 of hoger), omdat deze goed geschikt is voor VFX-programma’s. Ook AMD-kaarten kunnen goed werken, in ieder geval met ondersteuning van OpenGL 3.3 en DirectX 12.
Verder heb ik zelf niet erg veel eisen, maar heb liever wel dat het een degelijk uitziende laptop is.
De laptop zal wel dagelijks mee naar school moeten, dus een redelijk draagbare laptop is wenselijk. Het liefste heb ik ook een laptop die een tijdje mee zal gaan.
Ik heb niet echt een budget, maar een redelijke prijs wordt wel gewaardeerd.
Wat zouden geschikte opties zijn?