Huis gasvrij maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-07 16:22
Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een huis gekocht uit 1967 (het huis van topic "muffe geur").

Aangezien wij het huis enorm gaan renoveren, waarbij we ook veel verbeteringen gaan doen op het gebied van isolatie en vernieuwing van leidingen, elektriciteit, muren, vloer (incl. vloerverwarming), etc. vroeg ik me af wat er allemaal bij komt kijken als je een huis volledig gasvrij wilt krijgen, en of dit een slimme keuze is om te doen.

Wij willen sowieso een warmtepomp gaan installeren, omdat we hier nog subsidie op kunnen krijgen. Op den duur vind ik zonnepanelen ook een prima optie, maar dat gaat waarschijnlijk net niet binnen het budget passen en is daarom voor nu een "nice to have". We krijgen een nieuwe keuken met een Bora-inductiekookplaat. We krijgen een nieuwe vloer inclusief isolatie en vloerverwarming.

Wat komt er allemaal nog meer bij kijken om een huis gasvrij te maken, is dit een slimme optie en aan wat voor kosten zouden wij moeten denken?

Vooral op het gebied van het inschatten van kosten ben ik een leek. We hebben een budget van 115K wat we eventueel nog wel op zouden kunnen rekken richting de 140K, maar dit is voor de volledige renovatie van het huis, waarbij we ook een paar buitenmuren opnieuw gaan opmetselen, een aanbouw gaan realiseren, waar de nieuwe keuken, vloer (incl. alles), stucadoorswerk, afwerking, etc. in zit.

Groet, Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Eerst isoleren, isoleren en isoleren. Rest kan in veel gevallen ook later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Eens met hierboven. Beginnen met isoleren, wel alvast nadenken over de plek waar je de warmtepomp en SWW vat wil plaatsen. Mogelijk dat je daar alvast leidingen naartoe kan/moet/wil leggen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:37
Prisma16 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:38:
Behalve vloerverwarming. Die zou ik ook aan laten leggen. Heb er zelf spijt van dat ik dit niet meteen gedaan heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Denk ook aan (WTW) balans ventilatie. Bij een grote verbouwing kun je de aan- en/of afvoer buizen alvast leggen. Naderhand is dit eigenlijk niet te doen zonder weer te slopen. Hier spijt dat ik daar niet goed over gedacht heb, dus we hebben alleen type C (enkel afvoer).

[ Voor 21% gewijzigd door Terrz op 02-04-2025 10:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

Wuursj

want worst is al bezet

Focus op de nu-of-nooit dingen:
  • Isoleren, daar heb je nu een kans. En dan niet 'goed volgens de aannemer' maar kwantificeren
  • Overal waar je wilt stoken lage-temperatuur verwarming (zoals goed gedimensioneerde vloerverwarming) en niet alleen in de woonkamer
  • Dikkere verwarmingsleidingen al aanleggen voor de WP, denk aan 32mm
  • Plekje reserveren voor boiler(vat) en rekening houden met leidingwerk daar heen
  • Kijk meteen naar triple glas bij vervangen/aanbouwen: kost vaak weinig extra als je toch gaat vervangen. Het bespaart en geeft juist bij LT verwarming) ook veel extra comfort.
  • Overweeg WTW op de ventilatie lucht (ook wel type D genoemd). Dat is een nu-of-nooit.
  • kies een geschikte vloerverwarming verdeler.
  • overweeg een douche-WTW, ook dat is lastig later te doen.
  • Groepenkast en elektra-ontwerp eens goed bekijken, (loze) leidingen trekken kan nu vrij eenvoudig en kost niet veel aan materiaal
Over zowat elk punt in dit lijstje bestaan dedicated topics :)

Bij ons was de stap 'gasloos' een stuk goedkoper dan de stap 'goed geisoleerd huis' terwijl het beide ongeveer evenveel opleverde. Maar dat laatste kan je nu goed doen en word later lastig terwijl die WP altijd nog wel kan mits je nu goed voorbereid bent.

Alles nu meteen wordt lastig met het budget als je veel/alles laat doen dus ik vrees dat het keuzes maken wordt. Bora er uit, WP er in?

[ Voor 32% gewijzigd door Wuursj op 02-04-2025 16:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Leondekort schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:32:

vroeg ik me af wat er allemaal bij komt kijken als je een huis volledig gasvrij wilt krijgen,
Als je al een inductiekookplaat hebt dan gaat het normaliter alleen om het vervangen van de CV ketel door een full-electric warmepomp installatie. Kortweg houdt dat in dat de warmtepomp voldoende gedimensioneerd, groot genoeg, om het huis met -10 te verwarmen en ook in tapwater (douche, keuken) kan voorzien. Veel CV installateurs houden graag hun 'kop in het zand' maar zo'n installatie wordt steeds meer gemeengoed, ook in bestaande bouw.
of dit een slimme keuze is om te doen.
Koffiedik kijken. In principe is een warmtepomp goedkoper en efficiënter in gebruik t.o.v. een CV ketel, ongeacht de warmtevraag, maar wel duurder in aanschaf. Als je heel weinig gas zou gaan verbruiken wordt daardoor je terugverdientijd langer. Dat zou je dus voor jezelf moeten berekenen.

Persoonlijk zou ik het doen indien haalbaar, zeker als je sowieso aan de warmtepomp gaat, het geeft ook meer comfort en zou goed moeten zijn voor de verkoopwaarde van de woning.

Ik zou alles meteen 'warmtepomp-proof' aanleggen of je nu full-electric gaat of niet. Dit betekent over het algemeen:
  • Isoleren zover mogelijk en haalbaar
  • LTV verwarming, zoals vloerverwarming inderdaad
  • Grotere leidingdiameters, 22mm staal als standleiding niet genoeg, je gaat al gauw richting 32mm meerlagenbuis o.i.d.
Zie de lijst van @Wuursj

Voor de vloerverwarming
  • h.o.h. 10cm of minder
  • 16mm buis of meer
  • Korte groepen met zoveel mogelijk gelijke lengte < +-80m
  • Overweeg pomploze verdelers, zeker (doen!) indien je geen radiatoren meer hebt

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerst isoleren, isoleren en isoleren.
En ventileren, ventileren en ventileren.

Alleen maar dom alles dichtkitten om te isoleren is géén goed idee. Dan zit TS na de verbouwing nog steeds in een muffe geur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:36
ik heb zelf ook flink verbouwd en geïsoleerd.
eerst vloer verwarming gedaan tijdens verbouwen, daarna ramen/kozijnen vervangen en zolder isolatie/afbouw, daarna vanaf buiten muur isolatie. en de kookplaat over naar elektra
Dit heb ik over 3 jaar gedaan en heb nu alleen boven nog oude kachels die ik wil vervangen voor elektrische kachels (ik verwarm bijna nooit boven).

Je kan dingen altijd later doen, maar houd er rekening mee dat wat het aanraakt (vloer en kozijnen) bijgewerkt/vervangen moet worden!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:05
Laat ik nou lezen: huis gastvrij maken. Ik vond de reacties al wat raar en wilde zelf antwoorden dat je dat met je persoonlijkheid moet doen. Hans Anders here I come.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:44
Vergeet de ventilatie type D niet, doordat je geen raamroosters hebt en voorverwarmde verse lucht binnenbrengt (met gecontroleerd debiet, ook als het buiten waait) is het veel sneller confortabel warm in huis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:59
Let op met de aanbouw dat er geen koudebruggen zijn, anders is dat straks het zoveelste topic hier m.b.t. dat onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:59
Als je zaken later wil aanpakken, vergeet de voorbereiding voor deze zaken niet mee te nemen. Loze leidingen naar zolder voor de zonnepanelen etc.

Kijk bij de keuken ook direct naar een kokendwaterkraan die ook je warme water kan leveren. Scheelt weer warm tapwater vanaf een warmtepomp.

Gasloos betekent ook meer stroomverbruik. Kijk je meterkast na hoeveel fase en of je groepen er mee door kunnen. Zorg dat als je een aanpassing doet, je direct aanpassingen voor de toekomst kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

mountaink schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:17:
Kijk bij de keuken ook direct naar een kokendwaterkraan die ook je warme water kan leveren. Scheelt weer warm tapwater vanaf een warmtepomp.
Ik heb juist een combi+ gekozen die overstapt naar warm wp-boiler water zodra warm water de kraan bereikt. Kost ongeveer 2x (afhankelijk van afstand tot boiler) minder stroom dan warm water uit de Quooker. Ik twijfel nog om hem zelfs te hotfillen :)
Bij een boiler(vat) heb je ook nog eens niet de issue dat de ketel aanslaat bij elk beetje warmwater-vraag.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-07 14:14
Ik heb mijn huis (hoekhuis, 150m2, waarvan ong 70m2 beneden) gasvrij gemaakt en kwam daarbij op de volgende toevoegingen (met grove prijs indicatie):

- Schuimbeton beneden + vloerverwarming: 10k
- Voorzetwand binnen: 2k (pir+gips tussen schuimbeton en plafond tegen de wand gemaakt
- Spouwmuurisolatie: 1,7k
- Warmtepomp 7kw + boilervat 270L en doorstroomverwarmer: incl installatie: 17k
- Airco's: 2,5k (voor zolder en 1 beneden) incl. installatie: tip: bestellen uit Italië.
- Dakisolatie (zelf gedaan): 2,5k (pir+gips)
- Glas vervangen (grotendeels tripple) beneden: 27k
- lage temp verwarming 1e verdieping (grotendeels via marktplaats gevonden): 2k
- inductieplaat : 2k
- boiler beneden: 0,7k
- nieuwe meterkast en andere aansluiting: 1,5k
Mocht je tips willen wat je waar voordelig kan krijgen, doe even een PB. Heb tips voor: pir-gips, warmtepomp en airco.
Edit: nog vergeten te melden:
2 ventilatie units beneden met wtw: 2-3k (Klimarad)

[ Voor 10% gewijzigd door Hubobo op 03-04-2025 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 11:32
Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een huis gekocht uit 1967 (het huis van topic "muffe geur").

Aangezien wij het huis enorm gaan renoveren, waarbij we ook veel verbeteringen gaan doen op het gebied van isolatie en vernieuwing van leidingen, elektriciteit, muren, vloer (incl. vloerverwarming), etc. vroeg ik me af wat er allemaal bij komt kijken als je een huis volledig gasvrij wilt krijgen, en of dit een slimme keuze is om te doen.

Wij willen sowieso een warmtepomp gaan installeren, omdat we hier nog subsidie op kunnen krijgen. Op den duur vind ik zonnepanelen ook een prima optie, maar dat gaat waarschijnlijk net niet binnen het budget passen en is daarom voor nu een "nice to have". We krijgen een nieuwe keuken met een Bora-inductiekookplaat. We krijgen een nieuwe vloer inclusief isolatie en vloerverwarming.

Wat komt er allemaal nog meer bij kijken om een huis gasvrij te maken, is dit een slimme optie en aan wat voor kosten zouden wij moeten denken?

Vooral op het gebied van het inschatten van kosten ben ik een leek. We hebben een budget van 115K wat we eventueel nog wel op zouden kunnen rekken richting de 140K, maar dit is voor de volledige renovatie van het huis, waarbij we ook een paar buitenmuren opnieuw gaan opmetselen, een aanbouw gaan realiseren, waar de nieuwe keuken, vloer (incl. alles), stucadoorswerk, afwerking, etc. in zit.

Groet, Leon
Gezien je budget lijkt het me een veel te grote wens. Dat ga je gewoon totaal niet redden. Ik zou opteren voor vloerverwarming op de benedenvloer en lekker grote radiatoren op de slaapkamers in combinatie met een (bestaande ?)CV ketel. Die warmtepomp kan dan altijd nog wel ingebouwd worden.

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:43
Is geloof ik nog niet genoemd, maar ga ook na welke netaansluiting je nu hebt en of de capaciteit genoeg is voor alles op elektriciteit.
Een netverzwaring kan vaak lang duren en de kans bestaat dat er nu al of anders een aantal jaren later geen ruimte meer op het net is.
Hangt ook wel af waar je zit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezakmi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-07 10:44
Wij hebben recentelijk onze jaren 30 woning gasvrij gemaakt:

- elektra aanpassen
- leiding voor koudemiddel of water (monoblok)
- isoleren
- vloerverwarming (bij ons alleen beneden en boven in de badkamer)
- WTW (HRU 350 ECO)
- Afzuigkap met recirculatie

Krijgen het nu met een 7kw bosch monoblock makkelijk warm. (160 m2, energielabel is van F naar A+++)

Persoonlijk vind ik de WTW zoals hierboven genoemd de grootste aanrader

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JukeboxBill schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:13:
Is geloof ik nog niet genoemd, maar ga ook na welke netaansluiting je nu hebt en of de capaciteit genoeg is voor alles op elektriciteit.
Een netverzwaring kan vaak lang duren en de kans bestaat dat er nu al of anders een aantal jaren later geen ruimte meer op het net is.
Hangt ook wel af waar je zit.
Ieder normaal huis kan op 3x25a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

silverball schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:54:
[...]

Als je al een inductiekookplaat hebt dan gaat het normaliter alleen om het vervangen van de CV ketel door een full-electric warmepomp installatie. Kortweg houdt dat in dat de warmtepomp voldoende gedimensioneerd, groot genoeg, om het huis met -10 te verwarmen en ook in tapwater (douche, keuken) kan voorzien. Veel CV installateurs houden graag hun 'kop in het zand' maar zo'n installatie wordt steeds meer gemeengoed, ook in bestaande bouw.

[...]
Je noemt het kort verderop in je bericht, maar vloerverwarming is echt wel een hele belangrijke. Waarschijnlijk nog niet aanwezig in een huis uit 1967, een flinke klus om aan te leggen en een must als je met de lagere aanvoertemperatuur van een warmtepomp je huis op temperatuur wil houden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

MadMarky schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:33:
[...]

Je noemt het kort verderop in je bericht, maar vloerverwarming is echt wel een hele belangrijke. Waarschijnlijk nog niet aanwezig in een huis uit 1967, een flinke klus om aan te leggen en een must als je met de lagere aanvoertemperatuur van een warmtepomp je huis op temperatuur wil houden.
In de openings post staat er dat er al vloerverwarming komt, vandaar. Buiten dat, er zijn genoeg tweakers die het zonder vloerverwarming doen; het is geen harde vereiste. Genoeg afgifte wel maar dat kan ook met overmaatse radiatoren.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
silverball schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:34:
[...]

In de openings post staat er dat er al vloerverwarming komt, vandaar. Buiten dat, er zijn genoeg tweakers die het zonder vloerverwarming doen; het is geen harde vereiste. Genoeg afgifte wel maar dat kan ook met overmaatse radiatoren.
En veel oude huizen hebben al zwaar overgedimensioneerde radiatoren. :+ Maar Lage temp radiatoren zijn dan wel aan te bevelen.

Maar komt dus blijkbaar al vloerverwarming dus dat moet geen issue zijn.

Verder, niet helemaal direct nodig voor een gasvrij huis, maar loze leidingen/ducts. Zodat je van elke kamer, naar elke andere kamer gemakkelijk kabels en dergelijke kan trekken. Je weet niet wat de toekomst brengt, en steeds meer wijst richting "slim" verbruiken. En dan is een goed kabelnetwerk wel handig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Sethro schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:26:
[...]

Ieder normaal huis kan op 3x25a
Alleen is 3x25A bij oude huizen niet altijd het geval. Bij mijn huis i.i.g. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Onze aansluting is destijds verzwaard van 1x40A naar 3x25A maar ik had achteraf prima op 1x40A kunnen blijven.
De 3x25Awel lekker voor een toekomstige electrische auto dus spijt heb ik niet maar tot nu toe niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
Tupolev schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:48:
[...]

Gezien je budget lijkt het me een veel te grote wens. Dat ga je gewoon totaal niet redden. Ik zou opteren voor vloerverwarming op de benedenvloer en lekker grote radiatoren op de slaapkamers in combinatie met een (bestaande ?)CV ketel. Die warmtepomp kan dan altijd nog wel ingebouwd worden.
Eens. Zo zien wij het ook. Warmtepomp wellicht wel nu omdat we bij installatie voor juli een flinke subsidie krijgen. Dit kost ons dan nog een paar duizend euro.

Boven gaan we inderdaad geen vloerverwarming doen maar wellicht voor airco's. Radiatoren kan inderdaad ook nog mochten airco's niet haalbaar zijn.

Waar ik me vooral zorgen over maak is de optelsom van alle "kleine" (dingen tussen de 0 en paar duizend euro) bij elkaar. De grote kosten kan ik nu wel redelijk inschatten en dat gaan we wel redden, maar er komt nog veel meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
MadMarky schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:33:
[...]

Ja vloerverwarming komt er sowieso. Lag er inderdaad nog niet, maar hebben inmiddels de hele vloer inclusief beton er bijna uit. Dus die gaat er zeker komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Leondekort schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:31:
[...]

Eens. Zo zien wij het ook. Warmtepomp wellicht wel nu omdat we bij installatie voor juli een flinke subsidie krijgen. Dit kost ons dan nog een paar duizend euro.

Boven gaan we inderdaad geen vloerverwarming doen maar wellicht voor airco's. Radiatoren kan inderdaad ook nog mochten airco's niet haalbaar zijn.

Waar ik me vooral zorgen over maak is de optelsom van alle "kleine" (dingen tussen de 0 en paar duizend euro) bij elkaar. De grote kosten kan ik nu wel redelijk inschatten en dat gaan we wel redden, maar er komt nog veel meer bij kijken.
Indien haalbaar zou ik, bij het ontbreken van airco's, de radiatoren boven gewoon laten hangen; extra afgifte kan geen kwaad, ook op LT niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JukeboxBill schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:32:
[...]

Alleen is 3x25A bij oude huizen niet altijd het geval. Bij mijn huis i.i.g. niet.
wat is je punt precies? Je hebt nog minder beschikbaar dan 3x25A en kunt daar al mee uit de voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Sethro schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:42:
[...]

wat is je punt precies? Je hebt nog minder beschikbaar dan 3x25A en kunt daar al mee uit de voeten?
Ik heb geen all-electric huis. Alleen een oud huis met een gebrekkige aansluiting, dat was mijn enige punt en vnl. bedoeld voor de TS.
Niet om allerlei commentaar te ontlokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Nog even een motiverend plaatje voor deze stelling, isoleren is minder sexy dan warmtepompen en andere gadgets maar het doet zo veel he:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m4jyQD0.png
Dit is met WP maar met gas zal de besparing in euro's nog meer zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5YLBdxn.png

Zelfde huis, tussenwoning 135m2 uit 1913
Eerst: alleen dakisolatie (Rc5.7),rest nagenoeg 0. WP op radiatoren
Nu: veel beter geisoleerde wanden (Rc5), beter dak (Rc8), WTW op ventilatie en vloerverwarming, tripple glas.
Nog te doen: vloerisolatie, douche WTW
WP vebruikt nu 1/3e.

Wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken of te salderen en met een verbouwing in vooruitzicht is dit het moment. Ik denk dat een huis dat weinig verbruikt een doel moet zijn en niet gasloos worden an sich. Dat laatste is dan nog steeds een mooie stap maar kan later (en gemakkelijker).

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 04-04-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:51
Leondekort schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:31:
[...]

Bereid je maar vast voor, een huis kopen en verbouwen kost altijd hetzelfde. Namelijk: alles wat je hebt ;)

Tel ook even uit wat het kost om boven airco's of radiatoren te zetten vergeleken met vloerverwarming. In mijn geval bleek het eigenlijk niks te schelen, dus nu lekker op beide verdiepingen vv. Wat eerder ook al gezegd is: voor sommige dingen is het now or never, en vv is daar vaak 1 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:48
Isoleren, isoleren en isoleren is heel fijn natuurlijk om de warmte behoefte te beperken. En daarmee het energieverbruik en benodigde vermogen van de warmtepomp.

Maar in principe staat isoleren los van de warmtepomp. Ook zonder extra isolatie kun je prima over gaan op een warmtepomp en zul je flink besparen ten opzichte van gas mits je voldoende afgifte op lage temperatuur hebt. Wanneer er in het hele huis vloerverwarming ligt (hoh 10cm) is die afgifte wel nagenoeg zeker in orde.
Met radiatoren wordt voldoende afgifte creëren wel lastig wanneer er weinig isolatie is. Je hebt dan heel grote radiatoren nodig, zelfs met LTV-radiatoren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1