Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04
Beste,

Ik zit even met het volgende waar mijn hypoteek adviseur claimd me niet mee te kunnen (ik lees willen) helpen.

1. Woning gekocht in 2009 met een stuk aflossingsvrij hypotheek - 100k
2. recent Woning gekocht en hypotheek overgesloten en daarbij verhoogd met stuk aflossingsvrije hypotheek totaal 200k

In de voorlopige aangifte staat vooraf ingevuld dat de rente hiervan niet aftrekbaar is, echter val ik volgens mij onder het volgende kopje:

[i]Hypotheek oversluiten
U hebt uw hypotheek - die op 31 december 2012 al bestond - daarna overgesloten en u hebt de hypotheek niet verhoogd.
Let op!
Hebt u uw hypotheek die op 31 december 2012 al bestond, overgesloten en verhoogd? Dan moet u de betaalde renteaftrek in 2 delen opgeven.[/i]

Zoals ik dus nu de aangifter heb gedaan over de totaal 200k aflossingsvrij :

100k - rente niet aftrekbaar
100k rente aftrekbaar (totaal betaalde rente gedeeld door 2 en dat hier opgegeven)

Ik bel zo ook nog even de belastingntelefoon voor de zekerheid, de vorige werknemer die ik sprak wist het ook niet zeker :o maar hoop dat er hier wellicht een expert rond loopt die mn verhaal kan bevestigen :)

Alvast bedankt!

Gr

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 13:57
In principe heb je oud recht op hypotheekrenteaftrek op een aflossingsvrije hypotheek van 100k.

Echter, je hebt je lening wel verhoogd. Normaal gesproken wordt dit opgevangen door de hypotheek in leningsdelen te splitsen. Je hebt dan 1 leningsdeel ter hoogte van je oude aflossingsvrije hypotheek, en 1 leningsdeel voor het nieuwe deel.

Ook moet je rekening houden met je eigenwoningreserve, EWR. Je had een oude woning, die heb je verkocht neem ik aan. Je moet dan de volgende berekening maken:
Verkoopprijs woning -/- verkoopkosten -/- openstaande hypotheek = EWR

Bij aanschaf nieuwe woning moet je dan nog een berekening maken:
EWR -/- aanschafprijs nieuwe woning -/- aankoopkosten. Alleen voor het totaal van de som dat onder 0 komt, mag je hypotheekrente in aftrek brengen.

Ook de financieringskosten (dus de kosten voor het af-/oversluiten van je hypotheek, inclusief notaris) die normaal gesproken aftrekbaar zijn in de aangifte inkomstenbelasting, mag je dan alleen meenemen voor zover er recht is op hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04
mavamal schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:04:
In principe heb je oud recht op hypotheekrenteaftrek op een aflossingsvrije hypotheek van 100k.

Echter, je hebt je lening wel verhoogd. Normaal gesproken wordt dit opgevangen door de hypotheek in leningsdelen te splitsen. Je hebt dan 1 leningsdeel ter hoogte van je oude aflossingsvrije hypotheek, en 1 leningsdeel voor het nieuwe deel.

Ook moet je rekening houden met je eigenwoningreserve, EWR. Je had een oude woning, die heb je verkocht neem ik aan. Je moet dan de volgende berekening maken:
Verkoopprijs woning -/- verkoopkosten -/- openstaande hypotheek = EWR

Bij aanschaf nieuwe woning moet je dan nog een berekening maken:
EWR -/- aanschafprijs nieuwe woning -/- aankoopkosten. Alleen voor het totaal van de som dat onder 0 komt, mag je hypotheekrente in aftrek brengen.

Ook de financieringskosten (dus de kosten voor het af-/oversluiten van je hypotheek, inclusief notaris) die normaal gesproken aftrekbaar zijn in de aangifte inkomstenbelasting, mag je dan alleen meenemen voor zover er recht is op hypotheekrenteaftrek.
Helder :) Thanks voor de reactie!

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld