Stadsuitloop verplaatsen lijkt complex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croo
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-04 11:46
De vorige eigenaar heeft de stadsuitloop via de erfzijde van de buren gemonteerd.

Nu ik mijn platte dak volgende week laat vervangen, wil ik de stadsuitloop via mijn eigen erf op de hemelwaterafvoer laten aansluiten.

Uitdaging:
De hoogte waarop de reguliere stadsuitloop uitkomt icm koppeling aan regenpijp, valt precies op dezelfde hoogte als het zonnescherm.

Ik zoek naar een oplossing waarbij ik het zonnescherm niet hoeft te verwijderen.

Optie die ik bedacht:
Bakgoot net boven zonnescherm monteren, stadsuitloop op Bakgoot laten uitkomen.

Hebben jullie creatieve ideeën?

Ps. Mogelijk relevante info: er komt een nieuwe daglaag over bestaande daklaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP1HCsmfJbIo8dHZZ1w1j0s1r_I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FTxdasT331AF5PpFRmGhAvUP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF9IEoRsJco-ABgacNUBUr4OxLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEZ0R8fpSW2rOfVW4Y1SgLHz.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Croo op 13-04-2025 11:49)

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:01

H-W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEYYfYBF_evw-0lg5xRI_gUl-bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zefhLqizJh5UTb2Ct53os1p5.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon zo (laten) maken toch? Geen gedoe met gootjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Gewoon recht boven de regenpijp in de bakstenen muur.

Dat is het netste, en zo wordt het meestal gedaan.

Met een bakgoot wordt het ook weer brodelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croo
Dacht ik ook, maar 5 verschillende dakdekkers zeiden allemaal dat het in die hoek niet zou lukken. Zie aanvullende foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjqZJzzKMcc_N_OcIclvCBb39vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihx62r425WDLG7DTXdGyP5tS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kleine aanpassing gedaan aan de titel, Tweakers is geen helpdesk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je een reden om de dakdekkers niet te volgen in hun advies? als je er 5 over de vloer hebt gehad heb je denk ik inmiddels wel een idee van wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croo
Eerste advies was gewoon zo laten staan, maar dat is geen oplossing. Tweede optie is dus gat aan de voorkant laten uitkomen, waarbij zonnescherm eraf moet. Als dit zo is dan zij het zo, maar ik ben dus benieuwd naar mogelijke alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 20:37
met afschotisolatie je water een andere kant op laten lopen waar je wel iets fatsoenlijks kan maken.
De reden dat het nu zo zit boven het erf van de buren is waarschijnlijk omdat de het zonnescherm zit waar het zit.
Daar een stukje bakgoot boven frommelen is ook geen gezicht. Neem dan gewon een bocht en een stukje regenpijp met afschot.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Croo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:18:
Dacht ik ook, maar 5 verschillende dakdekkers zeiden allemaal dat het in die hoek niet zou lukken. Zie aanvullende foto
Zeiden ze ook waarom niet?
Wat zit er onder het dikke gedeelte van dat dakleer? Is dat een spuwmuur?

[ Voor 28% gewijzigd door Juup op 02-04-2025 12:02 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croo
No Hands schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:34:
met afschotisolatie je water een andere kant op laten lopen waar je wel iets fatsoenlijks kan maken.
->> dat klinkt als het moeten verwijderen van de huidige dakbedekking, dus liever niet.
De reden dat het nu zo zit boven het erf van de buren is waarschijnlijk omdat de het zonnescherm zit waar het zit.
Daar een stukje bakgoot boven frommelen is ook geen gezicht. Neem dan gewon een bocht en een stukje regenpijp met afschot.
->> wat bedoel je exact met de laatste zin. Heb je een voorbeeld plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croo
Juup schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:39:
[...]

Zeiden ze ook waarom niet?
Wat zit er onder het dikke gedeelte van dat dakleer? Is dat een spuwmuur?
->> goede logische vraag.. ik had natuurlijk niet doorgevraagd... -_- Ik bel ze morgen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:19
Croo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 00:10:
[...]

->> dat klinkt als het moeten verwijderen van de huidige dakbedekking, dus liever niet.
In je openingszin schrijf je dat je je plat dak laat vervangen? Dan neem ik toch aan dat je de dakbedekking laat vervangen? Het ideale moment om e.e.a. goed aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 20:37
Croo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 00:10:
[...]

[...]

->> wat bedoel je exact met de laatste zin. Heb je een voorbeeld plaatje.
Afschotisolatie kan vaak gewoon over de bestaande dakbedekking heen als die maar redelijk glad is of gemaakt kan worden.
Je hebt toch zelf al een voorbeeld, je hebt nu een uitloop met een bochtje de hoek om. Zo een zelfde constructie kun je dan toch ook boven je zonnescherm maken in plaats van een stukje bakgoot?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croo
TwingyTwingy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 06:29:
[...]

In je openingszin schrijf je dat je je plat dak laat vervangen? Dan neem ik toch aan dat je de dakbedekking laat vervangen? Het ideale moment om e.e.a. goed aan te pakken.
Betreft nieuwe daklaag over huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croo
No Hands schreef op donderdag 3 april 2025 @ 06:44:
[...]

Afschotisolatie kan vaak gewoon over de bestaande dakbedekking heen als die maar redelijk glad is of gemaakt kan worden.
Je hebt toch zelf al een voorbeeld, je hebt nu een uitloop met een bochtje de hoek om. Zo een zelfde constructie kun je dan toch ook boven je zonnescherm maken in plaats van een stukje bakgoot?
Ah.. wist ik niet. Dat lijkt een goede alternatieve oplossing. Ik leg deze voor. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:19
Croo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:54:
[...]

Betreft nieuwe daklaag over huidige.
Ja, dan kun je toch prima extra isoleren? Je huidige dakbedekking wordt dan de dakbedekking. Daarbovenop je isolatie en dan afgewerkt met de nieuwe bitumenlaag. Heb je alles exact zoals je gewenst hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 19:01

H-W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEYYfYBF_evw-0lg5xRI_gUl-bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zefhLqizJh5UTb2Ct53os1p5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croo
H-W schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:35:
[Afbeelding]

Allemaal bedankt. Dit is het geworden. Beetje afwerken, maar tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSEXEaF0AGaWbGTIv3cp5Pl5MrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNPe0ZNCntfT1kDIOPYZE6pd.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1