Schouw/openhaard na-isoleren, goed idee of onzinnig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 14:32
Recentelijk hebben wij een huis in het buitengebied gekocht.
Het is een flink project waarbij de woning volledig gestript is, betonvloer eruit en nieuwe geisoleerde betonvloer erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1pTiYN6UrsLYfkNxzvyvnIHXS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqPvNCrf2EhzaFrmUa3VOHhO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu stond er in de woonkamer een inbouwkastenwand met schouw/openhaard erin. De zwevende parketvloer op balkenlaag is verwijderd en de inbouwkast is grotendeels zonder schade eruit gekomen. Nu willen we deze hoogst waarschijnlijk gaan terug plaatsen en willen de schouw dus behouden. Dit om iets van origineel karakter van de woning te behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGOkzu5AEfyockZNkrsU0F2XFZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TXLTjIAuQ7BZVZ33w6rvHpS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJscbjbR6VJKQ_C9mSg_JE3cKL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MkciZNStE0gO5Xo5uK4hHAP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Tm95v12yzT52zYogZBcHgx_njA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WAn43fFzRzwJCMDXydnFVKsH.png?f=fotoalbum_tile

Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het na-isoleren van een dergelijke constructie, en of dat zin heeft. Ik wil vermijden dat straks de vloer mooi warm is en er een grote brok koude bakstenen staat te condenseren midden in de kastenwand.

De schouw staat mee getekend op de oorspronkelijke fundering tekening, waarschijnlijk omdat een paar van de balken er op afdroegen. Nu overweeg ik de volgende opties:

1) Niets doen, betonvloer er tegenaan storten met randstrook isolatie ertussen.
2) Schouw weg, plan uit ons hoofd zetten ivm verduurzaming en daar past een grote koudebrug met schoorsteen niet in.
3) Betonvloer er tegenaan storten maar met 50/100mm PIR er tussen.
4) De constructie stutten, onder graven, 100mm PIR eronder en terug zand aanstampen. Dan 50/100mm pir tegen de zijkanten en betonvloer storten.

Bij de laatste optie is het ondergraven en isoleren wel te doen, maar goed constructief dragend zandbed er terug onder krijgen is een uitdaging.

Heeft iemand dit eerder gedaan of tips voor een bepaalde aanpak? Of maak ik me druk om niets en moet ik gewoon een paar lussen vloerverwarming onder de kast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:52
Is de buitenmuur enkelsteens of een spouw? Ik denk zelf dat ik er wellicht een XPS plaat tegen de betonfundering zou zetten voor het storten en daarboven tegen de gemetselde wand een dunne randstrook.

Wil je de haard voor de leuk, of ook effectief warmte? Dan moet je ook kijken naar een gesloten haard en die heeft externe zuurstof nodig (dus een buis van buiten door de vloer naar binnen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
Ieder zijn ding, maar een open haard zou ik direct meenemen met de sloop. Enorm inefficient tochtgat wat je amper gaat gebruiken.

Engineering

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
punt 2. als je dan toch hout wil stoken doe het dan in een knappe houtkachel met rendement en niet in een open stookplaats. weg met die zooi.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

No Hands schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:34:
punt 2. als je dan toch hout wil stoken doe het dan in een knappe houtkachel met rendement en niet in een open stookplaats. weg met die zooi.
+1

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 14:32
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:49:
Is de buitenmuur enkelsteens of een spouw? Ik denk zelf dat ik er wellicht een XPS plaat tegen de betonfundering zou zetten voor het storten en daarboven tegen de gemetselde wand een dunne randstrook.

Wil je de haard voor de leuk, of ook effectief warmte? Dan moet je ook kijken naar een gesloten haard en die heeft externe zuurstof nodig (dus een buis van buiten door de vloer naar binnen).
De buitenmuur is in spouw gezet, met cm of 5/6 ruimte.
Het zal vooral zijn voor de sier en om de oorspronkelijke stijl van de wand te behouden. Maar ik heb wel graag dat hij dan voor incidenteel gebruik (paar keer per jaar) wel goed bruikbaar is, dus ik overweeg wel om hem afsluitbaar te maken met een glazen deur en dan inderdaad met externe lucht toevoer. Het nadeel is dat de betonvloer wat onder tijdsdruk er al over een paar weken in moet en dit soort overwegingen meer tijd op eten dan verwacht.

Iemand anders nog input over het eventueel na-isoleren, ik wil vooral niet hebben dat de schoorsteen erboven komt te verzakken.

Alle input over wel of geen houtstook negeer ik even, die overweging mag iedereen zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
gizmoo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:15:

Het zal vooral zijn voor de sier en om de oorspronkelijke stijl van de wand te behouden. Maar ik heb wel graag dat hij dan voor incidenteel gebruik (paar keer per jaar) wel goed bruikbaar is, dus ik overweeg wel om hem afsluitbaar te maken met een glazen deur en dan inderdaad met externe lucht toevoer.
Hoe is de schoorsteen op t dak zelf? En hoe is de staat van het gemetselde rookkanaal? Als het een wat ouder huis is zou ik die niet incidenteel gebruiken. Hier een huis uit 1950, zelfde overweging gehad maar uiteindelijk het hele rookkanaal gesloopt en dubbelwandige pijp geïnstalleerd. Bij mijn nieuwe buren kwam de rook op de zolder door de voegen & stond de schoorsteen (deel op het dak) bij nader inzien op instorten toen ze gingen stoken (vorige buren deden dat niet).

Kortom: weghalen zou ik doen :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Een open haard is een flinke bron van kou, vocht en tocht als ie niet werkt, en als ie wel werkt dan maakt ie je huis nog kouder (er wordt énorm veel lucht door de schouw weggezogen, waardoor langs alle kieren en spleten kou naar binnen komt).
- Wil je perse nog vuur kunnen maken: plaats een geïsoleerde dubbelwandige buis in de bestaande schouw en zet er een moderne kachel in die luchtdicht werk (lucht vanuit de dubbelwandige buis aanzuigt). Vul de schouw op met geschikt isolatiemateriaal, en zorg op je dak dat de schouw goed hersteld wordt.
- Wil je de schouw ongebruikt als sierelement houden: vul de schouw op met isolatiemateriaal, deksteen op het uiteinde bovenaan, en zorg op je dak dat de schouw goed hersteld wordt. Eventueel kan je een sfeerhaard er in zetten als je wil doen alsof. Wil je ook slechte luchtkwaliteit kan je nog altijd de BBQ binnenzetten in de winter :-)
- De beste optie: breek de schouw af, dak weer netjes dichtmaken en wees blij met de extra ruimte en de vermeden onderhoudskosten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1