Hallo allemaal!
Hopelijk staat dit in het correcte subtopic maar ik ben opzoek naar wat advies met betrekking tot een situatie waar ik mij nu in bevind met een 'gebouw expert'.
Wat er is vooraf gegaan:
Een jaar geleden begon onze plak pvc vloer langzaam omhoog te komen. De laatste paar maanden is dit van een klein hoekje dat omhoog prikt verergerd naar stukken pvc die echt omhoog steken en je kunnen laten struikelen.
Met de vloer nog aanwezig is er een bouwkundig keurder langs geweest welke het advies gaf de vloer te verwijderen, een epoxie laag aan te brengen en een nieuwe vloer te plaatsen.
Bij het verwijderen van de vloer zijn we helaas tegen ernstigere zaken aangelopen en hebben we een aannemer langs laten komen om te vragen wat en hoe hij ons kan helpen. Hij gaf aan dat het een complexe zaak was en dat hij liever iemand inschakelt om een rapport te laten opstellen zodat hij zeker weet dat hij zijn werk goed kan doen. Hij geeft ons een naam door waar hij vaker mee samenwerkt.
Keurder neemt binnen een dag contact met ons op om even langs te komen en geeft aan dat hij nog een keer moet terugkomen daadwerkelijk orde op zaken te kunnen stellen en een rapport te maken. Super aardige en vriendelijke man die alleen maar behulpzaam was. Wij gaan akkoord.
Op mijn vraag hoelang een rapport ongeveer duurt gaf hij de indicate 7 tot 8 dagen.
2 dagen later komt de keurder daadwerkelijk inventariseren. 12 dagen later hebben we nog niets gehoord en vraag ik een update. "Loop van volgende week" wordt het opgeleverd. Einde van die week, geen bericht, geen rapport.
Ik bel hem de volgende maandag en het krijg een appje van hem dat hij mij zal terugbellen.
Geen bericht, dag later gebeld en geappt, geen bericht. Twee dagen later gebeld en bericht, geen antwoord. Dit gaat zo anderhalve week door.
Saiiant detail, omdat ik geen contact kon krijgen met de keurder heb ik de laatste paar dagen contact gezocht met de aannemer die ons naar deze keurder had doorverwezen. Deze gaf binnen een dag antwoord dat hij de keurder gesproken had en hij het rapport de dag daarna zou ontvangen en naar mij door zou sturen. (In tegenstelling tot wat ik met de keurder had afgesproken, namelijk het rapport naar mij en dan stuur ik het door naar de aannemer).
Volgende dag, geen rapport ontvangen van de aannemer of de keurder. Dag daarna geen rapport. 3 dagen later bericht ik de aannemer wanneer we dit kunnen verwachten en dat als we het niet snel zouden krijgen af zouden zien van de dienst van de keurder.
De aannemer stuurt mij een bericht dat hij het al gisteren op de mail had gedaan maar het mogelijk in mijn spam was gekomen. Op dat moment beginnen de alarmbellen langzaam te rinkelen. Emailadressen gedubbelcheckt en wordt beloofd dezelfde dag nog een bericht te krijgen. Nooit meer iets gehoord.
Op dit moment hebben we besloten dat we er klaar mee waren. We wonen al meer dan een maand met een half open vloer en geen uizticht op een rapport en dus een mogelijke aannemer die het gaat oplossen
Mogelijk niet het handigst maar ik heb niet het meest handige berichtje gestuurd:
Ik wil niet direct de conclusie trekken dat deze man samen met de aannemer onder een hoedje speelt, maar ik kan niet anders verklaren waarom de aannemer de keurder de hand boven het hoofd zou houden door te berichten dat hij het rapport al heeft ontvangen en verstuurd. Waarna de keurder duidelijk dat nog niet heeft gedaan. (Anders zou hij hem natuurlijk al verstuurd hebben).
Zoals vele die dit soort probelemen hebben gaat het me eigenlijk niet om het geld maar meer om het principe en het gevoel dat ik hier aan over hou. Ik maak met alle liefde nu dubbel het bedrag over naar een goed doel ipv dat ik ook maar de helft naar wat lijkt pure wanpraktijken te zijn.
Aardige man komt binnen en biedt aan snel en adequaat te handelen en ook zinspeelt op het hebben van een open vloer en kinderen niet goed is. Ook aangeeft dat hij een kantoor heeft met meer dan 10 werknemers (wat achteraf, als ik het kvk handelsregister mag geloven niet waar is. Aantal werknemers: 1)
Mijn grote vraag is, hoe had en kan ik dit (vanaf en tot dit punt) beter afhandelen en wat vinden jullie van dit verhaal? Ik ben al erg blij dat ik dit verhaal nu van mij af heb weten te schrijven, dat scheelt al een hoop stress en onderliggende woede die nu een uitlaatklep heeft gekregen. Bedankt voor het lezen!
Edit:
Ik zie dat de formatting van de brief in de quotation van Tweakers verloren gaan maar daar zullen jullie maar doorheen moeten kijken. Het zag er prachtig uit! 😛
Wordt weinig gekust => schopje naar WON
Hopelijk staat dit in het correcte subtopic maar ik ben opzoek naar wat advies met betrekking tot een situatie waar ik mij nu in bevind met een 'gebouw expert'.
Wat er is vooraf gegaan:
Een jaar geleden begon onze plak pvc vloer langzaam omhoog te komen. De laatste paar maanden is dit van een klein hoekje dat omhoog prikt verergerd naar stukken pvc die echt omhoog steken en je kunnen laten struikelen.
Met de vloer nog aanwezig is er een bouwkundig keurder langs geweest welke het advies gaf de vloer te verwijderen, een epoxie laag aan te brengen en een nieuwe vloer te plaatsen.
Bij het verwijderen van de vloer zijn we helaas tegen ernstigere zaken aangelopen en hebben we een aannemer langs laten komen om te vragen wat en hoe hij ons kan helpen. Hij gaf aan dat het een complexe zaak was en dat hij liever iemand inschakelt om een rapport te laten opstellen zodat hij zeker weet dat hij zijn werk goed kan doen. Hij geeft ons een naam door waar hij vaker mee samenwerkt.
Keurder neemt binnen een dag contact met ons op om even langs te komen en geeft aan dat hij nog een keer moet terugkomen daadwerkelijk orde op zaken te kunnen stellen en een rapport te maken. Super aardige en vriendelijke man die alleen maar behulpzaam was. Wij gaan akkoord.
Op mijn vraag hoelang een rapport ongeveer duurt gaf hij de indicate 7 tot 8 dagen.
2 dagen later komt de keurder daadwerkelijk inventariseren. 12 dagen later hebben we nog niets gehoord en vraag ik een update. "Loop van volgende week" wordt het opgeleverd. Einde van die week, geen bericht, geen rapport.
Ik bel hem de volgende maandag en het krijg een appje van hem dat hij mij zal terugbellen.
Geen bericht, dag later gebeld en geappt, geen bericht. Twee dagen later gebeld en bericht, geen antwoord. Dit gaat zo anderhalve week door.
Saiiant detail, omdat ik geen contact kon krijgen met de keurder heb ik de laatste paar dagen contact gezocht met de aannemer die ons naar deze keurder had doorverwezen. Deze gaf binnen een dag antwoord dat hij de keurder gesproken had en hij het rapport de dag daarna zou ontvangen en naar mij door zou sturen. (In tegenstelling tot wat ik met de keurder had afgesproken, namelijk het rapport naar mij en dan stuur ik het door naar de aannemer).
Volgende dag, geen rapport ontvangen van de aannemer of de keurder. Dag daarna geen rapport. 3 dagen later bericht ik de aannemer wanneer we dit kunnen verwachten en dat als we het niet snel zouden krijgen af zouden zien van de dienst van de keurder.
De aannemer stuurt mij een bericht dat hij het al gisteren op de mail had gedaan maar het mogelijk in mijn spam was gekomen. Op dat moment beginnen de alarmbellen langzaam te rinkelen. Emailadressen gedubbelcheckt en wordt beloofd dezelfde dag nog een bericht te krijgen. Nooit meer iets gehoord.
Op dit moment hebben we besloten dat we er klaar mee waren. We wonen al meer dan een maand met een half open vloer en geen uizticht op een rapport en dus een mogelijke aannemer die het gaat oplossen
Mogelijk niet het handigst maar ik heb niet het meest handige berichtje gestuurd:
Na 3 weken geen teken van leven te hebben gekregen krijg ik ineens binnen een half uur het volgende bericht.Hoi Gebrand,
Tot op heden heb ik nog geen contact met je weten te krijgen voor een indicatie wanneer we het rapport opgeleverd zullen krijgen.
We hebben in de afgelopen weken al een andere adviseur / keurder gevonden en hebben dus jouw rapport niet langer meer nodig.
Fijne avond
Zelfde dag een sommering om te betalen voor gewerkte zaken. Technisch gezien snap ik dit want ik heb hem nooit in gebreke gesteld. Dit hebben we daarom direct gedaan door deze brief aangetekend te versturen, per mail en whatsapp.Onderwerp: Annulering zonder ingebrekestelling
Beste *****,
Reeds jaren ondervinden jullie bouwkundige problemen aan de woning, waarbij meerdere zogenaamde “bouwkundigen” betrokken zijn geweest. Geen van hen heeft echter een helder, eenduidig verhaal kunnen presenteren, laat staan een oplossing aangedragen.
Thans wordt van ons bureau verwacht dat wij op zeer korte termijn handelen. Zoals je wellicht weet, nemen rapportages van bureaus als ************ en andere deskundige partijen doorgaans minimaal twee maanden in beslag.
Het is opmerkelijk dat je aangeeft recentelijk reeds een andere bouwkundige opdracht te hebben verstrekt, terwijl mijn bezoek nog maar kort geleden heeft plaatsgevonden. Dit wekt de indruk dat ons bureau het probleem mocht vaststellen en signaleren, maar dat een inhoudelijke rapportage inmiddels niet meer gewenst is.
In een dergelijk geval had het op zijn plaats geweest om ons formeel in gebreke te stellen alvorens tot annulering over te gaan.
Onze juridische afdeling, ************ zal jullie hierover morgen nader berichten per e-mail.
Met vriendelijke groet,
We hebben geen rechtsbijstandsverzekering helaas en ik vraag me af wat ik nu verder nog kan gaan doen.*****, 1 april 2025
Betreft: Formele ingebrekestelling inzake niet-nakoming overeenkomst d.d. 21 februari 2025
Geachte heer/mevrouw *****,
Middels dit schrijven stel ik u formeel in gebreke wegens het niet nakomen van uw contractuele verplichtingen, voortvloeiend uit de tussen ons gesloten overeenkomst d.d. 21 februari 2025, betreffende het opstellen van een bouwkundig rapport inzake vochtproblematiek in de aanbouw van mijn woning.
Feitelijke grondslag
De feiten zijn als volgt:
Op 21 februari 2025 is tussen ons een overeenkomst van opdracht tot stand gekomen;
Op 28 februari 2025 heeft u, conform afspraak, een inspectie uitgevoerd aan de aanbouw van mijn woning;
U heeft mondeling toegezegd dat het bouwkundig rapport binnen 7 tot 8 dagen na inspectie zou worden opgeleverd;
Na het verstrijken van de toegezegde termijn heb ik op 13 maart 2025 navraag gedaan naar de status van het rapport;
U heeft op 13 maart 2025 via WhatsApp bericht dat het rapport in de daaropvolgende week (17-21 maart 2025) zou worden verstuurd;
Na het verstrijken van deze tweede termijn heb ik op 20 maart 2025 wederom navraag gedaan, waarop geen reactie is ontvangen;
Op 24 maart 2025 heb ik nogmaals navraag gedaan via WhatsApp;
Op 26 maart 2025 heeft u aangegeven diezelfde dag telefonisch contact te zullen opnemen, hetgeen niet is gebeurd;
Herhaalde pogingen tot telefonisch contact en berichten via WhatsApp zijn uwerzijds onbeantwoord gebleven;
Op 31 maart 2025 heb ik u medegedeeld dat ik, gezien uw aanhoudende tekortkoming, afzie van verdere nakoming van de overeenkomst;
Zorgwekkende omstandigheden
Met grote zorg heb ik kennis genomen van een aantal omstandigheden die vragen oproepen over de integriteit van het gehele proces:
In uw recente correspondentie stelt u: "Thans wordt van ons bureau verwacht dat wij op zeer korte termijn handelen. Zoals je wellicht weet, nemen rapportages van bureaus als TopExpertise en andere deskundige partijen doorgaans minimaal twee maanden in beslag." Deze uitspraak staat in directe tegenspraak met uw eerdere toezegging dat het rapport binnen een week zou worden opgeleverd en lijkt bedoeld om uw niet-nakoming achteraf te rechtvaardigen.
De aannemer die mij naar u heeft doorverwezen als zogenaamd "onafhankelijke" expert, heeft schriftelijk verklaard het rapport wel te hebben ontvangen, terwijl u beweert dat dit rapport nog niet is opgesteld. Deze tegenstrijdigheid doet ernstige twijfels rijzen over de vermeende onafhankelijkheid van uw advies en de professionele relatie tussen u en de aannemer.
Uw patroon van gedrag - het herhaaldelijk niet nakomen van toezeggingen, het niet reageren op communicatie pogingen, en het vervolgens factureren voor niet-geleverde diensten - strookt niet met de normen van professioneel gedrag die van een bouwkundig expert verwacht mogen worden.d
Ingebrekestelling
Bij deze stel ik u formeel in gebreke wegens het niet nakomen van uw contractuele verplichtingen. Ik bied u een laatste mogelijkheid tot nakoming en stel u hiervoor een fatale termijn van 2 werkdagen. U dient het volledige bouwkundig rapport uiterlijk op vrijdag 4 april 2025 om 09:00 uur aan mij ter beschikking te stellen via WhatsApp.
Rechtsgevolgen
Indien u niet binnen de gestelde termijn aan deze sommatie voldoet, beschouw ik de overeenkomst als ontbonden ex artikel 6:265 BW zonder dat een nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist is. In dat geval:
Wijs ik bij voorbaat iedere betalingsverplichting voor verrichte werkzaamheden van de hand;
Stel ik u aansprakelijk voor alle door mij geleden en nog te lijden schade, waaronder maar niet beperkt tot tijdverlies en gevolgschade aan mijn woning voortvloeiend uit het uitblijven van de noodzakelijke herstelwerkzaamheden.
Deze ingebrekestelling wordt zowel per aangetekende brief als per e-mail (********) aan u verzonden.
Hoogachtend,
Ik wil niet direct de conclusie trekken dat deze man samen met de aannemer onder een hoedje speelt, maar ik kan niet anders verklaren waarom de aannemer de keurder de hand boven het hoofd zou houden door te berichten dat hij het rapport al heeft ontvangen en verstuurd. Waarna de keurder duidelijk dat nog niet heeft gedaan. (Anders zou hij hem natuurlijk al verstuurd hebben).
Zoals vele die dit soort probelemen hebben gaat het me eigenlijk niet om het geld maar meer om het principe en het gevoel dat ik hier aan over hou. Ik maak met alle liefde nu dubbel het bedrag over naar een goed doel ipv dat ik ook maar de helft naar wat lijkt pure wanpraktijken te zijn.
Aardige man komt binnen en biedt aan snel en adequaat te handelen en ook zinspeelt op het hebben van een open vloer en kinderen niet goed is. Ook aangeeft dat hij een kantoor heeft met meer dan 10 werknemers (wat achteraf, als ik het kvk handelsregister mag geloven niet waar is. Aantal werknemers: 1)
Mijn grote vraag is, hoe had en kan ik dit (vanaf en tot dit punt) beter afhandelen en wat vinden jullie van dit verhaal? Ik ben al erg blij dat ik dit verhaal nu van mij af heb weten te schrijven, dat scheelt al een hoop stress en onderliggende woede die nu een uitlaatklep heeft gekregen. Bedankt voor het lezen!
Edit:
Ik zie dat de formatting van de brief in de quotation van Tweakers verloren gaan maar daar zullen jullie maar doorheen moeten kijken. Het zag er prachtig uit! 😛
Wordt weinig gekust => schopje naar WON
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 01-04-2025 20:41 ]