Sinds kort ben ik eigenaar van een Audi A3 45 TFSI e uit 2021, geïmporteerd uit België. De auto heeft nog officiële fabrieksgarantie t/m juni 2026 en staat momenteel op ~80.000 km. Prachtige auto, zeer tevreden — alleen nu tegen twee storingen aangelopen waarbij ik mijn vraagtekens zet bij de aanpak van de lokale Audi-dealer.
Situatie:
Claxon werkt niet. Zekering van 15A springt direct, 2e zekering van 15A springt weer direct. Dealer heeft die vervangen door een 20A zekering, waarna de claxon weer werkt. Mijn vraag: is dit volgens VAG/Audi-richtlijnen toegestaan, of is dit vooral symptoombestrijding die het onderliggende probleem verhult (of erger maakt)?
Voorste parkeersensor defect, volgens uitlezing gaat het om de sensor rechtsvoor. Dealer weigert garantie met als reden: “waarschijnlijk steenslag.” Ik heb echter zelf een duidelijke foto gemaakt: geen zichtbare schade aan de sensor, alleen lichte gebruikssporen in de lak zoals je die bij elke auto aantreft. Er is verder geen objectief bewijs geleverd dat het defect door externe invloeden komt.
Wat ik heb gedaan:
Reparatie voor nu geweigerd, dealer wilde €250 rekenen, maar is voor mij even een principe kwestie om te achterhalen wat mijn rechten zijn.
Net geformuleerde mail naar Audi Nederland gestuurd met toelichting + foto’s.
Wacht nog op antwoord, maar in de tussentijd vooral informatie aan het inwinnen.
❓ Vragen aan Tweakers:
Alvast bedankt voor jullie input! 🙌
Situatie:
Claxon werkt niet. Zekering van 15A springt direct, 2e zekering van 15A springt weer direct. Dealer heeft die vervangen door een 20A zekering, waarna de claxon weer werkt. Mijn vraag: is dit volgens VAG/Audi-richtlijnen toegestaan, of is dit vooral symptoombestrijding die het onderliggende probleem verhult (of erger maakt)?
Voorste parkeersensor defect, volgens uitlezing gaat het om de sensor rechtsvoor. Dealer weigert garantie met als reden: “waarschijnlijk steenslag.” Ik heb echter zelf een duidelijke foto gemaakt: geen zichtbare schade aan de sensor, alleen lichte gebruikssporen in de lak zoals je die bij elke auto aantreft. Er is verder geen objectief bewijs geleverd dat het defect door externe invloeden komt.
Wat ik heb gedaan:
Reparatie voor nu geweigerd, dealer wilde €250 rekenen, maar is voor mij even een principe kwestie om te achterhalen wat mijn rechten zijn.
Net geformuleerde mail naar Audi Nederland gestuurd met toelichting + foto’s.
Wacht nog op antwoord, maar in de tussentijd vooral informatie aan het inwinnen.
❓ Vragen aan Tweakers:
- Is het verhogen van een zekering van 15A naar 20A technisch verantwoord binnen VAG/Audi, of juist onverantwoord (risico op kabelschade/brand) en eventueel andere problemen later?
- Is een garantie-afwijzing gerechtvaardigd als er geen zichtbaar bewijs is van steenslag of fysieke schade?
- Zou er een onderliggend elektrisch probleem kunnen spelen, zoals een storing in de BCM (Body Control Module) of elders in de CAN-bus?
- Heeft iemand ervaring met het omzeilen van de dealer en rechtstreeks escaleren naar Audi Nederland voor een fabrieksgarantieclaim?
Alvast bedankt voor jullie input! 🙌
:strip_exif()/f/image/PEC2ixWFI2V8Atb47p70jVAX.jpg?f=fotoalbum_large)