Garantie? Audi A3 45 TFSI claxon en parkeersensor defect

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetwillem
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-04 09:55
Sinds kort ben ik eigenaar van een Audi A3 45 TFSI e uit 2021, geïmporteerd uit België. De auto heeft nog officiële fabrieksgarantie t/m juni 2026 en staat momenteel op ~80.000 km. Prachtige auto, zeer tevreden — alleen nu tegen twee storingen aangelopen waarbij ik mijn vraagtekens zet bij de aanpak van de lokale Audi-dealer.

Situatie:
Claxon werkt niet. Zekering van 15A springt direct, 2e zekering van 15A springt weer direct. Dealer heeft die vervangen door een 20A zekering, waarna de claxon weer werkt. Mijn vraag: is dit volgens VAG/Audi-richtlijnen toegestaan, of is dit vooral symptoombestrijding die het onderliggende probleem verhult (of erger maakt)?

Voorste parkeersensor defect, volgens uitlezing gaat het om de sensor rechtsvoor. Dealer weigert garantie met als reden: “waarschijnlijk steenslag.” Ik heb echter zelf een duidelijke foto gemaakt: geen zichtbare schade aan de sensor, alleen lichte gebruikssporen in de lak zoals je die bij elke auto aantreft. Er is verder geen objectief bewijs geleverd dat het defect door externe invloeden komt.

Wat ik heb gedaan:
Reparatie voor nu geweigerd, dealer wilde €250 rekenen, maar is voor mij even een principe kwestie om te achterhalen wat mijn rechten zijn.

Net geformuleerde mail naar Audi Nederland gestuurd met toelichting + foto’s.

Wacht nog op antwoord, maar in de tussentijd vooral informatie aan het inwinnen.

❓ Vragen aan Tweakers:
  • Is het verhogen van een zekering van 15A naar 20A technisch verantwoord binnen VAG/Audi, of juist onverantwoord (risico op kabelschade/brand) en eventueel andere problemen later?
  • Is een garantie-afwijzing gerechtvaardigd als er geen zichtbaar bewijs is van steenslag of fysieke schade?
  • Zou er een onderliggend elektrisch probleem kunnen spelen, zoals een storing in de BCM (Body Control Module) of elders in de CAN-bus?
  • Heeft iemand ervaring met het omzeilen van de dealer en rechtstreeks escaleren naar Audi Nederland voor een fabrieksgarantieclaim?
Alle inzichten (zowel technisch als juridisch) zijn welkom. Ik probeer dit vooral objectief en constructief aan te pakken, maar heb nu wel het gevoel dat de dealer vrij makkelijk onder de fabrieksgarantie uit probeert te komen.

Alvast bedankt voor jullie input! 🙌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prN8HqbXaHF_uVXW7BRrV0X44vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEC2ixWFI2V8Atb47p70jVAX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 15:57
Ik zou er zelf weer een 15A zekering in zetten, claxon gebruiken (zekering kapot), dan een andere garage opzoeken en die eens er naar laten kijken. Want ik gok dat er met de claxon iets mis is, net een te hoge piekstroom ofzo, maar da's relatief duur om te vervangen.

En dan ook eens kijken hoe andere garage met de parkeersensor om gaat.

Dat lijkt mij een mogelijk minder frustrerende aanpak dan proberen er met je huidige garage uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De zekering verzwaren is natuurlijk geen oplossing, die is er om de kabels te beschermen.

De origineelnummers van je claxon zijn:

8V0951209C of -D hogetoon links
8V0951210D of -E lagetoon rechts

Het zijn er inderdaad twee. Je hebt een luxe Audi en die mag indrukwekkender klinken. ;) Ze worden gemaakt door Fiamm en zijn van type AM80S-R. Dat lijkt een uitlopend model te zijn. De AM80S of luidere AM80SX zijn ook geschikt. Ze zijn iets groter maar het past waarschijnlijk wel. Een nieuwe set kost € 30. Let op dat je de goede connector aanvinkt en dat je de set van hoge + lage toon bestelt. Op de sloop zijn ze ook ruimschoots aanwezig, in allerlei modellen van VW / Audi / Seat / Skoda.

Als je het via de garantie wilt oplossen, kan je proberen te bewijzen dat de claxons defect zijn. Je zou bijvoorbeeld de stroomsterkte kunnen meten. Die zou 9 A moeten zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door TBTL op 01-04-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-05 13:48
hetwillem schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:40:

Voorste parkeersensor defect, volgens uitlezing gaat het om de sensor rechtsvoor. Dealer weigert garantie met als reden: “waarschijnlijk steenslag.” Ik heb echter zelf een duidelijke foto gemaakt: geen zichtbare schade aan de sensor, alleen lichte gebruikssporen in de lak zoals je die bij elke auto aantreft. Er is verder geen objectief bewijs geleverd dat het defect door externe invloeden komt.
Mooie cirkel redenatie dit; hij is kapot, waarschijnlijk steenslag, hoe weet je dat het steenslag is, omdat ie kapot is, op die manier hoeven ze die dingen nooit te repareren.
Helaas heb ik geen concrete tips hoe je dat kan oplossen behalve ze wijzen om die drogreden en dat je zonder meer bewijs niet akkoord gaat met hun stelling dat het steenslag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetwillem
sjaakwortel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:13:
[...]

Mooie cirkel redenatie dit; hij is kapot, waarschijnlijk steenslag, hoe weet je dat het steenslag is, omdat ie kapot is, op die manier hoeven ze die dingen nooit te repareren.
Helaas heb ik geen concrete tips hoe je dat kan oplossen behalve ze wijzen om die drogreden en dat je zonder meer bewijs niet akkoord gaat met hun stelling dat het steenslag is.
Dank beide voor de reactie, en het is precies dit dat me zo triggered bij de dealer.. voelt als onrecht. Erg benieuwd dan ook naar de reactie op mijn case van audi nederland zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetwillem
TBTL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:49:
De zekering verzwaren is natuurlijk geen oplossing, die is er om de kabels te beschermen.

De origineelnummers van je claxon zijn:

8V0951209C of -D hogetoon links
8V0951210D of -E lagetoon rechts

Het zijn er inderdaad twee. Je hebt een luxe Audi en die mag indrukwekkender klinken. ;) Ze worden gemaakt door Fiamm en zijn van type AM80S-R. Dat lijkt een uitlopend model te zijn. De AM80S of luidere AM80SX zijn ook geschikt. Ze zijn iets groter maar het past waarschijnlijk wel. Een nieuwe set kost € 30. Let op dat je de goede connector aanvinkt en dat je de set van hoge + lage toon bestelt. Op de sloop zijn ze ook ruimschoots aanwezig, in allerlei modellen van VW / Audi / Seat / Skoda.

Als je het via de garantie wilt oplossen, kan je proberen te bewijzen dat de claxons defect zijn. Je zou bijvoorbeeld de stroomsterkte kunnen meten. Die zou 9 A moeten zijn.
Legend, weer wat geleerd. Veel dank voor je reactie.
Inderdaad ik ga voor de garantie route puur uit principe, maar dit is altijd fijn om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:25

MLLL

Palm Treo 650

Ben al vaker op dit forum tegengekomen dat de parkeersensoren door 'steenslag' niet meer werken, volgens mij in het Audi Q4 forumgedeelte. Beetje een laf antwoord, maar ietsje beter dan de gebruikelijke 'producteigenschap' da's helemaal een dooddoener..

Ik heb talloze auto's gehad met parkeersensoren op hogere leeftijd en kilometerstanden van boven de 200.000km, maar nog nooit een defecte parkeersensor gehad.
Zelf bij mijn Renault bleven die dingen werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hetwillem
MLLL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:48:
Ben al vaker op dit forum tegengekomen dat de parkeersensoren door 'steenslag' niet meer werken, volgens mij in het Audi Q4 forumgedeelte. Beetje een laf antwoord, maar ietsje beter dan de gebruikelijke 'producteigenschap' da's helemaal een dooddoener..

Ik heb talloze auto's gehad met parkeersensoren op hogere leeftijd en kilometerstanden van boven de 200.000km, maar nog nooit een defecte parkeersensor gehad.
Zelf bij mijn Renault bleven die dingen werken ;)
Haha precies, en als je nou aan de buitenkant echt aannemelijke schade zou zien.. alè, een deuk, scheur, loszittend onderdeel of dan ook, dan kan ik er me ook echt wel in vinden, maar nu voelt het onrechtvaardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetwillem
Update:
Ik had Audi Nederland (Pon) specifiek verzocht om inzage in algemene technische richtlijnen over twee punten:
  1. Of het volgens Audi toegestaan is om bij een defecte claxon de zekering te verhogen (van 15A naar 20A) in plaats van de onderliggende oorzaak te verhelpen.
  2. Wat de richtlijn is voor de beoordeling van een defecte parkeersensor zonder zichtbare externe schade (om te voorkomen dat defecten standaard worden afgeschreven op ‘waarschijnlijke steenslag’).
Ik heb duidelijk aangegeven dat ik geen diagnose of beoordeling van mijn specifieke voertuig vroeg, maar puur om algemene informatie vroeg. Desondanks weigert Audi Nederland inhoudelijk te reageren. Ze blijven standaard terugverwijzen naar de dealer en gaan volledig voorbij aan de inhoud van mijn vragen.

Het gaat mij hierbij niet om de kosten, uiteraard is dat allemaal wel te overzien bij een sensor of een zekering, maar het gaat mij om het principe: als klant mag je verwachten dat technische problemen zorgvuldig en objectief worden beoordeeld, zeker bij een merk dat zich als premium profileert.

Kortom: zodra je als klant kritische vragen stelt of twijfelt aan een dealerbeoordeling, sta je volledig buitenspel. Zelfs veiligheidskwesties (zoals het verhogen van een zekering) worden simpelweg genegeerd.

Zeer teleurstellend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:25

MLLL

Palm Treo 650

hetwillem schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:25:
Update:
Ik had Audi Nederland (Pon) specifiek verzocht om inzage in algemene technische richtlijnen over twee punten:
  1. Of het volgens Audi toegestaan is om bij een defecte claxon de zekering te verhogen (van 15A naar 20A) in plaats van de onderliggende oorzaak te verhelpen.
  2. Wat de richtlijn is voor de beoordeling van een defecte parkeersensor zonder zichtbare externe schade (om te voorkomen dat defecten standaard worden afgeschreven op ‘waarschijnlijke steenslag’).
Ik heb duidelijk aangegeven dat ik geen diagnose of beoordeling van mijn specifieke voertuig vroeg, maar puur om algemene informatie vroeg. Desondanks weigert Audi Nederland inhoudelijk te reageren. Ze blijven standaard terugverwijzen naar de dealer en gaan volledig voorbij aan de inhoud van mijn vragen.

Het gaat mij hierbij niet om de kosten, uiteraard is dat allemaal wel te overzien bij een sensor of een zekering, maar het gaat mij om het principe: als klant mag je verwachten dat technische problemen zorgvuldig en objectief worden beoordeeld, zeker bij een merk dat zich als premium profileert.

Kortom: zodra je als klant kritische vragen stelt of twijfelt aan een dealerbeoordeling, sta je volledig buitenspel. Zelfs veiligheidskwesties (zoals het verhogen van een zekering) worden simpelweg genegeerd.

Zeer teleurstellend.
Welkom in de wondere wereld van PON, naam kan beter veranderd worden in POEN :)
Pagina: 1