Sparren over onderhoudskosten auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerten2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-05 14:38
Mijn vraag
Ik rijd een Seat Ibiza 6J 1.6 uit 2008 (uit mijn hoofd). Fijne auto, rijd prima, al bijna 5 jaar. Ondertussen ook bijna 250.000 op de teller.
Alleen de laatste 6 maanden lopen de onderhoudskosten nogal op. Dit komt ook doordat ik veel rijd (dit jaar 30.000km tussen de APK).

In de afgelopen 6 maanden heb ik het volgende laten doen: Versnellingsbak + koppelplaten vernieuwd, Accu + dynamo laten vervangen, de startmotor laten vervangen. En nu bij de APK komt hij er niet door heen omdat de katalysator kapot is (en nog wat kleine dingen). Daarnaast ben ik bang dat de distributieriem binnenkort ook moet wat nog weer extra kosten geeft.

Maar het dilemma is een beetje: het kost nu 1300 euro om te maken (schatting van Garage).
Voor dat geld heb ik geen nieuwe auto waarbij ik voorlopig geen gedoe heb, maar aan de andere kant weet ik ook nog niet zeker of het nu klaar is qua groot onderhoud met deze auto.

Ter info: het doel is om eind van dit jaar een sws een nieuwe auto te kopen, maar daar zijn we nog voor aan het sparen waardoor we nu een keuze moeten maken.

Mijn vraag is:
Wie heeft er een mening/goed bedoeld advies?
Want ik twijfel. Ik weet wat ik heb aan deze auto, maar ik weet niet zo goed wat ik straks nog meer aan kosten kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb er geen verstand van, dus ik kan je inhoudelijk niet helpen maar wat is het verleden van deze auto? Heb je vaker (duur) onderhoud gehad? Wordt ie sowieso regelmatig onderhouden?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Geerten2 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:58:

Ik weet wat ik heb aan deze auto, maar ik weet niet zo goed wat ik straks nog meer aan kosten kan verwachten.
Ik/Wij hebben die glazen bol ook niet, de garage kan daar het beste het oordeel over geven. Of accepteren dat je mogelijk flink in de buidel mag tasten of de auto wegdoen.

Onderhoud is duur, zeker bij oudere auto's.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 17:14
My two cents;

vlgs mij is jouw vraag onderhevig aan budget en tijdsdruk.

Afweging met in gedachte budget :

Wanneer je veel rijd, heb je ook veel slijtage. Dat is een verhoogd risico op defect(en).
Wanneer een auto "evaring" kent, dan is dat ook een verhoogd risico op defecten(en).

Enkel op basis van gokken kan je je wellicht een beeld vormen van wat er gebeurt in deze nabije toekomst ; echter zonder enig feitelijk aantoonbare garantie.

Voordeel van een "nieuwe" auto is tweeledig :

- aankoop garantie bij zakelijke overeenkomst van zowiezo 12 maanden (europees recht);
- verwachte lager risico's op defect ...

Toch is ook dat laatste niet eenduidig daar sommige onderdelen er juist wel bij varen om
"ervaring" te hebben, zeg maar mechanisch inloop tijd ...

Afweging met betrekking tot "tijds druk";

- persoonlijk doe ik mijn uiterste best om niet "plots" voor keuzes te komen staan,
wel kleine alledaagse zaken, echter de wat grotere vraagstukken probeer ik altijd in alle
rust, tijd en logica te beantwoorden / op te lossen. Ik zou in dit geval dus nimmer de
keuze van "nu" een nieuwe auto nemen ... mede omdat mij dat dus lijkt op het nemen
van een beslissing gebasseerd op emoties ipv logica ...

context :

Ik zelf rijd een oudere exoot, exclusief en dus erg kostbaar, ongeveer een 200.000 km. De kosten zijn soms extreem maar mijn liefde nogmeer ... Dus wanneer je budget het toelaat kun je je bepaalde luxe en dus emotie veroorloven. Echter ik zou nimmer bijv. zo'n exoot nieuw kopen, enkel opdat je weet bij het naar buiten lopen van de winkel je enkele duizenden euro's hebt afgeschreven , en deze kosten dus nog niet zijn uitgesmeerd over km,levensduur .. Inderdaad lijken de kosten van een "oudere" auto hoog, echter wanneer je deze weer deelt over de gemiddelde levensduur en km's ...dan vallen ze vaak echt wel weer mee.

Het enig zinnig advies, wanneer je een inhoudelijk goede band het met een techneut, kun je beter zijn/haar advies volgen. Ook kun je risico's mitigeren door bij een "nieuwe" auto een AKK
te laten doen ... dat is wat lastiger met onderhavig bezit ...

Lastig , maar wel veel succes

Vroem vroem

eelcoV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
@Geerten2
Deze vraag had je 6 maanden geleden moeten stellen. Nu heb je dure kosten gehad + wat er nog aan zit te komen.
Dus je zit net op de wipwap.

Persoonlijk zou ik de reparatie laten uitvoeren en dan minimaal 1 jaar langer doorrijden om de kosten over meer km's te smeren.
Anders nu je verlies nemen en direct iets nieuws kopen. Zou niet nu repareren en dan over 6 maanden de auto weg doen. Of je moet hem ergens goedkoop kunnen laten repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-05 17:34
Zoek 's een ander garage op en kijk wat zij zeggen.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 09:42
Altijd lastig... het is al een wat oudere auto met al wat kilometers op de teller, maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat de auto op is en dat je met het oplossen van de huidige zaken weer een paar jaartjes zonder al te veel zorgen kan rijden. Om mijzelf als voorbeeld te gebruiken, ik rij een Honda Civic 1.4 uit 2007 met 430k op de teller en die is echt nog lang niet op... ik realiseer mij ook wel dat ik heel veel geluk heb, want ik heb werkelijk nog nooit een grote dure reparatie gehad, maar bepaalde zaken zullen altijd wel een keer moeten omdat het gewoon slijt... ook als je een jongere auto gaat kopen.

Kosten heb je dus uiteraard altijd, maar het hangt ook wel af van de algehele staat van de auto... en dat laatste zal je de garage ook een beetje op moeten vertrouwen, of anders eens bij een andere gerenommeerde garage informeren over wat de algehele staat van de auto is als je daar je twijfels over hebt.

Als je nu die uitlaat, die riem (bij 250k zal die zonder twijfel snel moeten gebeuren, of eigenlijk moet dat nu gebeuren want om de 100 a 150k een nieuwe riem voor die motor) en die andere kleine dingen doet, wat denkt men wat er nog aan zit te komen? Oftewel heel plat gezegd, hoe zit die auto er uit aan de onder kant en onder de motorkap? Roest? Beginnende lekkages? Hoe zien de rubbers en de uitlaat eruit? Remtangen etc... daar kan best een goede inschatting op worden gemaakt.

Maar als de planning is om sowieso een andere auto te gaan kopen, dan ben je echt geld aan het weggooien om nu zoveel geld uit te geven... ook al moet je nog wat sparen, onder de streep zal je voordeliger uit zijn om die aankoop dan naar voren te trekken. Of de reparaties doen en nog een jaartje of 2 doorrijden... wat @chrisborst ook al aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 01-04-2025 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

30k per jaar in een gebakje van 17 jaar oud. Natuurlijk heb je kosten…

Maar een glazen bol heeft niemand.

Wat wel fijn is: je hebt geen afschrijving. Daar kun je best wat onderhoud voor doen. Ik schrijf per jaar 4K af. Die kosten heb jij niet.

[ Voor 58% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26

ScreamGT

joejoe

Mijn vraag
Ik rijd een Seat Ibiza 6J 1.6 uit 2008 (uit mijn hoofd). Fijne auto, rijd prima, al bijna 5 jaar. Ondertussen ook bijna 250.000 op de teller.
Alleen de laatste 6 maanden lopen de onderhoudskosten nogal op. Dit komt ook doordat ik veel rijd (dit jaar 30.000km tussen de APK).

In de afgelopen 6 maanden heb ik het volgende laten doen: Versnellingsbak + koppelplaten vernieuwd, Accu + dynamo laten vervangen, de startmotor laten vervangen. En nu bij de APK komt hij er niet door heen omdat de katalysator kapot is (en nog wat kleine dingen). Daarnaast ben ik bang dat de distributieriem binnenkort ook moet wat nog weer extra kosten geeft.

Maar het dilemma is een beetje: het kost nu 1300 euro om te maken (schatting van Garage).
Voor dat geld heb ik geen nieuwe auto waarbij ik voorlopig geen gedoe heb, maar aan de andere kant weet ik ook nog niet zeker of het nu klaar is qua groot onderhoud met deze auto.

Ter info: het doel is om eind van dit jaar een sws een nieuwe auto te kopen, maar daar zijn we nog voor aan het sparen waardoor we nu een keuze moeten maken.

Mijn vraag is:
Want ik twijfel. Ik weet wat ik heb aan deze auto, maar ik weet niet zo goed wat ik straks nog meer aan kosten kan verwachten.
Wij ook niet. Niemand niet.

Wiellagers al vervangen? Ophanging aan vervanging toe? Kijk eens naar klokje rond op het youtube kanaal en je komt al best veel informatie tegen wat er bij welke kilometerstand qua reparaties aan zit te komen. Zeker bij dit soort kilometerstanden.

Je hebt inmiddels aardig wat in een auto geïnvesteerd die economisch gezien eigenlijk gewoon afgeschreven is. Op dat moment ben je rationeel nadenken gepasseerd en ga je verder op jouw emotionele hechting met dit gebakje. Je kan drie conclusies trekken:

1. je weet wat je er aan hebt laten doen en wat er in ieder geval niet qua onderhoud zit aan te komen. Alhoewel dit niet altijd een belofte is, het is mechaniek wat ook eerder de geest kan geven
2. je geeft zelf al aan, hij rijdt fijn. Wat koop je er straks voor terug? Heb je een beetje budget om een veel jongere auto te kopen? Die vraag is volgens mij simpel te beantwoorden. Kans is groot in dit soort categorieën dat je andermans ellende koopt.
3. zit je bij een merk dealer of een "allround" garage? Desalniettemin is de huidige problematiek geconstateerd en kom je er door een second opinion uit te laten voeren niet onderuit om het te laten fixen.

Mijn advies? Repareer wat er nu gerepareerd moet worden en oriënteer langzaam naar een vervangende auto.

-EDIT- oh en ik snap dat -veel- mensen het liefst zo min mogelijk aan onderhoud uit willen geven. Who doesnt. Ik heb de luxe dat ik lease rijdt. Maar in het verleden heb ik ook 40k km p.j in een prive auto gereden (Golf 5 TDI) en geloof mij, dat was absoluut geen pretje. Autorijden kost geld. En veel ook als je veel rijdt, iedereen kan die conclusie trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door ScreamGT op 01-04-2025 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 21:06
Met een auto van die leeftijd kom je al snel op ±€1000 per jaar aan onderhoud / reparaties als je op de 20K aan kilometers zit.

het wordt een afweging op verbruik en onderhoud en reparaties.
Een katalysator is nou eenmaal erg duur.

Ik ga mee met ScreamGT, tussen de 200K en 250K zijn de meeste slijtdelen aan vervanging toe dat is bij deze auto gebeurd. (VAG onderdelen zijn goed beschikbaar dat drukt de kosten)
Advies oprijden tot het te gek wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerten2
Goedemorgen Allemaal,

Bedankt voor het meedenken en de adviezen, dat wordt gewaardeerd!
Het advies om het niet zo ver te laten komen snap ik, en dat is ook echt mijn bedoeling. Alleen is trouwen en een eerste huis kopen daar niet bevorderlijk voor :)

Ik lees overal dat het dubbel is en zo voelt het ook wel.
Voor nu gaat het gevoel inderdaad wel richting repareren en dan tot de volgende APK opzoek naar een nieuwe auto. Het enige waar ik nog mee zit is dat de distributieriem waarschijnlijk ook binnenkort wel moet.

En inderdaad autorijden kost geld, en helemaal nu ik zoveel rijd. Mijn auto krijgt wel gewoon z'n grote en kleine beurten wanneer het tijd is, dus dat zou goed moeten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
@Geerten2
Ik zie trouwens op onderdelenlijn dat een Kat voor jou auto tussen de 100 en 200 euro zou moeten kosten tweedehands. Dus bespreek die optie ook eens met de garage.
En hoe weet de garage trouwens dat die vervangen moet worden? Want als hij kapot is, had hij de emissietest al niet gehaald en wat hij bij de vorige apk al afgekeurd.
Soms wil het wel helpen om de auto goed warm te rijden en flink gas te geven voor lang om de kat weer schoon te blazen.

Check ook nog even welke motor je precies hebt, want er is een versie met een distributieketting en riem. De ketting zou niet vervangen hoeven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geerten2
chrisborst schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:49:
@Geerten2
Ik zie trouwens op onderdelenlijn dat een Kat voor jou auto tussen de 100 en 200 euro zou moeten kosten tweedehands. Dus bespreek die optie ook eens met de garage.
En hoe weet de garage trouwens dat die vervangen moet worden? Want als hij kapot is, had hij de emissietest al niet gehaald en wat hij bij de vorige apk al afgekeurd.
Soms wil het wel helpen om de auto goed warm te rijden en flink gas te geven voor lang om de kat weer schoon te blazen.

Check ook nog even welke motor je precies hebt, want er is een versie met een distributieketting en riem. De ketting zou niet vervangen hoeven te worden.
Het is blijkbaar een BTS blok, dus een ketting. Dat scheelt weer!
dank voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 10:13
Mijn vraag

Mijn vraag is:
Paar dingen op een rij:

- je hebt al fors geïnvesteerd in de auto zo te lezen, dus je bent eigenlijk al "pot comitted" in poker termen ;)
- je gaat dit jaar weer 30k rijden, dus per km vallen die extra onderhoudskosten wel weer mee
- Volgens mij was het eerdere onderhoud veel duurder, maar probeer het zo goedkoop mogelijk te maken, dus zoek eventueel een apk beun die hem goedkeurt met de kat eruit gehaald en regel zelf de onderdelen voor die distributiewissel. Of, als de riem(edit: ketting) nog ogenschijnlijk strak op de rollen zit zonder grote slijtage, rij door en neem het risico ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 20:32

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Lekker betalen, en doorrijden tot aan de volgende apk in 2026. Ga dan +- 2 maanden voor apk datum alvast kijken voor wat anders. Vind het geen gek bedrag met jouw gemaakte kilometers.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Pagina: 1