Ervaringen met mobiele puinbreker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:08

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In de loop van de komende 2 jaar wil ik mijn oprit gaan vernieuwen en de oude carport vervangen.
De oprit zal waarschijnlijk gemaakt worden van kasseien en de vloer van de carport wellicht ook. Of deze laatste van grote tegels.
Nu liggen er op dit moment nog zeker 100 m2 grindtegels, betonklinkers en stoeptegels.

Mijn plan was om deze 100 m2 met een gehuurde mobiele puinbreker te crushen en het granulaat te gebruiken voor de ondergrond.
Voordeel is dat ik geen container hoef te huren om het af te voeren. En minder granulaat hoef te laten komen.

Maar ik heb geen idee of zo'n apparaat wel doet wat het moet doen: Granulaat produceren van de juiste grootte = ± 0 - 30 mm.
Heeft iemand al eens ooit zo'n apparaat gehuurd?

Dit is overigens de enige die ik kan vinden in Nederland die ik met een gewone auto mag trekken.

Afbeeldingslocatie: https://slagermachineverhuur.nl/wp-content/uploads/2024/02/20210204_103039.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:46
Rzaan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:39:
In de loop van de komende 2 jaar wil ik mijn oprit gaan vernieuwen en de oude carport vervangen.
De oprit zal waarschijnlijk gemaakt worden van kasseien en de vloer van de carport wellicht ook. Of deze laatste van grote tegels.
Nu liggen er op dit moment nog zeker 100 m2 grindtegels, betonklinkers en stoeptegels.

Mijn plan was om deze 100 m2 met een gehuurde mobiele puinbreker te crushen en het granulaat te gebruiken voor de ondergrond.
Voordeel is dat ik geen container hoef te huren om het af te voeren. En minder granulaat hoef te laten komen.

Maar ik heb geen idee of zo'n apparaat wel doet wat het moet doen: Granulaat produceren van de juiste grootte = ± 0 - 30 mm.
Heeft iemand al eens ooit zo'n apparaat gehuurd?

Dit is overigens de enige die ik kan vinden in Nederland die ik met een gewone auto mag trekken.

[Afbeelding]
Zou volgens specifaties goed moeten gaan. Echter doet deze 3 kuub per uur. Met 100 vierkante meter a 20cm dikte zit je dan aan 20 kuub afval wat erdoor moet. Ben je wel even mee bezig dus! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Vergeet je gehoorbescherming en stofmaskers niet :) - want die dingen maken een pak lawaai waar je niet goed van wordt.

Vraag me ook af of het zoveel scheelt, zelf puin vermalen (en machine huren) vs puin afvoeren + granulaat laten bezorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:15

Roozzz

Plus ultra

Met een invoeropening van 30x15cm wens ik je veel succes. Eerst grindtegels etc met de hand verkleinen en vervolgens stuk voor stuk invoeren. En om de paar tegels mag je weer stoppen om het gruis te verplaatsen vanwege het gewicht. Eigenlijk zou je ook nog de verschillende tegels gevarieerd moeten invoeren om tot een semi-homogeen granulaatmengsel te komen.

Je hebt brekers in soorten en maten. Bij de grote jongens wordt het granulaat weer gezeefd en uitgesorteerd. Hier zal je bij die toko moeten navragen wat er uit komt qua maatvoering. Reken in ieder geval op véél lawaai en stof.

Ik snap de gedachte, maar onderschat de hoeveelheid zwaar werk niet. Ik zou gewoon afvoeren en granulaat (volgens specificatie) laten aanvoeren.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Daarom vroeg ik ook juist ervaringen. Onderschat ik het niet?
Moet nog goed uitrekenen wat de winst is. Als die er is...

Hoorde in een ander topic dat ik eventueel ook mijn oude tegels kan meegeven aan het bedrijf dat granulaat levert. Maar of ze dit dan gratis meenemen, is de vraag.

Container kan ook. Kost ook niet de hoofdprijs. Maar ten eerste vermenigvuldigen die tegels zich op magische wijze als ze in de container gaan. Ten tweede ben ik wel van het hergebruiken. Wat natuurlijk sowieso gebeurt. Maar als het me ook nog een € 1.000 zou schelen (wel nog de huur van het apparaat natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Lucky0wn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:44:
[...]

Zou volgens specifaties goed moeten gaan. Echter doet deze 3 kuub per uur. Met 100 vierkante meter a 20cm dikte zit je dan aan 20 kuub afval wat erdoor moet. Ben je wel even mee bezig dus! 8)
Zo dik zijn die tegels niet. 5 cm zijn de grindtegels volgens mij.
Maar zoals anderen al zeiden: Het toevoergat is niet heel groot, dus moet ze eerst met de hamer kapot slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Rzaan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:05:
[...]

Hoorde in een ander topic dat ik eventueel ook mijn oude tegels kan meegeven aan het bedrijf dat granulaat levert. Maar of ze dit dan gratis meenemen, is de vraag.

Container kan ook. Kost ook niet de hoofdprijs. Maar ten eerste vermenigvuldigen die tegels zich op magische wijze als ze in de container gaan. Ten tweede ben ik wel van het hergebruiken. Wat natuurlijk sowieso gebeurt. Maar als het me ook nog een € 1.000 zou schelen (wel nog de huur van het apparaat natuurlijk)
Je kan eens informeren bij jouw gemeente naar de mogelijkheden. Mijn gemeente, en diverse in de omgeving, halen eens in de zoveel tijd gratis oude tegels op bij particulieren. Dit onder het mom van 'tegelwippen' of 'vergroenen en ontstenen' van tuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Roozzz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:16:
[...]

Je kan eens informeren bij jouw gemeente naar de mogelijkheden. Mijn gemeente, en diverse in de omgeving, halen eens in de zoveel tijd gratis oude tegels op bij particulieren. Dit onder het mom van 'tegelwippen' of 'vergroenen en ontstenen' van tuinen.
Klinkt goed.
Maar ik ga niet ontgroenen. Ik ga alleen vervangen en zelfs mijn oprit iets verbreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Rzaan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:17:
[...]

Klinkt goed.
Maar ik ga niet ontgroenen. Ik ga alleen vervangen en zelfs mijn oprit iets verbreden.
De reden waarom je de oude tegels hebt is niet relevant geloof ik. Maar misschien zijn ze alleen hier wat te goed van vertrouwen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:13
Vraag maar eens aan die verhuurder hoe vaak hij dat apparaat verhuurt
Per maand
Ik ben bang dat je je verslik in de klus, reken maar op 40u werk, op z’n minst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 22:37

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou dat bedrijf gewoon eens bellen om te vragen hoe dat gaat en hoe lang ze denken dat je bezig bent met een 100m2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hoezo eerst kapot slaan? Invoer is toch 30cm breed, 15cm hoog. Dat je dan een 30cm lange tegel erin schuift moet toch niet uitmaken? Die kauwt hij wel op.

Maar als ik de afbeelding zo zie zou ik wel even vragen of er een 30cm brede tegel in 1x in past, volgens mij versmalt de opening.

En verder ben ik van team afvoeren en granulaat laten komen, volgens mij is het inderdaad een pens werk en doe je de buurt er ook geen plezier mee.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
blitzkrieg schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:38:
Hoezo eerst kapot slaan? Invoer is toch 30cm breed, 15cm hoog. Dat je dan een 30cm lange tegel erin schuift moet toch niet uitmaken? Die kauwt hij wel op.

Maar als ik de afbeelding zo zie zou ik wel even vragen of er een 30cm brede tegel in 1x in past, volgens mij versmalt de opening.

En verder ben ik van team afvoeren en granulaat laten komen, volgens mij is het inderdaad een pens werk en doe je de buurt er ook geen plezier mee.
Grindtegels zijn stuk groter. 60 x 60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik had alleen stoeptegels gelezen. :z :z

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 16:02
Rzaan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:05:
En zelfs als ze er geld voor rekenen, dan wel even navragen hoe precies te regelen: moet je als granulaat geleverd wordt paraat staan om in een half uur alles aan tegels zelf in te laden, of komen ze met twee man om in een halve dag je tuin enzo leeg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:14:
[...]

En zelfs als ze er geld voor rekenen, dan wel even navragen hoe precies te regelen: moet je als granulaat geleverd wordt paraat staan om in een half uur alles aan tegels zelf in te laden, of komen ze met twee man om in een halve dag je tuin enzo leeg te halen?
Iemand zei dat je kunt vragen om een wagen met een grijper.

Ik moet ook nog even kijken hoe ik al dat granulaat bezorgd ga krijgen. (waarvan ik waarschijnlijk in totaal 40 kuub van moet hebben als ik een laag van 25 cm hoog wil als ondergrond)
Want als die kiepwagen omhoog gaat en zijn lading lost, denk ik dat de helft meteen bij de buren op de oprit ligt.
Met grijper kan ook, maar dan ben ik al snel vele honderden €'s meer kwijt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als mijn buurman 20m3 puin door een puinbrekertje gaat staan halen geloof ik toch niet dat ik hem nog een kerstkaart ga sturen, wat een pokke herrie maken die dingen. Ik heb liever wat onbedoeld granulaat in mijn tuin (ook storten kan met beleid trouwens)

Vergeet de loonbedrijven in de buurt niet te vragen, daar heb ik eigenlijk altijd de beste deals mee.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 01-04-2025 15:31 ]

Pagina: 1