Vertraagde email (Esmero)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 14:46
Beste Tweakers,

Voor een goede kennis zoek ik hulp omdat ik er zelf niet uitkom.

De kennis is recent een eigen bedrijf begonnen. Op advies van een bekende heeft ze een hosting contract afgesloten bij Esmero. De website wordt daar gehost en een aantal e-mailadressen.

De email komt binnen via Outlook classic op een laptop. (Windows 11 -home)
Nu zit er regelmatig een hele grote vertraging tussen het moment van verzenden en ontvangen, soms wel meer dan 12 uur.
De kennis wordt daar nerveus van omdat er ook e-mails binnenkomen waarop zij snel moet reageren ivm. potentiële opdrachten. Reageert ze te laat dan is de kans dat de opdracht naar een ander gaat.

We hebben al meerdere malen contact gehad met Esmero maar die geven aan geen probleem of vertraging te zien.
Naast haar zakelijke e-mail adressen heeft ze in Outlook ook een Gmail account staan en deze werkt real-time. (mail komt in seconden binnen na het versturen).

Als virus en e-mail scanner maakt ze gebruikt van McAfee. Misschien dat hier een vertraging inzit.
De internet provider is KPN.

Kent iemand dit probleem? Wat zou een oplossing zijn?
(ze zit eigenlijk niet te wachten om naar een andere hosting provider over te stappen)

Groet Ballgame

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Haal eens een ontvangen, vertraagde e-mail door de Header Analyzer van MX Toolbox. Je kunt dan redelijk goed zien waar de vertraging gezeten heeft.

En heeft Esmero webmail? Als de vertraging daar niet zit, zou de nieuwe mail daar wel direct zichtbaar moeten kunnen zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Plesk heeft iets dat heet greylisting tegen spam. Staat dat toevallig aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:12

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Soldaatje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:40:
Grote kans dat dit het idd is.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
Room42 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:35:
Haal eens een ontvangen, vertraagde e-mail door de Header Analyzer van MX Toolbox. Je kunt dan redelijk goed zien waar de vertraging gezeten heeft.
Dank voor de tip, zal ik doen zodra we elkaar weer zien.
En heeft Esmero webmail? Als de vertraging daar niet zit, zou de nieuwe mail daar wel direct zichtbaar moeten kunnen zijn.
Da's een goede. Ja, dat hebben ze. Of de webmail eerder binnenkomt kan ik niet zeggen. De keer dat ik dat ik ze vergeleek kwam een email tegelijkertijd aan in webmail als in Outlook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
Soldaatje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:40:
Weet ik niet. Ga ik controleren.
Raar wel dat Esmero hier zelf niks over gezegd heeft. Het probleem speelt al weken en die tijd is er veel contact met ze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:00
Wat komt er vertraagd aan? Mails die ze verstuurd of mails die ze ontvangt?

Hoe wordt de mail opgehaald/verzonden? SMTP? IMAP? POP3?

En geeft ze de mailtjes wel genoeg tijd om verwerkt te worden? Niet dat ze laptop dicht klapt direct nadat ze op verzenden heeft geklikt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
Het zijn incoming mails. Protocol is IMAP

Ze zet wel elke middag/avond haar laptop uit en start die de volgende ochtend weer op. Vanaf dat moment duurt het lang voordat nieuwe mails binnenkomen.
Zelf heb ik het idee dat McAfee na het opstarten een scan uitvoert en pas als die klaar is poort 143 of 993 weer openzet.
Daarop gegoogeld maar kan niks concreets vinden.

Heb het advies gegeven laptop in standby te laten en dan te kijken of mail sneller binnenkomt,

Heeft iemand ervaring met McAfee en vertraging op verbindingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Normaal gesproken zouden de headers van de mails duidelijkheid moeten geven of en waar er vertraging ontstaat. Ik zou daarmee beginnen want al het andere is in eerste instantie speculeren.

Ze kan die zichtbaar maken en in een mail naar jou sturen, het is gewoon platte tekst. Hoef je niet te wachten om haar verder te helpen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
ballgame schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:42:
Zelf heb ik het idee dat McAfee na het opstarten een scan uitvoert en pas als die klaar is poort 143 of 993 weer openzet.
Kan het me eigenlijk niet voorstellen: de laptop is een client en dan staan die poorten standaard dicht. (143 en 993 moeten open staan aan de kant van de mailserver)

Of mcafee roet in het eten gooit is eenvoudig te testen door mcafee uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-04 16:51

Plainside

I browse when I'm at work

ballgame schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:42:
Het zijn incoming mails. Protocol is IMAP

Ze zet wel elke middag/avond haar laptop uit en start die de volgende ochtend weer op. Vanaf dat moment duurt het lang voordat nieuwe mails binnenkomen.
Daarop gegoogeld maar kan niks concreets vinden.

Heb het advies gegeven laptop in standby te laten en dan te kijken of mail sneller binnenkomt,

Heeft iemand ervaring met McAfee en vertraging op verbindingen?
Was ook al geprobeerd om McAfee even een tijd uit te zetten en dan te testen met puur de mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
Ja, dat advies heb ik gegeven. McAfee uit, Windows Defender aan en dan kijken wat er gebeurd.
Maar dat durfde ze niet aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ballgame schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:23:
Ja, dat advies heb ik gegeven. McAfee uit, Windows Defender aan en dan kijken wat er gebeurd.
Maar dat durfde ze niet aan…
Heeft zij (of jij) toevallig een laptop over die je van een schone installatie kan voorzien en vervolgens kan verbinden met de IMAP van haar zakelijke mail. Dan kan je in elk geval vaststellen dat de oorzaak op haar laptop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballgame
Na het advies om de laptop op standby te laten staan heb ik vandaag nog geen klacht gehoord over vertraagde email.
Ga met jullie tips en adviezen wel verder zoeken naar een echte oplossing.

Nee, geen schone laptop beschikbaar.
Pagina: 1