Nieuwe auto - Private lease vs. occassion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 11:42
Ha Tweakers,

Over een jaar loopt mijn huidige private lease contract af.
Ik ga daarom dus weer koop vs. private lease heroverwegen. Ik heb mijn oog op een Audi A3.
Ik wil de auto 5 jaar gaan rijden, met zo'n 10.000 km per jaar.

Stel ik koop een Audi A3 (2021-2022) als occassion met zo'n 80.000 op de teller, met wat opties (parkeercamera, apple carplay) dan kom ik op een bedrag van zo'n €30.000.

Stel ik los de auto in een keer af, zit ik op €423,- tot €465,- per maand, zonder énorme tegenvallers.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u6LAKyO.png

Stel ik sluit een lening af voor 6.99% (en trek daar 2% van af, omdat dat bedrag dan rente aan het trekken is op de bank, maar heb ik nog wel een ruimer buffertje), kom ik op €441,- tot €483,- per maand.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pNDoHk1.png

Dus voor een jonggebruikte occassion met zo'n 80.000-100.000 op de teller kom ik tussen de €423,- en €483,- per maand uit.

Nu kom ik dus op internet ook veel Audi A3's tegen met dezelfde opties, met 24maand/10.000 per jaar voor €469,- tot €499,- per maand. Dat ligt wel echt érg dichtbij het bedrag dat ik óók kwijt ga zijn voor een koopauto.

Is het dus nog steeds verstandig(er) om voor private lease te gaan?
Of maak ik ergens een fout?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Restwaarde bij zelf kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:08
Private lease zou ik alleen maar doen wanneer je geen gezeur wil m.b.t. onderhoud, reparaties e.d.. Volgens mij kost het nagenoeg altijd meer geld dan wanneer je de auto koopt. Na afloop van het contract heb je namelijk wel veel kosten betaald, maar heb je geen auto.

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Restwaarde als getal is niet relevant in deze, wordt al meegenomen in de afschrijving.
Aanschafprijs €30.000 - afschrijving €12.285 = €17.715 restwaarde.
Maar dat zit dus al in de maandkosten verwerkt. In de berekening wordt rekening gehouden dat je de auto na 5 jaar inruilt/verkoopt voor de restwaarde. (Of na 1-2-3-4 jaar voor de restwaarde)
carepolice schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:36:
Private lease zou ik alleen maar doen wanneer je geen gezeur wil m.b.t. onderhoud, reparaties e.d.. Volgens mij kost het nagenoeg altijd meer geld dan wanneer je de auto koopt. Na afloop van het contract heb je namelijk wel veel kosten betaald, maar heb je geen auto.
Dat lijkt adhv de berekening dus mee te vallen.
De afschrijving + rentederving + onderhoud bij elkaar komt dus op enkele tientjes verschil t.o.v. private lease.
Terwijl je met private lease echt een behoorlijk stuk risiso afkoopt.

Aan het eind van het verhaal met de auto heb je nog de restwaarde, die ik heb ingecalculeert, maar daar moet je dus nog wel voor onderhandelen. Bij private lease is de auto weg zonder gedoe, en heb je puntje bij paaltje (schijnbaar)

In mijn kostenberekening wordt er dus mee rekening gehouden dat je na 5 jaar de Audi A3 nog weet te verkopen voor €17.715,-
Als je een tegenvaller hebt en heb voor €15.000 verkoopt, zit je dus al ruim boven het geld/maand dat je aan private lease kwijt was.

Tenzij ik ergens een fout maak. Maar ik denk het dus niet.

[ Voor 66% gewijzigd door Valandin op 01-04-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:57
De rente berekening in je tweede voorbeeld klopt niet. 6.99% van 30.000 is 2097. Trek je daar die 2% van af hou je 2097-600 = €1497 niet €840.

Onderhoudskosten zijn moeilijk in te schatten. Misschien dat een audi erg duur is maar ik vind het voor een relatief jonge auto erg hoog ingeschat.

Daarnaast wordt het natuurlijk gunstiger om te kopen naarmate je langer er mee door gaat. Als je naar 8-10 jaar gaat dan wordt de afschrijving veel minder.

Voor slechts 5 jaar is private lease inderdaad niet veel duurder.

Je hebt voordelen: Onderhoud, verzekering etc.
Je hebt ook nadelen: Maximum kilometers, kleine schades moeten hersteld worden voor inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:27
10.000 km is niet veel he. Ga je ermee op vakantie? Want dan gaat het hard.
Overschrijding van het aantal km is vaak erg prijzig.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Private lease kan gunstig zijn, zij hebben schaalvoordelen bij inkoop, onderhoud, verzekeringen en financiering. Daarintegen willen ze natuurlijk ook beetje winst maken. Dat beetje winst is nog minder dan je denkt, max enkele tientjes per maand. Bij zakelijke lease liggen de marges stukken hoger.

Voordeel van leasen, je bent beschermd tegen vrijwel alles en zeker als je groot onderhoud nodig hebt zoals nieuwe bak of blok.

Doe geen Private lease als je huis wil kopen binnenkort, of je baan dreigt te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:28
Geld lenen als je dit ook hebt liggen is over het algemeen onverstandig. Als je nu deze 30k kan lenen dan kan dat ook over een jaar als dat nodig is (waarschijnlijk veel minder dat je moet lenen dan). Je moet geld pas lenen als je het nodig hebt, anders betaal je onnodig rente. Je krijgt nooit meer rente (op een zekere manier) dan dat het je kost, per saldo lever je dus geld in.

Private lease vs kopen is een eigen beslissing. Ik ben heel erg van het zelf kopen, dat pakt men niet af als je opeens niet meer zou kunnen betalen. Ook heb je na die 5 jaar nog steeds iets "in handen" wat geld waard is. Bij private lease komen ze de auto ophalen en ben je je geld + auto kwijt. Erg onhandig als je je op dat moment niet kan veroorloven om iets anders te leasen of kopen. Ook zou ik geen dag rustig rijden dankzij alle regeltjes die ze je opleggen. En als laatste heb ik graag iets in bezit in plaats van het te huren. Maar dat is persoonlijk en zal niet voor iedereen gelden natuurlijk.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

megabeat schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:48:
Voordeel van leasen, je bent beschermd tegen vrijwel alles en zeker als je groot onderhoud nodig hebt zoals nieuwe bak of blok.
Klopt, maar als eigenaar heb je twee jaar recht op fabrieksgarantie bij dit soort dingen.
En tegenwoordig geven fabrikanten langere garantie, of kun je extra bijkopen.
maar dat moet je per automerk opzoeken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
megabeat schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:48:
Private lease kan gunstig zijn, zij hebben schaalvoordelen bij inkoop, onderhoud, verzekeringen en financiering. Daarintegen willen ze natuurlijk ook beetje winst maken. Dat beetje winst is nog minder dan je denkt, max enkele tientjes per maand. Bij zakelijke lease liggen de marges stukken hoger.
Vandaar dat er ook extra regeltjes gelden zoals hele dure extra kilometers.
Wees eens eerlijk, hoe vaak is je dat overkomen bij een serieuze auto? Ik heb het niet over het hobby bobby wrak van 500 euro welke je koopt om te klussen en te racen. Hoe groot is deze kans bij een auto van 3 jaar oud met 80k op de teller van een gerenommeerd merk? Ik vind dat overigens sowieso geen groot onderhoud, groot onderhoud is van het niveau airco vullen, bougies vervangen of remschijven/blokken vervangen.

Als je het prettig vindt kan je zoiets wel meenemen in de reservering voor onderhoud/pech. Het kan geen kwaad om het geld te reserveren en niet te gebruiken tenslotte, dat is een mooie start voor de volgende wagen in het gunstigste geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mrc4nl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:55:
[...]

Klopt, maar als eigenaar heb je twee jaar recht op fabrieksgarantie bij dit soort dingen.
En tegenwoordig geven fabrikanten langere garantie, of kun je extra bijkopen.
maar dat moet je per automerk opzoeken.
Bij een tweedehands occasion van 3-4 jaar oud heb je over het algemeen geen fabrieksgarantie meer op dit soort zaken. Tenzij dit geregeld is met extra garantie/voorwaarden.

Je hebt echter wel iets als Bovag garantie in dit geval van 12 maanden. Daarin wordt ook een en ander geregeld. Het is namelijk niet normaal dat een blok of bak uitstapt met 80k op de teller. Dan is er iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Valandin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:29:
Ha Tweakers,

Over een jaar loopt mijn huidige private lease contract af.
Ik ga daarom dus weer koop vs. private lease heroverwegen. Ik heb mijn oog op een Audi A3.
Ik wil de auto 5 jaar gaan rijden, met zo'n 10.000 km per jaar.

Stel ik koop een Audi A3 (2021-2022) als occassion met zo'n 80.000 op de teller, met wat opties (parkeercamera, apple carplay) dan kom ik op een bedrag van zo'n €30.000.

Stel ik los de auto in een keer af, zit ik op €423,- tot €465,- per maand, zonder énorme tegenvallers.
[Afbeelding]

Stel ik sluit een lening af voor 6.99% (en trek daar 2% van af, omdat dat bedrag dan rente aan het trekken is op de bank, maar heb ik nog wel een ruimer buffertje), kom ik op €441,- tot €483,- per maand.
[Afbeelding]

Dus voor een jonggebruikte occassion met zo'n 80.000-100.000 op de teller kom ik tussen de €423,- en €483,- per maand uit.

Nu kom ik dus op internet ook veel Audi A3's tegen met dezelfde opties, met 24maand/10.000 per jaar voor €469,- tot €499,- per maand. Dat ligt wel echt érg dichtbij het bedrag dat ik óók kwijt ga zijn voor een koopauto.

Is het dus nog steeds verstandig(er) om voor private lease te gaan?
Of maak ik ergens een fout?
Nadeel van private lease is dat je weer x jaar vast zit aan dezelfde gebruikswijze van de auto. Overschrijding van het aantal km’s is erg prijzig daar heb je bij koop geen last van.

Gaat het je om de status die een Audi je geeft? Want je kan een pak goedkoper uitkomen als je een Skoda of golf koopt privé. Onderhuids toch dezelfde auto en met zo een laag aantal kilometers is t comfort op de lange ritten ook minder belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Nu online
Drardollan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:57:
[...]

[...]

Wees eens eerlijk, hoe vaak is je dat overkomen bij een serieuze auto? Ik heb het niet over het hobby bobby wrak van 500 euro welke je koopt om te klussen en te racen. Hoe groot is deze kans bij een auto van 3 jaar oud met 80k op de teller van een gerenommeerd merk? Ik vind dat overigens sowieso geen groot onderhoud, groot onderhoud is van het niveau airco vullen, bougies vervangen of remschijven/blokken vervangen.

Als je het prettig vindt kan je zoiets wel meenemen in de reservering voor onderhoud/pech. Het kan geen kwaad om het geld te reserveren en niet te gebruiken tenslotte, dat is een mooie start voor de volgende wagen in het gunstigste geval.
Ben het met je eens dat echte grote kosten posten, met een degelijke auto van 3 tot 5 jaar oud de kans klein is dat er een nieuw blok in moet of vergelijkbaar. Zelf heb ik 1x een lekke koppakking gehad en dat was nog te overzien.

Echter als je een soort van risicoloos door het leven wil dan bied private lease daar dus een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
megabeat schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:29:
[...]

Ben het met je eens dat echte grote kosten posten, met een degelijke auto van 3 tot 5 jaar oud de kans klein is dat er een nieuw blok in moet of vergelijkbaar. Zelf heb ik 1x een lekke koppakking gehad en dat was nog te overzien.

Echter als je een soort van risicoloos door het leven wil dan bied private lease daar dus een oplossing voor.
Klopt, dat laatste is zeker waar. Als je genoeg betaalt kan je veel risico's afkopen. Of het het geld waard is, dat is een eigen keuze.

Het is wel zaak om altijd de kleine letters goed te lezen, als dat blok of bak ineens niet in het reguliere onderhoud blijkt te vallen dan heb je alsnog een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Drardollan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:57:
[...]

[...]

(Ik reageer thuis verder op reacties, ik moet zo weg..)

Ik vind de onderhoudskosten die ik hanteer wel meevallen hoor.
Ik hanteer €3750 onderhoud op 50.000 kilometer.

3x kleine beurt: €300 per keer = €900
2x grote beurt: €600 per keer = €1200
1x bandjes wisselen: €800
Dan zit je al op €2900
Tussen 80.000 km en 130.000 komt er altijd wel het e.e.a bij kijken. Keertje remmerij o.i.d.
Dus die €3750 kom je al héél snel aan op 5 jaar.

Tuurlijk kan je die kosten drukken door bij een willekeurige garage om de hoek te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Nu online
Valandin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:00:
[...]

(Ik reageer thuis verder op reacties, ik moet zo weg..)

Ik vind de onderhoudskosten die ik hanteer wel meevallen hoor.
Ik hanteer €3750 onderhoud op 50.000 kilometer.

3x kleine beurt: €300 per keer = €900
2x grote beurt: €600 per keer = €1200
1x bandjes wisselen: €800
Dan zit je al op €2900
Tussen 80.000 km en 130.000 komt er altijd wel het e.e.a bij kijken. Keertje remmerij o.i.d.
Dus die €3750 kom je al héél snel aan op 5 jaar.

Tuurlijk kan je die kosten drukken door bij een willekeurige garage om de hoek te gaan.
ik had met mijn auto in 3 jaar die kosten al, motorsteunen, airco, remmerij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Ik heb de cijfers er nog even op nageslagen en nog wat vergelijkingen gemaakt met andere modellen.
De conclusies zijn eigenlijk:

-Voor auto's die veel aangekocht worden is private lease financieel een hele interessante keuze.
Als je de auto na je gebruikstermijn voor de volle restwaarde weet te verkopen en in de tussentijd geen spannend onderhoud voor de kiezen krijgt, speel je nét een paar tientjes in de maand goedkoper uit dan een private lease wagen. Heb je één keer goede pech met een onderhoudsbeurt van +-€2000 óf verkoop je €2000,- onder de restwaarde (denk bij inruilen), dan had je achteraf goedkoper uit geweest met een private lease auto. (De consessie hierin is natuurlijk wel dat er allerlei voorwaarden aan private lease auto's hangen)

Dit gaat dus op voor (In mijn zoektocht voor 10.000 km/jaar, met contracten van 60 maanden met optie om kostenloos op te zeggen na 12 maanden, wil je dat niet kan er vaak nog zo'n €40/maand van af)

Goedkope auto's: Aygo en soortgelijk
B-Klasse: Polo / Corsa / Fiesta
"C"-Klasse: Golf / A3 / 1 Serie

Voor bovenstaande geld het eigenlijk voor de hele linie.
Ga je kijken naar wat ruimere wagens (Sedans/SUVs), dan houdt het voor het grootste deel van de merken héél snel op. Wat wagens als Skoda Kamiqs, Kia ProCeeds e.d. liggen goed in de lease.
Wil je kijken naar iets als een Alfa Romeo Giulia, BMW 3 serie of Audi A4, dan is leasen zo'n €200,- per maand duurder dan de auto in eigen bezit te hebben. Of in geval van Giulia zo'n €500-600 per maand duurder :*)

TL:DR: Het lijkt er op dat private lease tegenwoordig best scherp geprijsd voor sommige use-cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:57
Valandin schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:03:
Ik heb de cijfers er nog even op nageslagen en nog wat vergelijkingen gemaakt met andere modellen.

-Voor auto's die veel aangekocht worden is private lease financieel een hele interessante keuze.
Als je de auto na je gebruikstermijn voor de volle restwaarde weet te verkopen en in de tussentijd geen spannend onderhoud voor de kiezen krijgt, speel je nét een paar tientjes in de maand goedkoper uit dan een private lease wagen. Heb je één keer goede pech met een onderhoudsbeurt van +-€2000 óf verkoop je €2000,- onder de restwaarde (denk bij inruilen), dan had je achteraf goedkoper uit geweest met een private lease auto. (De consessie hierin is natuurlijk wel dat er allerlei voorwaarden aan private lease auto's hangen)

Dit gaat dus op voor (In mijn zoektocht voor 10.000 km/jaar, met contracten van 60 maanden met optie om kostenloos op te zeggen na 12 maanden, wil je dat niet kan er vaak nog zo'n €40/maand van af)

Ga je kijken naar wat ruimere wagens (Sedans/SUVs), dan houdt het voor het grootste deel van de merken héél snel op. Wat wagens als Skoda Kamiqs, Kia ProCeeds e.d. liggen goed in de lease.
Wil je kijken naar iets als een Alfa Romeo Giulia, BMW 3 serie of Audi A4, dan is leasen zo'n €200,- per maand duurder dan de auto in eigen bezit te hebben. Of in geval van Giulia zo'n €500-600 per maand duurder :*)

TL:DR: Het lijkt er op dat private lease tegenwoordig best scherp geprijsd voor sommige use-cases.
Je hebt het duidelijk goed uitgezocht. Private lease is slechts iets duurder in veel gevallen.

Let wel op dat net als bij een onverwachte onderhoudsbeurt aan een auto in bezit je ook pech kan hebben en voor duizenden euros cosmetische schade aan je lak moet herstellen bij het inleveren van je lease.

Je lijkt me prima in staat om zelf de juiste afweging te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Philip Ross schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:07:
[...]

Je hebt het duidelijk goed uitgezocht. Private lease is slechts iets duurder in veel gevallen.

Let wel op dat net als bij een onverwachte onderhoudsbeurt aan een auto in bezit je ook pech kan hebben en voor duizenden euros cosmetische schade aan je lak moet herstellen bij het inleveren van je lease.

Je lijkt me prima in staat om zelf de juiste afweging te maken.
Daar hoor je zo nu-en-dan inderdaad ook horror verhalen over.

Paar haren op de achterbank? €500,-
Krasje linkerdeur? €500,-
Krasje linkerachterdeur? €500,-
Dat is dan €1500,- alsjeblieft..

Maar volgens mij kan je daar altijd nog wel bezwaar tegen maken als je onredelijke kosten opgelegd krijgt. Zoals maximale eigen risico voor een krasje dat zo weggepolijst is.

Zo heb ik vroeger ook een lease auto gehad waarmee ik in de eerste maand op vakantie ging, op de terugweg geschept door een onoplettende/slapende vrachtwagen die in een beweging 4 rijbanen opschoof en ik niet meer kon remmen/gasgeven. Tegen de vangrails aangedrukt. Geen eigen schuld dus, gelukkig.

De leasemaatschappij wilde de gemaakte kilometers extrapoleren over de gehele resterende leasetermijn, dat soort discussies/administratieve rompslomp zit je natuurlijk niet op te wachten wanneer je zelf in de kreukels ligt en bezig bent met revalideren. (Dat is uiteindelijk natuurlijk kwijtgescholden omdat er geen enkele reden is om dat te extrapoleren, plus alles gewoon gedekt wordt vanuit de verzekering)

[ Voor 29% gewijzigd door Valandin op 02-04-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 18:20
Valandin schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:03:

Interessant! Kan je misschien je rekenmethode delen zodat ik (en anderen) dit voor ons eigen situatie kunnen narekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-05 22:03
Het argument voor kopen dat ik nog niet heb gezien is flexibiliteit. Met een leasecontract moet je ongeveer 50.000 km in 5 jaar rijden, als je veel meer rijdt betaal je flink bij en als je veel minder rijdt krijg je maar weinig terug per kilometer. En je zit ook nog eens 5 jaar aan de auto vast, of je het nou wil of niet.

Als je koopt heb je de flexibiliteit om zoveel (of weinig) met de auto te rijden als je wilt, en voor hoelang je wil. Als je na een paar jaar een andere auto ziet die je heel graag wil hebben kan je die kopen, je zit nergens aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:38
Ik kan alleen zeggen dat ik spijt heb gehad van private lease. Niet eens zo zeer door service o.i.d., maar omdat onze situatie onbedoeld zo wijzigde dat we de auto eigenlijk al 2-3 jaar amper gebruiken. En dat kost dus een bak geld voor niks. Als je de auto kan betalen, waarom niet gewoon kopen?
Oh en ze verhogen leuk de prijzen tussendoor met allerlei excuusjes, dus het startbedrag is niet je eindbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Stephan11117 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:17:
[...]

Interessant! Kan je misschien je rekenmethode delen zodat ik (en anderen) dit voor ons eigen situatie kunnen narekenen?
De rekenmethode staat eigenlijk gewoon in het plaatje.
De afschrijving is een educated guess o.b.v. autotype en kilometerstand.
Rentederving hangt af van hoe veel renteverlies je hebt
Wegenbelasting verschilt per auto
Verzekering verschilt afhankelijk van schadevrije jaren of allrisk
Onderhoudskosten gaat uit van gebruikelijke kosten (kleine/grote beurt, banden, klein dingetje hier)
Pech is als er wat ongebruikelijke dingen gebeuren.
antoine_ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:33:
Het argument voor kopen dat ik nog niet heb gezien is flexibiliteit. Met een leasecontract moet je ongeveer 50.000 km in 5 jaar rijden, als je veel meer rijdt betaal je flink bij en als je veel minder rijdt krijg je maar weinig terug per kilometer. En je zit ook nog eens 5 jaar aan de auto vast, of je het nou wil of niet.

Als je koopt heb je de flexibiliteit om zoveel (of weinig) met de auto te rijden als je wilt, en voor hoelang je wil. Als je na een paar jaar een andere auto ziet die je heel graag wil hebben kan je die kopen, je zit nergens aan vast.
Het is tegenwoordig heel gebruikelijk dat je kosteloos je kilometerbundel mag aanpassen.
Dat kan naar beneden en naar boven. In mijn huidige contract heb ik dat niet, maar betaal ik €0.04 per te veel gereden kilometer. Ik rijd 10.000 per jaar, stel ik rijd "per ongeluk" 10.000 kilometer te veel, betaal ik €400,-

Er zijn ook leaseaanbieders waar je, ook voor een sherp tarief, na één jaar maandelijks mag opzeggen.
Ook zijn er veel kortere leasecontracten. Je kan ook je leasecontract eerder stoppen, dan betaal je inderdaad wel een forse boete.

Alles heeft inderdaad voor- en nadelen. Je hebt met private-lease inderdaad niet de flexibiliteit om zo naar een andere auto over te stappen. Al moet je met een koopauto de auto natuurlijk wel eerst voor een goed bedrag verkopen.
Zebby schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:39:
Ik kan alleen zeggen dat ik spijt heb gehad van private lease. Niet eens zo zeer door service o.i.d., maar omdat onze situatie onbedoeld zo wijzigde dat we de auto eigenlijk al 2-3 jaar amper gebruiken. En dat kost dus een bak geld voor niks. Als je de auto kan betalen, waarom niet gewoon kopen?
Oh en ze verhogen leuk de prijzen tussendoor met allerlei excuusjes, dus het startbedrag is niet je eindbedrag.
Dat is een risico ja. Ook dan had je kunnen kijken om je leasecontract over te geven aan een ander. Dan geef je iemand een leuk bedrag mee als hij je leasecontract overneemt. Je had ook je leasecontract op kunnen zeggen en de boete betalen. Prijzen tussendoor zonder valide reden verhogen kan niet zomaar.

Verder is bij een koopauto het startbedrag al helemaal niet het eindbedrag, als je ziet wat het uurloon van garagisten de afgelopen jaren heeft gedaan. "Als je de auto kan betalen, waarom niet gewoon kopen?" is een non-reden. Het antwoord is "Omdat private lease financieel aantrekkelijk kan zijn"

In mijn geval ligt het er aan wat ik volgend jaar ga doen, ik heb een aantal auto's op het oog:

Alfa Romeo Giulia - Koop
Audi A3 - Lease
BMW 4 Gran Coupe - Koop
BMW 1 - Lease
Mazda CX5 - Koop
Alfa Romeo Stelvio - Koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:57

-tom-562

Oliesjeik

Zebby schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:39:
Hoe dan? Je hebt gewoon een contract ondertekend met een prijs..

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:59
Als het niet relevant is voor jouw situatie kun je mijn reactie negeren, maar private lease of het geld lenen heeft natuurlijk impact op het maximaal te lenen bedrag voor een hypotheek. Dat kan best veel zijn, dus hou daar rekening mee als je plannen hebt om binnen 4-5 jaar te willen verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:19
mijn glazen bol er bij pakkend denk ik dat je gewoon moet doen waar jij je prettig bij voelt.
Bij zelf kopen en je rijdt hm in de prak heb je niks meer over.
Bij leasen en je hebt problemen kan je hem naar de garage brengen en laten fixen voor nop.

zo zou ik het zien, als jij de maandelijkse kosten kan dragen, geen plannen hebt om een huis te kopen en tevreden bent met de service van een lease partij moet je dat doen

als jij je auto zelf graag wil onderhouden en hier de keus in maakt een keer minder langs te gaan bij de garage om geld te besparen moet je een auto kopen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 13:01
-tom-562 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Verhogingen van de mrb (met name bij elektrische auto's) zijn doorgaans voor de eindgebruiker.

Als je een beetje EV least kan dat zomaar €100 per maand schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben zelf ook pro-koop. Ik vind het maandbedrag van PL echt wel heel hoog.

Het enige waar je echt wel rekening mee moet houden (in de berekening) is dat je echt conservatief bent in je restwaarde schatting. Ik pak altijd de veilingwaarde op anwb/autoweek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 18:38
-tom-562 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Primair was het een soort doorbelasting van iets wegenbelasting technisch geloof ik. Was alweer tijdje geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:57

-tom-562

Oliesjeik

Zebby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Primair was het een soort doorbelasting van iets wegenbelasting technisch geloof ik. Was alweer tijdje geleden.
Maar dat zijn geen 'allerlei excuusjes', dat staat ook gewoon beschreven in het lease contract. Ook niet meer dan logisch dat ze wijzigingen t.g.v. overheidsbeleid doorbelasten naar een klant.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:32
Leasemaatschappijen kopen auto's in bulk in en de beste deals, vaak A-B segment komen als private lease op de markt. Waar jij als consument misschien 5% krijgt op een nieuwe A3 krijgt de leasemaatschappij misschien wel 15-20% op een specifieke private lease deal van de importeur. Daar kan jij niet tegen afschrijven.. daarnaast als jij naar de dealer gaat dan betaal je voor een beurt (willekeurig getal) 500 euro en de leasemaatschappij maar 350 (inkoopvoordeel)

Ja de leasemaatschappij verdient wat, maar zeker met dit soort auto's wordt dat ruimschoots goed gemaakt. Denk ook even aan het eigen risico van 150 t.o.v. jaren no-claim inleveren als je zelf schade rijdt.

Je koopt ook een heleboel af. Zekerheid heeft een prijs, maar in dit geval is die prijs als je hem helemaal doorrekent vaak nog goedkoper dan kopen.

Ik werk in de automotive/lease, als je een gedegen restwaarde wilt op basis van officiële info zodat je een kloppende berekening kunt maken en of een scherpe blik wilt op je lease offerte dan mag je hem altijd toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:32
Zebby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Overheidswege verhogingen zijn sinds het begin der tijden altijd al standaard uitgesloten als het gaat om prijsafspraken
Pagina: 1