Tijdelijk verplaatsen warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09 19:07
Vanwege een lekkage willen wij ons schuurdak opnieuw laten branden.
Nou hebben we hier onze warmtepomp buitenunit op staan.
Bij het navragen bij onze leverancier blijkt het tijdelijk verwijderen en terugplaatsen hiervan richting de 800 euro te gaan, dit vind ik wel wat duur.

Nou is mijn vraag aan de beter ingevoerden hier, kan je de buitenunit verplaatsen terwijl hij is aangesloten?
Uiteraard zal ik hem dan geheel uitschakelen, maar dan hoeft hij niet afgekoppeld te worden.
Hij zou vanuit zijn huidige positie dan 1.5m naar links gezet moeten worden, daarna vanuit de huidige positie 70cm naar rechts en dan terug op zijn plek (of L/R andersom).

Nou lees ik overal dat het niet verstandig is vanwege de leidingen, echter zie ik vaak in die situaties amper lengte in de leiding.

In ons geval hebben we, zoals deels hieronder te zien vrij veel leidingwerk er aan.

vanaf de unit naar het huis is ongeveer 3m, daarna gaat hij 1.5meter opzij, daarna over de muur nog 2.5 meter omhoog.
Mijn plan was alle kokers open te maken om zo een beetje bewegingsruimte te creëren.
Zou het op deze manier veilig kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGT8mR0Tovbt-AAn55L5fAjgrMU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhO7vklXjoIllFKN5pUoGXlU.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb die van mij gewoon een stuk(je) opgeschoven en daarna terug gezet. nu was dat voor gevel werkzaamheden , maar het principe is het zelfde. Ik heb wel geprobeerd om zo min mogelijk verdraaing te krijgen bij de koppelingen.

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 01-04-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Idem, hondje eronder en klaar, meestal is er wel genoeg speling om een metertje te verplaatsen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:15
Paar lange balken in t raamkozijn leggen waarvan uit je de foto maakt, rolsteigertje huren en die naast de gevel zetten, daar de andere kant van de balken op. 2 spanbandjes om de warmtepomp heen en hem 20cm van t dak tillen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:27
Je wil niet hebben dat er door ondoordacht omhoog hijsen of verslepen een (haar) scheur in de twee koelleidingen komt...
Bij normaal bedrijf is de druk in die leiding rond de 30 Bar..
Voorzichtig 40 cm omhoog brengen en koeleidingen ondersteunen.. werken ze er maar onderdoor met wat moeite.
Ondersteunen met steigers aan de kanten en balken.

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 01-04-2025 19:55 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 19:38
Als het misgaat en de leidingen gaan kapot en/of het gas ontsnapt heb je een groter probleem.
Een dakdekker is gewend op een vrij dak te werken, deze kan vrij gemakkelijk onbedoeld op de leidingen trappen of er achter blijven hangen. Daarnaast spreek je over branden en dat is nou net iets waar de isolatie om de leidingen en ook de Signaal/voedingskabels die met de leidingen meelopen niet tegen kunnen.

Edit;
Het dak in de EPDM laten zetten geeft dan wellicht wat minder risico, dit kan je onder de unit door trekken met wat beleid. (Bitumen moet je namelijk uitrollen)

[ Voor 17% gewijzigd door Gotenx op 01-04-2025 20:02 ]

Pagina: 1